خانه اخبار نکاتی که لازم است راجع به مراقبت از چشم بدانید

نکاتی که لازم است راجع به مراقبت از چشم بدانید

نویسنده تیم نویسندگان
مراقبت از چشم

مراقبت از چشم

مراقبت از چشم برای داشتن زندگی شاد و رنگی امری ضروری است. همان‌طور که می‌دانید داشتن چشم‌هایی سالم، لذت بیشتر زندگی را به همراه خواهد داشت. چشم تنها راه ارتباط ما با دنیا است و همه دوست دارند هر روز دنیایی رنگین را با چشمان خود ببینند. هیچکس از دیدن دنیایی تار و تاریک خوشحال نمی‌شود.

با دانستن این موضوع که بیش از ۸۰ درصد اطلاعات از طریق چشم‌ها دریافت می‌شود، می‌توانید به اهمیت سلامت و مراقبت از چشم پی ببرید. چشم‌های ما در هر میلی‌ثانیه بیشتر از یک میلیون سیگنال اطلاعاتی را به مغز مخابره می‌کنند.

چشم‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین اعضای بدن هستند که زندگی بدون آن‌ها حتی برای لحظه‌ای بسیار سخت خواهد بود. چشم‌های سالم یکی از عوامل مهم برای تجربه، پیشرفت و یادگیری محسوب می‌شوند.

در این مطلب از وبلاگ لوناتو می‌خواهیم درباره اهمیت سلامت چشم‌ها صحبت کنیم. چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن در معرض آسیب‌ها و مشکلات مختلفی قرار دارند که به آن‌ها اشاره خواهد شد و نکاتی درباره مراقبت از چشم معرفی می‌شود. خواندن این مطلب شما را در داشتن چشمانی سالم و زیبا کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.

مراقبت از چشم

اهمیت سلامت چشم

چشم‌ها به عنوان یکی از اعضای شگفت‌انگیز بدن می‌توانند تمام اطلاعات دنیای پیرامون را به مغز ما منتقل کنند. در واقع چشم‌ها پنجره‌ای برای بدن هستند. زمانی که دقیق‌تر به چشم فکر می‌کنید، طراحی پیچیده آن توجه شما را جلب می‌کند. چشم‌ها می‌توانند طیف گسترده و وسیعی از اطلاعات را با یک نگاه اجمالی به دست آورند.

دلایل بسیاری وجود دارد که اهمیت سلامت چشم‌ها را به ما نشان می‌دهد. اگر شما هم جز والدین هستید و نگران تحصیل و یادگیری کودکتان، باید این مسئله را بدانید که ۸۰ درصد از آنچه انتظار دارید فرزندانتان بیاموزند وابسته به داشتن دید خوب و چشمانی سالم است. پس بهتر است نسبت به آزمون‌های چشم پزشکی کودکتان جدی‌تر باشید. چرا که داشتن چشم‌های سالم و مراقبت از چشم، تنها راه موفقیت در کلاس و آموزش است.

امروزه با گسترش فضای مجازی و تغییر سبک زندگی، نزدیک‌بینی در افراد رو به افزایش است. بسیاری از ما روزانه ساعات زیادی را خیره به صفحه‌نمایش موبایل، لپ‌تاپ یا تلویزیون خود هستیم. برای مراقبت از چشم‌ها بهتر است استفاده از این وسایل را محدود کنید.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

از دست دادن تدریجی بینایی در اثر استفاده بیش از اندازه از موبایل یا لپ‌تاپ اتفاقی است که در دنیای امروز شاهد آن هستیم. کاهش بینایی در افراد به معنی کم شدن لذت زندگی است. وقتی شما دچار نزدیک‌بینی می‌شوید دیدن آسمان، کوه‌های پوشیده از برف در دوردست و مناظری که نزدیک شما نیستند، وابسته به عینک است. نمی‌توانید بدون عینکی تمیز از دیدن زیبایی‌های اطراف لذت ببرید.

علاوه بر این همه افراد برای پیشرفت در زندگی به آموزش نیاز دارند، آموزش وابسته به داشتن چشم‌هایی سالم است.

بنابراین داشتن یک زندگی شاد زمانی میسر خواهد شد که شما از بینایی خوبی برخوردار باشید. برای داشتن دید خوب، مراقبت از چشم لازم است. برای حفظ سلامت چشم‌ها نکات بسیاری وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید زندگی زیباتری را تجربه کنید.

نکات مهم برای مراقبت از چشم و حفظ سلامت آن

همان‌طور که گفته شد بینایی از مهم‌ترین حواس پنجگانه افراد است که بیش از ۸۰ درصد اطلاعات را دریافت می‌کند. بی‌توجهی به مراقبت از چشم، روی کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود. بیشتر مشکلاتی که برای چشم‌ها اتفاق می‌افتد قابل پیش‌گیر‌ی هستند. با دانستن نکات زیر می‌توانید در حفظ سلامت چشم‌های خود کوشا باشید:

رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت چشم

اهمیت رژیم غذایی مناسب برای داشتن دید خوب را می‌توان در این جمله خلاصه کرد: "شما و چشم‌هایتان همان چیزی هستید که می‌خورید! " تاثیر رژیم‌غذایی روی سلامت چشم و به طور کلی بدن از هیچکس پوشیده نیست.

خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C و E، روی و اسیدهای چرب امگا ۳، چشم‌های شما را در برابر بسیاری از بیماری‌های دوران پیری بیمه می‌کند.

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم، انواع ماهی ها و مرکبات، منابع پروتئین گیاهی مثل تخم‌مرغ و حبوبات همگی برای مراقبت از چشم‌ها توصیه شده‌اند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

ترک سیگار ضامن سلامتی چشم‌ها

سیگار علاوه بر تاثیرات مخربی که روی سیستم ریوی و دندان‌ها دارد، موجب ابتلا به آب‌مروارید و از بین رفتن ماکولا و سایر بیماری‌های چشمی می‌شود. افرادی که سیگار می‌کشند ۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند. مواد موجود در سیگار به اعصاب کوچک بینایی و شبکیه آسیب وارد کرده و حتی می‌تواند منجر به کوری فرد شود.

استفاده از عینک‌آفتابی برای مراقبت از چشم

برای مراقبت از چشم، افرادی که روزانه چندین ساعت را بیرون از خانه و در معرض نور خورشید قرار دارند لازم است عینک آفتابی بزنند. داشتن عینک‌آفتابی استاندارد که بتواند چشم‌های شما را از پرتوهای خطرناک UV (فرابنفش) محافظت کند ضروری است. برای اطلاع از انواع عینک آفتابی و نکاتی که قبل از خرید آن باید مد نظر قرار دهید به مقاله‌ای که در این رابطه در سایت گذاشته‌شده مراجعه کنید.

محدود کردن استفاده از رایانه و موبایل

زمانی که در روز بیش از اندازه به صفحه‌های نمایشی از جمله لپ‌تاپ و موبایل خیره می‌شوید، چشم‌های شما دچار خستگی می‌شوند. در این مواقع تاری دید یا خشکی چشم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. بهتر است نحوه استفاده صحیح از این وسایل را بیاموزید. برای مراقبت از چشم در حین استفاده از رایانه، بهتر است هر چند دقیقه به چشم‌ها استراحت داده و آن‌ها ببندید.

مراقبت از چشم

برای مراقبت از چشم در معرض هوای تازه قرار بگیرید

یکی از راه‌های مراقبت از چشم، قرار گرفتن در هوای تازه است. هوای تازه علاوه بر سلامت قلب و عروق، قرنیه چشم را اکسیژن رسانی می‌کند. قرنیه قادر به تولید اکسیژن مصرفی خود نیست پس لازم است روزانه به اندازه کافی در معرض هوای تازه قرار بگیرند.

از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید

عادت مالیدن چشم‌ها که در بسیاری از افراد رایج است از شایع‌ترین دلایل ایجاد بیماری‌های چشمی است. بهتر است به دنبال راهی باشید که این عادت را کنار بگذارید. همان‌طور که می‌دانید دست‌ها در معرض آلودگی و میکروب‌های مختلفی قرار دارند. با مالش چشم‌ها این میکروب‌ها راهی برای ورود به چشم و بدن پیدا می‌کنند. بسیاری از عفونت‌های چشمی به همین دلیل ایجاد می‌شوند.

استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت

برای مراقبت از چشم‌های خود، در خرید لوازم آرایشی احتیاط کنید. بسیاری از محصولات آرایشی در شرایط استاندارد ساخته نمی‌شوند و آلودگی‌های فراوانی دارند. میکروارگانسیم‌ها به راحتی به وسیله ریمل یا خط چشم بی‌کیفیت وارد چشم‌ها و بدن شما می‌شوند. امروزه با افزایش مصرف لوازم‌آرایشی، عفونت‌های قرنیه و چشم ناشی از آن‌ها بسیار بیشتر شده است.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

مصرف بیش از حد قهوه ممنوع

قهوه به دلیل داشتن کافئین می‌تواند روی بینایی شما در درازمدت تاثیر بگذارد. اگر نمی‌توانید در برابر فنجان قهوه مقاومت کنید، چای سبز را جایگزین آن کنید. چای سبز منبع آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و ویتامین E است که برای تقویت بینایی نیز مفید است.

نوشیدن آب کافی و خواب مناسب

یکی از راه‌های مراقبت از چشم‌ها نوشیدن آب کافی است. آّب باعث رطوبت چشم‌ها شده و از خشکی آن‌ها جلوگیری می‌کند. تولید اشک در چشم که وظیفه شست‌وشو و استریل کردن محیط چشم را بر عهده دارد، وابسته به میزان آب دریافتی روزانه شماست.

استراحت کافی شبانه، فشارهای چشمی شما را کاهش می‌دهد. با داشتن خواب کافی و مناسب انرژی موردنیاز فعالیت چشم‌ها در روز تامین می‌شود و از اسپاسم‌های چشمی جلوگیری می‌شود. استراحت کافی یکی از بهترین راه‌های مراقبت از چشم است.

رایج‌ترین اختلالات چشمی کدام است و چه راه‌های درمانی برای آن‌ها وجود دارد؟

برای مراقبت از چشم‌ها، بهتر است؛ کارهایی که بینایی شما را تقویت می‌کند؛ انجام دهید. مثل داشتن رژیم‌غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی. علاوه بر این از انجام کارهایی که سلامت چشم‌ها را به خطر می‌اندازد؛ پرهیز کنید. از جمله سیگار نکشید و عادت مالش چشم به وسیله دست‌ها را کنار بگذارید. همیشه راه‌های مراقبت و پیش‌گیر‌ی از درمان بهتر است.

در اینجا رایج‌ترین مشکلات چشمی و راه‌های درمان هریک معرفی می‌شود. اگر برای مراقبت از چشم‌ها دیر اقدام کردید با خواندن این مطلب می‌توانید بهترین راه درمان مشکلات بینایی خود را بیابید.

خطاهای انکساری چشم

خطاهای انکساری از شایع‌ترین اختلالات چشمی است. این خطاها شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی است.

برای اینکه چشم‌ها بتوانند چیزی را ببینند، اشعه‌های نور بعد از شکسته شدن توسط قرنیه و عدسی روی لایه شبکیه چشم می‌افتند. این اشعه‌ها باید به محلی در شبکیه برخورد کنند که عصب بینایی در آن جا متمرکز است. عیوب انکساری چشم در واقع به دلیل عدم توانایی چشم برای درست متمرکز کردن اشعه‌های نور اتفاق می‌افتد.

عیوب انکساری چشم در اثر تغییر شکل قرنیه یا ضعیف شدن ماهیچه‌های متصل به آن ایجاد می‌شود. برای تشخیص این اختلالات باید به چشم پزشک مراجعه کرد و آزمون بینایی‌سنجی انجام داد. رعایت فاصله مناسب از کتاب یا صفحه‌نمایش یکی از راه‌های مراقبت از چشم در برابر این اختلالات است.

روش درمانی این عیوب عبارت است از: استفاده از عینک، لنزهای چشمی و جراحی‌های انکساری. برای اینکه بدانید کدام روش درمانی برای شما مناسب‌تر است باید با چشم پزشک خود مشورت کنید. استفاده از روش‌های درمانی بستگی به میزان اختلال چشمی و شرایط زندگی شما دارد. چشم پزشک با در نظر گرفتن جوانب مختلف بهترین راهکار را پیشنهاد خواهد کرد.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

تخریب ماکولا یا لکه زرد

 تخریب لکه زرد که به آن دژنراسیون ماکولا نیز گفته می‌شود در اغلب موارد با افزایش سن و پیری رخ می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ایجادکننده این بیماری که دید مرکزی را مختل می‌کند، پیدا نشده است. تخریب لکه زرد به ندرت باعث نابینایی در فرد می‌شود. با این حال افراد مسن از عدم توانایی خود در خواندن، رانندگی کردن و سایر فعالیت‌ها گلایه دارند. یکی از علائم نشان‌دهنده این بیماری کاهش سریع بینایی است به طوری که فرد از کاهش دید خود در عرض یک هفته صحبت می‌کند.

هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است، اما طبق تحقیقات اخیر، مصرف ویتامین‌های C و E، روی و بتاکاروتن‌ها از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند. برای مراقبت از چشم‌ها و کاهش ابتلا به تخریب لکه زرد، داشتن رژیم غذایی مناسب توصیه می‌شود.

آب‌مروارید

این اختلال بینایی در اثر کدر شدن عدسی چشم ایجاد می‌شود. این بیماری علت اصلی نابینایی در سراسر جهان است. عدسی چشم که از آب و پروتئین تشکیل‌شده، ساختاری شفاف دارد تا نور از آن عبور کرده و روی شبکیه بیفتد. زمانی که فرد دچار آب‌مروارید می‌شود؛ بعضی از پروتئین‌های عدسی تغییر شکل می‌دهند و بیماری آب‌مروارید ایجاد می‌شود.

آب‌مروارید ممکن است در افراد با سن‌های مختلف ظاهر شود. نمونه رایج آن ناشی از افزایش سن است. در افراد مسن عدسی چشم سخت‌تر شده و شفافیت خود را از دست می‌دهد. در موارد دیگر آب‌مروارید ممکن است در اثر بیماری دیابت یا ضربه خوردن به چشم به وجود آید.

 برای مراقبت از چشم در برابر آب‌مروارید بهتر است رژیم غذایی مغذی برای چشم‌ها را انتخاب کنید و از مصرف قند بیش از حد خودداری کنید.

گلوکوم یا آب سیاه

گلوکوم بیماری است که در اثر فشار و تنش‌های زیاد روی چشم‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند به عصب بینایی آسیب وارد کرده و منجر به از بین رفتن آن شود. گلوکوم در واقع در اثر بالا رفتن فشار مایع درونی چشم ایجاد می‌شود. بهترین راه مراقبت از چشم‌ها در برابر گلوکوم استراحت و خواب شبانه با کیفیت است. اگر در روز از چشمان خود زیاد استفاده می‌کنید تا جایی که ممکن است به آن‌ها استراحت دهید.

تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است. با مصرف داروهای خاص می‌توان از کوری در فرد جلوگیری کرد.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی

این بیماری یکی از شایع‌ترین اختلالات چشمی در کودکان است. در این بیماری تغییری در ظاهر چشم‌ها دیده نمی‌شود اما آن‌ها به درستی کار نمی‌کنند. تنبلی چشم در یکی از چشم‌های کودک رخ می‌دهد که باعث می‌شود دید مرکزی آن چشم با اختلال مواجه شود. آمبلیوپی به دلیل عدم‌ارتباط کامل بین چشم و مغز ایجاد می‌شود.

این بیماری که معمولا در کودکان زیر ۶ سال دیده می‌شود، در اثر عیوب انکساری درمان‌نشده، انحراف چشمی، کدر بودن قرنیه یا عدسی رخ می‌دهد. البته ممکن است مادرزادی نیز باشد.

برای مراقبت از چشم کودکان و عدم ابتلا به آمبیلوتی باید رژیم غذایی مناسب برای آن‌ها در نظر گرفت و اگر لازم است تغییراتی در سبک زندگی آن‌ها ایجاد کرد.

مراقبت از چشم در برابر بیماری‌ها

برای مراقبت از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشمی چه باید کرد؟

امروزه با تغییر سبک زندگی مردم، مشکلات چشمی نسبت به دهه گذشته بسیار بیشتر شده است. علاوه بر آن افراد توجه کمتری نسبت به مراقبت از چشم‌های خود دارند. همین عامل باعث شیوع فراوان بیماری‌های نزدیک بینی و دوربینی شده است.

همانطور که اشاره شد داشتن چشم‌های سالم تضمین‌کننده زندگی شاد و دنیای رنگی برای شماست. پس بهتر است مراقبت از چشم‌ها را جدی‌تر بگیرید. به این مسئله فکر کنید اگر چشم‌های خود را از دست بدهید کیفیت زندگی شما چقدر تغییر خواهد کرد. سرگرمی، آموزش و داشتن شغل معنایی برای شما نخواهد داشت.

بنابراین برای داشتن یک زندگی شاد و چشمانی سالم لازم است نکاتی را برای داشتن بینایی سالم رعایت کنید. در این قسمت پیشنهاد هایی برای حفظ سلامت چشم‌ها معرفی می‌شوند که با رعایت آن‌ها می‌توانید زندگی بهتری داشته باشید.

در زمستان و فصل‌های سرد مراقبت از چشم را جدی بگیرید

در ماه‌های سرد سال آب و هوای خشک همانطور که پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد چشم‌ها را نیز آسیب‌پذیر‌تر می‌کند. در این فصل‌ها آب و هوای خشک باعث تبخیر سریع اشک چشم شده و در نتیجه ممکن است باعث قرمزی چشم‌های شما شود. برای مراقبت از چشم در سرما باید آب بیشتری بنوشید تا چشم‌ها توان تولید اشک بیشتری برای مرطوب نگه‌داشتن خود داشته باشند.

محتاطانه‌تر آرایش کنید

بالاتر گفته شد از محصولات آرایشی با کیفیت استفاده کنید. چیزی که علاوه بر کیفیت در رابطه با چشم‌ها اهمیت دارد نحوه آرایش کردن شماست. برای مراقبت از چشم‌ها هنگام آرایش عجله نداشته باشید، زیرا فرچه ریمل یا مدادی که به سطح قرنیه شما برخورد کند می‌تواند باعث خراشیدگی و صدمات جبران‌ناپذیری شود. اگر این اتفاق حین آرایش کردن رخ داد لازم است از قطره‌های استریل کننده چشمی استفاده کنید.

لنز برای خوابیدن نیست

برای مراقبت از چشم اگر از لنزهای طبی یا زیبایی استفاده می‌کنید لازم است بدانید هیچ موقع زمان خواب آن‌ها را به چشم نداشته باشید. خطر عفونت‌های چشمی همیشه در کمین شماست و این عفونت‌ها در موارد شدید می‌تواند موجب کوری شود. قبل از خواب لنزهای خود را درون محلول ضدعفونی قرار دهید تا برای استفاده بعدی در بهترین شرایط باشند.

سوالات رایج در مورد حفظ سلامت چشم‌ها

چگونه می‌توان از چشم‌ها مراقبت کرد؟

برای داشتن چشم‌های سالم لازم است مراجعه منظم به چشم پزشک و انجام آزمون بینایی سنجی مستمر جزیی از برنامه زندگی شما باشد. با تغییر در سبک زندگی، مصرف مواد غذایی مغذی، نوشیدن آب کافی و استراحت شبانه با کیفیت می‌توانید دنیایی رنگی‌تر برای خود داشته باشید.

خوابیدن با لنز خطرناک است؟

برای مراقبت از چشم اگر از لنزهای طبی یا زیبایی استفاده می‌کنید لازم است بدانید هیچ موقع زمان خواب آن‌ها را به چشم نداشته باشید. خطر عفونت‌های چشمی همیشه در کمین شماست و این عفونت‌ها در موارد شدید می‌تواند موجب کوری شود. قبل از خواب لنزهای خود را درون محلول ضدعفونی قرار دهید تا برای استفاده بعدی در بهترین شرایط باشند.

لوازم آرایشی تاریخ‌گذشته می‌توانند به چشم آسیب برسانند؟

لوازم آرایشی یکی از بهترین بسترها برای رشد و تکثیر میکروب ها هستند. این مسأله می تواند باعث عفونت های چشمی شود. هر سه ماه یک بار لوازم آرایشی چشم ها مثل ریمل را دور بیندازید.

چه افرادی باید آزمایش آب سیاه چشم بدهند؟

پزشکان توصیه می کنند افراد بالای ۴۰ سالی که خویشاوند نزدیکی مبتلا به آب سیاه، دیابت و نزدیک بینی دارند، هر ۲ سال یک بار آزمایش بدهند.

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles

کامنت بگذارید