خانه اخبار علائم نزدیک‌بینی چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علائم نزدیک‌بینی چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نویسنده تیم لوناتو
نزدیک‌ بینی چیست؟

نزدیک‌ بینی چیست؟

نزدیک‌ بینی چیست؟ نزدیک‌ بینی متداول‌ترین مشکل چشم است که این روزها به‌شدت به افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد این مشکل در ۳۰ سال اخیر ۴۱ درصد رشد داشته است.

محققین بر این باورند که به‌غیراز عامل ژنتیک، عامل خستگی چشم براثر تماشای زیاد تلویزیون و نگاه کردن به نمایشگر رایانه و گوشی‌های هوشمند از علل اصلی این رشد است.

نزدیک‌ بینی، علائم و نشانه‌ها

اگر دچار نزدیک‌ بینی شده باشید نمی‌توانید علائم راهنمایی و رانندگی را بخوانید و اجسام دور را به‌راحتی ببینید ولی اجسام نزدیک خود را به‌راحتی می‌توانید ببینید.

یکی دیگر از علائم بالینی نزدیک‌بینی، سردرد و خستگی چشم هنگام رانندگی و ورزش است.

اگر این علائم را دارید و از عینک استفاده می‌کنید باید به دکتر مراجعه کنید، چون احتمال تغییر شماره چشم شما وجود دارد.

عوامل به وجود آمدن نزدیک‌ بینی چیست؟

علت نزدیک‌بینی این است که کره چشم شما بزرگ است و نور از عدسی چشم شما گذرکرده کانون تشکیل‌شده روی پرده چشم نمی‌افتد. البته عوامل دیگری نظیر انحنای قرنیه و یا ترکیبی از این عوامل، ممکن است وجود داشته باشد.

نزدیک‌بینی معمولاً در نوجوانی به وجود می‌آید و اگر والدین شما نزدیک‌ بین هستند احتمال اینکه شما نیز نزدیک‌بین باشید بیشتر می‌شود. معمولاً رشد نزدیک‌ بینی تا بزرگ‌سالی ادامه دارد و متوقف می‌شود.

روش‌های درمان نزدیک‌ بینی چیست؟

نزدیک‌ بینی را می‌توان با عینک طبی، لنز طبی و عمل لیزیک اصلاح نمود. ممکن است در راستای بهبود بینایی مجبور باشید همیشه از عینک یا لنز استفاده کنید و یا هر وقت که مشغول کار خاصی مثل رانندگی هستید از عینک یا لنز استفاده نمایید.

بهترین گزینه برای انتخاب عینک، عینکی با عدسی شاخص کیفی بالا می‌باشد که بسیار سبک‌تر و باکیفیت دید بهتری است. همچنین در انتخاب عدسی عینک، به ضد انعکاس بودن آن توجه کنید.

اگر طرفدار استفاده از لنز هستید از لنزهای نرم استفاده کنید و در انتخاب لنز، لنزی را انتخاب کنید که بیشترین اکسیژن رسانی را به چشم دارد.

عمل لیزیک هم گزینه دیگری برای اصلاح نزدیک‌بینی می‌باشد، اگر به سنی رسیده باشید که شماره چشمتان ثابت‌شده باشد عمل لیزیک گزینه مناسبی است ولی حتماً قبل این عمل با پزشک خود مشورت کنید و با دادن آزمایش‌های مربوطه از امکان‌پذیر بودن این عمل آگاهی پیدا کنید.

سوالات رایج در مورد نزدیک‌ بینی

نزدیک‌ بینی چیست؟

شرایطی است که در اثر آن اشیا نزدیک به خوبی دیده می‌شوند اما در اثر دور شدن، تصویر تار و محو می‌گردد. این پدیده در اثر بزرگتر بودن کره چشم ایجاد شده به گونه‌ای که نور به جای متمرکز شدن بر روی شبکیه در جلوی آن متمرکز می‌شود.

چگونه می‌توان نزدیک بینی را درمان کرد؟

با استفاده از عینک طبی، لنز تماسی یا جراحی چشم. عینک ساده‌ترین و امن‌ترین راه اصلاح عیوب انکساری چشم است. از طریق جراحی هم تلاش می‌شود تا سطح قرنیه را به طور دائم اصلاح کرده تا فوکوس نور بر روی شبکیه بهبود یابد.

با لنز هم می‌توان نزدیک بینی را درمان کرد؟

بله، لنز طبی به عنوان اولین لایه سطحی که نور به آن برخورد می‌کند، به انحنای دقیق نور ورودی کمک کرده و باعث بهبود وضوح و گسترش شعاع دید می‌شود.

عیوب انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم زمانی رخ می‌دهند که شکل کره چشم به گونه‌ای است که مانع از متمرکز شدن صحیح و مستقیم نور در شبکیه می‌شود. تغییر قطر کره چشم (بزرگتر یا کوچکتر شدن)، تغییر در سطح و فرم قرنیه یا پیری عدسی چشم از جمله دلایل عیوب انکساری چشم هستند.

Related Articles

کامنت بگذارید