خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم ترفندهای استفاده و مراقبت از لنز تماسی برای گردشگران

ترفندهای استفاده و مراقبت از لنز تماسی برای گردشگران

نویسنده فروغ بیداری
مراقبت از لنز در سفر

مراقبت از لنز در سفر

مراقبت از لنز در سفر مستلزم رعایت اصولی است که ما در ادامه این مطلب به طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم.

اگر قصد سفر دارید یکی از ملزومات سفر برداشتن وسایلی است که به دید بهتر شما کمک می‌کند. یعنی اگر کسی هستید که از لنز تماسی استفاده می‌کند، باید حتما وسایل لازم برای شست‌وشو و استفاده لنز را همراه داشته باشید تا هم دنیا را بهتر ببینید و هم مشکلی برای سلامتی چشم‌هایتان ایجاد نشود.

در همین راستا، لوناتو تصمیم گرفته تا راهکارها و ترفندها لازم برای بستن چمدان برای کسانی که چشم‌های ضعیف دارند و از لنز استفاده می‌کنند را برایتان بنویسد. در ادامه همراهمان باشید.

به عنوان کسی که از لنز تماسی استفاده می‌کند، هنگام سفر چه وسایلی را باید همراه داشته باشید؟

اگر لنز استفاده می‌کنید بدون وسایل زیر هرگز به سفر نروید:

مراقبت از لنز در سفر

لنز طبی

آیا لنز تماسی شما برای مسافرت مناسب است؟ بهترین گزینه برای سفر، لنزهای یک روزه و یک بار مصرف هستند به این خاطر که به هیچ تجهیزات اضافه‌ای نیاز ندارند. هر روز یک لنز نو در چشم می‌گذارید و شب هنگام خواب آن را دور می‌اندازید. از این راحت‌تر هم مگر می‌شود؟

البته باید توجه داشته باشید که هنگام سفر لازم است تعداد لنزهایی که بر می‌دارید بیشتر از روزهایی باشد که در سفر هستید.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید بهتر است لنزها را در کیف دستی خود قرار دهید که اگر بنا به هر دلیلی چمدانتان گم شد، مشکل بینایی نداشته باشید و لنزها در دسترس باشند.

لنز روزانه یک بار مصرف چیست؟

محلول لنز و قاب لنز

اگر لنز یک روزه و یک بار مصرف استفاده می‌کنید، به قاب یا محلول لنز نیازی نخواهید داشت. اما اگر لنز معمولی دارید حتما این دو وسیله را به همراه داشته باشید. برای اینکه نمی‌دانید آیا محلول موردنظر شما (با چشم‌هایتان تناسب دارد) را می‌توانید در شهر یا کشور مقصد پیدا کنید یا خیر، توصیه می‌کنیم یک محلول یدکی هم همراه خود داشته باشید تا در طول سفر نگرانی بابت آن پیدا نکنید.

استفاده از محلول‌های جدید، آن هم در طول سفر روش درستی نیست زیرا ممکن است چشم شما به مواد تشکیل‌دهنده آن محلول حساسیت بدهد و مشکلات ناخواسته به وجود بیاورد. برخی از محلول‌ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که برای برخی چشم‌ها حساسیت‌زاست.

یکی از اصول مراقبت از لنز در سفر این است که مایع لنز را نباید در ظرف دیگری بریزید زیرا خاصیت استرلیزه خود را از دست خواهد داد. محلول را در ظرف خودش و به طور سالم و کامل با خود حمل کنید. به این توجه داشته باشید که سلامت چشم شما از سنگینی کیفتان مهم‌تر است.

خرید محلول لنز از فروشگاه لوناتو

عینک آفتابی

یکی از ملزومات سفر که باید حتما همراهتان باشد عینک آفتابی است. مخصوصا اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، برای پیشگیری از تابش اشعه‌های مضر فرابنفش به چشم‌ها باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

هنگام خرید عینک آفتابی به این نکته توجه داشته باشید که همه عینک‌ها به طور یکسان محافظ چشم‌ها نیستند و برخی از آنها فقط اشعه‌های UVB را مسدود می‌کنند. پس لازم است هنگام خرید عینکی را انتخاب کنید که به طور 99 یا 100 درصد ضد UVB و UVA است.

در روزهای برفی و حتی روزهای ابری هم گاهی لازم است از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا بازتاب نور خورشید هم به اندازه تابش آن می‌تواند مضر باشد.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه لوناتو

عینک طبی

حتی اگر از عینک طبی خود در جمع و حضور دیگران استفاده نمی‌کنید هم باز برای احتیاط آن را هنگام سفر همراه خود بردارید. شما نمی‌دانید در شهر مقصد چه اتفاق‌هایی در انتظار شماست و شرط عقل این است که همه وسایل موردنیاز احتمالی را همراه داشته باشید. ممکن است چشم‌هایتان به برخی مواد یا حتی آب‌وهوا حساسیت بدهد و نتوانید از لنز استفاده کنید. پس بهتر است عینک طبی‌تان حتما کنار دستتان باشد.

خرید عینک طبی از فروشگاه لوناتو

عینک شنا

در طول سفر ممکن است دریا، پارک آبی یا استخر بروید بنابراین توصیه می‌کنیم حتما عینک شنای خود را بردارید. مخصوصا اگر عینک شنای شما طبی است و بر اساس شماره چشمتان ساخته شده که حتما آن را در چمدان سفر بگذارید.

توصیه ما این است که هرگز با لنز تماسی شنا نکنید. اما اگر برای دید بهتر به آن نیاز دارید و عینک شنا هم طبی نیست، عینک شنای معمولی بردارید تا با چشم بدون عینک و با لنز وارد آب نشوید.

این را به یاد داشته باشید که آب استخر، حمام ابگرم، دریا و پارک‌های آبی حاوی میکروب‌های زیادی است که به راحتی به لنز می‌چسبند و می‌توانند عفونت چشم ایجاد کنند.

آیا با لنز چشم می‌توان شنا کرد؟

نسخه چشم

آیا عینک یا نمره لنزتان به‌روز ست؟ برای اینکه از بروز هرگونه مشکل احتمالی در طول سفر پیشگیری کنید توصیه می‌کنیم نسخه چشم‌پزشکی را حتما در کیفتان داشته باشید تا اگر مشکلی پیش آمد، لازم نباشد دوباره نزد پزشک بروید و با همین نسخه بتوانید عینک یا لنز جدید سفارش دهید.

نکات ضروری که باید هنگام سفر مدنظر داشته باشید

مهم نیست کجا قرار است بروید و آب آن منطقه تا چه اندازه تمیز و تصفیه‌ شده‌ است، هرگز و به هیچ عنوان لنز تماسی خود را با آب شیر و آب معمولی نشویید و در این اب نگهداری نکنید. حتما از محلول مخصوص لنز برای این امر استفاده کنید.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی یا ماشین سواری سفر کنید، دریچه‌های کولر ماشین را طوری تنظیم کنید که باد به طور مستقیم به چشم شما برخورد نکند. باد مستقیم کولر یا بخاری سبب خشک شدن لنز و سطح چشم می‌شود و ممکن است خارش یا سوزش به همراه داشته باشد.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت

سوالات رایج در مورد مراقبت از لنز در سفر

آیا با لنز چشم می‌توان شنا کرد؟

شنا با لنز طبی یا لنز رنگی به هیچ عنوان درست نیست. شما با این کار در واقع راه ورود انواع باکتری‌ها را به چشم خود باز می‌کنید. نتیجه شنا کردن با لنز، عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های خطرناکی همچون زخم قرنیه است.

آیا لنز را می‌توان با آب شست؟

خیر، سازمان غذا و داروی جهانی اعلام کرده که لنزهای تماسی چشم نباید در مجاورت هیچ آبی، از جمله آب استخر، دریا، آب لوله‌کشی و آب حمام قرار داشته باشند. به این خاطر که آب بهترین بستر برای انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک است. یکی از خطرناک‌ترین میکروب‌های موجود در آب نوعی انگل آمیبی‌شکل به نام «آکانتامبا» (Acanthamoeba) است که می‌تواند به لنز بچسبد. در نتیجه، سبب عفونت و التهاب قرنیه می‌شود.

در سفر جاده‌ای می‌توان همزمان با لنز طبی آرایش هم کرد؟

بهتر است در طول سفرهای جاده‌ای از آرایش چشم به همراه لنز پرهیز کنید. زیرا ممکن است خاک یا عرق کردن سبب شود تا آرایش چشم وارد چشم شود و برای لنز و سلامت چشم شما مشکل ایجاد کند.

در سفر هوایی می‌توان لنز طبی استفاده کرد؟

برای پیشگیری از بیشتر خشک شدن چشم‌ها و اذیت شدن آنها بهتر است در طول پرواز لنزها را از چشم بیرون بیاورید. احتمالا متوجه شده‌اید که در طول پروازهای هوایی پوست و چشم‌هایتان خشک می‌شوند و دلیلش هم هوای خشک داخل کابین هواپیماست.

منبع: کوپرویژن

Related Articles

کامنت بگذارید