خانه اخبار انتخاب عینک ورزشی متناسب با نوع ورزش

انتخاب عینک ورزشی متناسب با نوع ورزش

نویسنده تیم لوناتو
عینک ورزشی

عینک ورزشی و مدل‌های مختلف آن

عینک ورزشی همان‌طور که از نامش پیداست برای حفاظت از چشم حین ورزش کردن استفاده می‌شود.

با اینکه در گذشته ورزشکاران به ندرت از عینک ورزشی استفاده می‌کردند، اما امروزه با توجه به افزایش آگاهی در میان مردم، عینک‌های ورزشی بسیار موردتوجه ورزشکاران است.
یک عینک ورزشی مناسب عینکی است که مشخصات زیر را داشته باشد:

  • در طول فعالیت ورزشی راحت و ایمن باشد.
  • چشم‌ها را در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) مصون نگه دارد.
  • چشم‌ها را از خطرات فیزیکی حفظ کند.
  • گستره بینایی و دید فرد را افزایش دهد.

در اکثر ورزش‌ها، بینایی تاثیر مستقیم روی عملکرد فرد دارد. بنابراین برای برتری در مسابقات، باید مطمئن شوید که بینایی در بالاترین راندمان ممکن قرار دارد.

یک عینک‌ورزشی مناسب می‌تواند جلوه نور را کاهش و کنتراست را افزایش دهد. بنابراین بینایی شما را بهتر و عکس‌العمل شما را سریع‌تر خواهد کرد.

در مطلب زیر برآن شدیم چند نمونه از عینک‌های ورزشی را معرفی کنیم، تا با شناخت دقیق‌تر و بهتر لزوم استفاده از عینک در حین ورزش را نشان دهیم.

خرید عینک ورزشی از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک ورزشی و عینک‌های ایمنی برای حفاظت چشم

چشم‌ها حین ورزش، حتی ورزش‌های بی‎خطری مانند بدمینتون، در معرض آسیب قرار دارد. به طور کلی هر گونه ورزشی که در آن توپ، راکت و اشیای معلق در هوا وجود داشته باشد، تهدیدی برای چشم محسوب می‌شود.
کارشناسان معتقدند در صورتی که ورزشکاران عینک‌های محافظ مانند عینک‌های ایمنی با لنزهای پلی‌کربنات استفاده کنند، می‌‌توانند با بیشتر آسیب‌های چشم مربوط به ورزش مقابله کنند.

امروزه با توجه به نوع ورزش و نیاز ورزشکاران، عینک‌های مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده است. در زیر به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

عینک‌ آفتابی مناسب برای ورزش تنیس

عینک تنیس
عینک ورزشی Show-X2 مناسب برای تنیس

تنیس یکی از ورزش‌هایی است که در آن بینایی خوب از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا برد یا باخت به دید خوب و سرعت عمل فرد بستگی دارد. از همین رو، عینکی که به هنگام ورزش تنیس استفاده می‌کنید باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

لنزهای دوگانه که راحتی را برای چشم به ارمغان می‌آورند، بازوهای قابل تنظیم و انعطاف‌پذیر، برخورداری از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای بینایی بهتر و پوشش صد درصدی اشعه UVA و UVB بدون تاریک کردن دید از مهم‌ترین ویژگی‌های عینک‌های ورزشی مناسب برای تنیس است. 

عینک ورزشی Show-X2 مارک نایک یک نمونه مناسب برای این ورزش است.

خرید عینک موتور سواری از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک آفتابی مناسب برای ورزش والیبال ساحلی

به طور یقین بازی والیبال در زیر نور آفتاب و در یک ساحل شنی کار دشواری است. ولی می‌توان با مسدودسازی نور آفتاب به کمک عینک آفتابی مناسب، از سختی‌های بازی کاست.

به منظور پوشش مناسب چشم و وضوح تصاویر استفاده از عینک‌هایی با لنزهای یکپارچه توصیه می‌شود. انتخاب عینک‌هایی که چشم‌اندازی دقیق از همه زوایا در اختیار  ورزشکار قرار دهد، گزینه مناسبی است.

در کنار یک فریم سبک وزن برای راحتی در طول تمرین، قابلیت تهویه هوا از طریق شکاف‌های موجود در پل بینی و بازوهای فریم عینک از دیگر ویژگی‌های است که یک عینک مناسب برای بازی والیبال می‌تواند داشته باشد.

عینک ورزشی HYPERFORCE ELITE مارک نایک با دربر داشتن این ویژگی‌ها نمونه مناسبی برای این ورزش محسوب می‌شود.

عینک دوچرخه‌ سواری

عینک ورزشی
عینک ورزشی ZONYK AERO PRO مناسب برای دوچرخه‌سواری

الهام گرفتن از نیازهای دوچرخه‌سواران برای طراحی و تولید عینک اهمیت بالایی دارد. داشتن دید گسترده به اطراف از مهم‌ترین نیازها تلقی می‌شود. برای تحقق این امر می‌توان از فریم‌های نازک استفاده  کرد.

می‌توان قسمت پایین لنز را بدون فریم در نظر گرفت تا دید دوچرخه‌سوار محدود نشود.

پاک کردن عروق پیشانی از دیگر مشکلات یک دوچرخه‌سوار است. برای حل مشکل می‌توان در قسمت بالای فریم، مسدودکننده عرق قرار داد.

داشتن سیستم تهویه هوا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، به منظور راحتی کاربران، عینک در سایزهای مختلف به بازار عرضه شود.

بهتر است لنزها از جنس پلی‌کربنات باشد و قابلیت تعویض با لنزهای طبی را داشته باشد. پل بینی دوگانه، طراحی خاص بازوهای عینک، سبک وزنی، با دوام بودن، قابلیت انعطاف بالا از دیگر ویژگی‌های مناسب برای عینک دوچرخه‌سواری است.

عینک‌ورزشی ZONYK AERO PRO از مارک آدیداس نمونه مناسبی برای این ورزش است.

خرید عینک دوچرخه سواری از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک آفتابی مناسب برای بدمینتون

عینک ورزشی
عینک ورزشی تایگو مناسب برای بدمینتون

یک عینک مناسب برای بازی بدمینتون، علاوه بر داشتن ویژگی‌های متمایز، باید ظاهر و زیبایی بارزی داشته باشد.

انعطاف‌پذیری فریم‌ها، تهویه مناسب، سبک وزنی، بادوام بودن و مقاوم بودن در برابر ضربه و فشار از جمله نیازهای یک ورزشکار از یک عینک مناسب است.یک نمونه مناسب از این ویژگی‌ها، عینک‌ورزشی تایگو  است.

خرید عینک کوهنوردی از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک ورزشی مناسب برای دو

عینک ورزشی
عینک ورزشی EVIL EYE HALFRIM.PRO مناسب برای دوندگان

عینک آفتابی برای ورزش دو با تکنولوژی خاص برای دوندگان طراحی می‌شود.

یک عینک مناسب باید با دوام، سبک و قابل انعطاف باشد، به دونده اجازه دهد که زاویه لنز را بر اساس راحتی و دید بهتر خود تنظیم کند.

سیستم مسدودکننده عرق داشته باشد به طوری که عرق پیشانی را جذب کرده و مانع رسیدن آن به چشم شود. 

برای راحتی بیشتر در سایزهای مختلف موجود باشد تا بر اساس بزرگی سر انتخاب گردد. عینک ورزشی EVIL EYE HALFRIM.PRO نمونه‌ای از این عینک‌هاست.

عینک‌ اسکی

عینک‌ ورزشی BACKLAND مناسب برای اسکی

ورزش‌های زمستانی مانند اسکی روی یخ  همانند سایر ورزش‌ها گستره دید وسیعی می‌طلبد. بنابراین نیاز به یک طراحی فشرده و بدون فریم است.

بزرگ بودن فریم‌ها برای این ورزش یک مزیت تلقی می‌شود زیرا چشم‌ها را در برابر نور خورشید محافظت می‌کند، انعکاس نور تابیده شده به برف را کاهش دهند و به عنوان محافظی در برابر سرمای یخ‌بندان پیست و آسیب‌های احتمالی عمل می‌کند.

عینک ورزشی BACKLAND مارک آدیداس نمونه مناسبی از این عینک‌هاست.

خرید عینک اسکی از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک ورزشی مناسب برای کوهنوردی

عینک طبی ورزشی کوهستان

عینک ورزشی بهترین محافظ برای شرایط سخت کوهستان است. به عبارت بهتر در کنار حفاظت چشم در برابر آفتاب، محافظی مناسب در برابر سرما، ضربه‌های احتمالی و برخورد سنگریزه به چشم است.

بنابراین بادوام بودن و انعظاف‌پذیری از شروط عینک کوهنوردی می‌باشد. یک نمونه مناسب، عینک ورزش کوهستان  می‌باشد. این عینک همانند عینک‌های آفتابی-محافظتی دارای بند بوده تا در حین ورزش به زمین نمی‎افتد.

لنزها قابلیت تعویض داشته و با جایگزینی آن با لنزهای طبی-آفتابی، می‌توان مشکل تاری دید را برطرف کرد.

عینک ورزشی مناسب برای موتورسواری

عینک ورزشی
عینک ورزشی ID2 PRO مناسب برای موتورسواری

موتورسواری در کوهستان از جمله ورزش‌های پرخطری است که نیاز به ایمنی بالا دارد. ویژگی‌های یک عینک ایمنی برای موتورسواری، دو لایه بودن لنزها، پوشش ضد مه، امکان دید در هوای ابری و مه‌آلود است.

ساختار این عینک باید قابلیت اتصال به کلاه را داشته باشد. شامل لنزهای بیرونی متحرک باشد تا بتوان در صورت نیاز لنزها را به حالت آفتابی تغییر داد.

سیستم تهویه هوا برای این عینک الزامی است. عینک ورزشی ID2 PRO مارک آدیداس نمونه‌ای از این عینک‌هاست.

خرید عینک موتورسواری از فروشگاه آنلاین لوناتو

عینک طبی ورزشی

عینک طبی ورزشی اسنو

برای ورزشکارانی که چشمان ضعیفی دارند، استفاده نکردن از عینک حین تمرین، گزینه مناسبی نخواهد بود. تاری دید باعث کاهش راندمان فرد در مسابقات می‌شود و خطرات زیادی برای ورزشکار به دنبال خواهد داشت.

بنابراین بهترین گزینه ممکن استفاده از عینک‌های طبی است به گونه‌ای که مناسب فعالیت‌های ورزشی باشد. یکی از ویژگی‌های عینک طبی ورزشی، داشتن بند سر برای ثابت نگه داشتن عینک است. این بند باید قابلیت تنظیم شدن داشته باشد تا متناسب با اندازه سر هر فرد تنظیم شود.

از دیگر ویژگی‌های این عینک این است که ورزشکار بتواند از همه زوایا، بهترین و شفاف‌ترین وضوح تصویر را دریافت کند. از این رو عینک طبی ورزشی اسنو می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سوالات رایج در مورد عینک‌ورزشی

عینک مناسب برای ورزش دو باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

یک عینک مناسب باید با دوام، سبک و قابل انعطاف باشد، به دونده اجازه دهد که زاویه لنز را بر اساس راحتی و دید بهتر خود تنظیم کند. سیستم مسدودکننده عرق داشته باشد به طوری که عرق پیشانی را جذب کرده و مانع رسیدن آن به چشم شود. 

عینک آفتابی برای موتورسواری چه مدلی بهتر است؟

ویژگی‌های یک عینک ایمنی برای موتورسواری، دو لایه بودن لنزها، پوشش ضد مه، امکان دید در هوای ابری و مه‌آلود است. ساختار این عینک باید قابلیت اتصال به کلاه را داشته باشد. شامل لنزهای بیرونی متحرک باشد تا بتوان در صورت نیاز لنزها را به حالت آفتابی تغییر داد.

عینک ورزشی مناسب دوچرخه سواری چیست؟

عینکی که در قسمت بالای فریم، مسدودکننده عرق و سیستم تهویه هوا دارد. بهتر است لنزهای عینک هم از جنس پلی‌کربنات باشد و قابلیت تعویض با لنزهای طبی را داشته باشد. پل بینی دوگانه، سبک وزنی، با دوام بودن، قابلیت انعطاف بالا از دیگر ویژگی‌های مناسب برای عینک دوچرخه‌سواری است.

چرا شیشه‌های عینک اسکی همیشه بزرگ است؟

بزرگ بودن فریم‌ها برای ورزش اسکی یک مزیت تلقی می‌شود زیرا چشم‌ها را در برابر نور خورشید محافظت می‌کند، انعکاس نور تابیده شده به برف را کاهش می‍دهند و به عنوان محافظی در برابر سرمای یخ‌بندان پیست و آسیب‌های احتمالی عمل می‌کنند.

اگر قصد خرید عینک ورزشی دارید خوب است بدانید که لوناتو به شما این امکان را می‌دهد تا 5 جفت عینک را به صورت «کاملا رایگان» در خانه روی صورتتان امتحان کنید. برای اینکه بدانید تست رایگان لوناتو به چه صورت است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

Related Articles

7 کامنتها

ناصر 22 تیر 1401 - 19:18

سلام من ورزش کشتی انجام میدم ولی چشمام بدون عینک اذیت میشن،، چه عینکی برای ورزشی مثل کشتی مناسبه؟

پاسخ
تیم لوناتو 11 مهر 1401 - 10:53

سلام میتونید از لنزهای طبی استفاده کنید

پاسخ
Elias 7 دی 1401 - 22:03

سلام من مخوام برم بسکتبال وعینکی هستم چه عینک برای این ورزش استفاده کنم ؟

پاسخ
... 9 بهمن 1401 - 14:26

من چشمام ضعیفه برای بوکس چیو پیشنهاد میدین؟

پاسخ
تیم لوناتو 18 بهمن 1401 - 17:55

سلام وقت بخیر،مورد آخر عینک طبی ورزشی

پاسخ
امید 26 بهمن 1401 - 17:59

سلام من چشام ضعیفه برای کونگ فو چه عینکی بزنم؟

پاسخ
مهدی 7 اردیبهشت 1402 - 21:54

سلام
من عینکی هستم و برای ورزش فوتبال مخصوصا در شب خیلی اذیت میشم.
میخوام با عینک ورزشی بازی کنم
چی پیشنهاد میدید

پاسخ

کامنت بگذارید