خانه اخبار زخم‌ ها و جراحات چشم را چگونه در خانه درمان کنیم؟

زخم‌ ها و جراحات چشم را چگونه در خانه درمان کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
زخم‌ ها و جراحات چشم

زخم‌ ها و جراحات رایج چشم و روش‌های درمان آنها

زخم‌ ها و جراحات چشم که شدید هستند همانند زخم‌های ریشه‌دار ناشی از تصادفات را باید فورا تحت مداوا قرار داد.

یعنی در واقع اغلب آسیب‌های وارده به چشم در نتیجه ضربه‌های محکم یا وارد شدن جسم خارجی به چشم باید سریعا تحت نظر پزشک متخصص مورد عمل جراحی قرار بگیرند زیرا ممکن است ضربه‌ی وارده سبب از دست رفتن بینایی و کوری فرد شود.

اما خراش‌های سطحی یا ضربه‌های ملایم را می‌توان در خانه درمان کرد. البته وقتی چشم مشکلی پیدا می‌کند بهتر است نزد پزشک بروید تا مطمئن شوید که این عضو بدنتان عفونت نگرفته باشد.

اما با تمام این تفاسیر، فروشگاه اینترنتی لوناتو تصمیم گرفته تا راهنمایی لازم برای درمان آسیب‌ها و زخم‌های وارده به چشم را به شما آموزش دهد تا وقتی با مشکلی مواجه شدید بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و از چه کارهایی باید پرهیز کنید.

برای این منظور تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

زخم‌ها، جراحات و تروماهای رایج چشم و روش‌های درمان آنها

رایج‌ترین زخم‌ ها و جراحات چشم که سلامت آن را تهدید می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

خراشیدگی چشم (خراش قرنیه)

شاید لازم نباشد توضیح دهیم اما بد نیست بدانید که قرنیه یکی از بخش‌های شفاف چشم است و از روزنه جلوی چشم محافظت می‌‌کند. این ارگان دقیقا روی بخش رنگی چشم یعنی عنبیه قرار دارد.

«خراش قرنیه» که با عنوان «ساییدگی قرنیه» نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین زخم‌های وارده به چشم بشمار می‌رود. قرنیه به دلایل مختلف دچار خراش یا ساییدگی می‌شود. از جمله می‌توان به ورود گردوخاک، چوب یا تراشه های فلزی به چشم اشاره کرد. در برخی مواقع ممکن است قرنیه به وسیله ناخن، شاخه درخت یا گذاشتن لنز خراشیده شود.

خراش قرنیه
خراش قرنیه

حتی گاهی مالیدن شدید چشم‌ها نیزمی‌تواند منجر به خراشیدگی چشم شود. این زخم بسیار ناراحت‌کننده است و اغلب با علایمی همچون درد، قرمزی، حساسیت به نور و احساس جسم خارجی در چشم نمود پیدا می‌کند.

اگر بنا به هر دلیلی دچار خراش قرنیه شدید حتما نزد پزشک بروید تا مطمئن شوید که باکتری یا قارچی به چشم وارد نشده باشد زیرا منجر به ایجاد عفونت در چشم می‌شود. عفونت چشم بسیار خطرناک است و می‌تواند در عرض 24 ساعت صدمات جدی به چشم وارد کند و حتی به نابینایی بیمار منتهی شود.

مخصوصا وقتی چشم با یک عامل میکروبی و آلوده خراش برداشت که به هیچ عنوان از مراجعه به پزشک سر بازنزنید.

پس از خراش برداشتن چشم به هیچ عنوان آن را مالش ندهید. روی چشم را هم نپوشانید. باکتری‌ها عاشق تاریکی و مکان گرم هستند و در چنین شرایطی بسیار سریع رشد می‌کنند. با بستن چشم در واقع بستری مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها ایجاد می‌کنید، پس باید از آن خودداری کنید.

در چنین شرایطی بهتر است تا پیش از رسیدن نزد پزشک، از لیوان‌های کاغذی برای محافظت از چشم آسیب‌دیده استفاده کنید.

خراش قرنیه را به‌طور معمول با آنتی بیوتیک و پماد درمان می‌کنند.

وجود جسم خارجی در چشم

از دیگر زخم‌ ها و جراحات چشم که رایج هستند می‌توان به وجود جسم خارجی اشاره کرد. اگر جسم خارجی همانند براده آهن، براده چوب یا سنگ و فلز وارد چشمتان شد بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید. به هیچ عنوان سعی نکنید با دست این جسم را از چشم خارج کنید.

نباید به هنگام فرورفتن جسم خارجی در چشم، چشم خود را مالش دهید، زیرا این کار احتمال آسیب چشمی را در پی خواهد داشت.

به هنگام فرورفتن اجسام خارجی نوک تیز مانند چاقو و یا میخ در چشم باید یک لیوان (کاغذی باشد بهتر است) یا یک دستمال تمیز را روی چشم بگذارید و فورا به به مراکز درمانی مراجعه کنید.

زخم‌ ها و جراحات چشم

در صورت فرور رفتن اجسام خارجی مانند ذرات گرد و خاک در چشم، چنانچه جسم خارجی با چند بار پلک زدن از چشم خارج نشد، چشم را با استفاده از آب ولرم شست و شو دهید و هنگام شست و شو چشم را به اطراف بچرخاند.

چنانچه جسم خارجی در ناحیه پلک پایین به چشم چسبیده باشد بهتر است فردی دیگر پلک مصدوم را پایین بیاورد و با یک گاز استریل و یا پارچه تمیز و مرطوب آن را از چشم خارج کند.

توصیه اکید داریم هرگز از پنبه خشک یا گوش پاک کن به منظور خارج کردن اجسام خارجی از چشم استفاده نکنید. زیرا این کار احتمال آسیب چشمی را در پی خواهد داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر اجسام فلزی وارد چشم شوند ممکن است زنگ‌زدگی پیدا کنند و زخمی عمیق در چشم بر جا بگذارند. به همین خاطر مهم است سریعا چنین اجسامی از چشم خارج شوند.

ورود مواد سوزاننده به چشم (سوختگی شیمیایی)

اگر به طور ناگهانی هر ماده یا مایعی غیر از آب تمیز به چشم‌ها پاشیده شود، می‌تواند خطرناک باشد. برخی از مواد شیمیایی بی‌ضرر و بی خظر هستند اما برخی دیگر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای مصدوم بدنبال داشته باشند. به طور مثال، مواد شوینده در صورت تماس با چشم، به سرعت قرنیه را زخم می‌کنند و حتی ممکن است در موارد شدید باعث سوراخ شدن کره چشم نیز بشوند. این مورد هم از دیگر زخم‌ ها و جراحات چشم است که بسیار رواج دارد.

مواد شوینده همچنین می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های شدید در پلک شوند و چسبندگی‌های کره‌ چشم و پلک را به همراه داشته باشند.

زخم‌ ها و جراحات چشم

باید بدانید که مواد شیمیایی و شوینده‌ها بخارهایی از خود متصاعد می‌کنند که تماس با این بخارهای متصاعد شده بیشتر چشم را تحریک می‌کند که به ریزش اشک از چشم، سرخی چشم و سوزش چشم منجر می‌شود.

بخارهای متصاعد از مواد شوینده و شیمیایی زمانی می‌تواند به چشم صدمه بزند که مدت زمان حضور در محل تصاعد این بخارها طولانی باشد.

اولین اقدام پس از تماس مستقیم چشم با مواد شیمیایی، شست‌و‌شوی چشم با آب تمیز است. بدین شکل که چشم را در مدت زمان طولانی یعنی نیم ساعت تا یک ساعت به طور مرتب با آب بشویید تا مواد شیمیایی رقیق و از چشم خارج شوند. سپس سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید تا از عفونی نشدن چشم مطمئن شوید.

علاوه بر شوینده‌ها، برخی وسایل آرایشی نیز حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند مشکلاتی برای این عضو مهم بدن به وجود بیاورند. در ادامه در مورد مشکلاتی که اسیدها و بازها می‌توانند به چشم وارد کنند برایتان توضیح داده‌ایم:

در وهله اول باید بدانید که آسیب‌های واردشده به چشم توسط بازها بسیار از شدیدتر از اسیدهاست. به این خاطر که بازها خاصیت نفوذی بیشتری دارند و با رخنه کردن به لایه‌های عمیق چشم، چشم را از درون دچار آسیب می‌کنند. ولی در مقابل اسید فقط به تخریب سطح چشم می‌پردازد.

  • اسید: به طور کلی مواد اسیدی سبب قرمزی و سوزش چشم‌ها می‌شوند اما خیلی راحت از سطح چشم شسته شده و از بین می‌روند.
  • باز (قلیا): مواد قلیایی تاثیرات منفی بسیار بیشتر و عمیق‌تری دارند اما ممکن است نمود ظاهری نداشته باشند. یعنی به سرعت اسید باعث درد و قرمزی چشم نمی‌شوند اما آسیب‌های واردشده از قلیا بسیار شدیدتر است. از جمله این مواد می‌توان به گرد گچ، شوینده‌های توالت یا شوینده اجاق گاز اشاره کرد.

اغلب این مواد به چشم پاشیده می‌شوند و آسیب می‌زنند اما گاهی هم ممکن است در اثر مالیدن دست آلوده به چنین موادی، وارد سطح چشم‌ها بشوند.

اگر مواد قلیایی یا اسیدی به چشم پاشیده شدند، فوری سر خود را زیر شیر آب بگیرید و به مدت 15 دقیقه بگذارید آب روی صورت و چشم‌هایتان بریزید. یا به مدت 1 ساعت به صورت ممتد آب به صورت بپاشید. تا همه مواد شیمیایی از چشم‌ها خارج شوند. زخم‌ ها و جراحات چشم را جدی بگیرید.

متورم شدن چشم‌ها

متورم شدن چشم‌ها، ورم پلک‌ها و التهاب چشم که از رایج‌ترین زخم‌ ها و جراحات چشم هستند می‌تواند در نتیجه ضربه دیدن ظاهر شوند. مثلا در بازی فوتبال توپ به چشم شما اصابت کند.

در چنین مواقعی بهترین و موثرترین روش درمان، استفاده از کیسه یخ است. کیسه یخ را روی چشمی که باد کرده و سیاه شده بگذارید و سپس به پزشک مراجعه کنید تا چشم‌ها را معاینه کند.

زخم‌ ها و جراحات چشم

تنها راه پیشگیری از آسیب‌های چشمی ناشی از ضربه‌ها، احتیاط کردن است. ساده‌ترین آسیبی که به دنبال وارد شدن ضربه به چشم ایجاد می‌شود، معمولا به صورت خونریزی سطحی است که خون‌ریزی زیر ملتحمه نام دارد. این آسیب به درمان خاصی احتیاج ندارد.

البته ضربه‌های متوسط ممکن است موجب پارگی قرنیه شود. آب مروارید مادرزادی و همچنین ضربه‌های شدیدتر نیز می‌تواند موجب خونریزی داخلی زجاجیه و پارگی شبکیه و ایجاد ضایعاتی شود که دید افراد را به طور دائمی تهدید کند. در این صورت لازم است در صورت وارد شدن هرگونه ضربه به چشم‌ها، فرد سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کند تا مورد معاینه قرار گیرد.

خونریزی چشم (خونریزی زیر ملتحمه)

زخم‌ ها و جراحات چشم می‌توانند بسیار بدتر از آنچه باشند که دیده می‌شوند. از جمله باید به خونریزی چشم اشاره کرد که نوعی پارگی عروق (رگ خونی) ملتحمه و صلبیه چشم است. در این حالت سفیدی چشم (صلبیه ) پر از خون می‌شود.

باید بدانید در پارگی عروق چشم عوامل متعددی نقش دارند؛ ممکن است در اثر ضربه به چشم، افزایش فشار چشم، بیماری چشمی اختلالات انعقادی خون (کمبود فاکتورهای انعقادی خون) و همچنین افزایش فشار خون ایجاد شود.

این خونریزی اغلب بدون درد است و روی بینایی فرد تاثیر منفی ندارد و در نتیجه به درمان خاصی هم نیاز ندارد زیرا خود به خود در عرض چند روز یا چندین هفته برطرف می‌شود.

اما به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا فشار خون بالایی دارند، توصیه می کنیم که چشم‌های خود را از ضربه خوردن حفظ کنند و به صورت مرتب فشار و قند خون خود را کنترل کنند.

سوالات رایج در مورد زخم‌ ها و جراحات چشم

خراش قرنیه چیست و چرا به وجود می‌آید؟

«خراش قرنیه» که با عنوان «ساییدگی قرنیه» هم شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین زخم‌های وارده به چشم است. قرنیه به دلایل مختلف دچار خراش یا ساییدگی می‌شود. از جمله می‌توان به ورود گردوخاک، چوب یا تراشه های فلزی به چشم اشاره کرد. در برخی مواقع ممکن است قرنیه به وسیله ناخن، شاخه درخت یا گذاشتن لنز خراشیده شود.

اگر مواد شیمیایی وارد چشم شوند چه باید بکنیم؟

اولین اقدام پس از تماس مستقیم چشم با مواد شیمیایی، شست‌و‌شوی چشم با آب تمیز است.
بدین شکل که چشم را در مدت زمان طولانی یعنی نیم ساعت تا یک ساعت به طور مرتب با آب بشویید تا مواد شیمیایی رقیق و از چشم خارج شوند.
سپس سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید تا از عفونی نشدن چشم مطمئن شوید.

چگونه شن و ماسه را از چشم خارج کنیم؟

چنانچه جسم خارجی در ناحیه پلک پایین به چشم چسبیده باشد بهتر است فردی دیگر پلک مصدوم را پایین بیاورد و با یک گاز استریل یا پارچه تمیز و مرطوب آن را از چشم خارج کند.

آیا مالیدن شچ هم ممکن است آن را خراش دهد؟

حتی گاهی مالیدن شدید چشم‌ها هم می‌تواند منجر به خراشیدگی چشم شود. این زخم بسیار ناراحت‌کننده است و اغلب با علایمی همچون درد، قرمزی، حساسیت به نور و احساس جسم خارجی در چشم نمود پیدا می‌کند.

منبع: allaboutvision

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

Related Articles

کامنت بگذارید