خانه اخبار 8 بیماری جدی که از طریق چشم‌ها قابل تشخیص هستند

8 بیماری جدی که از طریق چشم‌ها قابل تشخیص هستند

نویسنده تیم لوناتو
تاثیر بیماری ها روی چشم

تاثیر بیماری ها روی چشم

تاثیر بیماری ها روی چشم ها کم نیست. چشم‌های ما یکی از مهم‌ترین اعضای بدن ما هستند. رگ‌ها و شریان‌های داخلی در چشم‌ها قابل‌رؤیت هستند. با نگاه کردن به چشم‌ ها می‌توان از مشکلات و بیماری‌های جسمانی انسان پرده برداشت. چشم‌های انسان به سیستم عصبی مرکزی انسان متصل هستند؛ به همین دلیل است که نشانه‌های وجود بیماری‌های جدی در چشمان انسان پیداست. عموماً چشم‌پزشک‌ها اولین کسانی است که می‌توانند مشکلات جدی در سلامتی مانند دیابت یا فشارخون بالا را تشخیص دهند. این نوشته، نشانه‌های بیماری در بدن را با کمک علائمی که در چشم‌ها دیده می‌شوند توضیح می‌دهد. اگر این نشانه‌ها را در هر شخصی مشاهده کردید، بدانید زنگ خطرِ سلامتی او به صدا درآمده است و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

1- تاری دید به‌صورت ناگهانی

تاثیر بیماری ها روی چشم
تاثیر بیماری ها روی چشم

اگر ناگهان چشمان شما دچار تاری دید شود، دلالت بر اختلال در گردش خون به چشم یا مغز شما دارد. تاری دید، می‌تواند نشانه‌ای از یک سکته مغزی یا شروع یک میگرن عصبی باشد. اگر ناگهان توانایی وضوح در دید خود را از دست دادید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از آسیب رسیدن به چشمان شما جلوگیری کند و زندگی‌تان را نجات دهد.

همچنین بخوانید: قیمت عینک طبی؟

2- تاثیر بیماری ها روی چشم : شب‌کوری

اگر نمی‌توانید در نور کم اطرافتان را به‌خوبی ببینید، احتمال دارد که به استفاده از عینک نیاز داشته باشید یا به بیماری آب‌مروارید دچار شده باشید. آب‌مروارید، بخشی از فرایند پیری است؛ اما متأسفانه در میان جوانان نیز رایج شده است. بعضی از متخصصین، کمبود ویتامین  A را عامل بروز شب‌کوری می‌دانند. برای برطرف شدن این کمبود، باید خوراکی‌های سرشار از ویتامین  A را در رژیم غذایی خود جای دهید. سیب‌زمینی شیرین، جگر گوساله، اسفناج، هویج و کدوتنبل منبعی از ویتامین  A هستند.

3- پریدن چشم

پریدن چشم بسیار رایج و در بیشتر اوقات بی‌ضرر است. پریدن چشم با مصرف سیگار، الکل، کافئین و خستگی در ارتباط است. در موارد بسیار نادر، پریدن چشم ناشی از بیماری‌های عصبی مانند ام‌اس یا سفت شدگی بافت‌های عصبی است. یکی دیگر از عوامل این اختلال وجود بیماری مولتیپل اسکلروزیس است. بیماران مولتیپل اسکلروزیس ممکن است در ابتدا دچار التهاب و تورم عصب بینایی شده و در بینایی‌شان خللی ایجاد شود. به همین دلیل، بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید. تاثیر بیماری ها روی چشم را باید همیشه جدی گرفت.

4-  زردی چشم

زردی چشم

زمانی که رنگ داخل چشم شما به زردی متمایل شود، این احتمال وجود دارد که به بیماری "زردی" دچار شده باشید. زردی چشم از مشکلات کبدی ناشی می‌شود. دلایلی مانند رژیم غذایی بد، سرطان، عفونت و سوءمصرف الکل می‌توانند آسیب کبدی ایجاد کنند. برای حل این مشکل و برطرف کردن این بیماری، شاید لازم باشد روش زندگی خود را تغییر دهید یا دارو مصرف کنید یا سختی عمل پیوندِ کبد را بپذیرید.

5- ظاهر شدن حلقه در اطراف قرنیه شما

این مشکل زمانی بروز می‌کند که حلقه خاکستری‌رنگ، قرنیه چشم را محاصره می‌کند و این حس را منتقل می‌کند که رسوبات و مواد زائد درون چشم شما جمع شده‌اند. این حلقه مزاحم، مانع تمرکز فرد می‌شود. اگر بالای 40 سال دارید و با این مشکل مواجه شدید، جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر زیر 40 سال، سن دارید باید به پزشک مراجعه کنید. در جوانان، این مشکل بر کلسترول بالا و خطرناک دلالت دارد که باید به‌سرعت درمان شود.

6- برآمدگی چشم

بر امدگی چشم
بر امدگی چشم

وقتی غده تیروئید بیش‌ازحد هورمون ترشح کند، این مشکل به وجود خواهد آمد. بیماری گریوز، نام این بیماری است. پرکاری تیروئید علاوه بر تاری دید، باعث اسهال، کاهش وزن و لرزش دست خواهد شد. علاوه بر بیرون‌زدگی چشم از حدقه، افزایش ضربان قلب، عدم تحمل نسبت به گرما، ضعف عضلانی، لاغری، ریزش مو، تعریق و کم‌خوابی از نشانه‌های دیگر گریوز هستند. دارودرمانی و عمل جراحی می‌تواند سطح فعالیت غده تیروئید شما را تنظیم کند. زمانی که احساس کردید چشم شما برآمده شده است به پزشک مراجعه کنید تا درمان شما سریع‌تر آغاز شود.

7- افتادگی پلک

تاثیر بیماری ها روی چشم چیست؟ یکی از اثرات آن افتادگی پلک است. افتادگی پلک می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال خود ایمنی به نام میاستنی گراویس باشد. این اختلال، می‌تواند موجب ضعف  عضلانی شده و باز نگه‌داشتن چشم‌ها را دشوار سازد. این بیماری عضلات صورت گلو و چشمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و صحبت کردن، جویدن و بلع کردن را مشکل می‌کند. بیماری‌های سیستم ایمنی باعث می‌شوند بدن به سلول‌ها و بافت‌های سالم (مخصوصاً سلول‌های درون چشم) حمله کند و به التهاب منجر شود. دکتر شما ممکن است برایتان دارو تجویز کند یا توصیه کند که برای برداشتن غده تیموس، عمل جراحی را بپذیرید.

8- وجود نقاط تاریک در بینایی

اگر هنگام دیدن مناظر متوجه چند لکه سیاه در بینایی خود شدید، زنگ خطر سلامتی شما به صدا درآمده است. افراد مبتلا به دیابت  باید مراقب ابتلا به رتینوپاتی دیابتی نیز باشند. رتینوپاتی دیابتی مجموعه ای از اختلالات  است که بخش حساس به نور چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند موجب مشکلاتی مانند تاری دید یا حتی پارگی شبکیه شود.

سوالات رایج در مورد تاثیر بیماری ها روی چشم

عوارض دیابت روی چشم ها چیست؟

عوارضی مثل خونریزی شبکیه، آب‌سیاه و آب‌مروارید زودهنگام و خشکی چشم در افراد مبتلا به دیابت بیشتر دیده می‌شود.

فشار خون بالا روی سلامت چشم‌ها چه اثری می‌گذارد؟

فشار خون بالا‌، برای سلامت چشم مضر است و خطر بیماری‌های قلب و عروق و سکته را افزایش می‌دهد‌. فشار خون بالا به رگ‌های خون‌رسان شبکیه آسیب می‌زند و به همین دلیل ترشحات چشمی ایجاد می‌کند‌. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع‌، این امر می‌تواند منجر به خونریزی در چشم، کوری، آسیب اعصاب چشمی یا تاری دید شود‌.

دلایل سیاهی رفتن چشم‌ها چیست؟

از جمله دلایل شایع سیاهی رفتن چشم‌ها (dizziness) می‌تواند بلند شدن بیش از حد سریع، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، آلرژی‌ها، افت قند خون، سرگیجه (vertigo) یا مشکلات گوش داخلی مانند بیماری منی‌یر و التهاب لابیرنت (گوش‌داخلی) باشد.

منبع: webmd

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles

کامنت بگذارید