خانه اخبار 13 اشتباه رایج که سلامت چشم ها را تهدید می کند

13 اشتباه رایج که سلامت چشم ها را تهدید می کند

نویسنده تیم لوناتو
اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها چیست؟ 13 کاری که در ادامه این مطلب نوشته‌ایم را نباید انجام دهید تا چشم‌های سالم داشته باشید.

همه ما در بخش‌هایی از زندگی خود دچار اشتباهاتی می‌شویم که نتایج ناخوشایندی برایمان بدنبال دارند. یکی از این کارها شاید نادیده گرفتن سلامت چشم‌ها و بینایی باشد. برخی افراد با بی‌توجهی به این عضو مهم بدن آن را در معرض خطر قرار می‌دهند و شاید زمانی متوجه این کم‌کاری شوند که کار از کار گذشته باشد. البته برخی هم درست برعکس عمل می‌کنند، یعنی با زیاده‌روی کردن در توجه نشان دادن به همه مسایل مربوط به چشم باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوند.

برای آشنایی با عادت‌هایی که بیشتر از مزیت داشتن برای بینایی و سلامت چشم‌ها مضر هستند تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی لوناتو همراه باشید.

1- هر سال به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه نمی‌کنید

اغلب مردم وقتی چشم‌هایشان می‌بیند و مشکلی ندارند نزد چشم‌پزشک نمی‌روند زیرا اعتقاد دارند که خب چه کاری است، چشم‌های من که کاملا سالم است و چرا باید وقت و هزینه صرف مراجعه به پزشک کنم؟ اما این را در نظر داشته باشید که مراجعه به چشم‌پزشکی فقط برای معاینه ضعف بینایی نیست و اگر مشکلات دیگری هم در این عضو بدن وجود داشته باشد، پزشک آن را تشخیص خواهد داد و می‌تواند در همان مراحل اولیه آنها را برطرف کند.

متخصصان چشم و بینایی تاکید دارند که افراد، به‌ویژه پس از 40 سالگی دست‌کم یک بار در سال تست بینایی دهند. متخصص با گشاد کردن مردمک چشم، احتمال وجود بیماری‌هایی همچون آب سیاه، بیماری‌های دیابتی چشم یا حتی دژنراسیون ماکولا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شاید برای بیمار قطره چشمی تجویز شود که این مساله به سن، سابقه خانوادگی و سلامت عمومی بدن مربوط است.

2- چشم‌های حساس و آسیب‌دیده را نادیده می‌گیرید

دومین اشتباه رایجی که اغلب مردم در مورد چشم‌های خود دارند، نادیده گرفتن حساسیت و مشکلات چشمی است. قرمزی، اشک‌ریزش، خارش و سوزش همگی نشانه‌های وجود حساسیت یا مشکل در چشم هستند. زمانی که این چهار نشانه به همراه علایم زیر ظاهر شدند حتما به چشم‌پزشکی مراجعه کنید:

  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • حساسیت به نور
  • وجود یک لایه موکوس مانند روی سطح چشم
  • درد / جراحت

بسیار مهم است که در صورت مشاهده این علایم نزد پزشک بروید زیرا ممکن است عفونتی در چشم باشد و اگر درمان نشود می‌تواند عواقب ناخوشایند و بعضا جبران‌ناپذیری بدنبال داشته باشد.

3- جراحات وارد شده به چشم را درمان نمی‌کنید

تعجب نکنید، برخی از مردم وقتی به چشمشان صدمه‌ای وارد می‌شود اهمیتی به آن نمی‌دهند و می‌گذارند که به خودیِ خود خوب شود. اما حتی اگر ضربه وارده به چشم جزئی و سطحی بود هم توصیه ما این است که نزد متخصص چشم بروید. به این خاطر که نمی‌دانید مثلا چوبی که در چشمتان رفته حامل عفونت بوده یا خیر! و مسایلی از این دست. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر موارد زیر را مشاهده کردید حتما نزد پزشک مراجعه کنید:

  • دید و بینایی شما دچار مشکل شده است.
  • توانایی باز کردن چشم‌هایتان را ندارید.
  • در قسمت سفیدی چشم لکه‌های خونی می‌بینید.
  • نمی‌توانید یک چشم خود را همانند چشم دیگرتان حرکت دهید.
  • مردمک یکی از چشم‌هایتان از لحاظ اندازه یا شکل با چشم دیگر فرق دارد.

4- از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنید

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

عینک آفتابی فقط جنبه زیبایی ندارد. این وسیله چشم‌ها را در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب (UV) محافظت می‌کنند. اگر از چشم در برابر یو وی محافظت نکنید در واقع چشم‌های خود را در معرض ابتلا به آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا یا ناخنک چشم قرار می‌دهید. ناختک چشم یعنی یک بافت اضافه روی سطح سفیدی چشم رشد کند. ناخنک در واقع یک زائده یا غشای مثلثی است که ممکن است نرم یا سخت یا زرد یا سرخ باشد.

برای پیشگیری از این مشکلات لازم است بدنبال خرید عینک آفتابی باشید که قابلیت انسداد 99 یا 100 درصدی در مقابل اشعه‌های UVA و UVB  نور خورشید را دارند. تقریبا همه عینک‌های موجود در فروشگاه اینترنتی لنز و عینک لوناتو از این ویژگی بسیار مهم برخوردار هستند.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

5- چشم‌های خود را زیاد می‌مالید

مالیدن چشم‌ها باعث آسیب دیدن چشم و پاره شدن مویرگ‌های خونی می‌شود. همچنین هر وضعیتی که باعث اذیت چشم‌های شما شده را بدتر خواهد کرد. به این دلیل که دست‌ها حاوی میکروب‌هایی هستند که باید از چشم‌ها دور نگه داشته شوند. اگر خارش چشم‌ها زیاد بود و لازم داشتید که آنها را بمالید، حتما قبل از این کار دست‌های خود را با صابون تمیز بشویید تا میکروب یا باکتری وارد چشم‌ها نشود.

6- بیش از حد از وسایل الکترونیک استفاده می‌کنید

این روزها زندگی بسیاری از مردم با کامپیوتر، موبایل و تبلت عجین شده و بیشتر زمان خود را پای این وسایل الکترونیکی صرف می‌کنند. اما بدون شک می‌دانید که استفاده طولانی مدت از این وسایل خطرات و مشکلات زیادی را سلامت جسم افراد و مخصوصا چشم‌ها بدنبال دارد. وقتی بیش از زمان معمول و نرمال به صفحه نمایش وسایل الکترونیک نگاه می‌کنید، نور آبی متصاعده شده از آن سبب خستگی چشم‌ها و بروز سردرد می‌شود.

برای پیشگیری از آسیب نور آبیِ وسایل الکترونیکی توصیه می‌کنیم هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه چشم‌ها را از کامپیوتر یا موبایل بردارید و به نقطه‌ای در فاصله 50 سانتی‌متری نگاه کنید.

همچنین سعی کنید با زیاد پلک زدن، رطوبت موردنیاز چشم‌ها را تامین کنید. البته برای کامپیوتر می‌توانید از لایه‌های محافظ ضد بازتاب که روی نمایشگر نصب می‌شود عم استفاده کنید.

7- از لنزهای تماسی به درستی مراقبت نمی‌کنید

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

از لنزهای تماسی به درستی مراقبت نمی‌کنید یعنی چه؟ یعنی به جای شست‌وشوی لنز تماسی با محلول‌های مخصوص لنز آن را با آب معمولی یا آب شیر می‌شویید. یا مثلا قاب لنز را هر سه ماه یک بار عوض نمی‌کنید. همه این اهمال‌ها باعث می‌شوند تا میکروب‌ها و باکتری‌ها بتوانند از طریق لنز وارد چشم‌ها شوند و مشکلاتی برای آن بوجود بیاورند.

توصیه ما این است که لنز تماسی را هر شب قبل از خواب از چشم خارج کنید. برای این منظور اول باید دست‌های خود را تمیز بشویید. سپس لنز را از چشم خارج کنید و در قابی که از قبل آن را شسته و خشک کرده‌اید قرار دهید. توجه داشته باشید که لنز تماسی باید حتما درون مایع لنز قرار بگیرد و آب شیر در قاب لنز نریزید.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

8- با لنز تماسی در چشم حمام می‌کنید

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

دوش آب‌گرم یکی از بهترین کارهایی است که آدم می‌تواند هر روز انجام دهد زیرا به خوبی خستگی بدن را از بین می‌برد و حال عمومی بدن را خوب می‌کند. اما قرار نیست با لنز زیر دوش بروید. به این خاطر که آب و کثیفی‌ها ممکن است به لنز بچسبند و عفونت ایجاد کنند. برای جلوگیری از این مشکلات حتما قبل از حمام رفتن لنز را از چشم خارج کنید.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین لوناتو

9- شب بدون پاک کردن آرایش صورت به رختخواب می‌روید

شب‌ها با آرایش صورت به رختخواب نروید. ریمل، خط چشم و سایه چشمی که روی چشم‌های شما قرار دارند به مرور زمان و در طولانی‌مدت می‌توانند عفونت ایجاد کنند. به همین خاطر توصیه اکید داریم که تنبلی را کنار گذاشته و شب قبل از خواب حتما صورت خود را به طور کامل شست‌وشو دهید. اگر حوصله شستن ندارید، با پدهای پاک‌کننده آرایش این کار را انجام دهید. اما هرگز با آرایش به خواب نروید.

10- از عینک محافظتی استفاده نمی‌کنید

زمانی که ورزش می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که ممکن است به چشم‌ها آسیب برساند، توصیه می‌کنیم حتما عینک محافظتی به چشم بزنید. اگر عینک ایمنی ندارید از عینک آفتابی هم برای این منظور می‌توانید استفاده کنید.

11- از سابقه پزشکی خانواده خود اطلاعی ندارید

یکی از مواردی که برای سلامت چشم‌ها باید انجام دهید، تحقیق در مورد سوابق بیماری‌های چشمی در خانواده خودتان است. آگاهی از سابقه پزشکی خانوادگی به پزشک معالج کمک می‌کند تا معاینه دقیق‌تری برای چشم‌هایتان داشته باشند. به طور مثال ممکن است شما حامل ژن آب سیاه یا دژنراسیون ماکولا باشید. در این صورت پزشک تمهیدات لازم برای پیشگیری از این مشکلات را در نظر خواهد گرفت.

12- به طور منظم و درست از عینک طبی خود استفاده نمی‌کنید

از دیگر اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها که به سلامت چشم‌های آنها آسیب وارد می‌کند این است که به درستی از عینک‌های طبی خود استفاده نمی‌کنند. این کار باعث می‌شود تا ضعف بینایی شما به مرور زمان بیشتر شود.

یا حتی ممکن است نمره چشم فردی زیاد شده باشد اما خودش آگاه نباشد. آن وقت است که استفاده از عینک هم افاقه نمی‌کند و فرد عینک طبی خود را کنار می‌گذارد. اینجاست که مشکل پدیدار می‌شود. این فرد در عوض نادیده گرفتن عینک باید نزد پزشک برود و بینایی خود را مورد سنجش قرار دهد.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

13- اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها : سیگار می‌کشید

اشتباهات تهدید کننده سلامت چشم ها

خب همه می‌دانیم که سیگار مضرات فراوانی برای جسم انسان بهمراه دارد. اما شاید کنتر کسی بدانید که این توتون‌هایی که دود می‌شوند می تواند مشکلات زیر را برای چشم بدنبال داشته باشند:

  • آب مروارید
  • آسیب‌دیدن عصب‌های بینایی
  • ابتلا به دژنراسیون ماکولا

هر سه مورد بالا در صورت درمان نشدن می‌توانند به نابینایی منجر شوند.

منبع: webmd

Related Articles

کامنت بگذارید