خانه اخبار روش صحیح برداشتن لنز از چشم به همراه نکات آموزشی برای مبتدی‌ها

روش صحیح برداشتن لنز از چشم به همراه نکات آموزشی برای مبتدی‌ها

نویسنده تیم لوناتو
چطور لنز را برداریم

چطور لنز را برداریم

چطور لنز را برداریم ؟ روش صحیح برداشتن لنز از چشم بسیار ساده است و شما پس از چند بار تمرین کردن می‌توانید با سرعت بالا این کار را انجام دهید.

اما اگر به‌تازگی لنز استفاده می‌کنید احتمالا این روند برایتان کمی گیج‌کننده است و شاید این نگرانی را داشته باشید که نکند لنز پاره شود. اما لوناتو این اطمینان را به شما می‌دهد که اگر مراحلی که در زیر اشاره کرده‌ایم را به‌درستی انجام دهید، بسیار سریع در این کار خبره خواهید شد.

برای آشنایی با این مراحل در ادامه همراهمان باشید.

چطور لنز را برداریم : مرحله یک

قبل از اینکه بخواهید دست خود را در چشمتان کرده و لنز را خارج کنید، حتما آنها را با صابون بشویید و با حوله بدون پرز خشک کنید. با این کار احتمال ورود هر نوع میکروب و آلودگی به چشم را کاهش می‌دهید و از بروز عفونت پیشگیری می‌کنید.

چطور لنز را برداریم: مرحله دو

خیلی آرام پلک پایین را به سمت پایین و پلک بالا را به سمت بالا بکشید.

همیشه از یک چشم (چپ یا راست) شروع کنید و هرگز این روند خود را تغییر ندهید. یعنی اگر بار اول با چشم راست گذاشتن و برداشتن لنز طبی را آغاز کرده‌اید، در دفعات بعدی هم از همان چشم راست این کار را شروع کنید. با انگشتان دست پلک‌های پایین را به سمت پایین و پلک‌های بالا را به سمت بالا بکشید و نگه دارید.

برداشتن لنز

چطور لنز را برداریم: مرحله سه

با انگشت اشاره و شست، به حالت نیشگون گرفتن، لنز تماسی را از چشم خارج کنید.

در این مرحله از روش صحیح برداشتن لنز از چشم باید انگشت اشاره را روی لنز در چشم بگذارید و با شست آن را نیشگون گرفته و وقتی لنز بین دو انگشت قرار گرفت، آن را بیرون بیاورید.

چگونه لنز را از چشم برداریم: مرحله چهار

بالا را نگاه کنید و لنز را به پایین بکشید و بیرون بیاورید. این کار را با چشم دیگر خود تکرار کنید.

مرحله آخر روش صحیح برداشتن لنز از چشم

حتما قبل از تماس با لنز رنگی یا طبی، دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید و خشک کنید. ترجیحا از حوله بدون پرز استفاده کنید تا پرز از روی انگشتان به درون لنز نفوذ نکند.

در صورت استفاده از لنز تماسی ماهانه، حتما قاب لنز بسیار تمیز و ضدعفونی‌شده و محلول لنز داشته باشید. هر بار پس از خارج کردن لنز از چشم، آن را با محلول شسته و سپس درون قاب بگذارید.

ضدعفونی کردن لنز پس از خارج کردن از چشم

با اینکه این شست‌وشوی لنز باعث زدوده شدن بخشی از پروتئین‌ها می‌شود. اما همچنان ممکن است این مواد روی لنز باقی بمانند و پوشیدن آن را برای فرد مشکل کنند. به همین‌خاطر لازم است از پاک‌کننده‌های مخصوص پروتئین برای شستن لنزهای قدیمی خود استفاده کنید.

به‌طور مثال، اگر از لنز یک‌بارمصرف یا دورریختنی استفاده می‌کنید، به پاک‌کننده پروتئین نیازی ندارید. اما اگر از لنزی استفاده می‌کنید که یک یا دو بار در سال عوض می‌شود، بدون شک به این محلول نیاز خواهید داشت.

مواد لازم برای زدودن پروتئین شامل شوینده‌های آنزیمی و محلول‌های پاک‌کننده روزانه پروتئین است.

توصیه‌های مراقبت از لنز چشم

پس از اینکه یاد گرفتیم چگونه لنز را از چشم برداریم حالا باید مراقب از لنز را هم بیاموزیم.

  • هرگز لنز تماسی چشم را با آب شیر نشویید. آب لوله‌کشی شامل موجودات ریزی است که باعث بروز عفونت در چشم می‌شوند.
  • حتما وسایل جانبی لنز همچون قاب لنز را طبق دستورات درج شده روی بسته‌بندی آنها بشویید و خشک کنید.
  • قاب لنز را حتما با آب داغ شیر بشویید و سپس با دستمال بدون پرز خشک کنید. البته، به دلیل وجود میکروارگانیزم‌های آب، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که قاب لنز را هم با محلول‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده بشویید.
  • همچنین توصیه می‌شود پس از شستن و خشک کردن قاب لنز، حتما آن را روی یک دستمال تمیز و بدون پرز، به صورت سر و ته بگذارید تا صددرصد از تمیزی آن مطمئن شوید.

سوالات رایج در مورد روش برداشتن لنز از چشم

بهترین روش برداشتن لنز طبی چگونه است؟

اول باید دست‌ها را تمیز بشویید. سپس لنز را روی انگشت بگذارید و مطمئن باشید پشت و رو نیست. سپس با کمک انگشت اشاره و شست به حالت نیشگون لنز را از چشم خارج کنید.

محلول لنز اپتی فری، مخصوص چه لنزهایی است؟

بعد از برداشتن لنز باید آن را در محلول لنز بگذارید. مهم نیست که لنز چشم شما ماهانه یا روزانه است، با استفاده از مدل اکسپرس محلول اپتی فری می‌توانید مطمئن باشید که لنز در طول عمر مفیدش کاملا سالم خواهد بود. این محلول برای همه انواع لنز قابل استفاده است.

اول باید آرایش را پاک کنیم یا لنز را از چشم برداریم؟

اول لنز را خارج کنید و بعد اقدام به پاك كردن آرایش‌ از چشم و دورچشم خود بكنید.

اول لنز بگذاریم یا اول آرایش کنیم؟

اگر از لنزهای نرم استفاده می‌كنید قبل از آرایش چشم‌ها لنز را در چشم‌تان بگذارید. اما اگر از لنزهای منعطف با قابلیت عبور گازها استفاده می‌كنید، اول چشم‌هایتان را آرایش كنید و بعد لنز بگذارید.

Related Articles

کامنت بگذارید