خانه مد و سبک زندگیتغذیه برای پیشگیری از شب کوری سوپ کدو حلوایی بخورید

برای پیشگیری از شب کوری سوپ کدو حلوایی بخورید

نویسنده تیم لوناتو
پیشگیری از شب کوری

پیشگیری از شب کوری

بتاکاروتن علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش می‌دهد.

همچنین باید اشاره کنیم که وجود مقدار زیاد این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در خون خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهند.

منابع غذایی که حاوی بتاکاروتن هستند شامل هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدوتنبل، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتقال، روغن جگر ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ، اسفناج و تمام سبزیجات رنگی است.

همچنین برای تامین این آنتی‌اکسیدان بهتر است از موادی در تغذیه خود استفاده کنید که حاوی ویتامین های E ،C و امگا سه هستند. همچنین مواد دارای ویتامین A هم برای چشم‌ها بسیار مفیدند.

در راستای تامین بتاکاروتن بدن برای پیشگیری از شب کوری ما طرز تهیه سوپ کدو حلوایی را آموزش داده‌ایم؛ یک غذای پاییزی بسیار خوشمزه و خوشرنگ که حتما طعم آن را دوست خواهید داشت.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

مواد لازم برای تهیه سوپ کدو حلوایی

  • هویج خرد شده : 1 پیمانه
  • ساقه کرفس خرد شده: 1 پیمانه
  • سیب زمینی خرد شده :1 پیمانه
  • پیاز نگینی شده : 1 عدد متوسط
  • کدو حلوایی :  نصف 1 عدد کوچک
  • کره :1 قالب کوچک
  • آب مرغ : 2 پیمانه
  • نمک و ادویه : به میزان لازم
پیشگیری از شب کوری

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی

  1. بعد از این که تمامی مواد را به یک اندازه خرد کردید، یک قابلمه برداشته و به مدت ۵ دقیقه مواد را با کره تفت دهید. سپس آب مرغ را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا مواد بپزند.
  2. در این مدت که مواد داخل قابلمه در حال پختن هستند، کدو تنبل را پوست کنده و داخل آن را تمیز کنید. سپس به مواد داخل طبخ اضافه کنید. وقتی مواد کاملا نرم شدند و خوب پختند، صبر کنید تا خنک شوند.
  3. سپس مواد را داخل مخلوط کن بریزید و آنقدر بزنید تا خوب صاف و مانند پوره نرم شوند. یا با گوشت‌کوب برقی آنها را له کنید. سوپ تقریبا آماده است. اگر مایل هستید تا آن را داغ داغ سرو کنید. مواد را دوباره به قابلمه برگردانده و روی حرارت متوسط قرار دهید.
  4. نمک، ادویه و فلفل بر حسب ذائقه‌تان اضافه کنید. بعد از این چاشنی‌ها به خورد سوپ رفتند، سوپ را در ظرف مناسب سرو کرده و با مقداری جعفری تزیین کنید.

چرا سوپ کدو حلوایی برای پیشگیری از شب کوری مفید است؟

سوپ کدو حلوایی برای پیشگیری از شب کوری مفید است زیرا یک پیاله پوره‌ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

رنگ نارنجی کدوتنبل نشان می دهد که یک منبع غنی از بتا کاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. یعنی کدو حلوایی یک منبع عالی ویتامین A است. این ماده مغذی برای سالم نگه داشتن چشم و حفظ دید خوب و همچنین برای افزایش ایمنی و سلامت عمومی بدن لازم است.

زاگزانتین موجود در کدو حلوایی دارای خاصیت ضد اشعه UV است. به همین خاطر از بیماری های بینایی با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

اگر برایتان سوال است که شب کوری چیست؟ باید بگوییم، وقتی دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال می‌شود یعنی به شب کوری مبتلا شده است. این بیماری بیشتر در مردان دیده می شود.

در کنار علل مختلف شب کوری، کمبود ویتامین A نیز می‌تواند موجب بروز این بیماری شود. بنابراین، با بهبود رژیم غذایی می‌توانید به کنترل این بیماری بپردازید. برای این منظور باید به مقدار کافی ویتامین های A، C، E، بتاکاروتن و روی را به بدن خود برسانید. سوپ کدو حلوایی یکی از منابع غذایی است که می‌تواند در پیشگیری از شب کوری به شما کمک کند.

پیشگیری از شب کوری

سوالات رایج در مورد روش‌های پیشگیری از شب کوری

کمبود ویتامین A باعث شب کوری می‌شود؟

بله، شب کوری یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین A است.

شب کوری ناشی از کمبود ویتامین A را چگونه درمان کنیم؟

افرادی که کمبود ویتامین A دارند، می‌توانند با کمک مکمل‌های غذایی و رژیم غذایی سالم مشکل خود را برطرف کنند. اگر به کمبود ویتامین A اهمیت ندهید، به کوری دائم منجر خواهد شد.

از کجا متوجه شویم که شب کوری داریم؟

اگر دیدتان در شب ضعیف است، اما طی روز یا در جایی که نور کافی دارد مشکلی ندارید و عادی می‌بینید، به احتمال زیاد به شب کوری دچارید. در این‌صورت نمی‌توانید اشیایی را که دیگران در شب به‌راحتی می‌بینند، ببینید و وقتی از محیط روشن به محیطی تاریک می‌روید، مثلا وارد سالن سینما می‌شوید، چشم‌هایتان برای سازگاری و تطابق با اطراف به زمان بیشتری نیاز دارد.

Related Articles

کامنت بگذارید