خانه اخبار منظور از لنز شبانه روزی چیست؟ چه لنزهایی را می‌توان در خواب هم استفاده کرد؟

منظور از لنز شبانه روزی چیست؟ چه لنزهایی را می‌توان در خواب هم استفاده کرد؟

نویسنده تیم لوناتو
لنز شبانه

لنز شبانه چیست؟

لنز شبانه لنزی است که می‌توانید به طور شبانه روزی و پشت‌سر هم بپوشید. لنزهای شبانه دوره مصرف بسیار محدودی دارند و شما اجازه ندارید بیشتر از زمان تعیین‌شده آن را در چشم نگه دارید.

اغلب لنزهای شبانه‌روزی را می‌توانید به مدت یک هفته در روز و شب و هنگام خواب استفاده کنید. یعنی لازم نیست هر شب پیش از خواب آن را از چشم در بیاورید و درون محلول قرار دهید و دوباره صبح در چشم بگذارید.

هر روزی که لنز طبی را در چشم قرار دهید تا یک هفته بعد بدون نیاز به هیچ‌کاری در چشم می‌ماند و پس از یک هفته باید از چشم خارج و دور انداخته شود.

این لنزها برای افرادی که زندگی پرمشغله‌ای دارند بسیار کاربردی است. البته استفاده از لنز شبانه به تایید و تجویز متخصص نیاز دارد. به این خاطر که ممکن است شرایط چشم شما یا فرم چشمتان طوری نباشد که قادر به تحمل لنز به طور شبانه‌روزی باشد.

پس توصیه اکید داریم که بدون مشورت با پزشک هرگز لنز شبانه استفاده نکنید.

چه نوع لنزی برای استفاده شبانه مناسب است؟

فقط برخی از لنزهای هفتگی و ماهانه را می‌توانید به صورت شبانه روزی استفاده کنید. در مشخصات لنزها در مورد اینکه لنز شبانه هستند یا خیر نوشته شده است. از پزشک هم می‌توانید در مورد اینکه آیا لنز موردنظر شما قابلیت استفاده شبانه را دارد یا خیر سوال بپرسید.

برخی از لنزهای طبی که در فروشگاه اینترنتی لوناتو موجود هستند قابلیت استفاده شبانه هم دارند. از جمله می‌توان به لنزهای مارک بایوفینیتی، ایراپتیکس و اکیو وی اشاره کرد.

لنز شبانه روزی

لنز طبی بایوفینیتی

لنز طبی بایوفینیتی را می‌توانید به طور شبانه‌روزی هم استفاده کنید. البته طبق تایید سازمان دارو و غذا جهانی، شما جایز هستید 6 روز و 7 شب لنز طبی بایوفینیتی را پیاپی استفاده کنید. یعنی لازم نیست قبل از خواب لنز را از چشم خارج کنید.
اما قبل از این کار حتما باید پزشک شما را معاینه کند و مطمئن شوید که چشم شما توان نگهداری لنز در خواب را دارد. همچنین یادتان باشد که پس از یک هفته لنز طبی خود را باید دور بیندازید و یک جفت نو استفاده کنید.

بایوفینیتی یک لنز ماهانه نرم از کمپانی کوپر ویژن است. این لنز قدرت آبرسانی و اکسیژن‌رسانی بالایی دارد و تقریبا لازم نیست از قطره چشم استفاده کنید. البته سیلیکون هایدروژل بودنش هم در این امر تاثیر دو برابری گذاشته. لنزهایی از این جنس عموما تا 6 برابر بیشتر از هایدروژلی‌ها اکسیژن‌رسانی دارند. به همین خاطر، لنز طبی بایوفینیتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که چشم‌های خشک دارند.

لنز طبی ماهانه اکیو وی Oasys

لنز طبی ماهانه اکیو وی Oasys می‌توانید شب‌ها، هنگام خواب هم در چشم داشته باشید. اما سازمان دارو و غذا (FDA) فقط 6 روز و 7 شب استفاده‌ی شبانه‌روزی از این لنز طبی را تایید کرده است. یعنی پس از این دوره باید لنز را دور بیندازید.

اکیو وی لنز روزانه نیست و می‌توانید تا یک ماه هر روز از آن استفاده کنید. لنز طبی اکیو وی Oasys برای کسانی ایده‌آل است که خشکی چشم دارند. همچنین برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ و فشرده‌ای دارند هم بسیار کارآمد است. به این خاطر که می‌توانید ساعت‌های طولانی و حتی به صورت شبانه‌روزی از این لنز استفاده کنید، چشم‌ها خشک نشوند و کاملا هم احساس راحتی داشته باشید. 

لنز طبی ایراپتیکس

استفاده از لنز در خواب یکی از ویژگی‌های لنزهای چشمی به‌شمار می‌رود. با اینکه استفاده شبانه از لنز مستلزم اجازه‌ی پزشک است، اما در مورد این لنز ما این اطمینان را به شما می‌دهیم که می‌توانید «ایراپتیکس آکوا» را شب هم در خواب استفاده کنید. 

البته لازم به یادآوری است که این لنز را فقط به مدت «یک هفته» می‌توانید شبانه‌روزی در چشم بگذارید.

برای اطمینان از سلامت چشم‌های خود، توصیه می‌کنیم حتما قبل از استفاده شبانه‌روزی از این لنز، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. چون ممکن است چشم‌های شما مشکل خاصی داشته باشد و استفاده از لنز در خواب به این عضو بدنتان آسیب برساند.

لنز ایراپتیکس آکوا یک لنز سیلیکون هایدروژل ماهانه است و به اشتباه در ایران به این لنزا فصلی گفته می‌شود. این لنز چشم بسیار نازک، سبک و تقریبا نامحسوس است که رطوبت و اکسیژن زیادی به چشم می‌رساند. همچنین در تمام طول روز می‌توانید از آن استفاده کنید، بدون اینکه وجود لنز را در چشم‌هایتان حس کنید. به عنوان یک لنز تماسی ماهانه، شما موظف هستید هر شب پس از در آوردن لنز از چشم، آن را با محلول مخصوص بشویید و درون قاب که حاوی محلول نگهدارنده است قرار دهید؛ تا صبح دوباره از آن استفاده کنید.

لنز شبانه

اصلاح نزدیک بینی با لنز شبانه

Corneal Refractive Therapy یا Orthokeratology درمانی غیر جراحی است که از طریق تغییر شکل موقتی قرنیه، نزدیک بینی را اصلاح می کند.

تغییر شکل قرنیه سبب می شود نور بهتر بر روی شبکیه متمرکز شده و تصویر بهتری ایجاد شود (بطور کلی تمامی روش های اصلاح عیوب انکساری از عینک و کنتاکت لنز تا لیزیک همین کار را می کنند).

در این روش با استفاده از یک نوع کنتاکت لنز سخت که نسبت به اکسیژن نفوذ پذیر است (Rigid Gas Permeable Contact Lens) نزدیک بینی از طریق تغییر انحنای قرنیه و کاهش تحدب آن اصلاح می شود.

تفاوت عمده این روش با روش های جراحی اصلاح عیوب انکساری نظیر لیزیک این است که روش های جراحی دائمی هستند ولی در این روش در صورت عدم استفاده از لنز، شکل قرنیه پس از سه روز به حالت اولیه باز می گردد.

اصلاح دید چه مدت طول می کشد؟

شماره چشم بیمار معمولا ظرف 2 هفته یا کمتر 2 تا 3 دیوپتر کاهش می یابد. پس از این مدت بیمار باید لنز را در طول شب و یا ساعاتی از روز استفاده کند تا اصلاح ایجاد شده پایدار بماند. در صورتیکه بیمار استفاده از لنز را متوقف کند قرنیه بیمار به تدریج به شکل اولیه بازگشته و دید بیمار به وضعیت قبل از درمان باز می گردد.

بیمار ممکن است در آغاز تغییر شکل قرنیه با عوارضی نظیر هاله بینی مواجه شود که ممکن است هیچگاه در طول درمان کاملا برطرف نشود. در مورد این لنز هم مثل لیزیک کسانیکه مردمک های گشادتری دارند بیشتر دچار این عوارض خواهند شد.

لیزیک یا CRT کدام بهتر است؟

اگر هدف بیمار راحت شدن از عینک و لنز در طول روز بوده و البته شرایط استفاده از این لنز را نیز داشته باشد استفاده از CRT مناسب است.

ولی اگر بیمار بخواهد بکلی از عینک و لنز استفاده نکند باید از روش های جراحی نظیر لیزیک استفاده کند. هر چند اگر بیمار پس از استفاده از لنز تصمیم به جراحی بگیرد ممکن است مجبور باشد چندین ما استفاده از لنز را قطع کند تا قرنیه شکل طبیعی خود را باز یابد و سپس اقدام به جراحی کند.

سوالات رایج در مورد لنز شبانه

آیا استفاده از لنز شبانه باعث کمبود اکسیژن در چشم‌ها نمی‌شود؟

از آنجایی که این لنزها در طول روز به کار نمی‌روند، چشمها می‌توانند اکسیژن کافی را بدست بیاورند.

این لنزها چگونه تجویز می شوند؟

چشم پزشک ابتدا انحنا و پستی و بلندی ها قرنیه را با استفاده از توپوگرافی قرنیه مشخص می کند. بر اساس نقشه توپوگرافی قرنیه، لنز مناسب تجویز می شود. گاهی لازم است لنز های مختلفی آزمایش شوند تا نهایتا لنز مناسب بدست آید.

لنزهای شبانه برای چه بیمارانی مفیدند؟

این لنز ها برای تمامی سنین قابل استفاده اند. FDA استفاده از لنز های CRT را برای بیماران مبتلا به نزدیک بینی تا حداکثر 6 دیوپتر و حداکثر 1.75 آستیگمات مجاز دانسته است. بسیاری از پزشکان برای اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگاتیسم از لیزیک یا لیزر استفاده می کنند و با این روش مخالف هستند ولی تعداد معدودی هم که با این روش موافقند معتقدند بهترین کاندید ها برای این درمان بیماران مبتلا به نزدیک بینی خفیف (حدود 4 دیوپتر یا کمتر) هستند.

تفاوت اصلاح نزدیک بینی با لنز شبانه با عمل چشم چیست؟

تفاوت عمده این روش با روش های جراحی اصلاح عیوب انکساری نظیر لیزیک این است که روش های جراحی دائمی هستند ولی در این روش در صورت عدم استفاده از لنز، شکل قرنیه پس از سه روز به حالت اولیه باز می گردد.

Related Articles

کامنت بگذارید