خانه اخبار منظور از «حاوی آب» بودن لنز تماسی چیست؟

منظور از «حاوی آب» بودن لنز تماسی چیست؟

نویسنده فروغ بیداری
آب لنز تماسی

آب لنز تماسی

آب لنز تماسی یعنی لنز از چند درصد آب تشکیل شده است. این میزان تقریبا همیشه به صورت درصدی نمایش داده می‌شود.

بسیاری از لنزهای تماسی طبی و رنگی این روزها از پلاستیک نرمی به نام هایدروژل ساخته می‌شوند. هایدروژل توانایی جذب میزان بیشتری از آب را دارد. در نتیجه لنز بسیار نرم می‌ماند و استفاده راحت‌تری دارد.

در واقع باید گفت به قدرت جذب آب در لنزهای نرم هایدروژل «میزان آب لنز» گفته می‌شود.

از کجا متوجه شویم لنز حاوی چند درصد آب است؟

به طور معمول میزان آب لنز تماسی روی بسته‌بندی آن درج می‌شود. یعنی نوشته می‌شود این لنز حاوی اینقدر درصد آب است.

اگر روی بسته‌بندی محصول نتوانستید میزان آب لنز را پیدا کنید، مشخصات آن را بخوانید. می‌توانید مشخصات لنزهای مختلف را در فروشگاه اینترنتی لوناتو بخوانید و ببینید لنز موردنظرتان حاوی چند درصد آب است.

آب لنز

آیا میزان آب موجود در لنز تماسی در میزان راحتی آن تاثیر دارد؟

هر چه میزان آب موجود در لنز تماسی بیشتر باشد، یعنی ضخامت لنز طبی یا رنگی بیشتر است. یعنی لنز درون چشم به طور کامل حس می‌شود.

این روزها لنزهایی که درصد آب متوسطی دارند، نازک‌تر و ظریف‌تر هستند و بیشتر مورداستفاده عموم قرار می‌گیرند، استفاده راحت‌تری دارند.

طراحی عمومی لنزها و نرمی و صافی لبه‌های آن نیز در راحتی لنز درون چشم نقش به‌سزایی دارند.

آیا درصد بیشتر آب موجود در لنز تماسی برای خشکی چشم بهتر است؟

برخلاف تصور عموم، هر چه میزان و درصد آب لنز بیشتر باشد برای خشکی چشم بهتر نیست. و درست برعکس، افرادی که از سندرم خشکی چشم رنج می‌برند، معتقدند استفاده از لنزهایی که میزان آب کمتری دارند برایشان راحت‌تر است.

وقتی لنز تماسی میزان آب بیشتری داشته باشد، رطوبت موجود در لنز باعث بیرون کشیده شدن اشک چشم و در نتیجه، خشکی بیشتر چشم‌ها می‌شود.

لنز تماسی که حاوی آب زیادی است نیز در معرض خشک شدن قرار دارد و دلیلش شرایط محیطی همچون سیستم‌های تهویه هوا یا نگاه کردن طولانی به نمایشگر وسایل الکترونیکی است.

لنزهای تماسی از جنس سیلیکون هایدروژل برای افرادی مناسب است که چشم‌های بسیار حساسی دارند. به این خاطر که این لنزها اکسیژن بسیار زیادی را از خود عبور می‌دهند. در مقایسه با لنز از جنس هایدروژل، نمونه‌های سیلیکون هایدروژلی 5 برابر اکسیژن‌رسانی بیشتری دارند.

مواد سازنده این لنزها باعث جذب آب و نگهداشت آنها می‌شود. همین امر سبب می‌شود تا لنز به راحتی در چشم خشک نشود.

بد نیست بدانید برخی افراد میزان اکسیژن‌رسانی لنز تماسی را با شاخص DK نشان می‌دهند. لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز معمولا بر اساس میزان DKشان دسته‌بندی می‌شوند. این لنزها عموما حاوی مقدار کمی از آب هستند.

شما اگر دچار سندرم خشکی چشم باشید، پزشک برایتان لنزهای خاصی تجویز خواهد کرد. این لنزها عموما حاوی درصد متوسطی از آب هستند.

اما به طور کلی، برای راحتی استفاده از لنز شما باید اصول بهداشتی روزانه در مورد لنز را رعایت کنید. آن را هر روز با محلول لنز بشویید. همچنین بهتر است از قطره‌های اشک مصنوعی یا قطره‌های مرطوب کننده کمک بگیرید.

قطره اشک مصنوعی Avizor و قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوناتو خریداری کنید.

میزان آب لنز تماسی باید چقدر باشد که لنز در چشم راحت باشد؟

درصد آب لنزها بر اساس جنس و مواد تشکیل‌دهنده آنها متغیر است. برای افرادی که از لنز تماسی نرم استفاده می‌کنند، بین 38 تا 75 درصد آب میزان متغیر است.

لنزهای نرم در سه دسته‌بندی متفاوت موجود هستند:

  • حاوی میزان کمی آب یعنی کمتر از 40 درصد
  • درصد متوسط آب یعنی بین 50 تا 60 درصد
  • حاوی مقدار زیادی آب یعنی بیشتر از 60 درصد

مثلا میزان آب لنز طبی ایراپتیکس و لنز طبی روزانه اکیو وی Oasys HydraLuxe هر دو 38 درصد است. یا لنز طبی بایوفینیتی حاوی 48 درصد آب است.

لنز تماسی نرم از چه موادی ساخته می‌شود؟

لنز تماسی نرم از جنس پلاستیک نرمی به نام سیلیکون هایدروژل ساخته می‌شود. این ماده قدرت جذب آب بسیار بالایی دارد. در چشم بسیار نرم و مرطوب است. این لنزها برای سلامت هر چه بیشتر چشم‌ها بسیار مفید هستند زیرا از هایپوکسی پیشگیری می‌کنند. هایپوکسی یعنی کمبود اکسیژن.

سوالات رایج در مورد میزان آب موجود در لنزهای تماسی

میزان آب لنز تماسی نرم چقدر است؟

مقدار آب لنزهای تماسی بسته به نوع لنز متفاوت است. برای لنزهای تماسی نرم دارند، میزان آب بین ۳۸ تا ۷۵ درصد است.

آیا میزان آب لنز تماسی در میزان راحتی آن تاثیر دارد؟

لنزهایی که درصد آب متوسطی دارند، نازک‌تر و ظریف‌تر هستند و بیشتر مورداستفاده عموم قرار می‌گیرند و استفاده راحت‌تری دارند.

برای خشکی چشم بهتر است لنزی انتخاب کنیم که حاوی آب زیادی است؟

برخلاف تصور عموم، هر چه میزان و درصد آب لنز تماسی بیشتر باشد برای خشکی چشم بهتر نیست. و درست برعکس، افرادی که از سندرم خشکی چشم رنج می‌برند، معتقدند استفاده از لنزهایی که میزان آب کمتری دارند برایشان راحت‌تر است.

چه عواملی در راحتی لنز تماسی نرم موثر هستند؟

طراحی عمومی لنزها، نرمی و صافی لبه‌های آن دو میزان آب موجود در راحتی لنز درون چشم موثرند.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید