خانه آیا کم آبی بدن روی سلامت چشم و بینایی اثر منفی دارد؟

آیا کم آبی بدن روی سلامت چشم و بینایی اثر منفی دارد؟

نویسنده فروغ بیداری
تاثیر کم آبی روی چشم

تاثیر کم آبی روی چشم

تاثیر کم آبی روی چشم می‌تواند با کاهش میزان اشک خود را نشان دهد. البته به طور کلی، کم‌آبی بدن به شکل سردرد، بی‌خوابی، کوفتگی عضلانی، سبکی سر یا حتی سنگ کلیه بروز می‌کند. همین کم‌آبی سبب مسدود شدن یا درست کار نکردن غدد اشک‌ریز چشم هم می‌شوند که خشکی چشم و تاری دید به همراه دارد.

به همین خاطر است که همیشه پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند در طول روز آب زیادی مصرف کنید. مخصوصا اگر فعالیت بدنی زیادی دارید حتما آبی که توسط عرق کردن از دست می‌دهید را با نوشیدن مایعات جبران کنید.

نشانه‌های کم آبی بدن چیست؟

نشانه های کم‌آبی در سنین مختلف، متفاوت است. خشکی دهان، خشکی پوست، خشکی چشم و تشنگی مفرط می‌تواند از نشانه‌های کم‌آبی بدن باشد.

نشانه کمبود آب در بدن کودکان شامل نریختن اشک هنگام گریه کردن، ادرار نکردن در بازه زمان سه ساعته، دهان و زبان خشک، کج‌خلقی و زودرنجی، چشم و گونه‌های فرورفته و چروک شدن پیشانی و بخش جلویی سر استو

نشانه کم‌آبی در بزرگسالان بسیار متفاوت است. از جمله می‌توان به خستگی، گیجی، سردرگمی، کاهش دفعات ادرار کردن و تشنگی مفرط اشاره کرد.

افراد مسن ممکن است احساس تشنگی نداشته باشند، اما بدن آن به شدت کم آب باشد.

بهترین علامت برای فهمیدن کمبود آب در بدن، رنگ ادرار است. اگر رنگ آن تیره و زردتر از همیشه بود، حتما دچار کمبود آب و مایعات هستید. در حالت نرمال و طبیعی، ادرار باید به رنگ آب لیمو باشد.

تاثیر کم آبی روی چشم

در مورد تاثیر کم آبی روی چشم و نشانه‌های آن باید گفت کم‌آبی ممکن است به افزایش فشار خون یا خشکی چشم شدید منجر شود. حتی می‌تواند سبب ایجاد درد در چشم، سوزش و قرمزی هم بشود.

خشکی چشم چیست؟

یکی از مواردِ تاثیر کم آبی روی چشم ، خشکی چشم‌هاست. سندروم خشکی چشم بدنبال کاهش رطوبت و چربی در سطح چشم ایجاد می‌شود. این عارضه مدل‌های مختلفی دارد از خارش و سوزش سطحی چشم گرفته تا التهاب یا آسیب‌دیدن قرنیه چشم.

احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و تار شدن دید از بارزترین نشانه‌های خشکی چشم هستند.

در بعضی بیماران این خشکی به حدی زیاد است که منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد.

در سندروم خشکی چشم، اشک به میزان کافی تولید نمی‌شود یا به دلیل شرایط نامناسب اشک یا وضعیت غیرنرمال پلک‌ها، رطوبت سطحی چشم سریعا تبخیر می‌شود.

آیا ممکن است لنز تماسی دچار کم‌آبی شود؟

لنز چشم برای حفظ رطوبت خود در چشم از چربی و رطوبت چشم‌ها استفاده می‌کند. .قتی چشم دچار کم آبی شود، در نتیجه لنز هم خشک می‌شود.

یک نکته جالب و مهم که باید بدانید این است که لنزهای سخت برای خشکی چشم مناسب‌تر هستند. چرا؟ زیرا لنزهای نرمی که اکسیژن زیادی از خود عبور می‌دهند، ضخیم‌ هستند و در نتیجه برای خشکی چشم مناسب نیستند.

بهترین لنز برای خشکی چشم آنهایی است که آب متوسط در خود دارند.

تاثیر کم آبی روی چشم

آیا کم آبی می‌تواند سبب ایجاد مگس پران چشم شود؟

در ادامه توضیحات در مورد تاثیر کم آبی بر چشم ها باید بگوییم که با افزایش سن مگس‌پران ایجاد می‌شود. در نتیجه کم آبی هم می‌تواند روی پدید آمدن آن اثر داشته باشد.

مگس‌پران چیست؟ شخص مبتلا به مگس‌پران، ذرات کوچک غبارمانندی را جلوی چشمانش می‌بیند که بالا و پایین می‌روند و با وجود پلک زدن‌ها همچنان مانند یک سایه کوچک در جلوی چشم‌ها قرار دارند.

این لکه‌های مزاحم در واقع سایه‌ی تیرگی‌های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می‌افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود.

چگونه از کم آبی چشم ها پیشگیری کنم؟

آب، به تنظیم دمای بدن می پردازد، مفاصل بدن را روان و لغزنده نگه می‌دارد و از ورود میکروب‌ها و آلودگی‌ها به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، اعضایی همانند کلیه و کبد وظایف اصلی خود در راستای دفع سموم بدن را با کمک آب انجام می‌دهند.

گفتنی است که آب حدود ۶۰ درصد از وزن بدن را تشکیل داده است. انسان قادر است بدون غذا تا چندین هفته به حیات خود ادامه دهد، اما کمبود آب و یا عدم مصرف این نوشیدنی ضروری، چند روز بیشتر دوام نخواهد آورد. گاهی حتی ممکن است که شخصی به دلیل ننوشیدن آب پس از چند ساعت جانش را از دست دهد. همه این موارد به شرایط محیطی و دمای بدن فرد بستگی دارند.

کم شدن آب بدن (دهیدراته شدن) یعنی آب به جای ورود به سلول‌ها از آن ها خارج شود. در این حالت، فقط آب نیست که شما از دست می دهید، مقدار اندکی الکترولیت که برای انجام فعالیت های سلولی و تامین انرژی بدن لازم است نیز با آن دفع می شود. همچنین سدیم و پتاسیم زیادی هم با آب دفع می شوند.

گفتنی است که هر فردی در طول روز با نفس کشیدن، عرق کردن و دستشویی رفتن مقدار زیادی آب از دست می دهد. از دست دادن آب بدن حتی به مقدار کم موجب خستگی شده و روی کارکرد عمومی بدن تاثیر منفی دارد.

وقتی آب کمی وارد بدن می شود، روده ها آب را از مدفوع جذب می کنند تا بتوانند به ادامه فعالیت های خود در راستای گوارش ادامه دهند. به همین خاطر، ادارا نیز تیره تر می شود. طولانی بودن مدت تشنگی و کم آبی بدن همچنین به بلور شدن نمک و ایجاد سنگ کلیه دردناک منتهی می شود.

بهترین روش برای تامین آب بدن چیست؟

نوشیدن آب. اما اگر نمی توانید هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید، بهتر است آن را به روش های دیگری تامین کنید. به طور مثال با افزایش مصرف میوه و سبزیجات. از جمله لیموترش، کاهو، گوجه‌فرنگی، انواع توت ها، خیار، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، هویج، طالبی و هندوانه.

انجمن ملی داروی آمریکا بیان داشته که زنان به طور میانگین ۱۱ لیوان و مردان ۱۶ لیوان آب در طول روز باید بنوشند. اما بدون شک مصرف این حجم آب در یک روز تقریبا غیرممکن است. به همین خاطر، بهتر این است که با مصرف غذاهایی همانند سوپ و نوشیدنی های دیگر مثل چای، قهوه و شیر مایعات بدن خود را تامین کنید.

سوالات رایج در مورد تاثیر کم آبی روی چشم

کم آبی روی چشم چه تاثیری دارد؟

تاثیر کم آبی روی چشم می‌تواند با کاهش میزان اشک خود را نشان دهد. البته به طور کلی، کم‌آبی بدن به شکل سردرد، بی‌خوابی، کوفتگی عضلانی، سبکی سر یا حتی سنگ کلیه بروز می‌کند. ه

نشانه‌های خشکی چشم چیست؟

سوزش چشم ، خارش چشم، درد، قرمزی چشم، حساسیت به نور و احساس وجود سنگریزه در چشم.

آب چه تاثیری در عملکرد اعضای بدن دارد؟

آب، به تنظیم دمای بدن می پردازد، مفاصل بدن را روان و لغزنده نگه می‌دارد و از ورود میکروب‌ها و آلودگی‌ها به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. کلیه و کبد هم با کمک آب سموم را دفع می‌کنند.

چگونه می‌توان اب بدن و چشم را تامین کرد؟

اگر نمی توانید هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید، بهتر است آن را به روش های دیگری تامین کنید. به طور مثال با افزایش مصرف میوه و سبزیجات. از جمله لیموترش، کاهو، گوجه‌فرنگی، انواع توت ها، خیار، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، هویج، طالبی و هندوانه.

منبع: feelgoodcontacts

کامنت بگذارید