خانه اخباراخبار لوناتو به همین سادگی به کودکان‌تان نحوه‌ی استفاده صحیح از عینک را بیاموزید

به همین سادگی به کودکان‌تان نحوه‌ی استفاده صحیح از عینک را بیاموزید

نویسنده تیم لوناتو
آموزش استفاده از عینک به کودکان

به جرأت می‌توان گفت بسیاری از کودکانی که از عینک استفاده می‌کنند، در مورد نحوه استفاده صحیح و محافظت از آن اطلاعی ندارند. شما پدر و مادر عزیز می‌توانید با نشان دادن روش‌های مناسب عینک زدن و درآوردن آن، در محافظت از عینک به آنها کمک کنید. آموزش استفاده از عینک به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کودکان با آگاهی و یادگیری، درنگهداری از عینک تلاش می‌کنند و به مرور زمان این مهارت‌های یادگیری به یک عادت در فرزند شما تبدیل می‌شود. این امر باعث می‌شود که از گم کردن و خراشیدگی و شکسته شدن عینک محافظت ‌کنند و طول عمر عینک افزایش یابد.

برخی از کودکان عینک زدن را دوست ندارند. اما شما می‌توانید به آنها نشان دهید که عینک چقدر می‌تواند در راستای بهبود سلامت چشم مفید باشد و با زدن عینک، چهره آنها چقدر زیبا و متفاوت به نظر می‎رسد.

ما نیز در این مقاله برآن شدیم تا با ارائه دو روش در راستای آموزش استفاده از عینک به کودکان، به شما پدر و مادر عزیز کمک کنیم.



روش اول در آموزش استفاده از عینک به کودکان: نحوه زدن عینک را به فرزندتان آموزش دهید

1) با چشم‌پزشک صحبت کنید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

در مورد زمان‌ها و مکان‌هایی که فرزندتان باید از عینک استفاده کند، آگاهی پیدا کنید. در برخی موارد کودک نیاز دارد که همیشه عینک بزند و در برخی دیگر در انجام فعالیت‌های خاصی مانند مطالعه و ورزش نیاز به استفاده از عینک دارد. دانستن این امر در آموزش مهارت‌های عینک زدن و آموزش استفاده از عینک زدن به کودکان مفید خواهد بود.

برخی از سوالاتی که در این زمینه می‌توانید از متخصصین اپتیک بپرسید، به قرار زیر است:

  • چه زمانی فرزند من نیاز به استفاده از عینک دارد؟
  • چگونه می‌توانم از لنز و چارچوب عینک به درستی مراقبت کنم؟
  • آیا فرزند من نیاز به عینک آفتابی هم دارد؟
  • آیا می‌توانم در صورت شل شدگی چارچوب عینک، پد بینی و یا ناهماهنگی به صورت رایگان از خدمات شما استفاده کنم؟

2) عینک را به بر روی صورت فرزندتان قرار دهید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

بعد از اینکه عینک را خریداری کردید، آن را بر روی صورت فرزندتان قرار دهید. برای این کار بازوهای عینک را با دو دست باز کرده و با دو دست آن را در پشت گوش فرزندتان قرار دهید. سپس چارچوب عینک را به گونه‎ای تنظیم کنید که پدهای بینی بر روی بینی قرار بگیرد. هم‌زمان با این کار با فرزندتان صحبت کنید و از او بخواهید که به مراحل قرار دادن عینک توجه کند و به او بگویید که:" این روش صحیح قرار دادن عینک است. باید همزمان بازوها پشت گوش و پدهای بینی کاملا بر روی بینی قرار گیرند."

در آموزش استفاده از عینک به کودکان باید به این نکته توجه داشت که عینک نباید از روی بینی بلغزد، در غیر این صورت باید عینک برای تنظیم دوباره به عینک‎ساز برده شود.

3) یاد بدهید که عینک را با دو دست درآورد

آموزش استفاده از عینک به کودکان

برای کسب اطمینان از این که فرزندتان روش درست عینک زدن و درآوردن را یاد گرفته است، در حضور او چندین بار این کار را تکرار کنید. سپس از او بخواهید که به تنهایی این کار را انجام دهند. نباید در هنگام این عمل دست‌ها با لنز در تماس باشند.

در طول این مراحل با فرزندتان صحبت کنید و به آنها بگویید " همیشه موقع زدن عینک از هر دو بازوی آن استفاده کن و هنگام درآوردن عینک با کمک دو دست این کار را انجام بده، طوری که دستانت با لنز عینک در تماس نباشد. "

اگر فرزند شما کودک نوپاست، در مواقعی که این کار را به درستی انجام می‌دهد، او راتشویق کنید و کف بزنید تا برای انجام دوباره ترغیب شود.

4) اگر عینکی هستید، عینک بزنید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

یکی از راه‌های آموزش استفاده از عینک به کودکان ،عینک زدن والدینی است که چشمان ضعیفی دارند. در حضور فرزندتان عینک بزنید. شب‌ها عینک را درآورید و روزها هنگام خروج از خانه آن را تمیز کنید و از سایر اعضای خانواده سوال کنید: "آیا همه عینک خود را به همراه دارند؟"

این امر باعث می‎شود که کودک عینک را وسیله‌ای نرمال تلقی کرده و در زندگی روزمره از آن استفاده کند و لذت ببرد.

5) راه‌های مراقبت از عینک را به فرزندتان بیاموزید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

چند نکته برای مراقبت از عینک وجود دارد. به فرزندانتان این راه‌ها را نشان دهید و هنگامی که رعایت این نکات را فراموش کردند، به آنها یادآوری کنید.

باید به کودکتان بیاموزید که: "عینک را یا بر روی صورت قرار بده ویا در جعبه عینک"

به فرزندتان آموزش دهید، هنگامی که از عینک استفاده نمی‌کند، آن را در جعبه عینک قرار دهد. این امر باعث می‌شود که عینک گم نشود و یا خراشیده و شکسته نشود.

به کودکان بیاموزید که: "عینک را بر روی بینی خود قرار بده، نه بالای سرت"

قرار دادن عینک بالای سر باعث می‎شود که عینک نامیزان شود و نیاز به تنظیم پیدا کند. برای اینکه به فرزندتان کمک کنید تا به بهترین شکل از عینک نگهداری کند، از او بخواهید عینک را فقط بر روی بینی خود قرار دهد.

"لنز یا شیشه‌های عینک را لمس نکن"

دست زدن به لنزهای عینک باعث کثیف شدن آن می‌شود و ممکن است در حین تمیز کردن آن خراشیده شود. بنابراین فرزندتان را تشویق کنید که با لنزهای عینک بازی نکند.

روش دوم در آموزش استفاده از عینک به کودکان: جلوگیری از برخورد

1) عینک جدید را آخر هفته به فرزندتان معرفی کنید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

اغلب چند روز طول می‎کشد تا چشم به عینک جدید عادت کند. بنابراین بهتر است که عینک جدید را آخر هفته به فرزندتان معرفی کنید. در این صورت کودک می‌تواند با امنیت بالا و در یک محیط امن و آشنا به عینک جدید عادت کند.

2) به فرزندانتان آموزش دهید که چگونه لنزهای عینک را تمیز کند

آموزش استفاده از عینک به کودکان

در هنگام آموزش استفاده از عینک به کودکان ،نحوه تمیز کردن نیز آموزش داده می‎شود. شما می‌توانید از دو طریق، صابون و آب و یا استفاده از اسپری‌ها و دستمال‌های مخصوص  این کار را انجام دهید.

کودکان با داشتن لنزهای تمیز در هنگام بازی، از زمین خوردن مصون می‌مانند و در هنگام مطالعه، با مشکل ناخوانا بودن مطالب مواجه نمی‌شوند.

3) جعبه عینک را همیشه در کوله پشتی کودک قرار دهید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

حتی اگر کودک شما به طور مداوم نیاز به استفاده از عینک داشته باشد، همیشه جعبه عینک را در کیف‌شان قرار دهید. هر روز قبل از رفتن به مدرسه بازبینی کنید و مطمئن شود که جعبه در کیف است.

4) بند عینک تهیه کنید

آموزش استفاده از عینک به کودکان

بندهای عینک که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند و برای کودکان جذابیت دارند، برای کنترل و نگهداری عینک طراحی شده‌اند. و از افتادن عینک از صورت کودک به زمین جلوگیری می‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید