خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای طبی لنزهای داخل چشمی فیکیک برای چه کسانی مناسب است؟

لنزهای داخل چشمی فیکیک برای چه کسانی مناسب است؟

نویسنده تیم لوناتو
لنزهای داخل چشمی فیکیک

لنزهای داخل چشمی فیکیک چه هستند؟

لنزهای داخل چشمی فیکیک اغلب به کسانی پیشنهاد می‌شود که عمل جراحی اصلاح دید به کمک لیزر برای آنها مناسب نیست. این امر به این دلیل است که لنزهای فیکیک بخش گسترده تری از مشکلات دید فرد را –در مقایسه با عینک- می تواند تصحیح کند.

همچنین، استفاده از لنز فیکیک برای کسانی که سابقه ابتلا به مشکلات قرنیه یا مشکلات سطح چشمی داشته اند، ایمن تر است.

لنزهای داخل چشمی فقط برای افراد بالای 18 سال تجویز می‌شود.

شماره چشم فرد هم باید حتما ثابت شده باشد. یعنی که در طول دو سال گذشته حداکثر نیم شماره تغییر شماره عینک داشته باشد.

لنز دائمی چشم چیست؟

عدسک یا لنز چشم دائمی (Intraocular Lens) گونه‌ای عدسی است که در داخل چشم انسان به‌طور دائمی کاشته می‌شود تا بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید، نزدیک‌بینی یا دوربینی را اصلاح کند.

رایج‌ترین نوع عدسک داخل چشمی آن‌هایی هستند که به جای عدسی طبیعی چشم که به نوعی دچار اختلال است، قرار داده می‌شوند. در اصطلاح پزشکی به این نوع لنزها "سودوفاکیک " گفته می‌شود.

عموماً لنز چشم دائمی در جریان عمل آب مروارید و پس از آنکه عدسی تار شده(به اصطلاح کاتاراکت) برداشته شد، به جای لنز طبیعی چشم بیمار قرار داده می‌شوند.

نوع دیگر عدسک داخلی در اصطلاح فاکیک phakic IOL یا PIOL گفته می‌شود.

این گونه لنزها روی عدسی طبیعی چشم قرار داده می‌شوند و برای درمان عیوب انکساری چشم نظیر نزدیک‌بینی مناسب هستند. این گونه عدسک‌های داخل چشمی عموماً از جنس پلاستیک هستند و دو گیره به اصطلاح چسبنده دارند که در اتاقک چشم به راحتی لنز را نگاه‌داری می‌کنند.

انواع ایمپلنت لنز داخل چشم چه کاربردی دارند؟

ایمپلنت لنز داخل چشم یا IOL از پلاستیک شفاف ساخته شده است و اندازه آن تقریباً یک سوم یک سکه است. چندین نوع مختلف از آن وجود دارد:

  • IOL Monofocal: این رایج ترین نوع است. این کاشت بر خلاف لنز طبیعی شما، که می تواند کشیده یا خم شود، به شما کمک می کند تا چشم خود را متمرکز کرده و در یک فاصله ثابت متمرکز دید خود را متمرکز کنید. اگر بخواهید به جاهای دور متمرکز شوید، ممکن است بتوانید چیزهای دور را ببینید، اما برای خواندن یا دیدن نزدیک نیاز به عینک دارید.
  • IOL چند کانونه: مانند لنزهای دارای لنزهای bifocal (دوکانونه) یا پیشرفته، این لنز دارای مناطقی است که به شما در دیدن چیزهایی در فواصل مختلف کمک می کند. این پروسه تطبیق ممکن است چندین ماه طول بکشد تا با مغز شما سازگار شود و به طبع دید شما طبیعی به نظر برسد.
  • IOL تطبیقی: این گزینه انعطاف پذیر، مانند لنزهای طبیعی شما عمل می کند و می تواند به بیشتر از یک فاصله متمرکز شود. این امر باعث می شود که کمتر به عینک مطالعه نیاز پیدا کنید.
  • IOL هلالی:: اگر آستیگماتیسم داشته باشید، یا قرنیه چشم تان گردتر از حالت عادی باش، این مدل لنز را دریافت خواهید کرد. این می تواند تمام بینایی را تار کرده، نه فقط فاصله های نزدیک یا دور. این لنز آستیگماتیسم را کاهش می دهد، بنابراین به عینک برای اصلاح بینایی پس از عمل جراحی نیاز نخواهید داشت.

تفاوت لنز دائمی چشم با لنزهای تماسی معمولی چیست؟

این نوع از لنزها به لحاظ عملکردی مشابه لنزهای تماسی جهت اصلاح نزدیک بینی هستند و تنها وجه تمایز آن ها با لنزهای تماسی این است که لنزهای تماسی بر روی سطح چشم قرار داده می شوند. این در حالی است که لنزهای داخل چشمی ، در داخل چشم عملکرد خود را انجام می دهند و قادر به تصحیح و درمان اختلال نزدیک بینی به صورت همیشگی هستند.

لنزهای داخل چشمی فیکیک دیگر نیازی به درآوردن لنز و استفاده از جالنزی و مایع لنز ندارند.

همچنین خوابیدن با این لنزها هیچ مسئله یا خطری برای فرد ندارد ولی خوابیدن با لنز طبی یا رنگی ممکن است مشکلاتی برای چشم فرد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خوابیدن با لنز های طبی چه خطراتی دارد؟

بر خلاف لنزهای تماسی ، بیمار هرگز بلافاصله پس از عمل ، در داخل چشم خود لنز داخل چشمی را احساس نخواهد کرد.

مصرف لنزهای داخل چشمی تنها نیاز به انجام معاینات و آزمایش های دوره ای منظم چشم دارد و به جز آن نگهداری یا مراقبت خاصی نیاز ندارد.

آیا عمل کاشت لنز داخل چشم خطرناک است؟

در هر عمل جراحی احتمال عوارض دارد. بعد از کاشت لنزهای داخل چشمی فیکیک هم ممکن است متوجه خونریزی یا عفونت شوید که امری نادر است. نشانه‌هایی مثل قرمزی یا تورم شایع تر هستند.

اما خطرات جدی تر شامل موارد زیر است:

  • جداشدگی شبکیه: هنگامی که لایه سلول های عصبی از قسمت پشتی چشم جدا می شوند، اتفاق می افتد. این اتفاق یک فوریت پزشکی است.
  • از دست دادن بینایی
  • جابجایی – یعنی هنگامی که ایمپلنت از موقعیت خارج می شود.
  • التهاب یا عفونت چشم
  • انحراف دید مانند وجود هاله و تابش خیره کننده به ویژه هنگام رانندگی و تاری دید
  • آب مروارید؛ عدم توجه به آن سبب نابینایی کامل می شود.
  • انحراف مردمک که احتمال وجود تابش خیره کننده و دید تار را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است از هفته ها تا سال ها بعد از عمل جراحی، آب مروارید را در هر کجا از چشم شما شکل گیرد. این اتفاق وقتی می افتد که بافت اطراف لنز جدید شما مات شده و بینایی شما تار می شود. پزشک شما می تواند این عارضه را با یک عمل لیزر بدون درد برطرف کند.

مراقبت‌های بعد از کاشت لنز داخل چشمی چگونه است؟

در هفته های نخست پس از عمل کاشت لنزهای فیکیک، تغییر در میزان دید یا احساس ناراحتی کاملا طبیعی است و بایستی صبور باشید.

میزان درد خفیف است و بینایی به طور معمول در 2 یا 3 روز نخست پس از عمل به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. چرا که اثر دارو های گشاد کننده مردمک که در طول عمل مورد استفاده قرار گرفته اند به تدریج از بین می رود.

چنانچه هر یک از موارد درد شدید افزایش یابنده، حساسیت به نور، قرمزی چشم وتاری دید را تجربه کردید، فورا با پزشک جراح خود یا یک مرکز تخصصی چشم پزشکی در ارتباط باشید.

از آنجا که نمی توان حدس زد مشکلات چشمی که نیاز به درمان دارند ممکن است در کدام مرحله از فاز ترمیم رخ دهند، لذا نوبت های ویزیت که برای شما برنامه ریزی شده است را به خاطر بسپارید و هیچ یک را از دست ندهید، حتی اگر چشم تان کاملا سالم و بدون مشکل است.

جنس لنزهای داخل چشمی چیست؟

لنزهای داخل چشمی معمولا از جنس پلاستیک یا سیلیکون هستند که دارای سازگاری بالایی با بافت چشم انسانند. بنابراین عوارضی به دنبال نخواهند داشت.

این لنزها شفاف و قابل تعویض هستند. در طول عمل و بدون ایجاد هیچ گونه آسیبی به عدسی چشم، در پشت عدسی یا مابین عنبیه و قرنیه چشم بیمار قرار داده می شوند.

لنزهای داخل چشمی فیکیک

سوالات رایج در مورد عمل کاشت لنز دائمی چشم

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی به چه صورت است؟

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی به طور کلی به صورت سرپایی انجام می شود و مجموعا 10 الی 30 دقیقه به طول می انجامد. پس از جراحی ، پزشک متخصص قطره های ضد التهابی و داروهای آنتی بیوتیک را جهت راحتی دوران نقاهت برای بیمار تجویزمی کند.

نشانه‌های خطرنک بعد از عمل کاشت لنز چیست؟

در صورت مشاهده درد شدید افزایش یابنده، حساسیت به نور، قرمزی چشم و تاری دید فورا با پزشک جراح خود یا یک مرکز تخصصی چشم پزشکی در ارتباط باشید.

کاهش دید بعد از کاشت لنزهای داخل چشمی فیکیک طبیعی است؟

در هفته های نخست پس از عمل کاشت لنزهای فیکیک، تغییر در میزان دید یا احساس ناراحتی کاملا طبیعی است و بایستی صبور باشید.

عمل کاشت لنز درد دارد؟

میزان درد خفیف است و بینایی به طور معمول در 2 یا 3 روز نخست پس از عمل به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

منابع: لنزمارکت و دکتر یادگاری

Related Articles

کامنت بگذارید