خانه سلامت چشمعمل چشم آیا عمل لیزر چشم را می‌توان برای کودکان انجام داد؟

آیا عمل لیزر چشم را می‌توان برای کودکان انجام داد؟

نویسنده تیم لوناتو
عمل لیزر چشم کودکان

عمل لیزر چشم کودکان

با این که بهترین سن برای انجام عمل لیزر چشم کودکان بین 18 تا 21 سالگی است اما شاید تعجب کنید که انجام این عمل در کودکان هم می‌تواند مؤثر باشد.

البته این امر به شرایط خاصی بستگی دارد که لوناتو در ادامه برایتان توضیح داده است.

آیا عمل لیزر چشم را می‌توان برای کودکان انجام داد؟

تقریبا هیچ‌کدام از متخصصان عمل جراحی، لیزر چشم را برای کودکان توصیه نمی‌کنند؛ مگر در موارد خاص.

همه می‌دانیم که چشم کودک تا حدود سن 18 سالگی به طور کامل شکل نمی‌گیرد و وضعیت آن ثابت نمی‌شود. به همین خاطر و از آنجا که چشم کودکان دائماً در حال تغییر و رشد است، اگر عمل‌های جراحی روی آن صورت بگیرد، بهبود بینایی کودک موقتی خواهد بود.

در واقع، کودکی که تحت عمل لیزر چشم قرار می‌گیرد باید دوباره عمل‌های جراحی اصلاحی را نیز انجام دهد.

به علاوه، بزرگسالان حین جراحی به طور کامل هوشیار هستند و می‌توانند در آرامش بنشینند. اما برای جراحی چشم کودکان بیقرار باید از آرام‌بخش‌های قوی برای این عمل کمک گرفت.

با اینکه مدارک و شواهد اندکی درراستای تأییدِ بی‌خطر و مؤثر بودن انجام عمل لیزر چشم کودکان وجود دارد اما، برخی جراحان ممکن است عمل لیزر چشم را برای کودکانی که بیماری‌های شدید بینایی مانند تنبلی چشم دارند انجام دهند.

به طور معمول برای کودکان مبتلا به تنبلی چشم استفاده از عینک یا لنزهای تماسی یا بستن چشم سالم برای تحریک چشم تنبل و بهبود بینایی آن توصیه می‌شود.

در صورتی که این درمان‌های اولیه مؤثر واقع نشد ممکن است پزشک انجام عمل لیزر چشم را برای کودک توصیه کند.

عمل لیزر چشم کودکان

لیزیک چیست

آیا انجام عمل لیزر چشم برای نوجوانان مناسب است؟

اگر نوجوانی که چشم‌های او هنوز به طور کامل شکل نگرفته است این عمل را انجام دهد، نتایج حاصله موقتی بوده و باید در آینده نیز دوباره عمل‌های اصلاحی دیگری را انجام دهد.

بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از انجام عمل لیزر، چشم‌ها باید به مدت دو سال وضعیت ثابتی داشته باشند.

عمل لیزر چشم برای نوجوانان نیز مانند کودکان مناسب نیست زیرا بیماری درمان شده یعنی ضعف بینایی فرایندی است که ادامه می‌یابد.

بایدها و نبایدهای عمل لیزیک

نکاتی که باید به عنوان والدین توجه داشته باشید

لازم است یادآور شویم که چشم‌پزشک چشم‌ها را به طور کامل معاینه می‌کند تا از سلامت چشم برای جراحی اطمینان حاصل کند.

مواردی که چشم‌پزشک بررسی می‌کند شامل شکل و ضخامت قرنیه چشم کودک، اندازه مردمک، عیوب انکساری مانند نزدیکی‌بینی چشم، دوربینی چشم و آستیگمات و دیگر عارضه‌های چشمی است. رطوبت چشم نیز بررسی می‌شود و برای کاهش خطر ایجاد خشکی چشم پس از لیزیک اقدامات و درمان احتیاطی و پیشگیرانه انجام خواهد شد.

پیش از آغاز عمل لیزر چشم کودکان ، از قطره بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود تا از هرگونه درد در حین جراحی جلوگیری شود. امکان دارد پزشک از دارو برای آرام‌سازی کودک استفاده کند. چشم کودک زیر لیزر قرار گرفته و از وسیله‌ای به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک استفاده می‌شود.

پس از پایان عمل لیزیک، کودک باید تا مدتی استراحت کند. امکان دارد پس از عمل لیزیک سوزش یا خارش موقتی در چشم احساس شود.

پس از این که کودک مرخص شد، مقداری تاری دید پس از جراحی وجود خواهد داشت که این مشکل روز بعد بایستی خود به خود رفع شود.

بینایی کودک در روزهای بعد بهبود پیدا می‌کند؛ البته به ندرت امکان دارد که چندین هفته یا بیشتر نیز زمان ببرد.

پزشک چند روز استراحت را برای کودک تجویز می‌کند. معمولاً توصیه می‌شود که کودک برای حداقل یک هفته از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کند زیر این‌گونه فعالیت‌ها می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی چشم و تأخیر در بهبودی شوند. کودک باید روز پس از جراحی به چشم‌پزشک یا جراح لیزیک مراجعه کند.

لازک چیست

سوالات رایج در مورد عمل لیزر چشم کودکان

چرا کودکان و نوجوانان زیر 18 سال نباید لیزیک کنند؟ 

چشم کودک مدام در حال تغییر شکل است و بینایی کودک در سال‌های رشد با این تغییرات سازگار می‌شود. تا زمانی که آن‌ها به سن بزرگسالی نرسند این تغییرات هنوز تکمیل نشده و امکان دارد هرگونه جراحی رفع عیوب انکساری تنها به طور موقتی باعث بهبود مشکلات چشمی شود. لیزیک در بیشتر موارد تا سن 18 سالگی انجام نخواهد شد.

جراحی لیزیک چگونه به درمان مشکلات چشمی برخی از کودکان کمک می‌کند؟ 

محققین در حال بررسی تاثیرات جراحی چشم با لیزر در برخی از کودکان مبتلا به مشکلات نادر بینایی هستند. برای مثال جراحی با لیزر در کودکانی که یک چشمشان در مقایسه با چشم دیگر به مقدار زیادی نزدیک‌بین یا دوربین می‌باشد موفقیت‌آمیز بوده است. در این کودکان امکان دارد مغز، چشمِ دارای مشکل بینایی را متوقف کرده و درنتیجه چشم به علت عدم استفاده دچار آتروفی شود. بهتر است این کودکان از لنز تماسی استفاده کنند. بیشتر کودکان بایستی پیش از جراحی ترمیمی بینایی منتظر بمانند تا اینکه رشد چشمانشان به طور کامل به پایان برسد.

عمل لیزیک باید بوسیله چه کسی انجام شود؟ 

تنها متخصص چشم‌پزشکی مجاز به انجام عمل لیزیک است.

Related Articles

کامنت بگذارید