خانه اخبار درمان سوختگی چشم با مواد شوینده؛ با خطرات وایتکس و جوهرنمک برای چشم آشنا شوید

درمان سوختگی چشم با مواد شوینده؛ با خطرات وایتکس و جوهرنمک برای چشم آشنا شوید

نویسنده فروغ بیداری
سوختگی چشم با مواد شوینده2

سوختگی چشم با مواد شوینده

سوختگی چشم با مواد شوینده یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد در خانه با آن مواجه می‌شوند.

گزارشات علمی زیادی ثابت کرده‌اند که انواع مواد شیمیایی می‌توانند به چشم آسیب برسانند. مواد شوینده از جمله خطرناک‌ترین مواد برای چشم به شمار می‌روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی در موارد شدیدتر می‌توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند.

سوختگی شیمیایی یکی از آسیب‌های ناشی از مصرف مواد شوینده است که در نتیجه تماس بافت زنده بدن با محلول‌ها یا پودرهای شیمیایی پدیدار می‌شود. این سوختگی ممکن است در چشم‌ها نیز ایجاد شود. ماده‌ی خورنده همچون یک اسید یا باز قوی به سرعت باعث تخریب بافت‌های چشم می‌شوند.

مواد شوینده همچنین می‌توانند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شوند و چسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند.

آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود.

درمان سوختگی چشم

روش‌های پیشگیری از سوختگی چشم با مواد شوینده

  • برای در امان ماندن از سوختگی چشم با مواد شوینده توصیه می‌کنیم از انواع پاک کننده‌هایی استفاده کنید که آسیب کمتری می‌رساند. به طور مثال، استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده از مواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد.
  • از مصرف مواد شوینده و پاک کننده‌ها در فضاهای بسته خودداری کنید. بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است و باید از ترکیب این دو ماده جدا پرهیز کرد.
  • هنگام شست‌وشوی حمام و دستشویی از ماسک‌های محافظ استفاده کنید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود.
  • جهت کاهش آسیب چشم‌ها توصیه می‌شود حتما هنگام کار از عینک حفاظتی استفاده شود. به این خاطر که یکی از معمول‌ترین روش‌های ایجاد سوختگی شیمیایی، پاشیدن مواد روی صورت است.

همچنین ممکن است دست‌های فرد به شوینده آغشته باشد و با مالیدن آنها به چشم، مشکلات خطرناکی برای او ایجاد شود.

به گفته‌ی کارشناسان، بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آنها را با آب گرم مخلوط یا از آنها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنید.

سوختگی چشم با مواد شوینده

نشانه‌های سوختگی شیمیایی چشم‌ها در اثر مصرف مواد شوینده و پاک‌کننده

نشانه‌های سوختگی شیمیایی چشم‌ها به نوع ماده شیمایی و مقداری که وارد چشم‌ها شده است بستگی دارد و ممکن است از یک قرمزی موقتی و ساده تا حساسیت و کور شدن همیشگی متغیر باشد.

پاشیده شدن مواد شوینده شیمیایی به چشم‌ها همچنین می‌توانید خطر مسموم شدن هم در پی داشته باشد به این خاطر که ممکن است ماده شیمیایی جذب جریان خون شود.

وقتی شوینده‌های غیر سمی همچون صابون یا شامپو در چشم می‌روند می‌توانید با آب خالی آنها را شست‌وشو دهید. اما اگر شوینده شیمیایی باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

نشانه‌های سوختگی چشم با مواد شوینده شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش
  • احساس گزیده شدن و وجود خار در چشم
  • قرمزی
  • درد
  • التهاب پلک
  • تاری دید
  • اشک‌ریزش شدید چشم

پیامدهای سوختگی شیمیایی چشم‌ها

حلال‌ها، مواد ضدعفونی کننده، محلول‌های لوله بازکن، گاز پاک‌کن، جوهرنمک و سفیدکننده‌ها که بیشتر در منزل و محل کار قرار دارند، از جمله موادی به شمار می‌روند که در صورت تماس با چشم، سوختگی شیمیایی را ایجاد می‌کنند.

همچنین باید بدانید مواد شوينده و شيميايي در صورت تماس با چشم، خشكی در چشم ایجاد می‌کنند و به اين ترتيب چشم در معرض ابتلا به عفونت و زخم‌های قرنيه قرار می‌گيرد.

وقتی سوختگی شیمیایی چشم‌ها زیاد و جدی باشد ممکن است بیماری‌های زیر را به وجود بیاورد:

  • سوراخ شدن قرنیه چشم: آسیب عمیق و جدی در قرنیه
  • زخم قرنیه: صدمه سطحی در قرنیه
  • آب مروارید: هاله‌ای غیر طبیعی از ابر در مقابل نگاه بیمار
  • گلوکوم ( آب سیاه ): فشار زیاد چشم که سبب آسیب دیدن عصب‌های بینایی می‌شود.

اقدامات لازم بعد از پاشیده شدن مواد اسیدی یا قلیایی به چشم

در مورد سوختگی چشم با مواد شوینده باید بدانید که مواد شیمیایی و شوینده‌ها بخارهایی از خود متصاعد می‌کنند که تماس با این بخارها چشم را تحریک می‌کند. نتیجه آن هم ریزش اشک از چشم، سرخی چشم و سوزش چشم است. البته اشکالات تنفسی هم ایجاد می‌کند.

البته بخارهای متصاعد از مواد شوینده و شیمیایی زمانی می‌تواند به چشم صدمه بزند که مدت زمان حضور در محل تصاعد این بخارها طولانی باشد. اما خوشبختانه در بیشتر مواقع عوارض ناشی از این بخارها در چشم مانند ریزش اشک چشم، سرخی چشم و سوزش چشم باعث می‌شود فرد خیلی سریع از محیط مورد نظر خارج شود و در نتیجه صدمه جدی هم به چشم‌هایش وارد نشود.

اما به طور کلی، پس از تماس چشم با مواد شیمیایی بهترین اقدام برای پیشگیری از آسیب‌های دائمی بافت چشم این است که فورا چشم‌ها را شست‌و‌شو دهید. بدین روش که چشم را در مدت زمان طولانی یعنی نیم ساعت تا یک ساعت به طور مرتب با آب بشویید تا مواد شیمیایی رقیق شده و از چشم خارج شود. سپس به چشم پزشک مراجعه کنید.

مواد شیمیایی به دو سته بازها و اسیدها تقسیم می‌شوند که تاثیر آنها با هم متفاوت است.

آسیبی که توسط بازها به چشم وارد می‌شود از آسیب وارده به واسطه اسیدها بیشتر و شدیدتر است. به این خاطر که بازها قابلیت نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر چشم را دارند و این عضو مهم بدن را از عمق دچار آسیب می‌کنند.

این در حالیست که اسید تمایل به تخریب سطح چشم دارد و سطح چشم را متأثر می‌کند.

اگر لنز طبی به چشم دارید بلافاصله آن را از چشم خارج کنید.

با کمک انگشتان دست، پلک‌ها را از هم جدا کنید تا چسبیدگی پلک‌ها ایجاد نشود. مواد شيميايی باعث ايجاد حالت چسبندگی در پلك‌ها می‌شود و ممكن است پلك پايين به سمت خارج برگشته و سبب بازماندن پلك‌ها شود.

منبع: betterhealth

سوالات رایج در مورد روش‌های درمان سوختگی چشم با مواد شوینده

اگر وایتکس در چشم ریخت چه باید بکنیم؟

فورا چشم‌ها را شست‌و‌شو دهید. بدین ترتیب که چشم را در مدت زمان طولانی یعنی نیم ساعت تا یک ساعت به طور مرتب با آب بشویید تا مواد شیمیایی رقیق شده و از چشم خارج شود. سپس به چشم پزشک مراجعه کنید.

مواد شوینده برای چشم چه خطراتی دارد؟

می‌تواند باعث سوراخ شدن قرنیه چشم، ایجاد زخم قرنیه، آب مروارید یا آب سیاه شود.

پاشیده شدن مواد شوینده در چشم باعث کوری می‌شود؟

مواد شوینده می‌توانند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شده و چسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود. استفاده از عینک حفاظتی جهت کاهش آسیب چشم‌ها توصیه می‌شود.

اگر شوینده در چشم ریخت باید حتما به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی ورود هرگونه مواد شیمیایی به چشم ، باعث ایجاد آسیب های بینایی در افراد می شود که جزء موارد اورژانسی بشمار می آید که این وضعیت به دلیل خطرناک بودن از اهمیت و فوریت برخوردار است و باید هر چه سریعتر تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.

Related Articles

1 کامنت

مهسا 10 آذر 1402 - 08:12

دیشب لوله بازکن رفت تو چشمم الان احساس میکنم یه لایه از چشمم ورم سوختگی داره چیکار کنم لطفا کمکم کنید دردو سوزش شدیدمم دارم

پاسخ

کامنت بگذارید