خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای طبی نکاتی که باید هنگام خرید لنز طبی سخت به آن‌ ها توجه کنید

نکاتی که باید هنگام خرید لنز طبی سخت به آن‌ ها توجه کنید

نویسنده تیم لوناتو
خرید لنز طبی سخت

خرید لنز طبی سخت

خرید لنز مخصوصا خرید لنز طبی سخت معمولا از جمله مواردی است که دغدغه‌ی بیشتر افراد است. اما قبل از خرید لنز طبی باید لنزها را به خوبی شناخت تا آن‌ها را بسته به نیاز خودمان انتخاب کنیم.

لنز طبی سخت نیز از انواع لنز طبی است که می‌بایست قبل از خرید لنز، به خوبی آن را شناخت. بنابراین قبل از خرید لنز طبی سخت، مطلب زیر را مطالعه و به نکات آن توجه کنید.

خرید لنز طبی سخت و مزایا و معایب آن

هر لنزی مزایا و معایب خاص خود را دارد و افراد مختلف بسته به نیازهای خود و ویژگی‌ها و شرایط خاص بینایی‌شان تصمیم به خرید لنز طبی می‌گیرند. از آنجایی که لنز طبی سخت از جمله گونه‌های مهم لنزهای طبی است، بهتر است که بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد. در زیر به ویژگی‌های خاص اینگونه لنزها خواهیم پرداخت:

1- مزایای لنزهای سخت

معمولا لنزهای سخت کمتر از لنزهای نرم شناخته شده اند. اما با وجود اینکه کاستی‌هایی نسبت به لنز تماسی نرم دارند، برخی مزایای بارزی نیز نسبت به این لنزها دارند. به موارد زیر دقت کنید تا در خرید لنز طبی به شما کمک کند:

• این لنزها دید شفاف‌تری نسبت به لنز طبی نرم می‌دهند.
• برای اشخاصی که مشکل آستیگمات دارند گزینه‌ی مناسب‌تری است.
• برای افرادی که به دوربینی مبتلا هستند و نیاز به لنزهای دوکانونی و چندکانونی دارند، بهترین انتخاب است.
• بیمارانی که دچار قوز قرنیه هستند، لنز طبی سخت متناسب‌تر با چشم‌شان بوده و شفافیت بیشتری به چشمانشان خواهد بخشید.
• برای افرادی که پس از جراحی انکساری چشم به لنز احتیاج دارند، مناسب است.
•می‌توان این لنزها را در روش‌های ارتو-کی که در آن لنزها در طول شب، بر روی چشم‌ها قرار می‌گیرند تا شکل قرنیه را تغییر دهند، به کار بست.

2- معایب لنزهای سخت

همانطور که در بخش قبل دیدیم، لنزهای طبی سخت در شرایط خاصی و افراد با نیازهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اینگونه لنزها برخی معایب نیز دارند که باید هنگام خرید لنز طبی آن‌ها را نیز مورد توجه قرار داد.
• زمان بیشتری طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کنید و راحتی کمتری نسبت به لنز طبی نرم دارند.
• لازم است که این لنزها به طور منظم استفاده شوند، تا اینکه چشم به آن‌ها عادت کند (گاهی اوقات حتی استفاده‌ی یک هفته‌ای از آن‌ها نیز برای عادت چشم به آن‌ها کافی نیست.
• یکی از ریسک‌های بزرگی که در رابطه با این لنزها وجود دارد این است که ممکن است هنگام فعالیت‌های بدنی، به دلیل کوچک بودن اندازه‌شان از چشم خارج شوند.
• این لنزها مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به لنز طبی نرم می‌طلبند.

3- خرید لنز طبی هیبریدی و ویژگی‌های آن

اگر در خرید لنز طبی نمی‌توانید بین لنزهای طبی نرم و سخت انتخاب کنید، بهتر است که لنزهای طبی هیبریدی را امتحان کنید.

این لنزها مرکزی سخت دارند، اما حلقه‌ی دور آنها از جنس لنز طبی نرم است. بنابراین این گونه لنزها برای افرادی که بنا به نیازهای خاص خود باید از لنز طبی سخت استفاده کنند، این امکان را فراهم خواهد کرد که راحت‌تر خود را با لنز وفق دهند و به آن عادت کنند و از طرفی راحتی چشم را به قدر کافی برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

این لنزها را می‌توان برای افراد نزدیک‌بین و دوربین، افراد مبتلا به قوز قرنیه و افراد کم بینای ناشی از کهولت سن، می‌توان به کار برد.

سوالات رایج در مورد خرید لنز طبی سخت

برای چشم آستیگمات لنز سخت بهتر است یا نرم؟

لنزهای نفوذپذیر به گاز که با نام لنز GP هم شناخته می‌شوند، به دلیل سخت بودن کمی طول می‌کشد تا فرد به آن‌ها عادت کند. اما در عوض دید شفاف‌تر و واضح‌تری نسبت به لنزهای نرم ایجاد می‌کنند. مخصوصا اگر چشمان شما آستیگمات باشد، با لنزهای جی‌پی دید واضح‌تری خواهید داشت.

آیا با لنز سخت می‌توان ورزش کرد؟

خیر، ممکن است هنگام فعالیت‌های بدنی، به دلیل کوچک بودن اندازه‌شان از چشم خارج شوند.

از نظر اقتصادی لنز سخت بهتر است یا لنز نرم؟

لنزهای سخت از موادی ساخته شده‌اند که آب ندارند (همچون لنزهای نرم)، بنابراین، پروتئین و لیپیدهای موجود در اشک چشم به سطح لنز سخت جی‌پی نمی‌چسبند و رسوب هم نمی‌کنند. با کمی مراقبت، شما می‌توانید یک لنز سخت نفوذپذیر به گاز را چندین سال پیاپی مصرف کنید؛ مگر اینکه نمره چشمتان تغییر کند. بنابراین، به لحاظ اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه هستند.

چرا وضوح دید لنز سخت بیشتر از لنز نرم است؟

چون این لنزها از مواد پلاستیکی سخت تهیه می‌شوند، همیشه شکل خود را حفظ می‌کنند و با هر بار پلک زدن تغییر حالت نمی‌دهند. این امر باعث می‌شود تا دید دقیق‌تر و واضح‌تری نسبت به لنز نرم برای فرد مهیا کند.

Related Articles

کامنت بگذارید