خانه اخباراخبار لوناتو 8 نکته‌ای که باید حتما قبل از لیزیک کردن بدانید

8 نکته‌ای که باید حتما قبل از لیزیک کردن بدانید

نویسنده فروغ بیداری
قبل از لیزیک

قبل از لیزیک به این موارد توجه کنید

قبل از لیزیک نگرانی‌های خاصی وجود دارد. به‌طور مثال ممکن است این سوالات در ذهنتان ایجاد شود: «چند روز قرار است بستری شوم؟»، «آیا لیزیک کردن خطرناک است؟»، «اگر عمل با موفقیت انجام نشود چه اتفاقی برای چشم‌های من خواهد افتاد» و نمونه‌های مشابه آن.

اگر برای داشتن دید واضح هر روز به عینک یا لنز تماسی احتیاج دارید، احتمالا برایتان پیش آمده که از استفاده آنها خسته شده باشید. یا مثلا دلتان بخواهد صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا شب که دوباره می‌خوابید، چشمانتان کاملا شفاف و واضح همه دنیای پیرامون را ببینند و به هیچ وسیله جانبی احتیاج نداشته باشید. اگر این‌طور است احتمالا به عمل لیزیک فکر کرده‌اید.

به همین خاطر، لوناتو در ادامه این مطلب 8 نکته‌ای که باید حتما قبل از لیزیک کردن بدانید را برایتان برشمرده است. تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

عمل لیزیک چگونه است؟

پس از این که پزشک جراح قطره بی‌حسی را داخل چشم بیمار ریخت، یک شکاف در قرنیه چشم ایجاد کرده و یک لایه نازک از آن را بر می‌دارد. سپس با کمک لیزر به تغییر شکل دادن بافت‌های قرنیه در زیر این لایه می‌پردازد. در نهایت، لایه دوباره سر جای خودش گذاشته می‌شود.

پس از لیزیک بیمار خیلی سریع قدرت بینایی خواهد داشت. یعنی پس از بلند شدن از تخت، بدون نیاز به عینک همه چیز را شفاف و واضح خواهید دید.

قبل از لیزیک

چه کسی می‌تواند عمل لیزیک را انجام دهد؟

لیزیک برای درمان مشکلات بینایی شامل دور بینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم است. برای اینکه بدانید آیا شما کاندید درستی برای انجام این عمل هستید یا خیر حتما به متخصص بینایی‌سنجی مراجعه کنید.

همچنین باید از موارد زیر مطمئن شوید:

البته لیزیک برای درمان پیرچشمی (که در اثر کهولت سن ظاهر می‌شود و فرد نمی‌تواند روی سوژه‌های نزدیک فوکوس کند)  نیز صورت می‌گیرد. اما لازم است یک چشم بیمار برای نزدیک‌بینی و و چشم دیگر او برای دور بینی اصلاح شود. این تکنیک «لیزیک مونو ویژن» نام دارد.

لیزیک تک دید روی عمق میدان دید و شفافیت آن تاثیر مثبت دارد اما همچنان پس از این عمل، بیمار برای انجام برخی از فعالیت‌های روزمره همانند رانندگی در شب یا مطالعه کتاب چاپی باید عینک به چشم بزند.

همچنین باید بدانید هر چه سن بالاتر برود، دید شما بدتر خواهد شد. بنابراین ممکن است مجبور شوید دوباره لیزیک کنید.

استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیک

درصد موفقیت لیزیک چقدر است؟

به گزارش آکادمی بینایی‌سنجی آمریکا، 90 درصد از بیمارانی که عمل لیزیک را انجام می‌دهند قدرت بینایی 20/20 و 20/40 پیدا می‌کنند.

البته ممکن است بیمار مجبور به استفاده از لنز اصلاح کننده هم بشود. در یک بررسی علمی که در سال 2013 در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد 50 درصد از افرادی که لیزیک یا دیگر جراحی‌های لیزری برای اصلاح دید خود انجام داده بودند، گاه و بیگاه مجبور به استفاده از عینک یا لنز تماسی هستند.

با این وجود، 80 درصد بیماران پس از لیزیک اعلام می‌کنند که دید کاملا واضحی دارند و مشکلات بینایی آنها برطرف شده است.

به گزارش سازمان غذا و داروی جهانی، نتیجه لیزیک در افرادی که مشکلات انحراف نور شدید دارند چندان رضایت‌بخش نیست.

لیزیک چه خطراتی به دنبال دارد؟

باقبل از لیزیک شاید این جراحی بسیار ترسناک و خطرناک به نظر برسد، اما باید بدانید که هیچ خطری برای بیمار ندارد. درصد خطرناک بودن لیزیک فقط 1 درصد اعلام شده است که مساوی است با صفر.

بسیار مهم است که مزایا و معایب این عمل را در دو کفه ترازو بگذارید و آنها را با هم مقایسه کنید. از مشکلاتی که برای لیزیک مطرح شده می‌توان به دیدن هاله نور یا دوبینی پس از عمل اشاره کرد که فقط تعدادی از بیماران آن را گزارش کرده‌اند. همچنین، برخی از افراد ممکن است در شب دید تاری داشته باشند.

عوارض جانبی ذکر شده برای لیزیک ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.

اما برای کسانی که از لیزیک می‌ترسند باید بگوییم که در طول این جراحی چشمان شما با دستگاه مخصوص باز نگه داشته می‌شود و به هیچ عنوان پلک نخواهید زد. مردمک چشمتان هم حرکت نخواهد داشت.

لیزیک چیست

استفاده از لنز طبی پس از لیزیک

طول درمان پس از عمل چقدر است؟

شما به یک همراه برای لیزیک نیاز دارید تا بعد از عمل شما را به خانه برساند. اما از فردای لیزیک می‌توانید سر کار حاضر شوید.

آیا لیزیک تنها گزینه اصلاح مشکلات بینایی است؟

Epi-LASIK نیز لیزردرمانی مشابه لیزیک است با این تفاوت که به عمل جراحی نیاز ندارد. ریسک این روش هم کمتر از لیزیک کلاسیک است و به همین خاطر در سراسر دنیا بیشتر مردم اپی-لیزیک انجام می‌دهند.

البته طول درمان پس از این لیزردرمانی طولانی‌تر است و فرد باید دست‌کم 4 روز صبر کند تا توان رانندگی پیدا کند و برای اینکه واقعا چشمانش خوب شده و همه چیز را کاملا واضح و شفاف ببیند، حداقل 11 روز زمان نیاز دارد.

چگونه پزشک مناسب پیدا کنم؟

شاید در سایت‌های مختلف آگهی‌های متعددی مبنی بر لیزیک ارزان یا با قیمت تخفیف‌خورده مشاهده کنید. اما قبل از لیزیک این را در نظر داشته باشید که شما قرار است یکی از مهم‌ترین اعضای بدن خود را بدست جراح بسپارید پس لازم است کسی را انتخاب کنید که تجربه زیادی در لیزیک کردن دارد.

قبل از لیزیک

عمل لیزیک چشم برای چه کسانی مناسب نیست؟

قبل از لیزیک باید بدانید که جراحی لیزری چشم ممکن است برای همه مناسب نباشد. در ادامه به عواملی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند که نمی‌توانید کاندیدای مناسبی برای انجام این نوع عمل باشید:

  • این عمل روی شغلتان تأثیر می‌گذارد. قبل از انجام عمل، کارفرما و مدیر ، سرویس نظامی یا سازمان حرفه‌ای خود را در جریان بگذارید. برخی مشاغل، انجام برخی از عمل‌های انکساری را منع می‌کنند.
  • همچنان نیاز دارید که شماره‌ی لنز طبی یا عینک سال گذشته‌ی خود را عوض کنید و شماره چشمتان تغییر می‌کند. به این وضعیت، ناپایداری انکساری میگویند. شرایطی که بیشتر احتمال دارد که دچار ناپایداری انکساری شوید عبارتند از : در اوایل سنین 20 سالگی یا کمتر باشید، به خاطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، دچار تغییرات هورمونی باشید، خانمی باردار یا در دوره‌ی شیردهی باشید و یا داروهایی مانند داروهای استروئیدی مصرف می‌کنید.
  • دچار یک بیماری یا در حال مصرف داروهایی باشید که ممکن است بر روی فرایند التیام زخم تأثیر بگذارند. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی، ایدز و دیابت می‌باشند. داروها نیز شامل رتینوئیک اسید و آستروئیدها می‌شوند.
  • مبتلا به یک بیماری چشمی هستید.
  • در ورزش‌های برخوردی شرکت می‌کنید. این ورزش‌ها شامل ورزش‌هایی مانند بوکس، کشتی یا ورزش‌های رزمی می‌شوند. در این نوع از ورزش‌ها، ضربه به صورت و به چشم‌ها بسیار شایع است.
  • هنوز بالغ نشده‌اید. انجام هیچ عمل لیزری برای کودکان یا نوجوانان زیر 18 سال مورد تائید نیست.

استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

آیا احتمال پارگی پرده چشم متعاقب عمل لیزیک وجود دارد؟

افراد نزدیک بین معمولا پرده چشم(شبکیه) نازکتر از افراد عادی دارند که ممکن است خود به خود و یا با ضربه کوچکی دچار پارگی شود و ربطی به عمل ندارد.

از علائم شروع پارگی پرده چشم رؤیت جرقه های نورانی به خصوص شبها و در محیط تاریک می باشد و پس از آن یک طرف از میدان بینایی تاریک می شود. در صورت بروز چنین علائمی سریعا باید به اورژانس چشم مراجعه شود و پس از ریختن قطره در اورژانس محیط شبکیه چک شود و با متخصص شبکیه مشورت شود.

لازم است قبل از عمل لیزیک نیز این افراد معاینه کامل شوند و در صورت وجود سوراخ شبکیه ، دو ماه قبل از جراحی لیزیک تحت لیزر شبکیه قرار گیرند. دراین موارد جراحی لازک یا PRK ریسک کمتری نسبت به جراحی لیزیک دارد. این افراد تا آخر عمر چه عمل شوند و چه عمل نشوند باید سالانه و به هنگام نیاز تحت نظر متخصصین شبکیه باشند.

قبل از لیزیک

فرق لیزیک ، لازک و PRK چیست؟

قبل از لیزیک باید فرق آن با دیگر جراحی‌های چشم را بدانید. در جراحی لیزیک پس از برداشتن فلپ (ورقه نازکی) از قرنیه لیزر انجام می شودو بعد از انجام لیزر ، فلپ قرنیه به جای خود برگردانده می شود.

در جراحی لازک، اپی تلیوم سطح قرنیه به کمک الکل برداشته می شود و سپس از لیزر اگزایمر استفاده می شودو مجددا فلپ اپی تلیال سرجایش برگردانده شده و بعد از عمل از لنز تماسی پانسمانی به مدت 3 تا 4 روز تا زمان ترمیم مجدد اپیتلیوم استفاده می شود.

در جراحی PRK اپیتلیوم سطح قرنیه به روش مکانیکی برداشته شده و پس از انجام لیزر اگزایمر از لنز پانسمانی روی سطح قرنیه تا بهبودی اپیتلیوم استفاده می شود.

سوالات رایج در مورد اقدامات لازم قبل از لیزیک

آیا احتمال بازگشت شماره چشم پس از لیزیک وجود دارد؟

احتمال بازگشت شماره چشم بستگی به عوامل متعددی مثل مدت ثابت بودن شماره چشم قبل از عمل، سن بیمار و میزان عیب انکساری اصلاح شده و میزان آستیگماتیسم قبل از عمل دارد.

عوامل خطر ساز قبل از عمل لیزیک چیست؟

بلفاریت یا التهاب لبه پلک ها – خشکی چشمها – نازکی قرنیه – آستیگماتیسم بالا و مایل، عدم اصلاح دید با عینک، عدم ثبات نمره چشم در دوسال اخیر، سن کمتر از 20 سال ، آلرژی فصلی، بیماریهای زمینه ای چشمی یا جسمانی مثل بیماری قند و بیماریهای روماتیسمی و مشاغل پرخطر مثل پرستاران و کادر درمانی و افرادی که در محیطهای آلوده خدمت می کنند مثل آزمایشگاه و کارخانجات و داشتن شغل های پرخطر مثل کشاورزی و جوشکاری و آهنگری، کار درمحیط های آلوده به مواد شیمیایی و بخارات سمی.

آیا می توان پیر چشمی را هم با جراحی لیزری درمان کرد؟

هنوز لیزری که بتواند پیر چشمی را هم درمان نماید، استفاده عمومی پیدا نکرده است بنابراین بیماران نزدیک بینی که بالای چهل سال دارند پس از عمل باید جهت کارهای نزدیک و مطالعه از عینک استفاده کنند.

آیا افرادی که باردار هستند یا شیردهی دارند، می توانند لیزیک کنند؟

خیر ، به علت افزایش هورمونهای استروئیدی در زمان بارداری و شیردهی احتمال بازگشت شماره چشم پس از عمل بیشتر از افراد عادی بوده و بهتر است این بیماران چند ماه پس از بازگشت به وضعیت عادی عمل کنند.

منبع: دکتر یادگاری و بیمارستان فارابی

Related Articles

کامنت بگذارید