خانه سلامت چشم بهترین خوراکی های مفید بعد از عمل آب مروارید

بهترین خوراکی های مفید بعد از عمل آب مروارید

نویسنده تیم لوناتو
مواد غذایی بعد از عمل آب مروارید چشم

مصرف خوراکی‌های مفید بعد از عمل آب مروارید علاوه بر کمک به بهبود سریع‌تر شما، در ارتقاء سلامت عمومی چشم نیز نقش دارند. درضمن نتایج عمل جراحی آب مروارید، فقط درصورت پایبند بودن به اصول مراقبتی و تغذیه بعد از آن، کامل می‌شوند. شناخت این مواد غذایی و البته مداومت در مصرف آن، برای هر فردی که عمل آب مروارید انجام داده‌است، حیاتی است. اما آیا می‌دانید بهترین خوراکی‌ها و غذا، میوه و سبزیجات بعد از عمل آب مروارید کدامند؟ و یا اصلاً آیا می‌دانید که نقش مواد غذایی در بهبود چشم بعد از عمل آب مروارید چیست؟

ماهیت عمل آب مروارید!

آب مروارید یک بیماری چشمی است که در آن نوعی تیرگی یا تاری، قسمت شفاف چشم را می‌پوشاند. این قسمت شفاف وظیفه متمرکز کردن نور روی شبکیه را بر عهده دارد. بنابراین آب مروارید می‌تواند بینایی چشم را تا حدود زیادی و حتی تا مرز نابینا شدن تحت‌تأثیر قرار دهد. خوشبختانه این بیماری چشمی از طریق نوعی جراحی به نام cataract surgery درمان می‌شود.
در این عمل نوعی لنز دائمی در چشم کاشته شده و بینایی تصحیح می‌شود. این جراحی درصد موفقیت بالایی داشته و در نوع خود از عمل‌های سبک با دوران نقاهت کوتاه محسوب می‌شود. پس اگر هنوز از این بیماری رنج می‌برید و در زمینه برطرف کردن آن اقدام نکرده‌اید، لحظه‌ای درنگ نکنید. اما آیا می‌دانید مواد غذایی چه نقشی در مراقبت‌های بعد از این عمل دارند؟

نقشی که خوراکی‌ها در مراقبت‌های بعد از این عمل دارند!

اما رعایت اصول مراقبتی بعد از این عمل حیاتی است. یکی از این اصول تغذیه صحیح بعد از جراحی است.

درواقع پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در عدسی چشم، در معرض اشعه‌های UV و اثر اکسیداسیون آسیب دیده و منجر به آب مروارید می‌شوند. در این شرایط عناصر آنتی‌اکسیدان نه تنها به درمان این بیماری کمک می‌کند، بلکه نقش پیشگیریانه نیز دارد. اما کدام مواد غذایی؟

مراقبت بعد از عمل آب مروارید چشم

بایدهای تغذیه‌ای بعد از جراحی آب مروارید

برای اینکه بهترین نتیجه را از این عمل جراحی به دست آورید، بهتر است موارد زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

مواد غذایی شامل عناصر آنتی‌اکسیدان

همانطور که رادیکال‌های آزاد برای چشم مضر هستند، آنتی‌اکسیدان‌ها مفیدترین مواد غذایی برای آن محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان به عنوان مولکول‌های قدرتمندی در نظر گرفت که در راستای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد قبل از آسیب رساندن به سلول‌ها عمل می‌کنند. ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و سلنیوم بخشی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها هستند. با این وجود، این آنتی‌اکسیدان‌ها نمی‌توانند به طور طبیعی توسط بدن سنتز شوند. بنابراین، شما باید این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مهم‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان عبارتنداز:

ماهی سالمون

زنانی که 3 بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، 11 درصد کمتر از زنانی که ماهی یک بار ماهی مصرف می‌کنند، در معرض ابتلاء به آب مروارید قرار دارند. اما نقش این ماده غذایی فقط پیشگیری نیست. با مصرف منظم ماهی سالمون می‌توان بعد از جراحی آب مروارید بهبودی کامل را به دست آورد.
این ماهی از آستاگزانتین غنی بوده و به عنوان یک ماده محافظت‌کننده از چشم در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شود. دوکوزاهگزانوئیک اسید همچنین در ماهی قزل‌آلا وجود دارد.

کلم بروکلی

یکی از بهترین سبزیجات بعد از عمل آب‌ مروارید کلم بروکلی است. این ماده غذایی با داشتن لوتئین و زآگزانتین فراوان، علاوه بر کاهش التهاب چشم، از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد موجود در محیط جلوگیری می‌کند. به‌علاوه سولفورافان، آنتی اکسیدان مفید دیگری است که در این نوع کلم وجود دارد.

آووکادو

محققان آووکادو را به عنوان نیروگاه محافظت از چشم می‌شناسند. این میوه با انواع مواد مغذی مانند بتا کاروتن، لوتئین، ویتامین‌های C، E و B6 غنی شده‌است. همه این مواد مغذی به پیشگیری از آب مروارید کمک می‌کنند.

تخم‌مرغ

لوتئین و زآگزانتین هر دو به وفور در زرده تخم مرغ وجود دارند. این دو ماده نقش مهمی در محافظت از چشم دربرابر اشعه‌های مضر خورشید دارند. درضمن این دو ماده همچنین حاوی اسید چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت چشم ضروری است.

گردو

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو به اسید ایکوزاپنتانوئیک تبدیل شده و در حفظ بینایی عالی عمل می‌کند. به علاوه این ماده غذایی سرشار از ویتامین E و دیگر عناصر آنتی‌اکسیدان است.

هویج

این باور قدیمی که هویج چشم را تقویت می‌کند، از طریق تحقیقات گسترده نیز به اثبات رسیده‌است. لوتئین یکی از مواد مغذی هویج است که در بسیاری دیگر از سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی نیز پیدا می‌شود. لوتئین در ترکیب با زآگزانتین، در جذب نور آبی مضر ماوراء بنفش موجود در پرتوهای خورشید نقش دارد.

زغال‌اخته

این ماده سرشار از مواد مغذی محافظت‌کننده چشم مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ها در مبارزه با التهاب عالی هستند و همچنین از تنگ شدن عروق چشم جلوگیری می‌کنند. تحقیقات زیادی ثابت کرده‌است که این ماده در درمان اختلالات شبکیه مانند آب مروارید نقش دارد.

چای سبز

۵۰۰ میلی‌لیتر چای سبز در روز با غلظت متوسط به بهبود عمل آب مروارید وابسته به سن کمک می‌کند.

پرتقال و آب‌پرتقال

یکی از بهترین میوه‌های بعد از عمل آب مروارید پرتقال است. همانطور که می‌دانید پرتقال منبع ویتامین C است. از طرفی نقش حیاتی ویتامین C را در عملکرد طبیعی و سلامت سلول‌های عصبی چشم نمی‌توان نادیده گرفت. رژیم غذایی غنی از ویتامین C می‌تواند خطر پیشرفت آب مروارید را تا یک سوم کاهش دهد.

پروتئین بدون چربی

در بروز بیماری چشمی آب مرواید، تعدادی از پروتئین‌های حیاتی شبکیه چشم از بین می‌روند. در این شرایط سلامت عمومی چشم دچار ضعف می‌شود. بنابراین برای جبران این صدمات لازم است از مواد غذایی حاوی پروتئین بدون چربی به وفور استفاده کنید.

سبزیجات و مواد غذایی بعد از عمل آب مروارید یا کاتارکت چشم

نبایدهای تغذیه‌ای بعد از جراحی آب مروارید

یکی از راه‌های تسریع در بهبودی پس از عمل آب مروارید، مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی است. برعکس مواد غذایی غیرسالم می‌تواند بهبود شما را به تأخیر انداخته و سلامت چشمتان را تهدید کند.

مواد غذایی دارای قند بالا

این غذاها سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهند و می‌توانند منجر به آسیب رگ‌های خونی در چشم شوند. قرار گرفتن در چنین شرایطی روند بهبودی شما را پس از جراحی کند می‌کند.

کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده

کربوهیدرات‌ها به خصوص آنهایی که فرآوری شده‌اند، درست مانند قند عمل می‌کنند. اینگونه مواد غذایی با بالا بردن سطح گلوکز خون، در فرآیند بهبود چشم اختلال ایجاد می‌کنند.

غذاهای ناسالم و فست‌فودها

انواع هله‌هوله و فست‌فودها که ارزش غذایی پایینی داشته و سرشار از چربی اشباع و نمک هستند، سلامت چشم را تهدید کرده و نمی‌گذارند روند طبیعی درمان طی شود.

آیا آشپزی بعد از عمل آب مروارید مجاز است؟

هنگام آشپزی، صورت شما در معرض بخار و رطوبت قرار می‌گیرد. درحالیکه چشمان شما تا یک هفته بعد از عمل نباید خیس شود. به‌علاوه هنگام آشپزی کردن شما در معرض گرما قرار می‌گیرید که این نیز برای وضعیت شما مضر است. اگر مجبور شدید که در این شرایط آشپزی کنید، باید تمام مدت عینک آفتابی به چشم بزنید.


بعد از جراحی آب مروارید باید از چه چیزهایی اجتناب کنم؟

به مدت ۲ هفته یا تا زمانی که پزشکتان بگوید خم نشوید و فعالیت‌های شدید مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی را انجام ندهید. به مدت 1 تا 2 هفته از شنا، باغبانی و گرد و غبار خودداری کنید. حداقل 1 سال پس از جراحی در روزهای روشن از عینک آفتابی استفاده کنید.

چه مدت طول می کشد تا تاثیر مثبت عمل آب مروارید را ببینیم؟

بینایی اکثریت قریب به اتفاق بیماران بهتر و واضح‌تری می شود، اما این تغییر لزوماً فوری نیست. اگرچه برخی از بیماران تنها چند روز پس از جراحی آب مروارید می بینند، اما بهبودی کامل می تواند تا سه ماه طول بکشد.

آیا می توانم بعد از عمل آب مروارید تخم مرغ بخورم؟

برخی از بهترین چیزهایی که بعد از لیزیک باید بخورید عبارتند از: پروتئین: اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به بازسازی بافت و بهبود زخم کمک می کند. برخی از مواد غذایی عالی عبارتند از مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و آجیل.
اکثر ماهی ها همچنین دارای سطوح بالایی از اسید چرب امگا 3 هستند که خشکی چشم را بهبود می بخشد.

چه سوپی بعد از عمل چشم آب مروارید بخوریم؟

همه سوپ ها که حاوی پروتئین هستند از جمله سوپ جو به همراه مرغ می تواند مفید باشد.

منابع:
https://irisvision.com/best-foods-to-eat-when-you-have-cataracts/
https://floridaeye.org/eye-health/proper-care-for-patients-after-cataract-surgery/
https://brobergeyecare.com/cataracts/cooking-after-cataract-surgery/
https://brobergeyecare.com/cataracts/cooking-after-cataract-surgery/

Related Articles

2 کامنتها

زهراایاز 29 مرداد 1402 - 16:28

ایادرحین عمل اب مروارید میشه ضعیفی چشم بهبود پیداکنه؟؟؟

پاسخ
عباس نظری دفتری 5 آبان 1402 - 10:11

درود بر شما
با تشکر از مطالب بسیار ارزشمند بسیار استفاده کردم
سوال:
آیا بعد از عمل جراحی و قرار دادن لنز وگذشت زمان باز هم چشم ممکن است که به آب مروارید دچار شود؟
ممنون از پاسخ شما🌹

پاسخ

کامنت بگذارید