خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای طبی لنز طبی برای افراد بالای 40 سال

لنز طبی برای افراد بالای 40 سال

نویسنده فروغ بیداری
لنز برای افراد بالای 40 سال

لنز برای افراد بالای 40 سال

لنز برای افراد بالای 40 سال باید توانایی اصلاح پیرچشمی را داشته باشد. اغلب افراد بعد از 40 تا 45 سالگی وضوح دید خود در فواصل نزدیک را از دست می‌دهند. یعنی برای خواندن کتاب، روزنامه، یا دیدن نمایشگر موبایل مجبور می‌شوند که سر خود را عقب بگیرند تا دیدشان واضح شود.

تاری دید در فواصل نزدیک یکی از نشانه‌های واضح پیرچشمی است.

پیرچشمی عارضه‌ای است که در دهه‌های اخیر بیشتر از گذشته‌ها شاهد آن هستیم . دلیلش هم افزایش جمعیت افراد میان‌سال و کهن‌سال است. وقتی افراد پا به سن می‌گذارند، توانایی چشم‌هایشان برای خواندن و واضح دیدن کاهش پیدا می‌کند.

پیرچشمی در واقع نوعی اختلال بینایی است که در اثر کهولت سن ایجاد می‌شود. وقتی سن افراد زیاد می‌شود، عدسی چشم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه، قدرت تطابق قبلی خود را از دست خواهد داد.

پیرچشمی (Presbyopia) اغلب بین 40 تا 45 سالگی شروع می‌شود. حتی افرادی که دید طبیعی دارند هم ممکن است به پرزبیوپیا مبتلا شوند. نشانه‌های این اختلال دید این است که فرد نمی‌تواند نوشته‌های نزدیک را واضح و راحت بخواند. یعنی چشم دوربین می‌شود و در دید نزدیک مشکل پیدا می‌کند.

لنز برای پیرچشمی

چگونه می‌توان پیرچشمی را اصلاح کرد؟

یکی از روش‌هایی که اپتومتریست‌ها برای اصلاح دید افراد مبتلا به Presbyopia استفاده می‌کنند، تجویز عینک مطالعه است. حتی برای افراد که چشم ضعیف دارند و لنز طبی می‌گذارند هم عینک مطالعه تجویز می‌شود. یعنی فرد لنز طبی خود را دارد و همزمان برای خواندن نوشته‌ها از فاصله نزدیک، عینک مطالعه هم باید استفاده کند.

اما مساله اینجاست که معمولا کسانی که لنز دارند به هیچ عنوان دلشان نمی‌خواهد عینک استفاده کنند. خوشبختانه برای این افراد راهکارهای متنوعی وجود دارد.

به لطف پیشرفت فناوری در حوزه طراحی و تولید لنزهای تماسی، لنز برای افراد بالای 40 سال هم تولید و عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: پیرچشمی چیست

لنز برای افراد بالای 40 سال چه ویژگی‌هایی دارد؟

لنزهای تماسی چند کانونی یکی از انواع لنز طبی مخصوص افراد بالای 40 سال است. این لنزها در جنس‌های مختلف با مدت مصرف متنوع ساخته و عرضه می‌شوند؛ یعنی روزانه، ماهانه یا حتی سالانه دارند.

البته لنز چند دید (چندکانونی) برای کسانی مناسب است که زندگی عادی و روزمره دارند. اما برای افرادی که فعالیت زیادی در زندگی خود دارند، ماجراجوها یا ورزشکاران گزینه‌های دیگری تجویز می‌شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

لنز برای افراد بالای 40 سال
لنز برای افراد بالای 40 سال

انواع مختلف لنز تماسی برای افراد بالای 40 سال

لنز چند کانونی

لنزهای مولتی فوکال و لنزهای دو کانونی برای کسانی مناسب است که به اصلاح‌کننده دور بینی و عینک مطالعه به‌طور همزمان نیاز دارند. یعنی در واقع فناوری‌های مدرن و امروزی در طراحی و ساخت لنزهای تماسی به افرادی که دارای پیرچشمی هستند این اجازه را می‌دهند تا بدون نیاز به عینک طبی همه فواصل دور و نزدیک را با وضوح و شفافیت کامل ببینند.

این لنزها دارای چندین نمره روی یک لنز واحد هستند تا بیمار بتواند علاوه بر واضح دیدن سوژه‌های نزدیک، نوشته‌های دور را هم با شفافیت و جزئیات کامل ببیند.

لنزهای تماسی دو کانونی همان‌طور که از نامشان پیداست دارای دو نقطه کانونی مجزا هستند که یکی برای مطالعه و دیگری برای وضوح دید در فاصله دور کارایی دارند.

لنزهای تماسی چند کانونی، دارای سه منطقه کانونی هستند که برای فاصله دور، فاصله میانه و فاصله نزدیک در نظر گرفته شده است.

اصلاح دید تک چشمی (مونوویژن)

لنزهای تماسی تک‌دید (تک کانونی / منو فوکال) از گزینه‌های جایگزین برای اصلاح پیرچشمی هستند. به این صورت که لنز تماسی تک‌دید برای دوربینی برای یک چشم و لنز تماسی مونوویژن برای نزدیک‌بینی برای چشم دیگر تجویز می‌شود. در این حالت، وابستگی فرد به عینک کم می‌شود.

روش استفاده از این لنزها باید توسط متخصص چشم‌پزشکی به بیمار توضیح داده شود. اما در حالت کلی باید بدانید که چشم باید بین دو لنز متفاوتی که در هر یک از چشم‌ها قرار دارند را به خوبی و بدون هیچ‌مشکلی تعادل کافی برقرار کند.

اصلاح مونوویژن با استفاده از لنز تماسی

اصلاح تک چشمی یعنی یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می‌شود. مغز به تدریج عادت می‌کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند.

اما با اینکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگر به خاطر کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه‌بعدی) به استفاده از این روش تمایلی ندارند.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد لنز برای افراد بالای 40 سال

چه افرادی نمی‌توانند از لنز مولتی فوکال استفاده کنند؟

افرادی که به بیماری‌های چشمی همانند گلوکوم (آب سیاه)، گرفتاری شبکیه ناشی از دیابت، ورم لکه زرد شبکیه به علت دیابت یا دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه) مبتلا هستند نمی‌توانند از لنزهای دو کانونی و سه کانونی استفاده کنند.

استفاده از لنز چند کانونی چه مشکلاتی به دنبال دارد؟

کاهش کیفیت تصویر یکی از رایج‌ترین ایرادات لنز چندکانونی است.

لنز برای افراد بالای 40 سال بر چه اساسی تجویز می‌شود؟

پزشک بر اساس سبک زندگی، انعطاف‌پذیری چشم، نمره چشم، آناتومی و فیزیولوژی چشم مشخص می‌کند که فرد به چه نوع لنزی نیاز دارد.

آیا با لیزر می‌توانا پیرچشمی را درمان کرد؟

در مورد درمان پیرچشمی با لیزر باید بگوییم که طبق گفته متخصصان، لیزر تأثیری بر روی قدرت متمرکزکننده عدسی چشم ندارد و بنابراین نمی‌تواند پیرچشمی را درمان کند.

منبع: contactlenses

Related Articles

کامنت بگذارید