خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای رنگی پیش از خرید لنز حتما این سوال‌ها را از خود بپرسید

پیش از خرید لنز حتما این سوال‌ها را از خود بپرسید

نویسنده فروغ بیداری
سوالات احتمالی در مورد خرید و انتخاب لنز تماسی مناسب

خرید لنز طبی

خرید لنز طبی و انتخاب آن بدون شک باید با مشورت و تجویز پزشک متخصص صورت بگیرد. اما انتخاب گزینه مناسب به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. از جمله می‌توان به ناسازبینی (نابهنجاری شکست نور در چشم)، میزان تحمل چشم در نگهداری لنز، توقعات بیمار و روش صحیح نگهداری لنز اشاره کرد.

برای شفاف‌سازی این موارد، در ادامه تعدادی از آن‌ها را برایتان توضیح داده‌ایم. با توجه به موارد مذکور در پایین می‌توانید لنز مناسب با چشم و سبک زندگی خود را انتخاب کنید. همراهمان باشید.

هر چند وقت‌یکبار از لنز استفاده می‌کنید؟

آیا می‌خواهید لنز را هر روز استفاده کنید یا در روزهای خاصی از هفته یا موقعیت‌های مشخص؟

بیشتر مردم ترجیح می‌دهند لنزهای تماسی نرم را انتخاب کنند زیرا می‌توان از آن‌ها به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت استفاده کرد. این در حالیست که لنزهای نفوذپذیر به گاز را باید بر اساس دستورالعمل مشخص در طول روز در چشم گذاشت تا موجب اذیت چشم نشوند.

وضوح دید برایتان چقدر اهمیت دارد؟

پیش از خرید لنز طبی باید بدانید که لنزهای نفوذپذیر به گاز که با نام لنز GP هم شناخته می‌شوند، به دلیل سخت بودن کمی طول می‌کشد تا فرد به آن‌ها عادت کند. اما در عوض دید شفاف‌تر و واضح‌تری نسبت به لنزهای نرم ایجاد می‌کنند. مخصوصا اگر چشمان شما آستیگمات باشد، با لنزهای جی‌پی دید واضح‌تری خواهید داشت.

اگر از لنز نرم استفاده می‌کنید اما کیفیت و وضوح دید آن را قبول ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لنزهای نفوذپذیر به گاز بروید.

آیا می‌توانید همیشه درست و دقیق از لنز مراقبت کنید؟

برای پیشگیری از بروز هرنوع مشکل مبتنی بر استفاده از لنز چشم همچون عفونت قارچی چشم یا خراشیدگی قرنیه، باید حتما از محلول شست‌وشویی که پزشک معالجتان تجویز کرده استفاده کنید.

البته، لنزهای یک‌بار مصرف خطراتی همچون عفونتت چشم را بدنبال ندارند زیرا پس از استفاده دور انداخته می‌شوند. اما لنزهای روزانه را باید هر بار پس از مصرف در محلول لنز بگذارید. برای استفاده از لنز هم باید مراحلی را رعایت کنید که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

اگر حوصله انجام مراحل استفاده از لنز را ندارید، توصیه می‌کنیم که از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده کنید. این لنزها فقط برای یک روز استفاده طراحی شده‌اند و پس از درآوردن از چشم، باید آن‌ها را دور بیندازید.

آیا برایتان مهم است که در خواب هم لنز در چشمتان باشد؟

اگر جزو کسانی هستید که دوست دارند لنز همیشه در چشمشان باشد و مجبور به گذاشن و برداشتن آن نباشند، باید سراغ نمونه‌های بروید که نفوذپذیری بسیار بالایی نسبت به اکسیژن دارند. یعنی لنزهایی که بتوانند حتی در صورت بسته بودن پلک هم اکسیزن مورد نیاز چشم را تامین کند.

نمونه‌هایی از این لنزها در بازار وجود دارد و مورد تایید سازمان دارو و غذای جهانی هم قرار دارند، اما باید بدانید که برای همه افراد مناسب نخواهند بود. بنابراین، پیش از خریداری و استفاده از این لنزها حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که چشم شما شرایط استفاده از آن را دارد یا خیر.

آیا دوست دارید رنگ چشم‌هایتان را هم تغییر دهید؟

لنز طبی رنگی متنوعی در بازار موجود هستند اما باید توجه دشته باشید که نمونه‌های طبی آن‌ها هم باید حتما تحت نظر پزشک انتخاب و خریداری شود.

آیا لنز دوکانونی استفاده می‌کنید؟

اگر بالای 40 سال سن دارید، لنزهای چندکانونی می‌توانند نیاز به استفاده از عینک‌های مطالعه را مرتفع کنند. این لنزها عموما دوکانونی هستند.

از گزینه‌های دیگر، مونوویژن‌ها هستند. به این صورت که یک لنز تماسی برای اصلاح دوربینی و لنز دیگر برای نزدیک‌بینی طراحی شده‌اند. شاید کمی عجیب به‌نظر برسد که لنزهای دو چشم با هم فرق داشته باشند اما اشخاصی که به پیرچشمی مبتلا هستند با لنزهای مونوویژن دید واضح‌تری پیدا خواهند کرد.

هزینه‌های خرید و نگهداری از لنز تماسی چقدر است؟

باید توجه داشته باشید که با استفاده از لنز، نیاز شما به عینک از بین نخواهد رفت. همچنین، علاوه بر قیمت خود لنز، باید هزینه ملزومات جانبی آن همانند محلول‌های شوینده و قاب را نیز در نظر بگیرید.

بنابراین، پیش از خرید لنز طبی باید بدانید که ممکن است هزینه‌های استفاده از لنز از عینک بیشتر باشد اما راحتی لنز بیشتر است و مشکلات عینک مثل بخار کردن، افتادن و شکستن و تغییر فرم چشم‌ها را به دنبال ندارد.

  • سوالات رایج خرید لنز

آیا حساسیت یا خشکی چشم دارید؟

خشکی چشم یا حساسیت‌های آن مانع از استفاده راحت از لنز تماسی می‌شوند. بنابراین، اگر به هر کدام از این مشکلات مبتلا هستید حتما پیش از استفاده از لنز با پزشک خود مشورت کنید.

گزینه مناسب برای این افراد، لنزهای روزانه و یک‌بار مصرف هستند زیرا احتمال بروز عفونت و حساسیت را به صفر می‌رسانند. استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر از لنزهای سخت است.

با همه این توضیحات، در آخر باید اشاره کنیم که شما پیش از انتخاب و خرید یک لنز تماسی حتما باید با متخصص چشم مشورت کنید. پزشکان با مورد آزمایش قرار دادن همه بخش های چشم و با احتساب انواع بیماری‌ها و مشکلات برای بیماران لنز مناسب را تجویز می‌کنند.

سوالات رایج در مورد خرید لنز طبی

من می‌خواهم فقط چند روز در هفته از لنز طبی استفاده کنم، کدام مدل لنز برایم مناسب‌تر است؟

اگر در نظر دارید که لنز تماسی خود را هر روز استفاده کنید، می‌توانید هریک از لنزهای نرم و یا سخت را برای استفاده انتخاب کنید. اما اگر فقط قصد دارید آن‌ها را در آخر هفته‌ها و یا مراسمات خاص استفاده کنید، لنز «نرم» گزینه‌ی مناسب‌تری است.

آیا همه لنزهای نرم ضد UV هستند؟

خیر این طور نیست و اگر محافظت از اشعه فرابنفش برایتان مهم است حتما پیش از خرید لنز طبی این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا گزینه مناسب را برایتان تجویز کند.

لنز سخت و لنز نرم چه فرقی با هم دارند؟

لنز طبی سخت دید شفاف‌تری نسبت به لنز طبی نرم دارد، برای اشخاصی که مشکل آستیگمات، قوز قرنیه و دور بینی دارند گزینه‌ی مناسب‌تری است. اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کنید و راحتی کمتری نسبت به لنز طبی نرم دارند. همچنین ممکن است هنگام فعالیت‌های بدنی، به دلیل کوچک بودن اندازه‌شان از چشم خارج شوند.

لنز طبی شبانه چیست؟

لنز شبانه لنزی است که می‌توانید به طور شبانه روزی و پشت‌سر هم بپوشید. لنزهای شبانه دوره مصرف بسیار محدودی دارند و شما اجازه ندارید بیشتر از زمان تعیین‌شده آن را در چشم نگه دارید.

Related Articles

کامنت بگذارید