خانه اخباراخبار لوناتو با عیوب انکساری چشم که اصلی‌ترین عوامل ضعف چشم هستند آشنا شوید

با عیوب انکساری چشم که اصلی‌ترین عوامل ضعف چشم هستند آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
عیوب انکساری

عیوب انکساری چیست؟

عیوب انکساری به این معناست که شکل چشمان شما نمی‌تواند نور مناسب را شکسته کند، به همین خاطر، تصویری که می‌بینید تار است. اگرچه عیوب انکساری نوعی بیماری‌ چشم نامیده می‌شوند، اما بیماری نیستند.

بینایی یکی از توانایی‎های ذاتی آدمی است. این توانایی ما را قادر می‌سازد که دنیای اطراف را بشناسیم و فعالیت‎های روزمره خود را به راحتی انجام دهیم. به عبارت دیگر اگر انسان توانایی دیدن نداشت، قادر به انجام هیچ کاری نبود. پس باید به مراقبت از چشم‎‌ها توجه ویژه‎ای داشت. ولی با وجود مراقبت‎هایی که کم و بیش صورت می‎گیرد، مشکلات بینایی در دنیای مدرن امروز بسیار شایع است. عوامل ضعف چشم که بیشتر ناشی از شیوه زندگی نادرست است، می‎تواند علت ژنتیکی نیز داشته باشد و یا ناشی از بیماری‎های مزمن که امروزه شایع شده است، باشد.

قبل از آشنایی با عوامل ضعف چشم ابتدا مراحل تشکیل تصویر در یک چشم سالم را توضیح می‎دهیم:

  • اشعه نور از طریق قرنیه وارد چشم می‎شود.
  • قرنیه نور را از طریق مردمک چشم منعکس می‎کند.
  • بخشی از نور منعکس شده از مایع چمبر جلویی چشم عبور می‎کند.
  • سپس از لنزهای داخل کره چشم عبور می‎کند.
  • سپس لنز شکل خود را اصلاح می‎کند تا شاخص انکساری خود را تغییر دهد. به این حالت تطابق گفته می‎شود.
  • نور توسط لنزها بیشتر شکسته می‎شود.
  • پس از خروج از لنز، اشعه‎های نور از قسمت زجاجیه در کره چشم عبور می‎کند.
  • در نهایت به شبکیه می‎رسد.
  • لکه زرد روی شبکیه بسیار حساس به نور است و مسئول شفاف دیده شدن اشیاء اطراف است.
  • سلول‌های اختصاصی شبکیه، نور را به سیگنال‎های عصبی تبدیل می‎کنند. (که قرار است به مغز انتقال یابد.)
  • مغز این سیگنال‌ها را دی‌کد کرده و در نهایت توسط سیستم بینایی انسان درک می‌شود.
عیوب انکساری

انواع مشکلات چشم

عوامل ضعف چشم می‌تواند ناشی از عملکرد نادرست قسمتی از چشم باشد.

گاهی این مشکلات ناشی از اعصابی است که سیگنال را میان مغز و چشم منتقل می‎کند و یا ناشی از نواحی مربوط به بینایی در مغز باشد.

اما ضعف در بینایی اغلب ناشی از انحرافات انکساری در چشم است. به این معنا که قرنیه و یا لنز، نور را به درستی خم (شکست) نمی‎کند. بنابراین نور نمی‌تواند به درستی و به صورت شفاف از لنزها عبور کند.

از دیگر عوامل ضعف چشم که کمتر رایج هستند، مشکلات محفظه قدامی چشم و یا زلالیه است که منجر به آسیب عصبی و یا صدمه به شبکیه می‌شود.

از این رو برآن شدیم عیوب انکساری را بیان کنیم که اصلی‎ترین عوامل ضعف چشم هستند.

عوامل ضعف چشم

عیوب انکساری : نزدیک‌بینی

نزدیک‌بینی یا Myopia یکی از رایج‌ترین عیوب انکساری است. به این معنا که چشم بیمار نمی‎تواند اشیا دور را به طور واضح ببیند و فقط اشیا نزدیک را تشخیص می‎دهد.

نزدیک‌بینی به دلیل زیاد بودن تحدب قرنیه و بزرگ‌تر بودن طول کره چشم رخ می‌دهد. در این حالت نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن قرار می‌گیرد. بنابراین تصویر جلوتر تشکیل می‌شود. از این رو افراد نزدیک‌بین اجسام نزدیک به خود را شفاف می‌بینند. این خود می‌تواند یکی از عوامل ضعف چشم باشد.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

عیوب انکساری

توانایی دید از نزدیک نداشته باشیم

دوربینی یا Hyperopia یک مشکل بینایی است به طوری که اجسام دور از چشم به طور نرمال و اجسام نزدیک به چشم تار دیده می‌شوند.

دوربینی به دلیل کم بودن تحدب قرنیه و کوچکتر بودن کره چشم نسبت به افراد عادی شکل می‌گیرد. در این حالت نقطه کانونی عدسی روی شبگیه قرار نمی‌گیرد و در پشت آن تشکیل می‌شود.

عیوب انکساری: آستیگماتیسم

آستیگماتیسم یا Astigmatism نوع پیچیده‌تری از عیوب انکساری است. معمولاً به علت نامنظمی شکل و انحنای قرنیه و گاهی نیز نامنظمی انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد، شکل می‌گیرد.

در بیماران آستیگمات، چشم حالت کروی بودن خود را از دست می‎دهد و شکلی شبیه بیضی به خود می‌گیرد. در این صورت بجای این که یک کانون نقطه‎ای داشته باشد، دو کانون خطی خواهد داشت. در نتیجه تصاویر بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر دور و نزدیک، هر دو تار دیده می‌شود.

آب مروارید چشم

آب مروارید یا Cataract یک بیماری چشمی است که معمولاً افراد سالمند را درگیر می‌کند. شایع‎ترین علت بیماری کهولت سن است. که دلایل دیگری همچون ضربه به چشم و عدسی، اشعه ایکس و اشعه گامای ناشی از تلویزیون‎های قدیمی، تماس طولانی مدت با نور آفتاب و... می‌تواند داشته باشد.

این بیماری با تار شدن عدسی چشم شروع می‎شود و به مرور زمان با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‎شود. که خوشبختانه با جراحی قابل درمان است.

عیوب انکساری

آب سیاه

آب سیاه یا Glaucoma زمانی اتفاق می‌افتد که فشار داخل کره چشم افزایش یابد.

کنترل فشار چشم بر عهده زلالیه است. زلالیه مایع شفاف با ویسکوزیته بسیار پایینی است که بین قرنیه و عدسی چشم قرار گرفته است. این مایع مواد غذایی و اکسیژن چشم را تأمین می‌کند و مواد دفعی را از طریق خون دفع می‎کند. این مایع به طور پیوسته تصفیه و تجدید می‌شود. حال اگر در تصفیه زلالیه مشکل ایجاد شود، فشار چشم افزایش یافته و فرد دچار آب سیاه می‌شود. اگر آب سیاه درمان نشود، منجر به کوری می‎شود.

دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (age-related Macular Degeneration) که نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید می‌باشد. علت اصلی این بیماری که بیشتر در افراد مسن دیده می‎شود، آسیب ماکولا یا لکه زرد در شبکیه چشم می‌باشد. در این بیماری ماکولا که مسئول بینایی شفاف و واضح در چشم است، به تدریج از بین می‌رود. این بیماری به کوری منجر نمی‌شود. ولی می‌تواند به حدی شدید باشد که بر زندگی فرد تاثیر بگذارد. بنابراین یکی از عوامل ضعف چشم است.

با این حال، با پیشرفت‌های پزشکی، بسیاری از انواع مشکلات بینایی به راحتی درمان و در مراحل اولیه تشخیص داده می‎شوند.

سوالات رایج در مورد عیوب انکساری

میوپی یا نزدیک بینی چیست؟

در میوپی یک چشم نزدیک‌بین طویل‌تر از نرمال یا دارای قرنیه خیلی تند است، بنابراین اشعه‌های نور جلو شبکیه متمرکز می‌شوند. اجسام نزدیک واضح به نظر می‌رسند، اما اجسام دور تار هستند.

دوربین بودن چشم به چه معنی است؟

یک چشم دوربین (هیپروپی) از نرمال کوتاه‌تر است. نور از اجسام نزدیک، مثل صفحه کتاب نمی‌تواند به وضوح روی شبکیه متمرکز شود.

آستیگماتیسم چیست؟

در این عیب انكساری نور پس از عبور از قرنیه و عدسی چشم در دو نقطه روی شبكیه متمركز می شود. علت آن نا منظمی در ساختار قرنیه و بیضی بودن قرنیه است.

پیرچشمی به چه معنی است؟

بعد از سن ۴۰ سالگی،لنز سخت‌تر می‌شود. از آنجا که لنز نمی‌تواند به راحتی گذشته تغییر شکل دهد،خواندن در محدوده نزدیک سخت‌تر است. این وضع نرمال پیرچشمی نامیده می‌شود.

Related Articles

1 کامنت

امیرمهدی زارعی 30 آذر 1400 - 05:10

لعنت به این myopia که گند زد به زندگی من

پاسخ

کامنت بگذارید