خانه اخباراخبار لوناتو روانشناسی انتخاب عینک: شما چه تیپ آدمی هستید؟

روانشناسی انتخاب عینک: شما چه تیپ آدمی هستید؟

نویسنده تیم لوناتو
روانشناسی انتخاب عینک

روانشناسی انتخاب عینک

روانشناسی انتخاب عینک مقوله جالب توجهی است که در مورد دلایل و اسرار استفاده عینک توسط مردم توضیحاتی ارائه می‌کند. برای آشنایی با این رازها تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

عینک گذاشتن نه تنها نظر دیگران را راجب شما عوض می کند بلکه دیدگاه خودتان را نسبت به خودتان نیز تغییر می دهد.

در کشور امریکا دیدگاهی وجود دارد که به عینک گذاشتن، «دفاع آدم ساده» می گویند. این اصطلاح ریشه در تاکتیکی که وکلا در دادگاه برای دفاع از جنایتکاران استفاده می کنند دارد .

وکلا یک عینک روی صورت موکل خود میگذارند تا چهره او معصوم تر و ساده تر به نظر برسد تا بتوانند قاضی را راحتر متقاعد کنند.

روانشناسی انتخاب عینک : تفاوت شخصیت‌ها

به نقل از Ralph Anderl مدیر عامل شرکت عینک سازی IC Berlin که می گوید "ما این مطلب را به وضوح در فروشگاه های خود می بینیم که وقتی مردم دنبال عینکهای مختلف می گردند، با انتخاب عینکهایی مختلف شخصیتهای مختلفی را به خود میگیرند. وقتی ما عینکی را به صورت سفارشی طراحی می کنیم، شخصیتی را برای آن طرح در ذهنمان داریم"

برخی معتقدند عینک طبی مانند یک عمل زیبایی بدون چاقو است و به سرعت دید دیگران نسبت به شخصیت شما را تغییر می دهد. و شاید مهم ترین دلیل آن این است که عینک در مهمترین بخش بدن یعنی چشمها را می پوشاند. برای همین است که وقتی عینک آفتابی می زنید جذاب و مرموز به نظر می رسید.

عینک طبی

به گفتهCary Cooper پروفسور روانشناسی از دانشگاه  Lancaster در تحقیقاتی که در سال 2013 صورت گرفت مشخص شد اکثر افرادی که عینک می زنند در مصاحبه های شغلی موفق و کار مورد نظر خود را گرفته اند.

زیرا در ناخوداگاه ما رابطه مستقیمی بین "هوش و مطالعه بسیار" و عینک زدن وجود دارد؛ که از دید کارفرما فردی که عینک طبی میزند باهوش تر است و در برخود با مسائل با مطالعه و تحقیق مشکلات را بر طرف می کند.

تاثیر دیگر عینک ، در عینکهای آفتابی است که لنز تیره آن حس پنهانی و درونگرایی دارد ، که باعث می شود افراد مشهور از عینکهای آفتابی استفاده می کنند تا هویت خود را پنهان کنند.

در واقع تحقیقات نشان می دهد رابطه مستقیمی بین نزدیک بینی و هوش وجود دارد.

در ادامه آقای کوپر اضافه می کند عینک زدن تاثیر سریعی در طرف مقابل که با آن قصد ایجاد ارتباط داریم  ایجاد می کند و این تاثیر باعث می شود به سرعت اعتماد به وجود بیاید و رابطه شکل بگیرد.

عینک طبی و باهوش به نظر رسیدن

هنوز عینک ها مهم ترین عامل قضاوت شما در مورد هر افراد هستند. شاید به همین علت باشد که تحقیقات انجام شده در سال 2011 توسط انجمن چشم آمریکا ثبت کرد که  16 میلیون آمریکایی از عینکهای تجویز نشده استفاده می کنند تا ظاهر خود را تغییر دهند.

جای شگفتی است که تا چه حد زدن عینک و هوش با یکدیگر رابطه ای ریشه ای دارد.

تحقیق دیگری که در لندن که روی گروه سنی 8 سال تا پیش دانشگاهی صورت گرفت نشان می دهد که اکثریت در ذهن خود دانشمندان را فردی با عینک بر روی چهره تصور می کنند.

همچنین  تحقیق که در دانشگاه پوردو نشان داد افرادی که عینک طبی می زنند چه مرد چه زن قابل اعتماد تر و متعهد تر  به نظر می رسند.

روانشناسی عینک
چارلز هاردین هالی، معروف به بادی هالی نوازنده و خواننده آمریکائی و از بنیان‌گذاران سبک موسیقی راک اند رول بود.

تاثیر این تحقیقات را می توان روی کار «بادی هالی» خواننده راک اند رول امریکایی دید که پس از چندین سال اجرا به صورت غیر محبوب به پیشنهاد مدیرش با گذاشتن عینک و تیپ های منحصر به فرد خود با عینک تحولی در ایجاد شخصیتش در ذهن مخاطب به وجود آمد و موجب شهرتش شد.

این روابط عنوان شده بین عینک و شخصیت افراد به واسطه رمانها ، داستانها و هالیوود توسط فرهنگ عام جامعه نیز تقویت می شود.

بعضی‌ها عینک را جذاب نمی‌دانند!

درست است که عینک باایجاد برداشت هوش ارتباط مستقیم دارد ولی بنا به کلیشه های جامعه در دید بعضی از افراد زدن عینک موجب کاهش جذابیت می شود .

به گفته پروفسور روانشناس هلموت لدر در دانشگاه وین و متخصص پردازش چهره زدن عینکهای بدون فریم تمامی مزایای تاثیر عینک زدن در ذهن افراد را دارد اما اثر منفی کاهش جذابیت را از بین می برد.

به گفته پروفسور لدر کلیشه ها همیشه در حال تغییرند و احساسات منفی در مورد عینک زدن در حال از بین رفتن است .

صنعت عینک یک صنعت حرفه ای و سوداور است و شرکتهای سازنده تلاش بسیاری برای گذاشتن عینک روی صورت افرادی که عینک نمی زنند می کنند. این شرکت ها با تلاش خود و فرهنگ سازی تاثیر بسیار زیادی در برداشت جامعه از زدن عینک می گذارند که موجب ایجاد پتانسیل بالایی در افراد بیشتری برای عینک زدن شده است.

زمانی بود که فریم های سخت و خشک قدیمی تنها انتخاب بود و افرادی که انها را به چشم می زدند آلمان ها یا حذب محافظه کار انگلیس را در ذهن تداعی می کرد ولی امروز با جهانی شدن این کلیشه ها بر هم خورده و معناهای جدید برای عینک در ذهن شکل گرفته.

عینک ها به خاطر سپرده می شوند!

در این دنیای رقابتی، عینک همانند یک ابزار رقابتی عمل می کند. تحقیقات نشان می دهد عینک باعث می شود مردم فردی که عینک زده است را متمایز از سایر اشخاص به خاطر بسپارند و همچنین کسی را که عینک زده سریعتر و راحتر از فرد دیگری که عینک نزده تشخیص بدهند.

Yves Saint Laurent

عینک ها می توانند ابزار قوی برای برند شخصی باشند. وودی آلن، گاندی، جان لنون، ایو سن لوران و Le Corbusier را در نظر  بگیرید که عینکهایشان 1.27 میلیون دلار در یک مزایده فروخته شد .

این تاثیر برند مانند عینک نیز در دنیای کسب و کار نیز کاربرد دارد مانند استیوجابز از اپل و مدیرعامل گوگل ارک اشمیت که در سخنرانی های راهبردی خود از این قدرت عینک استفاده می کنند و از عینک استفاده می کنند.

به نقل از جیسون کیرک بنیانگذار عینکهای  Kirk & Kirk  : شما می توانید شخصیت افراد را از انتخاب عینکشان تشخیص دهید. برخی برای انطباق با جامعه لباس می پوشند و گروه انتخاب خود را با خلاقیت و برای متفاوت بودن انجام می دهند. بخشی از این کسب کار درباره این گونه افراد خلاق است. این افراد عینک را به عنوان یک ابزار برای تکمیل کردن مدل خود انتخاب می کنند حتی اگر این عینک با تجویز پزشک نباشد و صرفا آرایشی و برای زیبایی باشد.

کیرک اضافه می کند : برخی دیگر از افراد عینک را برای تاثیرش در دیگران انتخاب نمی کنند بلکه این انتخاب بر روی اعتماد بنفس خودشان موثر است.

واضح است عینکها تنها برای اصلاح بینایی نیست و جریانی زیر زمینی است که تاثیر بر ادراک خودمان به خود و نیز ادراک دیگران بر ما دارد. همانند تاثیر گذاشتن عینک متهم که به پیشنهاد وکیل مدفاعش تا تاثیر مثبتی بر قاضی پرونده داشته باشد.

روانشناسی عینک

سوالات رایج در مورد روانشناسی انتخاب عینک

چه تیپ آدم‌هایی از عینک با رنگ شاد استفاده می‌کنند؟

هنرمندان همیشه عاشق رنگ هستند. البته فقط هنرمندان نیستند که جذب فریم‌های رنگی می‌شوند، بلکه افراد برونگرا و حتی افراد درونگرا هم سراغ این عینک‌ها می‌روند. رنگ‌های شاد و جیغ و روشن مخصوص افرادی است که نگاه مثبت و شادی به زندگی دارند. کاملا قابل حدس است که افراد برونگرا سراغ رنگ‌هایی می‌روند که جلب توجه می‌کنند زیرا آنها از حضور در اجتماع و دیده شدن هیچ هراسی ندارند.

عینک با فریم‌ مشکی و ضخیم را چه آدم‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند؟

آدم‌های نوپرست، شیک، دنبال‌کننده مد و فشن و جوانان اغلب از فریم‌های مشکی و ضخیم استفاده می‌کنند. این فراد همیشه دنبال جلب توحه دیگران هستند. این تیپ‌های شخصیتی با انتخاب عینک‌های بزرگ و مشکی به نوعی می‌گویند: «ما را نگاه کنید» یا «به ما توجه کنید».
کارشناسان شخصیت‌شناسی در پی تحقیقات خود متوجه شده‌اند افرادی که سراغ فریم‌های ضخیم، سنگین با رنگ تیره می‌روند اغلب در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی هستند. این افراد اغلب جوان، خودسر و مدگرا هستند.

افراد ماجراجو اغلب چه تیپ عینکی استفاده می‌کنند؟

برخی از طراحان عینک بر این عقیده هستند، کسانی که سراغ فریم‌های خلبانی می‌روند روحیه ماجراجو دارند. اگر شما هم عاشق عینک خلبانی هستید، یعنی از ریسک کردن در زندگی نمی‌ترسید.

اخلاق آدم‌هایی که سراغ عینک جان لنونی می‌روند چگونه است؟

عینک‌هایی با فریم دایره‌ای بزرگ را عینک‌های جان لنونی یا عینک‌های هری‌پاتری می‌نامند. این فریم‌ها را اغلب مردان در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال انتخاب می‌کنند. این افراد بیشتر از مردم معمولی دمدمی هستند و خیلی زود نظراتشان تغییر می‌کند.

منبع: raconteur

Related Articles

2 کامنتها

ناشناس 19 اسفند 1401 - 18:02

به نظرم فقط یه ابله عینک میزنه !برو عین آدم لیزر احمق خودتو راحت کن دیگه!

پاسخ
بهاره 14 مهر 1402 - 17:46

چشم های من آستیکمات نمره یک،نمیتوانم لیزر کنم احمق بودن به گذاشتن عینک نیست به ادب

پاسخ

کامنت بگذارید