خانه سلامت چشمعمل چشم لنز دائمی چیست؟ با مزایا و معایب کاشت لنز آشنا شوید

لنز دائمی چیست؟ با مزایا و معایب کاشت لنز آشنا شوید

نویسنده فروغ بیداری
لنز داخل چشمی / لنز دائمی

لنز دائمی چیست / لنز داخل چشمی کولامر (ICL)

لنز دائمی چیست؟ لنز داخل چشمی کولامر در واقع «لنزهای تماسی کاشتنی» هستند که با حروف اختصاری (ICL) مشخص می‌شوند. این لنزها برای اصلاح عیوب انکساری چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرقشان با لنزهای طبی معمولی در این است که برای مدت طولانی‌تری در چشم قرار دارند.

لنز طبی معمولی توسط خود شخص روی سطح قرنیه چشم گذاشته می‌شود. برای گذاشتن و برداشتن آن هم باید تمامی اصول بهداشتی رعایت شود. لنزهای مدت‌دار را نهایتا می‌توان 7 شبانه‌روز در چشم نگه داشت. اما لنز دائمی به هیچ کدام از این کارها نیاز ندارد.

لنزهای ایمپلنت از طریق جراحی در بخش داخلی چشم فرد کاشته می‌شوند. این لنزها بین عنبیه و عدسی طبیعی چشم ایمپلنت می‌شوند.

نگران نباشید! اگر هر نوع مشکلی برای چشم پیش بیاید، یا بینایی فرد دچار تغییر شود، می‌توان ICL (لنز تماسی کاشتنی) را از چشم خارج کرد. لنز دائمی کولار برداشت‌پذیر است.

ICL از کولامر (Collamer) ساخته می‌شود؛ که یک ماده سازگار با زیست است. در واقع این ماده ترکیبی از کلاژن و پلیمر است. به همین خاطر هیچ عوارض جانبی یا احساس ناراحتی در فرد ایجاد نمی‌کند.

لنز داخل چشمی / لنز دائمی

مزیت لنزهای تماسی کاشتنی (لنز دائمی) چیست؟

جراحی ایمپلنت لنز چشم، روشی موثر، ایمن و بسیار سریع و بدون مشکل برای رفع عیوب انکساری چشم بیمار است. عمل جراحی نهایتا 15 دقیقه به طول می‌انجامد و شامل گذاشتن لنز بین عنبیه و عدسی طبیعی چشم است. این روند بدون آسیب رساندن به قرنیه چشم انجام می‌شود.

به دلیل سهولت عمل کاشت لنز، مدت زمان بهبود چشم و بازگشت بینایی بسیار کوتاه است. بسیاری از بیماران حتی ممکن است یک روز پس از عمل کاشت لنز به حالت عادی برگردند. البته باید دوره بهبود را پشت سر بگذارند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

به طور کلی ICL شامل مزایای زیر است:

  • یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای اصلاح مشکلات بینایی است. کیفیت و وضوح دید فرد بعد از کاشت لنز دائمی بسیار عالی خواهد بود. این در حالیست که قرنیه چشم بیمار هم پس از جراحی حالت طبیعی خود را حفظ خواهد کرد.
  • در طول عمل کاشت لنز، به عصب‌های قرنیه چشم هیچ آسیبی وارد نمی‌شود.
  • عمل کاشت لنز باعث خشکی چشم نمی‌شود.
  • لنز دایمی از جنس کلاژن تصفیه‌شده است. احتمال اینکه ایمپلنت لنز توسط بدن بیمار پس زده شود (ریجکت شود) بسیار پایین است . در بیشتر موارد، بدن این لنز را به عنوان جسم خارجی نمی‌شناسد و در نتیجه هیچ نوع عفونت یا پس‌زدگی روی نخواهد داد.
  • بیشتر افراد که از روش کاشت لنز دایمی استفاده کرده‌اند از اینکه لازم نیست دایما به دنبال ضدعفونی کردن و تمیز کردن محل عمل باشند بسیار راضی هستند. همچنین از اینکه هر روز و هر شب لازم نیست لنز را در چشم بگذارند و در بیاورند هم احساس راحتی زیادی دارند.
  • عمل کاشت لنز قابل برگشت است. یعنی هر زمان که بیمار بخواهد می‌تواند از پزشک بخواهد تا ایمپلنت را از چشم او خارج کند.
  • عمل کاشت لنز داخل چشمی کولامر فقط چندین دقیقه طول می‌کشد.
  • کاشت دایمی لنز برای افرادی مناسب است که به خاطر مردمک درشت، قرنیه غیرطبیعی یا نمره چشم بالا نمی‌توانند لیزیک (LASIK) کنند.
  • ماده منحصر به فرد کولامر، از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند و در عین حال نور مرئی را بدون تغییر از آن عبور می‌دهد.
  • کولامر یک نوع ماده مبتنی بر کلاژن است، به این معنا که لنز به گونه‌ای ساخته شده که به طور طبیعی با چشمان شما سازگاری دارد.
لنز داخل چشمی / لنز دائمی

معایب لنز تماسی کاشتنی (ICL) چیست؟

در بالا هم اشاره کردیم که لنز داخل چشمی کولامر کمترین خطر و عوارض را دارد. اما به صورت کلی، این عمل به کسانی توصیه می‌شوند که بین 20 تا 50 ساله باشند.

از آنجا که ICL یک جراحی زیبایی به حساب می‌آید، شامل بیمه نیست. بنابراین ممکن است هزینه آن برای برخی افراد سنگین باشد.

کسانی که عمل کاشت لنز انجام می‌دهند بهتر است برای اطمینان هر سال یک بار برای معاینه نزد پزشک بروند.

دوره بهبود پس از عمل کاشت لنز داخل چشمی کولامر چقدر است؟

دوره بهبود کامل بیمار پس از عمل ICL بسیار کوتاه است. دید فرد نهایتا پس از چند روز به حالت عادی بر می‌گردد. اما امکان دارد روند بهبود خودِ چشم یک یا دو ماه طول بکشد. اما این مساله در زندگی بیمار اخلالی ایجاد نمی‌کند. فرد می‌تواند تمامی فعالیت‌های عادی خود را طی چند روز از سر بگیرد.

آیا کاشت لنز دایمی برای اصلاح آستیگماتیسم هم کاربرد دارد؟

بله افرادی که از آستیگماتیسم چشم رنج می‌برند می‌توانند با کاشت لنز دائمی با تاری دید خود برای همیشه خداحافظی کنند. البته برای اصلاح آستیگمات چشم‌ها می‌توان از عمل‌های لیزری چشم هم کمک گرفت. هر دو روش کاشت لنز دایمی و لیزر چشم‌ها برای درمان آستیگماتیسم موثر هستند.

آیا واقعا عمل کاشت لنز دایمی موثر است؟

عمل جراحی برای بسیاری از افراد حس ناخوشایندی دارد. باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود. بنابراین کاملا طبیعی است که بخواهید بدانید آیا این عمل واقعا ارزشش را دارد یا خیر! در پاسخ می‌گوییم که کاشت لنز داخل چشمی هم روشی دیگر برای اصلاح عیوب انکساری چشم است. مثل عینک، مثل لنز طبی یا عمل‌های لیزری چشم شما با ایمپلنت لنز می‌توانید دید واضح و دقیق برای خود به ارمغان بیاورید.

برای اینکه مطمئن شوید آیا این روش مناسب شما هست یا خیر، توصیه می‌کنیم نزد متخصص بروید تا تمامی راه‌های ممکن برای اصلاح بینایی را به شما توضیح دهد. در این صورت با مقایسه این روش‌ها می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

فقط توجه داشته باشید که برای این عمل، در طول یک سال نباید هیچ تغییری در نسخه عینک شما از بیش از 0.5D به وجود آمده باشد.

هزینه Evo Visian ICL چقدر است؟

هزینه‌های Evo Visian ICL به نسخه شما و نیز محل اقامت و سرویس‌دهنده‌تان بستگی دارد. اما به طور کلی، از آنجا که کاشت لنز در داخل چشم یک راه حل بلندمدت است، بنابراین شما فقط یک بار هزینه می‌کنید.

وقتی شما هزینه‌های درازمدت عینک یا لنز تماسی را با هزینه ICL مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این روش کاملاً به صرفه است.

سوالات رایج در مورد لنز دائمی

دید در شب بعد از عمل ICL چگونه است؟

با ICL (لنز تماسی کاشتنی) بسیاری از بیماران قادرند در شب دید عالی داشته باشند. اما در موارد بسیار نادر امکان مشاهده هاله یا نور خیره‌کننده در شب وجود دارد.

لنز داخل چشمی برای چه افرادی مناسب است؟

کسانی که نزدیک‌بینی شدید یا خفیف دارند (-3 تا -20 دیوپتر).
افرادی که دوربینی شدید یا خفیف دارند (5.0+ تا 0.10+ دیوپتر).
کسانی که آستیگماتیسم بین 0.5 و 6.0 دیوپتر دارند.

Evo Visian ICL چیست؟

Evo Visian ICL یک لنز کاشتنی ایمپلنت است که جایگزینی مناسب برای عمل لیزیک و دیگر شیوه‌های اصلاح عیوب انکساری چشم به شمار می‌رود.

لنزهای داخل چشمی از چه ماده‌ای ساخته شده‌اند؟

ICL از کولامر (Collamer) ساخته می‌شود؛ که یک ماده سازگار با زیست است. در واقع این ماده ترکیبی از کلاژن و پلیمر است. به همین خاطر هیچ عوارض جانبی یا احساس ناراحتی در فرد ایجاد نمی‌کند.

منبع: inlandeyespecialists

Related Articles

3 کامنتها

حوا 28 فروردین 1402 - 19:41

میخواهم بپرسم آیا کسی از جراحی لینز دایمی رضایت دارد یا خیر لطفن معلومات دهید

پاسخ
حوا 28 فروردین 1402 - 19:42

میخواهم بپرسم در مورد عوارض لینز دایمی

پاسخ
دانیتل 21 اردیبهشت 1402 - 14:28

سلام‌من حدودی ۶۰ سال ام است هم‌دوربین وهم‌نزدیک بین ضعیف شده ایا لنز برای من کمک میکند؟

پاسخ

کامنت بگذارید