خانه چرا قرار دادن عینک آفتابی بالای سر اشتباه است؟

چرا قرار دادن عینک آفتابی بالای سر اشتباه است؟

نویسنده تیم نویسندگان
قرار دادن عینک آفتابی بالای سر

قرار دادن عینک آفتابی بالای سر از لحاظ آداب عینک آفتابی نادرست است. به طور کلی افراد به دلیل مشغله کاری و حواس‌پرتی، ممکن است که عینک آفتابی خود را روی سر قرار دهند، اما این کار چه اشکالی دارد؟ این عادت به چندین دلیل نادرست است.

اقداماتی مختلفی وجود دارد که افراد کمک می‌کند که از این عادت نادرست رها شوند. در واقع هدف اصلی استفاده از عینک آفتابی، محافظت از چشمان است و قرار دادن عینک در بالای سر کار درستی نیست. در مقاله پیش رو قصد داریم که دلایلی که بیان می‌کند چرا نباید از عینک آفتابی بالای سر استفاده کرد را بیان کنیم.

چه دلایلی سبب می‌شود که گذاشتن عینک آفتابی بالای سر اشتباه باشد؟

۱.عینک آفتابی وسیله‌ای برای نگه‌داشتن موها نیست

هدف از استفاده از عینک آفتابی، محافظت از چشمان در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. در واقع این اشعه‌ها مضر شامل UVA و UVB هستند. به دلیل اینکه چشم‌ها از ماهیت بسیار حساسی برخوردار هستند، دقت در استفاده از عینک آفتابی مطابق با استانداردهای موجود بسیار حائز اهمیت است. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر لوناتو با موضوع انتخاب عینک آفتابی مناسب را مطالعه کنید.

بنابراین در صورتی که عینک آفتابی از استانداردهای لازم برخوردار باشد، شیشه‌های عینک آفتابی به صورت 100% از چشم‌ها در مقابل اشعه UV محافظت خواهد کرد. ممکن است که برای شما نیز پیش‌آمده باشد که در هنگام خرید یا دیدن ویترین مغازه‌ها، عینک آفتابی خود را روی موها قرار دهید.

این کار سبب می‌شود که فراموش کنید که مجددا عینک آفتابی را روی چشم‌های خود قرار دهید. در نتیجه چشم‌ها در معرض اشعه مضر فرابنفش قرار خواهند گرفت. بنابراین با این کار از عینک آفتابی در جهت هدفی که برای آن در نظر گرفته‌شده است، استفاده نخواهید کرد و بدتر از آن به چشمان خود آسیب می زنید.

۲.قالب و شکل عینک آفتابی تغییر می‌کند

هنگامی که عینک آفتابی را در بالای سر خود قرار می‌دهید، دسته‌های عینک آفتابی شل می‌شوند و در بسیاری از مواقع گشادتر خواهند شد. علاوه بر این این امکان وجود دارد که عینک آفتابی خراب شود چرا که با قرار گرفتن عینک در بالای سر شیشه عینک خراشیده خواهد شد یا ممکن است که گرد و غبار روی آن بنشیند.

گرد و غبار روی عینک آفتابی یا خراش‌های ایجاد شده روی آن، به طور مستقیم در دید افراد تاثیر می‌گذارد. علاوه بر آن قرار دادن عینک بالای سر، کارایی آن را در بازتابش نور و مسدود کردن اشعه ماورای بنفش کاهش می‌دهد.

اگرچه خرید عینک آفتابی گران‌قیمت با روکش ضد خش، از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری می‌کند اما رعایت آداب عینک آفتابی همچنان حائز اهمیت است. در نهایت نیز شکل و قالب عینک آفتابی چه ارزان باشد یا گران، دچار تغییر خواهد شد.

هنگامی که قصد استفاده از عینک آفتابی را ندارید یا مشغول به انجام کار دیگری هستید، عینک آفتابی را در جای مخصوص آن قرار دهید و با این کار از این وسیله محافظت کننده، مراقبت کنید.

۳.احتمال افتادن عینک آفتابی بیشتر خواهد شد

قرار دادن عینک آفتابی بالای سر

یک سوال در مورد قرار دادن عینک آفتابی بالای سر وجود دارد و آن است است که آیا عینک آفتابی موهای شما را نگه می‌دارد یا موها عینک آفتابی را نگه می‌دارند؟ دلیل مطرح کردن این سوال نیز این است که هر زمان که شما عینک آفتابی را بالای سر خود قرار می‌دهید، عینک حتما خواهد افتاد.

گاهی این اتفاق درجا رخ می‌دهد و گاهی نیز این اتفاق پس از گذشت مدتی رخ خواهد داد. تنها نکته مهم این است که افتادن عینک آفتابی حتمی است.

در صورتی که گیره مو ندارید، از عینک آفتابی برای نگه‌داشتن موهای خود استفاده نکنید! زیرا این وسیله برای هدف دیگری طراحی‌شده است. افراد بسیاری وجود دارند که تصور می‌کنند قرار دادن عینک آفتابی بالای سر، ظاهری شیک برای آنها به همراه خواهد داشت. در صورتی که طبق آداب عینک آفتابی، این کار نوعی بی احترامی است و ظاهر افراد را نامرتب نشان خواهد داد.

چگونه گذاشتن از عینک آفتابی در بالای سر سبب آسیب به عینک می‌شود؟

آسیب دیدن عینک آفتابی در اثر قرار دادن آن در بالای سر به چندین دلیل اتفاق می‌افتد که در ادامه آنها را موردبررسی قرار خواهیم داد:

۱.موها

موها مهم‌ترین عامل خراب شدن عینک آفتابی هستند و قرار دادن عینک آفتابی بالای سر این عامل را تشدید می‌کند. روغن طبیعی مو یا مواد شیمیایی که برای حالت دادن موها مورداستفاده قرار می‌گیرند، به شیشه‌های عینک آسیب می‌زنند. تصور کنید که وجود اثرانگشت روی شیشه عینک، تا چه حد آزاردهنده است، حال اگر چربی ها و مواد شیمیایی روی آن قرار گیرند، چقدر بدتر خواهد بود.

افراد بسیاری تصور می‌کنند که با پاک کردن شیشه عینک این مشکل برطرف خواهد شد، در حالی که این کار سبب آسیب به شیشه عینک می‌شود به نحوی که با پاک کردن آن بخش‌های به وجود آمده از بین نخواهد رفت.

۲.خراب شدن پد پلاستیکی عینک

هنگامی که فردی عینک آفتابی را روی سر خود قرار می‌دهد، این امکان وجود دارد که پدهای پلاستیکی که روی بینی قرار می‌گیرند، جابجا شوند. معمولا موها در هنگام برداشتن عینک از روی سر، به پدهای پلاستیکی گیر می‌کنند.

با قرار دادن عینک آفتابی بالای سر پدها دیگر در موقعیت درست قرار نخواهند داشت. در نهایت عینک آفتابی دیگر به صورت صحیح روی صورت قرار نخواهد گرفت.

۳.خم شدن دسته‌های عینک

دسته‌های عینک آفتابی به گونه‌ای طراحی‌شده اند که با قرار گرفتن روی گوش‌ها، به طرز صحیح روی صورت قرار گیرند. با حال در صورت قرار دادن عینک آفتابی بالای سر، دسته‌ها با توجه به جنس‌های دچار تغییر شکل خواهد شد  و دیگر در جای مناسب قرار نخواهند گرفت.

نتیجه‌گیری

بر اساس آنچه بیان شد، آداب عینک آفتابی بیان می‌کند که این وسیله نباید بالای سر قرار گیرد. دلایل مختلفی برای اشتباه بودن قرار دادن عینک آفتابی بالای سر مطرح شد که توجه به آنها از خراب شدن عینک آفتابی پیشگیری خواهد کرد.

کامنت بگذارید