خانه اهمیت خواب خوب برای سلامت چشم

اهمیت خواب خوب برای سلامت چشم

نویسنده تیم نویسندگان
اهمیت خواب خوب

خواب کافی و مناسب در سلامت تمام اعضای بدن و هوشیاری انسان تاثیرگذار است. چشم نیز به عنوان یکی از اعضای بدن که در کل روز درگیر است به استراحت نیاز دارد. خواب آرامش‌بخش در حفظ سلامت چشم‌ها بسیار موثر خواهد بود.

تاثیر کم‌خوابی بر سلامت چشم به صورت اسپاسم چشمی، گلوکوم و خشکی چشم ظاهر می‌شود. کیفیت استراحت شبانه شما نقش پررنگی در مراقبت از چشم‌ها دارد.

در واقع خواب را می‌توان ترمیم‌کننده عملکرد سیستم ایمنی دانست. هنگامی که چشم‌های خود را می‌بندید و می‌خوابید هوشیاری ذهن بالاتر رفته و می‌تواند با انواع عفونت‌ها مقابله کند. علاوه بر این، استراحت کافی رطوبت لازم را برای چشمان شما فراهم می‌کند و در تقویت بینایی تاثیرگذار خواهد بود.

در دنیای امروزه که بیشتر افراد فقط به دنبال انجام کارها در سریع‌ترین زمان ممکن هستند استراحت و خواب کافی، انرژی موردنیاز روزانه اعضای بدن را تامین می‌کند. اگر شما فردی هستید که به سلامت چشم و بینایی اهمیت می‌دهید با ما همراه باشید. در این مطلب تاثیر خواب بر سلامت چشم و مشکلاتی که از کم‌خوابی در چشم‌ها ایجاد می‌شود بررسی خواهد شد.

تاثیر کم‌خوابی بر سلامت چشم

مطالعات نشان داده‌اند چشم‌ها در شبانه‌روز حداقل به ۵ ساعت خواب احتیاج دارند که بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند. نمی‌توان منکر اهمیت خواب خوب برای سلامت چشم شد. بدون استراحت کافی در شبانه‌روز چشم‌ها نمی‌توانند خود را احیا کرده و با توان قبلی کار کنند. در زیر تعدادی از عوارض کم‌خوابی که در چشم‌ها آورده شده است:

اسپاسم چشم

یکی از عارضه‌های جانبی متداول کمبود خواب، اسپاسم چشم است. شاید شما هم آن را تجربه کرده باشید. بعد از یک شب که نتوانستید خواب کافی داشته باشید انقباضات چشم شما را کلافه می‌کند. این انقباضات در واقع مربوط به پلک هستند و به صورت غیرارادی اتفاق می‌افتند.

البته این عارضه مشکلی جدی محسوب نمی‌شود و دردناک نیست، بلکه با استراحت کافی برطرف می‌شود. اما زمانی که این انقباض‌ها رخ می‌دهد فرد احساس ناخوشایندی دارد و نمی‌تواند روی کار خود متمرکز باشد. اگر این اسپاسم‌ها را هر روز تجربه می‌کنید لازم است درباره میزان خواب شبانه خود تجدید نظر کنید. استراحت کافی امری ضروری برای مراقبت از چشم‌ها است.

خشکی چشم

اگر فشار کاری روزانه روی چشم‌های شما بالاست بهتر است از یک الگوی خواب مناسب پیروی کنید. کمبود خواب با گذشت زمان می‌تواند باعث خشکی چشم‌های شود. زمانی که شما بیشتر روز را بیدار هستید و به چشم‌ها استراحت نمی‌دهید اشک چشم به اندازه کافی نمی‌تواند محیط چشم را شست‌و‌شو دهد. زمانی که اشک چشم به مقدار کافی روان نشود عارضه خشکی چشم پدید می‌آید. خشکی چشم معمولا با احساس درد در چشم، حساسیت به نور، خارش، قرمزی و یا تاری دید همراه خواهد بود.

پس بهتر است برای حفظ سلامت چشم به اندازه کافی خواب شبانه داشته باشید. مطالعات نشان داده‌اند آرامشی که از خواب شبانه نصیب شما می‌شود بیشتر است.

گلوکوم یا آب سیاه

کمبود خواب به مرور زمان می‌تواند نگرانی‌های جدی‌تری را ایجاد کند. گلوکوم که در نهایت منجر به کوری فرد می‌شود به دلیل فشارهای زیاد در داخل چشم ایجاد می‌شود. اگر استفاده روزانه شما از چشم‌هایتان بیش از اندازه است و استراحت کافی ندارید بهتر است در رابطه با مراقبت از چشم‌های خود تصمیمی جدی بگیرید. داشتن خواب خوب برای سلامت چشم‌ها نیاز است.

بیماری نوروپاتی اپتیک ایسکمیک قدامی

 از دیگر مواردی که اهمیت خواب خوب برای سلامت چشم را مشخص می‌کند بیماری نوروپاتی اپتیک ایسکمیک قدامی (AION) است. این عارضه در اثر کمبود خواب به مدت طولانی اتفاق می‌افتد و بیشتر در افراد مسن گزارش‌شده است. این بیماری باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود و در نهایت به دلیل خون رسانی ضعیف به عصب بینایی، فرد کور خواهد شد.

چگونه یک خواب کافی و مناسب داشته باشیم؟

حالا که اهمیت خواب خوب را درک کردید اگر می‌خواهید یک خواب آرامش‌بخش را تجربه کنید و در روز از انرژی بالایی که به دست آوردید لذت ببرید بهتر است به چند نکته توجه کنید.

در طول روز در معرض آفتاب قرار بگیرید. زیرا جذب نور باعث می‌شود بدن شما در طول روز هوشیارتر باشد. هرچه به زمان خواب نزدیک‌تر می‌شوید نورها را کمتر کنید. ۲ ساعت قبل از خواب نورهای خانه را تا جایی که می‌توانید محدود کنید. نور مانع ترشح هورمون ملاتونین شده و بدن را هوشیار نگه می‌دارد.

اگر شما هم جز افرادی هستید که به سختی به خواب می‌روند می‌توانید دم‌نوش بابونه را امتحان کنید. اگر در طول روز چشم‌های شما خسته شده‌اند بهتر است عادت کتاب خواندن قبل از خواب را کنار بگذارید. چشم‌های شما به اندازه کافی کار کرده‌اند و هنگام خواب نیاز به استراحت دارند. یک روش جایگزین برای کتاب خواندن، گوش دادن به پادکست یا کتاب‌های صوتی است.

می‌توانید نمونه‌های صوتی کتاب‌های موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و درحالیکه چشم‌های خود را بسته‌اید از گوش دادن به داستان لذت ببرید. این کار در حفظ سلامت چشم نیز مفید است.

اهمیت خواب خوب

کلام آخر در مورد اهمیت خواب خوب

متاسفانه در دنیای امروز که دنیای سرعت است، افراد استراحت را اولویت قرار نمی‌دهند. این روزها کمتر به اهمیت خواب خوب توجه می‌شود در حالی‌ که برای حفظ سلامت چشم‌ها و بدن، استراحت و خواب کافی امری ضروری است. اگر می‌توانید چندین استراحت کوتاه را به برنامه کاری خود اضافه کنید. این کار به مراقبت از چشم‌ها کمک می‌کند. همچنین مطالعه مقاله دیگر لوناتو با موضوع نکات مراقبت از چشم، اطلاعات خوبی در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهد.

وقتی در طول شب خواب کافی نداشته باشید، در روز بعد احساس خستگی، خشکی و خارش چشم‌ها شما را کلافه می‌کند و نمی‌توانید طبق برنامه‌ای که دارید جلو بروید. بهتر است برای مراقبت از چشم‌ها، که عضوی حیاتی از بدن ما هستند، خواب شبانه کافی را در برنامه خود قرار دهید.

کامنت بگذارید