خانه مد و سبک زندگی هر آنچه در مورد لنز مخصوص خشکی چشم باید بدانید

هر آنچه در مورد لنز مخصوص خشکی چشم باید بدانید

نویسنده فروغ بیداری
لنز و خشکی چشم

لنز و خشکی چشم

لنز و خشکی چشم دغدغه‌ی کسانی است که از لنز استفاده می‌کنند. بعضی افراد به خشکی چشم مبتلا هستند و این مشکل با گذاشتن لنز بدتر می‌شود.

شاید بتوان گفت بیشتر مراجعه به چشم‌پزشکی افرادی که از لنز طبی استفاده می‌کنند بدنبال این شکایت است که «لنز باعث خشک چشم آنها شده است.»

سندروم خشکی چشم یکی از رایج‌ترین مشکلات مصرف‌کننده‌های لنز است. البته گفتنی است در افرادی که چشم ضعیف ندارند هم این عارضه پدیدار می‌شود. اما نشانه‌های آن را بیشتر در کسانی می‌بینیم که لنز می‌گذارند زیرا لنز سبب خشک‌تر شدن چشم کسانی می‌شود که به خشکی چشم مبتلا هستند.

احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و تار شدن دید از بارزترین نشانه‌های خشکی چشم هستند.

در بعضی بیماران این خشکی به حدی زیاد است که منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد.

در سندروم خشکی چشم، اشک به میزان کافی تولید نمی‌شود یا به دلیل شرایط نامناسب اشک یا وضعیت غیرنرمال پلک‌ها، رطوبت سطحی چشم سریعا تبخیر می‌شود.

علت خشکی چشم چیست؟

علل خشکی چشم متفاوت است. گاهی به خاطر افزایش سن است که در نتیجه آن ترشح اشک کم می‌شود. گاهی هم در اثر مصرف داروهایی همچون آنتی‌هیستامین، قرص ضد افسردگی، قرص ضد فشار خون و … ایجاد می‌شود.

لنز و خشکی چشم : استفاده طولانی از لنز تماسی و استعمال سیگار هم از دیگر علل شکل‌گیری سندروم خشکی چشم بشمار می‌روند.

خوشبختانه، درمان‌های موثری برای رفع خشکی چشم ناشی از استفاده لنز وجود دارد.

اگر پس از گذاشتن لنز در چشم نشانه‌هایی همانند سوزش، خارش یا قرمزی چشم دارید، با عوض کردن برند لنز خود یا عوض کردن محلول لنز می‌توانید به‌راحتی این مشکل را برطرف کنید.

تولیدکننده‌های لنز محصولاتی مخصوص «خشکی چشم» دارند که تا حد زیادی از نشانه‌های خشک شدن چشم‌ها هنگام استفاده از لنز می‌کاهند. این محصولات مخصوص کسانی است که از سندروم موردبحث رنج می‌برند.

البته بهترین راهکار برای رفع این مساله این است که در وهله اول به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی خشکی چشم شما را تشخیص دهد. سپس درمان لازم را در اختیارتان قرار دهد.

در اغلب مواقع بیماران به پزشک نمی‌کنند زیرا این هراس را دارند که دکتر به آنها بگوید که دیگر نمی‌توانند لنز استفاده کنند. اما این طور نیست. در حال حاضر لنزها و محلول‌های متنوعی در بازار وجود دارند که مخصوص سندروم خشکی چشم ساخته و عرضه شده‌اند.

خشکی چشم با لنز
در سندروم خشکی چشم، اشک به میزان کافی تولید نمی‌شود یا به دلیل شرایط نامناسب اشک یا وضعیت غیرنرمال پلک‌ها، رطوبت سطحی چشم سریعا تبخیر می‌شود.

لنز مخصوص برای خشکی چشم

برندهای مختلفی در سراسر جهان به تولید لنزهای تماسی نرم که مخصوص خشکی چشم هستند می‌پردازند و محصولات متنوعی نیز در این رابطه دارند. این‌ لنزها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کمترین ناراحتی را در چشم فرد بدنبال دارند.

از مشهورترین لنزهای تماسی نرم مخصوص خشکی چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوش اند لومب اولترا (Bausch + Lomb Ultra)

خشکی چشم و لنز

این لنز از جنس سیلیکون هایدروژل است و با فناوری MoistureSeal همراه شده است که راحتی و وضوح دید کاملی را برای مصرف‌کننده مهیا می‌کند.

فناوری MoistureSeal برند بوش اند لومب در لنزِ مدل Ultra، رطوبت لنز را تا 16 ساعت در چشم حفظ می‌کند. این محصول همچنین دارای گارانتی رضایت مشتری است. یعنی اگر به هر دلیلی مشتری از آن راضی نبود می‌تواند جعبه‌های باز نشده را تا 90 روز به فروشنده پس دهد و بوش اند لومب پول او را به طور کامل پس خواهد داد.

این گارانتی به این معنی است که این محصول به‌خوبی رطوبت چشم کاربر را تامین می‌کند.

لنز طبی روزانه ایراپتیکس AquaComfort Plus

لنز طبی روزانه ایراپتیکس که توسط کمپانی آلکان ساخته می‌شود، یک لنز تماسی یک روزه و یک‌بار مصرف است که طراحی منحصربه‌فرد و جالبی دارد.

Dailies Total 1 طراحی تدریجی آب دارد. یعنی مواد آبی موجود در لنز در بخش مرکزی آن حدود 33 درصد است و به تدریج هر چه به سمت لبه‌ها می‌رود بیشتر می‌شود. به‌طوری که لبه‌های بیرونی لنز دارای 80 درصد رطوبت هستند.

به خاطر این طراحی ویژه، لنز توتال وان سطحی بسیار نرم و ابریشم‌مانند دارد که تا انتهای روز هم کاربر از لطافت زیاد آن لذت خواهد برد.

پروکلیر کوپرویژن (CooperVision Proclear)

رفع خشکی چشم با لنز : این لنزهای نرم که مخصوص خشکی چشم طراحی می‌شوند حاوی مواد هیدروژلی مملو از آب هستند. همچنین، مولکول‌هایی هستند که در چشم طبیعی انسان وجود دارند و به‌صورت طبیعی به جذب آب در اطراف خود می‌پردازند.

این قابلیت‌های منحصربه‌فرد باعث شده تا پروکلیر کمپانی کوپرویژن حتی تا 12 ساعت پس از قرار داشتن در چشم همچنان رطوبت چشم را حفظ کنند و از خشکی آن پیشگیری شود.

لنز طبی بایوفینیتی

کنولوژی ثبت‌شده‌ی Aquaform که مخصوص کمپانی کوپر ویژن است در لنز طبی بایوفینیتی این شرکت استفاده شده. به لطف این فناوری، لنز طبی تا 48 درصد آبرسانی دارد. به همین خاطر محیط چشم همیشه به اندازه کافی خیس و مرطوب می‌ماند تا فرد در اثر استفاده از لنز دچار خشکی یا خستگی چشم نشود.

از طرف دیگر، لنز بایوفینیتی از جنس سیلیکون هایدروژل هم هست. این جنس اکسیژن‌رسانی بسیار زیادی دارد و می‌تواند 6 برابر بیشتر از هایدروژل‌های معمولی، اکسیژن به چشم برساند. در نتیجه، با وجود سیلیکون هایدروژلی بودن و دارا بودن فناوری Aquaform، شما می‌توانید مطمئن باشید که در تمام طول روز این لنز نرم و راحت خواهد بود و هیچ اذیتی برای شما نخواهد داشت.

حتی افرادی که چشم‌های خشکی دارند هم می‌توانند از این لنز استفاده کنند.

Extreme H2O

اکستریم هاچ‌دو‌او از دیگر مدل‌های لنزهای نرم مخصوص خشکی چشم است که رطوبت چشم را به‌خوبی در خود حفظ می‌کند.

این لنز تماسی نرم هیدروژلی دارای موادی است که به انبار آب در خود می‌پردازد و در نتیجه Extreme H2O برای مدت زمان طولانی خیس و مرطوب باقی‌ می‌ماند. این لنز در مدل‌های هفتگی و دو هفته‌ای موجود است. همچنین در مدل توریک برای چشم‌های آستیگمات هم تولید و عرضه می‌شود.

لنز و خشکی چشم : لنزهای اسکلرال

از دیگر لنزهایی که مخصوص سندروم خشکی چشم تولید می‌شوند می‌توان به مدل‌های اسکلرال اشاره کرد.

این مدل‌ها، لنزهای نفوذپذیر به گاز با قطر زیاد هستند که تمام سطح قرنیه را پوشش می‌دهند تا سطح بیرونی چشم را از خشک شدن محافظت کنند.

لنزهای تماسی اسکلرال حتی برای فرم‌های غیرطبیعی قرنیه نیز طراحی و تولید می‌شوند و دید واضح‌تری هم نست به دیگر لنزها دارند.

از برندهای تولیدکننده لنزهای تماسی اسکلرال می‌توان به Ampleye، آتلانتیس اسکارال، Sight Scleral  و Zenlens اشاره کرد.

لنزهای Orthokeratology (اصلاح قرنیه)

لنزهای کاملا متفاوتی هم برای خشکی چشم طراحی و تولید می‌شوند. از جمله می‌توان به لنزهایی اشاره کرد که باید هنگام خواب در چشم بگذارید!

تعجب کردید نه؟ چون همیشه گفته می‌شود که لنز را هنگام خواب از چشم خارج کنید. اما لنزهای Orthokeratology  یا ortho-k نمونه‌هایی هستند که مخصوص استفاده در شب و هنگام خواب طراحی و تولید می‌شوند.

این لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز هستند و هنگامی که شما در خواب هستید، به تغییر شکل قرنیه چشم می‌پردازد. اورتو-کی‌ها برای اصلاح نزدیک‌بینی و دور بینی طراحی شده‌اند و با استفاده آنها می‌توانید در طول روز دید کاملا واضحی داشته باشید.

این در حالیست که در طول روز دیگر لازم نیست لنز در چشم بگذارید. در نتیجه عوارض استفاده از لنز در چشم هم کاهش پیدا می‌کند.

محصولات نگهداری از لنز و خشکی چشم

همه مواد شوینده، ضدعفونی‌کننده و نگهداری کننده که به‌طور کلی محلول لنز نامیده می‌شوند، به‌طوری ساخته می‌شوند که با همه انواع لنزها همخوانی و سازگاری داشته باشند.

البته باید اشاره کنیم که برخی از لنزهای سیلیکون هایدروژل به مواد نگهدارنده مخصوصی نیاز دارند که استفاده از آنها در چشم را راحت کند.

همچنین ممکن است پزشک پس از معاینه چشم هر فردی، محلول ویژه‌ای را به وی پیشنهاد دهد. اگر بعدها به تشخیص خودتان برند محلول را تغییر دهید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. مثلا ممکن است نمونه‌هایی را مورداستفاده قرار دهید که برای چشم‌های شما ضرر دارد. یا حاوی مواد نگهدارنده است و این مواد در برخی افراد آلرژی‌زا هستند.

اگر به مواد نگهدارند حساسیت دارید، این مشکل می‌تواند به خشکی چشم و مشکلات ناشی از آن بیانجامد. بنابراین بسیار مهم است که سراغ محصولاتی بروید که در ساخت آنها از مواد نگهدارنده استفاده نشده است.

قطره‌های چشمی

لنز و خشکی چشم

از دیگر محصولاتی که به رفع خشکی چشم کمک می‌کند، قطره چشم است.

اشک مصنوعی یا قطره چشم مخصوص خشکی چشم خریداری کرده و در چشم خود بریزید تا خشکی ناشی از لنز را از بین ببرید.

قطره اشک مصنوعی Avizor یا قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از لوناتو سفارش دهید.

سوالات رایج در مورد لنز و خشکی چشم

فردی که خشکی چشم دارد می‌تواند لنز استفاده کند؟

برخی از متخصصان چشم‌پزشکی معتقدند افرادی که خشکی چشم دارند نباید از لنز تماسی استفاده کنند زیرا سبب بدتر شدن این عارضه می‌شود. اما این مساله چندان درست نیست زیرا می‌توان با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی فاقد مواد نگهدارنده و آنتی‌بیوتیک خوراکی که از رایج‌ترین راه‌های دارویی درمان خشکی چشم است این مشکل را برطرف کرد.

چه لنز مخصوص خشکی چشم است؟

لنز مخصوص خشکی چشم در مقایسه با لنزهای معمولی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که رطوبت چشم را بیشتر از حالت نرمال حفظ کند. تا بیمار احساس ناراحتی نداشته باشد.
بسیاری از متخصصان برای مبتلایان به خشکی چشم لنزهای سخت GP را تجویز می‌کنند. مزیت آنها این است که کوچک هستند و همانند لنز نرم نمی‌توانند رطوبت چشم را جذب کنند در نتیجه ناراحتی‌های کمتری در نتیجه خشکی ایجاد می‌کنند.

نشانه‌های خشکی چشم چیست؟

قرمزی، حساس شدن چشم‌ها، حس خراشیده شدن یا وجود جشم خارجی در چشم، اشک‌ریزش.
سندروم خشکی چشم یعنی رطوبت و چربی در سطح چشم کاهش بیابد. این عارضه به مدل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد؛ از خارش و سوزش سطحی چشم گرفته تا التهاب یا آسیب‌دیدن قرنیه چشم.

با خشکی چشم چطور می توان لنز استفاده کرد؟

با کمک قطره اشک مصنوعی می توانید همزان با خشکی چشم لنز هم بگذارید. همچنین بیمار باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشد و مواد مغذی برای چشم و سبزیجات و میوه‌های آبرسان بیشتری مصرف کند.

Related Articles

کامنت بگذارید