خانه عینک اسکی؛ چگونه بهترین مدل، سایز و لنز عینک اسکی را پیدا کنیم؟

عینک اسکی؛ چگونه بهترین مدل، سایز و لنز عینک اسکی را پیدا کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک اسکی

عینک اسکی و عینک اسنوبورد برای کسانی که این ورزش‌ها را انجام می‌دهند از واجب‌ترین تجهیزات است و باید حتماً مدل مناسب خود را داشته باشند. مناسب و فیت بودن عینک اسکی واقعاً حائز اهمیت است زیرا هیچ چیزی بدتر از این نیست که عینک به درستی روی صورت ننشیند و در زمان اسکی یا اسنوبورد کردن از چشم‌ها در آید، یا جابه‌جا شود.

عینک‌های اسکی برای این منظور طراحی شده‌اند که دید واضح و درستی از مسیر برفی به شما بدهند و چشم‌های شما را از اشعه‌های مضر UV، باد و سوز سرما محافظت کنند. با انتخاب گزینه‌ی درست که با کلاه اسکی شما هم تناسب کامل داشته باشد می‌توانید یک ورزش و تفریح زمستانی هیجان‌انگیز برای خود رقم بزنید.

به همین خاطر ما در این مقاله از بلاگ لوناتو می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که در زمان خرید عینک اسکی باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دید واضح و عدسی مناسب

مدل‌های مختلف عینک‌های اسکی به طور کامل یا در چند ویژگی با هم متفاوت هستند. ما در زیر اطلاعات مفید و کاملی در مورد فرم‌ها، رنگ‌ها و قابلیت‌های عینک‌های مختلف اسنوبورد و اسکی برایتان نوشته‌ایم که می‌توانید بر اساس آن‌ها و با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین عینک را خریداری کنید.

عدسی کروی، استوانه‌ای یا توریک - تفاوت آن‌ها چیست؟

همه‌ی عدسی‌ها (لنزها) شبیه هم نیستند. به طور کلی، عینک‌های اسکی به سه دسته‌ی کروی، استوانه‌ای و توریکال دسته‌بندی می‌شوند.

ski-goggles
عینک اسکی کروی (نارنجی) در سمت چپ و عینک استوانه‌ای (بنفش) در سمت راست

عینک‌های استوانه‌ای اسکی

عینک‌های استوانه‌ای اسکی در محور عمودی خمیده و در محور افقی صاف و تخت هستند. این نوع لنزها دید محیطی زیادی به شما ارائه نمی‌دهند و به اندازه‌ی لنزهای کروی اشعه‌های مضر خورشید را نیز جذب نمی‌کنند. اما نکته‌ی مثبت، قیمت پایین‌تر این مدل عینک است.

عینک‌های کروی اسکی

با عینک اسکی کروی شما دید بسیار عالی خواهید داشت زیرا عدسی در هر دو محور افقی و عمودی خمیده است. شاید بتوان گفت تنها نکته‌ی منفی این مدل‌ها، قیمت بالای آن‌هاست. اما بدون شک وقتی در کوهستان در میانه‌ی برف‌ها هستید از کیفیت و وضوح دید عینک خود قدردان خواهید بود. چون از هر طرف، بالا، پایین و کناره‌ها می‌توانید دید کاملی به محیط داشته باشید.

خمیدگی عدسی این عینک شبیه چشم‌های انسان طراحی شده است. از این رو انحراف کمتری ایجاد می‌کند. همچنین خمیده بودن عدسی باعث ایجاد فضایی بین صورت و عینک و منجر به جریان هوای بیشتر و مه کمتر می‌شود. یکی دیگر از مزایای لنزهای کروی، توانایی توزیع و کاهش میزان تابش خیره‌کننده است.

عینک اسکی توریک

عدسی‌های توریک عینک اسنوبورد و اسکی در واقع ترکیبی از مدل‌های کروی و استوانه‌ای است. به این صورت که انحنای عمودی آن‌ها نسبت به لنزهای کروی کمتر و به صورت افقی بیشتر از عدسی‌های استوانه‌ای است. مزیت این شکل این است که انحراف دید کمتری دارد و میدان دید وسیع‌تری را بدون ایجاد شکل پیازی عینک‌های کروی مهیا می‌کند.

کدام رنگ عینک اسکی مناسب شماست؟

جواب واضحی برای این سؤال وجود ندارد. به این دلیل که این روزها تقریباً تمامی عینک‌ها با رنگ‌های رنگین‌کمانی وارد بازار می‌شوند. اما این انتخاب رنگ علاوه بر سلیقه و علاقه‌ی شخصی شما باید بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه‌ی مربوطه انتخاب شود. رنگ عدسی عینک خیلی بیشتر از زیبایی و ظاهر آن اهمیت دارد و شما باید به «انتقال نورهای مرئی» که به طور اختصاری VLT نامیده می‌شود هم توجه داشته باشید. در واقع، VLT یک ویژگی خاص است که به شما میزان ورودی نورهای مرئی را نشان می‌دهد. این ویژگی بین بازه‌ی 0 تا 100 درصد اندازه‌گیری می‌شود و همچنین میزان کنتراست موجود در اطراف شما را نیز را نمایش می‌دهد.

بنابراین، این عدد نشان می‌دهد که دید محیطی شما در کوهستان چقدر است - و آیا قرار است یک روز اسکی عالی داشته باشید یا با مشکلات دست و پنجه نرم کنید. اگر در یک روز آفتابی و بدون ابر در کوهستان برفی قرار است اسکی کنید، بهتر است عدسی با VLT پایین انتخاب کنید. در این حالت به طور کامل از بازتاب‌های خیره‌کننده‌ی آفتاب و اشعه‌های UV در امان خواهید بود.

اما اگر روز اسکی قرار است مه‌آلود یا ابری باشد، بهتر است برای از بین بردن نورهای آزاردهنده و داشتن وضوح دید، عدسی با VLT بالا انتخاب کنید. هرچه S-Factor بیشتر باشد، شفافیت و وضوح کمتر است.

اگر به دنبال لنزی هستید که همه‌ی ویژگی‌ها را با هم داشته باشد، باید این خبر ناامیدکننده را بدهیم که چنین چیزی وجود ندارد. یعنی عدسی عینک اسکی که همه‌ی این فاکتورها را یک‌جا داشته باشد چندان قابل اعتماد نیست و معلوم نیست در شرایط مختلف چه دیدی به شما ارائه می‌دهد.

اگر واقعاً نمی‌خواهید برای بیشتر از یک عینک هزینه کنید، بهتر است به دنبال عدسی با VLT حدود 30 درصد باشید. این VLT تضمین‌کننده‌ی دید واضح در تمامی شرایط آب و هوایی نیست اما در بیشتر روزها می‌تواند شما را ایمن و راضی نگه دارد.

در ضمن باید اشاره کنیم که در برخی از فروشگاه‌ها تکنولوژی‌هایی وجود دارد که دید واضح و شفاف در شرایط مختلف آب و هوایی را تضمین می‌کند. به طور مثال می‌توان به تکنولوژی vario اشاره کرد که می‌تواند رنگ عدسی را بر اساس آب و هوا تغییر دهد - عموماً میزان VLT می‌تواند به دو میزان مثل S1 – S3 تغییر داده شود. فناوری ارزشمند دیگری که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، Prizm از برند شناخته‌شده‌ی Oakley است. عینک اسکی با تکنولوژی Prizm نه تنها می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف دید وسیع و شفافی ارائه دهد، بلکه می‌تواند کنتراست و وضوح دید را نیز افزایش دهد.

شما در جدول زیر می‌توانید به صورت خلاصه ببنید که چه میزان S از VLT برای چه آب و هوایی مناسب‌تر است:

  VLTS  CONDITIONS  WEATHER 
3-8%S4نور بسیار شدیدهوای صاف، آفتابی و بدون ابر☀☀
9-18%S3نور شدیدآفتابی یا ابر بسیار کم☀⛅
19-43%S2نور متعادلابری با شرایط جوی متغیر⛅☁
44-80%S1نور کمبرفی با نور صاف (کنتراست کم)☁❄
81-100%S0نور بسیار کمبرفی، نور مصنوعی❄☾

به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در میزان VLT عدسی عینک اسکی از برندهای مختلف تفاوت‌های کمی وجود داشته باشد.

برای آب و هوای متغیر چگونه تصمیم‌گیری کنیم؟

گاهی مواقع نمی‌توان شرایط آب و هوا را به درستی تشخیص داد. به طور مثال شما وارد محوطه‌ی پارکینگ پیست اسکی می‌شوید و آسمان را نگاه می‌کنید، هیچ ابری وجود ندارد و هوا صاف و آفتابی است. به همین دلیل لنز تیره‌ی عینک اسنوبورد / اسکی خود را برمی‌دارید و راهی پیست می‌شوید. اما هوا ناگهان تغییر می‌کند و هم دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و هم ابرها ظاهر می‌شوند و آنجاست که انتخاب عینک‌تان درست نبوده است.

بدون شک تقصیر از طرف شما نیست و آب و هوای متغیر را نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد. به همین دلیل برخی از برندها سیستم‌های تغییر لنز بر اساس آب و هوا عرضه کرده‌اند که متناسب چنین شرایطی است. این عدسی‌ها در چند ثانیه می‌توانند رنگ خود را تغییر دهند. به این معنی که دیگر لازم نیست نگران تغییر هوا باشید و با بهره‌گیری از این سیستم و فناوری عدسی می‌توانید در هر شرایطی دید محیطی کامل و واضح داشته باشید. این تکنولوژی‌ها را می‌توانید در برندهای مختلف پیدا کنید.

تهویه عینک - شفاف نگه داشتن لنز

تقریباً تمامی عینک‌های اسکی دارای سیستم تهویه هستند تا از بخار گرفتن لنز پیشگیری شود. اما برخی از آن‌ها ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن باشید که لنز شما بخار و مه نمی‌گیرد و دیدتان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

اگر فاصله‌ی بین صورت شما و عدسی عینک به اندازه‌ی کافی باشد می‌تواند از بخار گرفتن لنز پیشگیری کند و دید واضحی ایجاد کند. برای این منظور باید در زمان خرید به این فاصله و فضا توجه کنید تا مطمئن شوید که گزینه‌ی درستی خریداری می‌کنید که مکمل سیستم تهویه‌ی کلاه شماست و می‌تواند جریان هوای خود را حفظ کند.

سیستم تهویه هوا

چگونه متناسب‌ترین عینک اسکی را انتخاب کنم؟

ویژگی اولیه‌ی عینک اسکی این است که چشم‌های شما را از برف و رطوبت، همچنین شاخه‌های درخت و چیزهای دیگر محافظت کند. بنابراین اگر عینک خیلی خوب و راحت روی صورت شما می‌نشیند، می‌تواند یک هیجان و ورزش خوشایند در کوهستان را برای شما رقم بزند. یعنی در واقع انتخاب فریم مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در زمان خرید مورد توجه داشته باشید. برندهای مختلف مدل‌های بسیار متنوعی عرضه می‌کنند که هر کدام برای اهداف خاصی متناسب‌تر هستند. ما در زیر برخی از این مدل‌ها و کاربرد آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

Small Fit

عینک اسکی کوچک همان طور که از نام‌شان می‌توان حدس زد برای صورت‌های کوچک مثل کودکان و افراد ظریف‌اندام و ریزجثه طراحی شده‌اند. خرید این عینک‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد چون باید حتماً به فیت شدن آن با کلاه توجه داشته باشید و مطمئن شوید که فاصله‌ای بین فریم عینک و کلاه وجود ندارد.

Medium Fit

عینک‌های متوسط اسکی و اسنوبورد برای کسانی مناسب است که صورت و سر متوسطی دارند. این مدل‌ها خیلی راحت با کلاه‌های اسکی فیت می‌شوند و پیدا کردن مدل موردنظر سخت نیست.

Large/Oversized Fit

عینک اسکی بزرگ یا خیلی بزرگ مدل‌هایی هستند که اغلب عدسی بسیار بزرگی دارند و دید محیطی فرد با آن‌ها بسیار وسیع است. یعنی هم در زاویه عمودی و هم افقی دید کامل و واضحی دارد. این مدل برای افرادی که اصولاً سایز فری‌استایل استفاده می‌کنند یا کسانی که دید محیطی کامل و وسیع می‌خواهند بسیار مناسب است.

همچنین افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند هم بهتر است سراغ این سایز بروند چون می‌توانند در آن واحد از هر دو عینک استفاده کنند. فقط توجه داشته باشید که پیدا کردن این سایز از عینک‌های اسکی بسیار سخت است و چندان راحت هم با کلاه اسکی فیت نمی‌شوند.

Over the glasses Fit

عینک‌های بسیار بزرگ عموماً برای افرادی طراحی می‌شود که می‌خواهند عینک طبی خود را به چشم داشته باشند و هم‌زمان هم روی آن عینک اسکی بزنند. این مدل فضای کافی برای این منظور را دارد و عدسی آن هم به اندازه‌ی کافی ضخیم است که عینک طبی را در زیر خود جای دهد و همچنان نیز استفاده‌ی راحتی داشته باشد. البته پیدا کردن مدلی که به راحتی روی صورت شما بنشیند و باعث ایجاد خراش روی عدسی عینک طبی نشود یا روی صورت‌ شما کشیده نشود چندان آسان نیست. این در حالی است که بعد از پیدا کردن مدل مناسب باید مطمئن شوید که با کلاه اسکی هم هم‌خوانی کامل داشته باشد.

Women’s Fit

عینک اسکی زنانه با عینک متوسط تفاوت چندانی ندارد. تنها فرقشان رنگ‌ها و طرح‌های زنانه‌ی این عینک‌هاست و کمی هم ظریف‌تر ساخته می‌شوند تا درست و راحت روی صورت خانم‌ها قرار بگیرند.

Asian Fit

فیت آسیایی یک دسته‌بندی کلی دیگر از انواع عینک‌های اسنوبورد و اسکی است که بر اساس آناتومی صورت آسیایی‌ها طراحی شده است. به این صورت که اغلب برای افرادی که گونه‌های برجسته‌تر و پل بینی باریک‌تری دارند طراحی شده است.

بند و پد عینک

همه‌ی عینک‌ها با بندهای کشی همراه هستند که بلندی آن‌ها قابل تنظیم است. هنگام خرید باید به این بند هم توجه داشته باشید که هم به راحتی تنظیم شود و هم در زیر هدبند شما احساس راحتی داشته باشد. این بندها اصولاً از نظر پهنا با هم تفاوت‌هایی دارند. به طوری که بندهای پهن‌تر خاصیت نگهدارندگی بهتری دارند. برخی از بندها نوار باریکی از سیلیکون در بخش داخلی خود دارند که از حرکت کردن بند روی صورت فرد پیشگیری می‌کند و آن را در زیر کلاه ثابت نگه می‌دارد.

پد عینک اسکی هم آن بخشی است که با صورت شما در تماس است. این بخش اهمیت زیادی دارد زیرا مستقیماً با پوست صئرت شما در تماس است. پدهای عینک ممکن است از 1 تا 3 لایه فوم تشکیل شده باشند که به قیمت عینک بستگی دارد. هر چه عینک گران‌تر این لایه‌ها بیشتر و مقاوم‌تر هستند. توجه داشته باشید که هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، جریان هوای درون عینک بیشتر می‌شود و از بخار گرفتن عدسی و عرق کردن صورت فرد پیشگیری می‌کند.

تناسب عینک اسکی با کلاه اسکی: چگونه بهترین گزینه را انتخاب کنیم

برای اطمینان از اینکه عینک و کلاه اسکی شما به خوبی با هم تناسب داشته باشند، تا شما احساس راحتی داشته باشید، باید از فیت بودن هر دوی آن‌ها مطمئن شوید. منظور از فیت بودن عینک و کلاه اسکی این است که از هر دو طرف هیچ فضای میان عینک و کلاه وجود نداشته باشد، یا این فضا بسیار کوچک و ناچیز باشد. اگر عینک و کلاه فیت نباشند ممکن است روی پیشانی یا دو طرف صورت شما فضای بازی باقی بماند. این فضای باز موجب می‌شود تا پوست آن قسمت دچار یخ‌زدگی یا آفتاب‌سوحتگی شود.

بیشتر برندهای تولیدکننده سعی می‌کنند فضای بین کلاه و عینک را از بین ببرند و مطمئن شوند که این دو تناسب کامل با هم دارند. این امر علاوه بر حفاظت از پوست و چشم فرد باعث می‌شود تا هوا نیز به درستی در بین عینک و کلاه جریان پیدا کند و دید فرد مه‌آلود نشود.

تنها راه اطمینان از فیت بودن عینک و کلاه اسکی با هم این است که در زمان خرید هر دوی آن‌ها را امتحان کنید. همچنین مطمئن شوید که کلاه روی عینک پایین نمی‌آید و جلوی دید شما را نمی‌گیرد.

ski-goggles
در عکس قرمز، عینک و کلاه اشتباه پوشیده شده‌اند / در عکس سبز، فاصله‌ی بین عینک و کلاه درست است و به خوبی روی هم فیت شده‌اند.

ترفندهای نگهداری و مراقبت از عینک اسکی

در انتهای مقاله نیز بد نیست با چندین ترفند نگهداری از عینک‌های اسنبورد و اسکی آشنا شوید. چون بعد از خریداری عینک بهتر است مطمئن شوید که برای زمان طولانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به طل عمرشان کمک کنید. برای این منظور موارد زیر را همیشه مدنظر داشته باشید:

  1. در زمانی که از عینک استفاده نمی‌کنید آن را درون قاب یا دستمال مخصوص خودش نگهداری کنید. این امر از خراش برداشتن لنز، پاره شدن بند، شکستن قاب یا خراب شدن پدهای عینک شما پیشگیری می‌کند.
  2. به هیچ عنوان با دستمال کاغذی عدسی عینک را تمیز نکنید و فقط از پارچه‌های میکروفایبری استفاده کنید.
  3. سطح داخلی لنز عینک اسکی را لمس نکنید زیرا این قسمت با یک لایه پوشش ضد بخار پوشانده شده است و با دست کشیدن روی آن به راحتی از بین می‌رود.
  4. اگر مجبور هستید که رطوبت سطح داخلی عدسی را پاک کنید بهتر است اول عینک را تکان دهید تا آب اضافه بیرون ریخته شود. سپس با دستمال میکروفایبری مخصوص لنز عینک روی سطح آن به آرامی ضربه بزنید تا رطوبت را به خود بگیرد. اما از کشیدن دستمال خودداری کنید.
  5. پس از استفاده عینک خود را در اتاق گرم که هوا در آن جریان دارد آویزان کنید به طوری که از نور مستقیم خورشید دور باشد. هیچ وقت عینک را در کنار سیستم‌های گرمایشی قرار ندهید چون رطوبت موجود در پدهای عینک باید به مرور زمان و به طور کامل خشک شود.

ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم.

منبع: sport-conrad

کامنت بگذارید