خانه عینک دوچرخه سواری – هر آن‌چه پیش از خرید باید بدانید

عینک دوچرخه سواری – هر آن‌چه پیش از خرید باید بدانید

نویسنده فروغ بیداری
عینک دوچرخه سواری

عینک دوچرخه سواری جزو اکسسوری‌هایی است که برخی از دوچرخه‌سوارها استفاده می‌کنند و برخی دیگر خیر. حالا سؤال این‌ است که آیا استفاده از این عینک هنگام دوچرخه‌سواری لازم است یا خیر.

پاسخ این سؤال به این بستگی دارد که شما چه نوع دوچرخه سواری هستید و در چه جاهایی بیشتر این ورزش را انجام می‌دهید. اگر هر از گاهی، هر هفته یا هر ماه فقط یک بار با سرعت پایین مثل 16 کیلومتر در ساعت رکاب می‌زنید، به خرید عینک آفتابی مخصوص دوچرخه سواری نیازی ندارید. اما اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید شک نکنید که این عینک لازمه کار شماست و به اندزه‌ی کفش، دستکش، کلاه و لباس دوچرخه‌سواری ارزش و اهمیت دارد.

به عنوان دوچرخه‌سوار حرفه‌ای حتی اگر آفتاب هم نباشد شما باید عینک به چشم بزنید. چون به این واسطه از چشم‌های خود در برابر باد، گردوغبار، نور خورشید و اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کنید و مطمئن هستید که دید واضح و شفافی دارید.

عینک آفتابی دوچرخه سواری یک عینک محافظ است

این جمله که عینک آفتابی دوچرخه سواری یک عینک محافظ است به چه معناست؟ به این معنی که علاوه‌بر اشعه‌های UV، از چشم‌های شما در برابر خیلی چیزهای دیگر نیز محافظت می‌کند که در زیر توضیح داده‌ایم:

گردوغبار و حشرات ریز و درشت

وقتی با سرعت بالا حرکت می‌کنید احتمال اینکه غبارهای موجود در هوا و حشرات ریز با صورت و چشم‌های شما برخورد کنند زیاد است. از آن‌جا که در زمان راندن دوچرخه هم نمی‌توانید حواس خود را به این موانع بدهید بهترین کار این است که عینک آفتابی به چشم بزنید. با عینک دوچرخه‌سواری بدون نگرانی از ورود سنگریزه، حشره و غبار به چشم‌های خود می‌توانید در مسافت‌های طولانی با سرعت بالا حرکت کنید.

آفتاب

از دیگر مزایای عینک‌های مخصوص دوچرخه‌سواری این است که از چشم‌های شما در برابر بازتاب‌های خیره‌کننده‌ی آفتاب و اشعه‌های مضر UV نیز محافظت می‌کند. البته این امر مستلزم این است که مطمئن شوید عدسی عینکی که خریداری می‌کنید دارای پوشش ضد یو وی باشد.

شرایط مختلف آب‌وهوایی

از دیگر مزایای عینک‌های دوچرخه‌سواری محافظت از چشم‌ها در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی است. وقتی با سرعت در حال دوچرخه‌سواری هستید باد به چشم‌های شما اصابت می‌کند و باعث اشک آمدن از چشم‌ها می‌شود. این امر نه تنها باعث مخدوش شدن دید شما می‌شود، بلکه سوزش و التهاب چشم را نیز به دنبال دارد و اجازه نمی‌دهد به راحتی به ورزش خود ادامه دهید. همچنین در روزهای بارانی نیز عینک دوچرخه سواری بسیار کاربرد دارد. چون علاوه بر محافظت از چشم‌های شما در برابر قطره‌های باران، این اطمینان را به شما می‌دهد که آب و گِلی که از ماشین یا دوچرخه‌های دیگر حاضر در مسیر پاشیده می‌شود وارد چشم‌های شما نخواهد شد.

عینک دوچرخه سواری 2

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عدسی رنگی برای عینک های ورزشی

مزایا و معایب استفاده از عینک دوچرخه سواری چیست

از مزایای استفاده از عینک‌های مخصوص دوچرخه‌سواری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • محافظت از چشم‌ها در برابر باد، بارش باران، غبار و اشعه‌های یو وی
  • زیبایی تیپ دوچرخه سوار

این عینک‌ها مانند خیلی اکسسوری‌های دیگر معایبی نیز دارند که در زیر اشاره کرده‌ایم:

بخار گرفتن عینک: شما تا زمانی که در حال حرکت باشید مشکلی از نظر دید و بخار گرفتن عدسی‌های عینک نخواهید داشت. اما به محض این‌که توقف کنید دیگر قادر نخواهید بود جایی را ببینید چون عدسی‌ها بخار می‌گیرند. اما این مشکل به محض حرکت و ایجاد جریان هوا در عینک دوباره برطرف می‌شود. البته این مشکل هم بیشتر در فصل‌های بهار و پاییز و در ارتفاع‌ها ایجاد می‌شود.

کیفیت پایین عدسی عینک: یکی از ایراداتی که می‌توان به عینک‌های دوچرخه سواری وارد کرد کیفیت پائین عدسی آن‌هاست. اصولاً عینک‌ها برای ایجاد دید شفاف و واضح طراحی و تولید می‌شوند اما برخی از عینک‌های ورزشی کیفیت لازمه را ندارند. بنابراین بسیار مهم است که در زمان خرید به کیفیت بالای عدسی عینک خود توجه داشته باشید.

دشواری در پیدا کردن عینکی را به درستی روی صورت فیت شود: اگر عینک دوچرخه‌سواری شما به درستی روی صورت‌تان فیت نشود دائم حواس‌تان پرت درست کردن عینک خواهد شد و از هدف اصلی که دوچرخه‌سواری است دور خواهید شد. یکی از معایب عینک دوچرخه سواری این است که به راحتی نمی‌توان گزینه‌ی مناسب صورت خود را پیدا کرد و باید بیشتر از خرید عینک آفتابی معمولی برای خرید آن زمان صرف کنید.

عینک دوچرخه سواری

بیشتر بخوانید: انتخاب عینک ورزشی متناسب با نوع ورزش

نکات کلی خرید عینک آفتابی دوچرخه‌سواری

در زمان خرید عینک دوچرخه سواری به این نکته‌ها توجه داشته باشید تا خیال‌تان راحت باشد انتخاب درستی دارید:

ضد UV بودن عدسی‌های عینک

ضد یو وی بودن عدسی عینک آفتابی دوچرخه سواری بسیار مهم است زیرا علاوه بر محافظت از سلامت چشم‌ها از بازتاب‌های خیره‌کننده‌ی نور در طول مسیر هم پیشگیری می‌کند.

عدسی‌های باکیفیت و قابل تعویض

وقتی لنزهای عینک قابل تعویض باشند می‌توانید بر اساس شرایط آب‌وهوایی و شرایط نوری مختلف، لنزها را عوض کنید و مطمئن باشید که دید واضح و دقیقی دارید. به طور مثال، عدسی‌های مخصوص دید شب به شما کمک می‌کنند تا در زمانی که نور مسیر بسیار کم است نیز همچنان دید قابل قبولی داشته باشید.

عینک دوچرخه سواری 4

عدسی‌های فتوکرومیک

فتوکرومیک بودن عینک دوچرخه سواری از این لحاظ اهمیت دارد که به طور خودکار بر اساس شدت نور تغییر حالت می‌دهد و خیال‌تان راحت است که نور چشم‌هایتان را آزار نخواهد داد. البته توجه داشته باشید که عدسی‌هایی که این خاصیت را داشته باشند نسبت به عینک‌های معمولی قیمت بالاتری دارند.

پوشش هیدروفوبیک عدسی‌ها

پوشش هیدروفوبیک عدسی‌ها این مزیت را دارد که از باقی ماندن و رسوب کردن آب و گِل و آلودگی‌های دیگر روی عدسی پیشگیری می‌کند. یعنی این اطمینان را می‌دهد که در شرایط جوی بد دید شما مسدود نمی‌شود.

ضد بخار بودن عدسی‌ها

اگر عدسی عینکی که انتخاب می‌کنید دارای پوشش ضدبخار باشد عالی خواهد بود. چون مخصوصاً در هوای سرد از بخار گرفتن عینک جلوگیری می‌کند و دید واضح شما را تضمین می‌کند.

طراحی فریم عینک

سبک و ایرودینامیک بودن فریم عینک و راحتی و فیت بودن آن روی صورت و چشم‌ها از دیگر مواردی است که بهتر است در زمان خرید به آن توجه داشته باشید. برای این منظور بهتر است به پدهای قابل تنظیم عینک و سیلیکونی بودن لولاها و پدها توجه داشته باشید تا مطمئن باشید که عینک از روی بینی به پائین سر نمی‌خورد.

عینک دوچرخه سواری 3

کلام آخر

مواردی که در بالا گفتیم به این معنا نیست که حتماً به دنبال عینک‌های گران‌قیمت باشید. مخصوصاً اگر هنوز مبتدی دوچرخه‌سواری هستید همین که عینک فاکتورهای اصلی را داشته باشد کفایت می‌کند. یعنی عدسی باکیفیتی که دید واضح به شما بدهد، ضد UV باشد و از چشم‌های شما در برابر باد، باران، غبار، سنگریزه‌ها و حشرات ریز موجود در هوا محافظت کند کافی است. در اصل هدف و دلیل اصلی استفاده از عینک دوچرخه‌سواری همین است.

به طور کلی، عینک‌های دوچرخه سواری حالت خمیده و کشیده دارند و به طور کامل روی صورت می‌نشینند و چشم‌ها را از هر طرف محافظت می‌کنند. علاوه بر عدسی‌های عینک، فریم عینک‌های باکیفیت نیز ایرودینامیک و سبک هستند و در زمان دوچرخه‌سواری هیچ اذیتی برای ورزشکار ندارند.

ما در فروشگاه آنلاین لوناتو انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: roadbikebros و guides.wiggle

کامنت بگذارید