خانه آیا در روزهای ابری و بارانی هم باید از عینک آفتابی استفاده کرد؟

آیا در روزهای ابری و بارانی هم باید از عینک آفتابی استفاده کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
چه زمانی عینک آفتابی بزنیم

چه زمانی عینک آفتابی بزنیم ؟

چه زمانی عینک آفتابی بزنیم ؟ استفاده از عینک آفتابی در اولین ساعت‌های صبح و عصرها هنگام غروب خورشید در مقایسه با بقیه اوقات روز مهم‌تر و ضروری‌تر است.

احتمالا تعجب کرده‌اید. تقریبا همه ما تصور می‌کنیم در ساعات اولیه صبح و همچنین عصرها که نور خورشید شدت کمتری دارد خیلی واجب نیست عینک دودی داشته باشیم، اما عقیده پزشکان درست خلاف تصور ماست!

به گفته‌ی چشم‌پزشکان، در این ساعت‌ها خورشید به صورت مورب می‌تابد. در نتیجه، میزان اشعه بیشتری وارد چشم می شود و به همین خاطر لازم است حتما عینک آفتابی استفاده کنید. این در حالیست که در بقیه ساعت‌های روز، مثلا هنگام ظهر که شدت تابش نور خورشید به حداکثر خود می رسد، نور مستقیم وارد چشم نمی شود بلکه بیشتر روی سر متمرکز می شود.

استفاده از عینک آفتابی در فصل‌های بهار و تابستان

استفاده از عینک آفتابی
با اینکه تابش‌های فرابنفش خورشید بیش از ۱۵۰ میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد، اما همین اشعه‌ها عامل اصلی بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید (کتاراکت)، دژنراسیون ماکولا و حتی در برخی موارد، عامل اصلی سرطان چشم است.

در پاسخ به این سوال که چه زمانی عینک آفتابی بزنیم باید بگوییم در دو فصل اول سال، یعنی بهار و تابستان شدت اشعه UV یا همان اشعه فرا بنفش خورشید در ساعات اولیه تابش (صبح زود) و ساعات پایانی (بعدازظهر) دو برابر است. به این دلیل که پرتو خورشید با زاویه کمتر می تابد. در نتیجه، چشم‌ها در این ساعت‌ها کاملا در معرض خطر قرار دارند.

اما افراد می‌توانند با استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد از سلامت چشم‌های خود محافظت کنند.

توجه داشته باشید که عینک‌های ارزان که دست‌فروش‌ها می‌فروشند یا عینک آفتابی غیراستاندارد به دلیل کیفیت نامناسبی که دارند باعث می‌شوند تا میزان بیشتری از نور خورشید به داخل چشم‌ها وارد شود.

پس به توصیه لوناتو از خرید این عینک‌ها به شدت خودداری کنید. یادتان باشد شما برای خرید عینک یک بار برای چندین سال پول هزینه می‌کنید. پس سعی کنید پول خود را برای خرید یک عینک آفتابی اصل (هر چند قیمت بالایی دارد) خرج کنید.

بیشتر بخوانید: تشخیص عینک آفتابی اصل با کنترل تلویزیون و موبایل

بهترین عینک ‌آفتابی، مدلب است که حداقل ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه ‌ماوراء‌بنفش را جذب کند.

چه زمانی عینک آفتابی بزنیم

استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر اشعه‌های UV

چه زمانی عینک آفتابی بزنیم ؟ زمانی که می‌دانید تابش خورشید شدید است و اشعه‌های فرابنفش زیادی به چشم‌هایتان وارد می‌شود.

عینک آفتابی در دسترس‌ترین وسیله محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید است. اما اگر عدسی عینک غیر استاندارد باشد نه تنها قادر به کنترل ورود نور خورشید به داخل چشم نیست؛ بلکه سبب بازتر شدن مردمک چشم و ورود اشعه ماوراء بنفش بیشتر به داخل چشم می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی عینک آفتابی جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش به داخل چشم است. این اشعه و سایر تابش‌های نور خورشید به پوست اطراف چشم آسیب می‌رساند و یک عینک آفتابی که مانع ورود این اشعه نشود نه تنها مفید نیست، بلکه خطرناک هم
هست.

حتما از عینک‌هایی استفاده کنید که اطراف چشم را به طور کامل بپوشاند.

بیشتر بخوانید: ۶ ترفند برای خرید عینک افتابی خوب که ما را شیک و جذاب می‌کند

استفاده از عینک آفتابی در روزهای بارانی و ابری

استفاده از عینک دودی در روزهای ابری و بارانی نیز همانند روزهای آفتابی ضروری است.

اشعه UV (فرابنفش) حتی در روزهای ابری نیز از ابر عبور می‌کند و عوارض خود را روی بدن انسان می‌گذارد. به همین خاطر، توصیه می‌شود حتی در روزهای ابری نیز از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر این اشعه استفاده شود.

به گفته متخصصان چشم، افراد باید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر حتما از عینک آفتابی استفاده کنند زیرا شدت تابش نور خورشید زیاد است.

در روزهای بارانی به هنگام رانندگی به علت برخورد نور با قطرات باران اختلال دید برای رانندگان به وجود می آید. به همین دلیل رانندگان در روزهای ابری بیشتر از روزهای آفتابی باید از عینک آفتابی استفاده کنند.

چه زمانی عینک آفتابی بزنیم ؟

در کجا و چه زمانی عینک آفتابی بزنیم ؟

در محیط‌هایی مانند کنار دریا، استخر، فضاهای باز و در بیشتر شهرهایی که آفتاب شدید دارند استفاده از عینک آفتابی مناسب برای همه افراد ضروری است.

پرتو آفتاب می‌تواند باعث پیری زودرس پوست و برخی سرطان‌های پوستی شود. پوست اطراف چشم به علت نازک‌ بودن، بیشتر از بقیه اعضای بدن در معرض عوارض نور خورشید قرار دارد.

سوالات رایج در مورد زمان استفاده از عینک آفتابی

کدام رنگ عینک آفتابی از همه بهتر است؟

رنگ خاکستری بهترین رنگ عینک آفتابی است. باید توجه داشته باشید که بهترین عینک آفتابی، عینکی است که جاذب قوی UV باشد. یعنی بین 90 تا100 درصد ضد اشعه فرابنفش باشد.

کودکان هم باید عینک آفتابی بزنند؟

بله به گفته متخصصان، استفاده از عینک‌های آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب به خصوص در کودکان ضروری است. به این خاطر که چشم کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض و آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید قرار دارد.

چه ساعت هایی از روز باید عینک آفتابی بزنیم؟

بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر که ساعات شدت تابش نور خورشید است، استفاده از عینک آفتابی علاوه بر هوای آفتابی در هوای بارانی و ابری هم ضروریست.

چگونه عینک آفتابی اصل را تشخیص دهیم؟

عینک فتوکرومیک را زیر عینک آفتابی و آن را جلوی نور قرار دهید. اگر عینک آفتابی جاذب UV خوبی باشد، عینک فتوکرومیک تغییر رنگ نمی دهد.

کامنت بگذارید