خانه آیا باید لنز چشم را در یخچال نگهداری کنیم؟

آیا باید لنز چشم را در یخچال نگهداری کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
نگهداری لنز در یخچال

نگهداری لنز در یخچال درست است یا غلط؟

نگهداری لنز در یخچال یکی از سوالات رایج بسیاری از کاربران لنز تماسی است. در برخی از مطالب موجود در اینترنت نوشته شده اگر شما لنز طبی را درون جالنزی و محلول در یخچال بگذارید، باکتری‌های روی سطح آن از بین می‌روند. چرا؟ زیرا دمای پایین باعث کشته شدن میکروب و باکتری می‌شود.

اما آیا این ادعا صحت دارد؟ خیر!

هیچ مقاله علمی‌ای تا کنون منتشر نشده که نگهداری لنز در یخچال را تایید یا تکذیت کند. بیشتر پزشکان و اپتومتریست‌ها از کاربران می‌خواهند تا توصیه‌های زیر را همیشه رعایت کنند:

  • همیشه لنزهای تماسی را درون محلول تازه و ضدعفونی‌کننده نگهداری کنید. یعنی هر بار که لنز را استفاده می‌کنید، محلول درون جالنزی را دور بریزید و دوباره با محلول جدید آن را پر کنید.
  • همیشه قبل از گذاشتن و برداشتن لنز طبی دست‌های خود را با آب و صابون تمیز بشویید.
  • جالنزی را با محلول مخصوص بشویید و آن را در هوای اتاق بگذارید تا خشک شود. هرگز قبل از خشک شدن قاب لنز درب آن را نبندید تا باکتری‌ها در آن محبوس نشوند و رشد نکنند.

روش‌ صحیح نگهداری لنز

نگهداری لنز در یخچال هیچ پشتوانه علمی ندارد. یعنی اگر تصور می‌کنید برای میکروب‌کشی بهتر است لنز را در محیط سرد یخچال بگذارید، باید بگوییم که این کار درست نیست. در عوض، بهتر است از روش‌های تاییدشده توسط کارشناسان برای تمیز کردن لنز طبی یا لنز رنگی خود استفاده کنید. در زیر این روش‌ها را برایتان توضیح داده‌ایم.

  • دست‌های خود را با صابون ملایم و غیرعطری بشویید. با حوله یا دستمال بدون پز دست‌ها را خشک کنید.
  • پیش از هرگونه تماسی با لنز چشم، هیچ گونه کرم، لوسیون یا روغنی به دست‌ها نمالید. این مواد ممکن است به سطح لنز بچسبند و عفونت چشمی را به همراه داشته باشند.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

لنز در یخچال
  • حتما پیش از گذاشتن لنز در چشم، آنها را تمیز با محلول لنز بشویید. برای این منظور، یک لنز را کف یکی از دست‌ها قرار دهید. مقداری مایع لنز روی آن بریزد. با انگشتان دست دیگر روی سطح لنز را مالش دهید تا چربی‌ها و پروتئین‌های چشم از روی آن پاک شوند. سپس دوباره لنز را با محلول آبکشی کنید. حتما حواستان باشد که این کار را با ملایمت انجام دهید.
  • همیشه و هر بار از محلول لنز تازه برای نگهداری و شست‌وشو لنز استفاده کنید. هرگز لنز را در محلولی که یک بار لنز را در آن شسته یا نگهداری کرده‌اید قرار ندهید. زیرا همه آلودگی‌های موجود در مایع به لنز می‌چسبد.
  • حتما لنزهای طبی را بر اساس تاریخ مصرفشان استفاده کنید. اگر لنز یک ماهه است، پس از پایان یافتن این دوره‌ی 30 روزه لنز را کنار بگذارید و یک جفت لنز نو استفاده کنید.
  • هیچ وقت لنز تماسی خود را با آب شیر و آب لوله‌کشی نشویید و آب نکشید. این آب حاوی مواد معدنی و میکروارگانیزم‌هایی است که برای بافت لنز و سلامت چشم مضر هستند.
  • جالنزی خود را هر سه ماه یک بار عوض کنید.

خرید پک لنز از لوناتو

نگهداری لنز در یخچال

هنگامی‌که لنز چشم آسیب می‌بینند باید چه‌کار کنیم؟

متوجه شدیم که نگهداری لنز در یخچال هیچ پشتوانه علمی ندارد. در عوض باید از لنزهای تماسی خود به بهترین شکل مراقبت و نگهداری کنید.

در این راستا، اگر حس می‌کنید که چیزی چشم‌های شما را اذیت می‌کند، به‌احتمال‌ زیاد لنزهایتان دچار مشکل شده‌اند.

شاید لنزهای شما پاره یا کثیف شده باشند. در این حالت باید لنزها را از چشم دربیاورید و به‌دقت آنها را نگاه کنید تا متوجه تغییر شکل آنها شوید.

هم‌چنین باید با محلول ضدعفونی‌کننده آن‌ها را بشویید تا گردوغبار احتمالی از روی آنها زدوده شد.

تا زمانی که چشمتان قرمز و تحریک شده است لنزها را به چشم‌ها وارد نکنید تا اوضاع بدتر نشود!

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد نگهداری لنز در یخچال

آیا باید لنز را در یخچال نگهداری کرد؟

خیر نیازی به این کار نیست. اتفاقا برخی از کارشناسان معتقدند که اصلا نباید این کار را بکنید. به این خاطر که لنز باید نرمی و انعطاف خود را حفظ کند و دمای سرد یخچال ممکن است سبب سفت شدن آن شود.

لنز چشم را در کجا نگهداری کنیم؟

لنز چشم را باید درون جالنزی که با محلول نو و تمیز پر شده در دمای اتاق نگهداری کنید.

محلول لنز باید در یخچال نگهداری شود؟

خیر محلول لنز را در جای خشک و خنک بگذارید. لازم نیست در یخچال باشد. اما از نور خورشید، گرما و حرارت مستقیم آن را دور نگه دارید.

لنز در گرما ذوب می‌شود؟

خیر. لنز در دمای زیاد هوا یا در نزدیکی آتش ذوب نمی‌شود. اما حرارت زیاد می تواند باعث بروز عوارضی مثل حساس شدن چشم و عدم تحمل لنز در چشم به دلیل از دست رفتن آب لنز شود.

منبع: aao و bausch

3 کامنتها

فاطمه 20 بهمن 1400 - 02:18

سلام ببخشید من لنز ارایشی خربدم۷ماه پیش و بعد از استفاده در محلول قرار دادم الان میخوام دوباره استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد ؟ نمیدونم تاریخ انقضا چقدر بوده ، اگر الان استفاده کنم چشمم مشکلی پیدا نمیکنه
از کجا باید بفهمم فاسد شده لنز یا ن

پاسخ
احمدی 21 اسفند 1402 - 03:38

سلام ایالنزطبی راهمیشه باید در محلول قرار دهیم

پاسخ
تیم لوناتو 22 اسفند 1402 - 16:15

سلام بله

پاسخ

کامنت بگذارید