خانه مشکلات رایج چشمی در کودکان: علائمی که در مورد سلامت چشم کودک هشدار می‌دهند

مشکلات رایج چشمی در کودکان: علائمی که در مورد سلامت چشم کودک هشدار می‌دهند

نویسنده تیم نویسندگان
مشکلات رایج چشمی در کودکان

کودکان بخش مهمی از زندگی هر پدر و مادری را تشکیل می‌دهند. بی شک شما نیز به عنوان والدین فرزندتان نگران سلامتی او هستید و بایستی مراقب سلامت فرزندتان باشید. یکی از بخش فاکتورهای مهم موثر در سلامتی کودکان، بینایی آنها است. شناخت مشکلات رایج چشمی در کودکان، کمک می‌کند تا در صورت نیاز از متخصص کمک بگیرید. در ادامه به این مشکلات اشاره می‌کنیم.

هنگامی که نوزادی تازه متولد می‌شود، توانایی کمتری در شناخت اجسام و عوامل اطراف خود را دارد و از نظر بینایی ضعیف هستند. اما با گذشت زمان و بیشتر شدن سن کودکان، توانایی بینایی کودک افزایش پیدا می‌کنند. با این حال، مشکلات رایج چشمی در کودکان یکی از مسائلی است که پدر و مادرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین سلامت چشم کودک تاثیر بسزایی بر او خواهد داشت.

مشکلات رایج چشمی در کودکان

ارزیابی بیماری رایج چشم کودکان

بهبود روند بینایی کودک بین ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. در غیر این صورت، اکثر والدین به پزشک مربوطه جهت مراقبت از چشم کودک، مراجعه می‌کنند. در این مواقع، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و تمام اقدامات لازم برای بهبود و سلامت کودک انجام دهید. برای درک بهتر مشکلات چشمی در کودکان، به بررسی برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

نیستاگموس

این نوع بیماری در رابطه با قرنیه چشم است.. آیا در قرنیه‌ها نوسان مشاهده کردید؟ بهتر است جهت بررسی تقارن قرنیه‌ها، از شی نورانی استفاده کنید این موضوع یکی از مشکلات رایج چشمی در کودکان است که آن را با نام نیستاگموس می‌شناسند. این بیماری ممکن است به دلیل مشکلات حسی مانند دیستروفی شبکیه یا مسائل حرکتی نظیر مشکلات مغزی ایجاد شود.

انحراف چشم‌ها

این بیماری به عنوان چشم‌های چرخان، لکه دار و تنبل شناخته می‌شوند. استرابیسم یا انحراف چشم، هنگامی اتفاق می‌افتد که چشم‌ها به جهات مختلفی متمایل می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که چشم راست بالا را نگاه می‌کند، دیگری به سمت پایین متمایل باشد.

شاید بروز این بیماری همیشگی نباشد و فقط به طور موقت رخ دهد. حتی ممکن است در بدو تولد وجود نداشته باشد، اما پس از مدتی نمود پیدا کند. درمان این نوع بیماری چشمی کودکان در سنین کم بسیار موثر است. روند درمان با تجویز عینک، جراحی و یا ترکیبی از این موارد است. درمان توسط چشم‌پزشک و اپتومتریست انجام خواهد شد. درمان این بیماری اهداف خاصی دارد که عبارتند از:

  • بهبود بینایی در هر دو چشم
  • ظاهر مناسب چشم‌ها
  • هماهنگ کردن حرکت چشم‌ها

تنبلی چشم

این بیماری از مشکلات رایج چشمی در کودکان است و زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان کودک ضعیف و تنبل می‌شوند. انحراف چشم، کمبود تمرکز، افتادگی پلک و آب‌مروارید از شایع‌ترین دلایل آمبلیوپی یا تنبلی چشم هستند.

عدم درمان این بیماری به بینایی بسیار ضعیف منجر می‌شود و با عینک بهبود پیدا می‌کند. محصولات لوناتو از جمله بهترین‌ها در حوزه خود است و در بسیاری از موارد افراد را در تهیه عینک و مواردی از این دست یاری می‌کند. نکته اصلی این موضوع است که اغلب با درمان این بیماری در سنین پایین، بینایی بهبود پیدا می‌کند.

گل‌مژه

گل‌مژه بیماری رایج چشم است که علاوه بر کودکان، در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. این مشکل تورم کوچکی بر پلک است. در اکثر موارد این تورم پس از مدت زمان معینی بهبود پیدا می‌کند. اما بهتر است جهت سلامت کودک نزد پزشک بروید و درمان اولیه را انجام دهید.

اگر بعد از ۳ تا ۴ ماه در وضعیت گل‌مژه بهبودی حاصل نشود، باید به متخصص چشم مراجعه کنید. اگر تورم آنقدر زیاد باشد که تمام پلک را در بر گیرد، ممکن است بر بینایی فرزندتان تاثیر بگذارد. در نتیجه، بهتر است برای اطمینان از درمان کودک خود، به چشم‌پزشک و متخصص مراجعه کنید.

 انسداد مجرای اشک

در صورت مسدود شدن مجرای اشک، ممکن است موجب ریزش غیر ارادی اشک در فرزند شما شود. اما نگران نباشید. زیرا در بسیاری از موارد، این مشکل به خودی خود بهبود حاصل می‌کند. اگر بهبودی در ۱۲ ماه بعد رخ ندهد و منجر به عفونت و مشکلات دیگر شود، نیاز به یک عمل جراحی مختصر است.

برای تشخیص مشکلات رایج چشمی در کودکان خود چه کنیم؟

برای تشخیص مشکلات رایج چشمی در کودکان خود چه کنیم؟

مشکلات رایج چشمی، علائم مشخصی را دارند؛ این علائم به عنوان راهنما کمک می‌کند تا در زمان مناسب به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ در ادامه مهم‌ترین عوامل مطرح شده‌اند:

  • یک یا هر دو چشمان ظاهری غیرمعمول یا سفید دارند. این مشکل در عکس‌ها نمود بهتری دارد.
  • ترشحات و اشک مداوم و غیرطبیعی در چشمان کودک شما قرار دارد.
  • حرکت چشم‌ها با مشکل همراه است و با یکدیگر هماهنگی ندارند.
  • حساسیت شدید به نور
  • کج بودن همیشگی سر فرزند شما
  • تفاوت در اندازه چشمان

غربالگری معمول برای تشخیص مشکلات رایج چشمی در کودکان

در بسیاری از کشورها غربالگری مشکلات بینایی پس از تولد و بعد از آن در حدود ۴ سالگی انجام می‌شود. بهتر است برای مراقبت از چشم کودک خود، از آزمایش‌های مربوطه برای تشخیص هرگونه مشکل استفاده کنید. اگر در سابقه خانوادگی خود چنین بیماری‌هایی مشاهده می‌کنید، بهتر است فرزند خود را در ۲ سالگی دوباره تحت معاینه قرار دهید. زیرا ممکن است در این مدت به این بیماری‌ها دچار شده باشد.

نتیجه

والدین به دلیل علاقه زیاد، حساسیت زیادی بر کودکان خود دارند. یکی از این حساسیت‌ها، در رابطه با سلامتی است. سلامتی چشمان کودکان از جمله مواردی است که اغلب پدر و مادرها به آن توجه ویژه‌ای دارند. نوزادان پس از تولد بینایی ضعیفی دارند. اما پس از گذشت مدتی، روند بهبود بینایی آنها سرعت پیدا می‌کند.

اما برخی از مشکلات رایج چشمی در کودکان با علایم مشخصی همراه است. در صورت وجود مشکل در بینایی، توجه به این نشانه‌ها توسط والدین امری مهم و ضروری به شمار می‌آید. هر کدام از بیماری‌ها علایم مخصوص به خود را دارا هستند. در نتیجه، آگاهی والدین در این موضوع نقش مهم را ایفا می‌کند. با بررسی موارد گفته‌شده در متن، از سلامت چشم‌های کودک خود اطمینان حاصل کنید و مراقب سلامتی او باشید.

با انجام منظم بینایی سنجی می‌توانید در صورت وجود مشکل در بینایی فرزندتان، در زمان مناسب برای درمان آن اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی دیگر لوناتو با موضوع اهمیت بینایی سنجی را مطالعه کنید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.

کامنت بگذارید