خانه تغذیه مناسب برای بینایی کودک

تغذیه مناسب برای بینایی کودک

نویسنده تیم نویسندگان
تغذیه مناسب برای بینایی کودک در دوران نوزادی

با بزرگ شدن کودکان، بینایی آنها در مغز، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. در حقیقت، جنین، نوزادان، فرزندان خردسال و فرزندان بزرگ‌تر هر کدام نیازمند تغذیه سالم برای سلامتی بینایی خود هستند. هر زمان که از مواد غذایی مناسب برای رشد چشم و بینایی استفاده کنید، دیر نیست. پس از همین امروز با مطالعه این مقاله، این مواد را بشناسید و به سلامت کودک خود کمک کنید.

تغذیه مناسب برای بینایی کودک

تغذیه مناسب برای بینایی کودک در دوران بارداری

ارتقاء سلامت چشم کودک باید قبل از تولد و در دوران بارداری آغاز شود. اسید چرب امگا ۳، جهت بینایی و رشد مغز، بسیار مهم است. در بدن، سلول‌های شبکیه این مواد را دریافت می‌کنند و آنها را از طریق پروتئین به سیگنال‌های الکتریکی منتقل می‌کنند که برای تولید تصویر به مغز منتقل می‌شوند. نور گیرنده‌ها، از میزان متابولیکی بالایی برخوردار هستند و گردش غشاهای سلولی آنها بسیار زیاد است. بنابراین، امگا ۳ ماده‌ای مغذی برای بینایی است و مصرف مکمل امگا ۳ در دوران بارداری مفید به نظر می‌آید.

همچنین اجتناب از استعمال دخانیات، الکل و داروهای غیرمجاز در دوران بارداری موجب ایجاد مشکلات متعدد برای کودک از جمله بیماری‌های بینایی می‌شود. بسیاری از این مسائل با وزن کم هنگام تولد یا نارس بودن همراه است که به نوبه خود ممکن است با افزایش خطر بروز مشکلات بینایی در نوزادان همراه باشد.

نکاتی که در دوران نوزادی برای حفظ سلامت بینایی

مشکلات بینایی ممکن است رشد کودک را به تاخیر بیندازد. بنابراین، تشخیص هرگونه مشکل در اسرع وقت مهم است. در ادامه به چند گام مهم برای اطمینان از رشد مناسب بینایی کودک اشاره شده است:

  • در صورت بروز هرگونه نشانه‌ای از مشکلات بینایی در چشم، به متخصص چشم اطفال مراجعه کنید.
  • از بدو تولد و بین ۶ تا ۱۲ ماهگی جهت تشخیص مشکلات احتمالی، غربالگری چشم را انجام دهید.
  • دید کودک را با بازی‌های متناسب با سن و اسباب‌بازی‌های با کنتراست بالا تحریک کنید و نتایج آن را به دقت مشاهده کنید.

تغذیه مناسب برای بینایی در دوران کودکی

هرچه کودکان رشد می‌کنند، بینایی آنها نیز بهتر می‌شود. مسیرهای بصری مغز، که مسئولیت ردیابی، درک عمق و تمرکز را دارند، در کل دوران کودکی و اوایل این بازه گسترش می‌یابند. برخی مشکلات نظیر تنبلی چشم در اوایل کودکی رخ می‌دهد. بهتر است قبل از وخامت بیماری، درمان شود.

تغذیه مناسب برای بینایی کودک در این دوران مهم است. این مورد عامل اصلی برای کمک به بهبود بینایی است. مصرف هر یک از این مواد مغذی به رشد بینایی کودک، بستگی دارد. مهم ترین مواد مغذی برای سلامتی چشم عبارتند از:

  • ویتامین‌های A، C، E
  • روی
  • سلنیوم
  • آنتوسیانین‌ها
  • DHA

ویتامین A

این ماده برای عملکرد سالم شبکیه و برای حفظ سلامتی لایه‌های سطحی چشم و قرنیه، مفید است. علت اصلی مشکلات بینایی کمبود ویتامین A است که در برخی موارد منجر به نابینایی کودک می‌شود. خشکی چشم نیز یکی دیگر از مضرات کمبود این ویتامین است. ویتامین A در انواع محصولات حیوانی (جگر، ماهی چرب، تخم‌مرغ)،سبزیجات (سیب‌زمینی شیرین، کدو، کلم) و میوه‌ها (انبه و طالبی) یافت می‌شود.

تغذیه مناسب برای بینایی کودک در دوران نوزادی

ویتامین C

این ماده نه تنها آنتی‌اکسیدانی قدرتمند است، بلکه به سنتز کلاژن نیز کمک می‌کند. کلاژن ترکیبی مهم برای بسیاری از ساختارهای چشم از جمله قرنیه، کوروئید و زجاجیه است. منابع عالی این پروتئین، سبزیجاتی نظیر کلم، اسفناج و کلم بروکلی و میوه‌های پرتقال و توت فرنگی است.

ویتامین E

این ماده آنتی‌اکسیدانی قوی برای سلامتی چشم است. ویتامین E به حفظ وضوح عدسی و مبارزه با آسیب اکسیداتیو در شبکیه کمک می‌کند. منابع غذایی این ویتامین شامل بادام، آفتابگردان و فندق، جوانه گندم، ماهی اقیانوس اطلس، آووکادو، فلفل دلمه‌ای و ماهی قزل‌آلا است.

روی

روی ماده‌ای معدنی مهم برای حفظ بینایی است. روی در ماکوا با غلظت زیادی یافت می‌شود. ماکولا مرکز شبکیه است که مسئول بینایی با وضوح بالا است و از جمله تغذیه مناسب برای بینایی کودک به شمار می‌آید. روی در چرخه بینایی شبکیه کار می‌کند. منابع غذایی این ماده شامل صدف، گوشت گاو، لوبیای پخته‌شده به همراه بادام‌زمینی است.

سلنیوم

سلنیوم ماده‌ای معدنی است که در سلامت کودک تاثیر می‌گذارد. این ماده نه تنها مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، بلکه در جذب ویتامین E نیز تاثیر دارد. منابع آن آجیل، اسفناج، لوبیا، ماهی، بوقلمون و گوشت گاو است.

آنتوسیانین‌ها

آنتوسیانین‌ها در دسته پلی فنول‌های فلاونوئید قرار دارند. مواد مغذی که از گیاهان به دست می‌آیند، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند. میوه‌هایی مانند توت، انگور قرمز، گیلاس و آلو سیاه سرشار از آنتوسیانین‌ها هستند. سبزیجات سرشار از آنتوسیانین ها شامل کلم قرمز، پیاز قرمز و بادمجان است. مطمئن شوید که کودکان 1-2 وعده در روز از چنین موادی استفاده کنند. زیرا از جمله مواد غذایی مناسب برای رشد چشم و بینایی است.

DHA

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت کودک مهم هستند. این ماده تقویت‌کننده بینایی است و به رشد بینایی کودک کمک می‌کند. این مواد در روغن ماهی، دانه‌های چیا، ماهی ساردین، روغن جلبک، گردو و دانه‌های کتان یافت می‌شوند.

تغذیه مناسب برای بینایی کودک

مکمل‌های اولیه کودکی

اگرچه همیشه تغذیه مناسب برای بینایی کودک مهم است، اما متاسفانه بسیاری از کودکان از منابع مغذی به اندازه کافی بهره نمی‌برند. بنابراین، ممکن است مصرف مولتی‌ویتامین‌ها برای این دسته از کودکان لازم باشد. تغذیه سالم نه تنها برای سلامت چشم کودک، بلکه در عملکرد خوب مغز نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، علاوه بر تغذیه مناسب برای کودک، مصرف مکمل‌های مناسب نیز به شما در مراقبت از بینایی فرزندتان کمک خواهد کرد.

نتیجه

بینایی کودکان از دوران بارداری تا دوران خردسالی و پس از آن، بایستی موردبررسی قرار گیرد. بینایی آنها به طور مداوم در حال پیشرفت است (اینجا با مراحل رشد بینایی کودک آشنا شوید). اما در این میان، انجام معاینات لازم و بهره‌مندی از تغذیه مناسب برای بینایی کودک، امری ضروری محسوب می‌شود. بسیاری از مواد غذایی مختلف دارای خواصی در بهبود بینایی است. اما در برخی مواقع، کودکان به میزان کمی از منابع غذایی ذکرشده استفاده می‌کنند. بنابراین بهتر است برای جبران کمبود پیش آمده، از مکمل‌های مناسب استفاده شود.

کامنت بگذارید