خانه مواد مناسب برای تمیز کردن شیشه عینک طبی و آفتابی چیست؟

مواد مناسب برای تمیز کردن شیشه عینک طبی و آفتابی چیست؟

نویسنده فروغ بیداری
تمیز کردن شیشه عینک طبی

تمیز کردن شیشه عینک طبی و عینک آفتابی

تمیز کردن شیشه عینک طبی یا آفتابی اصولی دارد که باید حتما رعایت کنید. برای اینکه نباید روی سطح شیشه‌ی عینک خراش بیفتد.

قبلا در مورد بهترین و بدترین روش‌های پاک کردن شیشه‌های عینک‌های طبی و آفتابی برایتان توضیح دادیم. در این مطلب می‌خواهیم در مورد مواد مناسب برای پاک کردن عدسی‌های مختلف با پوشش‌های متفاوت صحبت کنیم و بگوییم کدام مواد برای پاک کردن عدسی عینک خوب یا بد هستند.

برای این منظور در ادامه با لوناتو همراه باشید.

آیا عدسی عینک شما پوشش ضد بازتاب (آنتی رفلکتیو) دارد؟ اگر پاسختان مثبت است، مراقب باشید که این عینک‌ها را نباید هرگز با مواد آمونیاکی، سفیدکننده، سرکه یا مایع شیشه‌شوی شیشه تمیز کنید.

این مواد باعث از بین رفتن پوشش عینک شده و کیفیت آن را بسیار پایین می‌آورند.

تمیزکردن شیشه عینک

این عدسی‌ها را باید دایما تمیز کنید تا دید واضح و شفافی در اختیارتان قرار دهند. برای تمیز کردن شیشه عینک هم همیشه از پارچه‌های مخصوص یا میکروفایبری استفاده کنید، زیرا نرم و بدون پرز هستند.

اغلب عینک‌های اصل و باکیفیت با عدسی‌های آنتی رفلکت، ضد خش و محافظ اشعه UV عرضه می‌شوند.

بهترین و بدترین مواد برای تمیز کردن شیشه عینک طبی و آفتابی چیست؟

کاملا عادی است که روی فریم و عدسی‌های عینک چربی و خاک بنشیند. بنابراین این شما هستید که با رعایت برخی مسایل می‌توانید عینک را در بهترین شکل خود حفظ کنید.

در ادامه بهترین و بدترین مواد تمیز کننده عینک را معرفی کرده‌ایم.

1- الکل

امتیاز: 3 ستاره

تمیز کردن شیشه عینک طبی

بسیاری از تمیزکننده‌های عینک حاوی الکل هستند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا الکل واقعا عینک را تمیز می‌کند یا خیر؟ یا، آیا الکل آسیبی به عینک نمی‌رساند؟

پاسخ ما به این سوالات این است: شاید به نظرتان بهترین و ایمن‌ترین روش برای ضدعفونی کردن عینک، استفاده از این پدهای الکلی یا الکل باشد. اما ما شما را از این کار منع می‌کنیم. الکل موجود در این دستمال‌ها می‌تواند به عدسی عینک و مخصوصا پوشش‌های عدسی عینک آسیب جدی وارد کند.

فقط در صورتی الکل آسیبی به عینک نمی‌زد که آن را با مقدار زیادی آب، رقیق کنید. برای ساخت مایع تمیزکننده عینک به روش زیر عمل کنید:

  1. برای تمیز کردن شیشه عینک طبی یک بطری اسپری بردارید. یک‌چهارم بطری را با ایزوپریل الکل پر کنید.
  2. چند قطره کوچک مایع ظرفشویی در آن بریزید.
  3. حجم باقی‌مانده بطری را با آب پر کنید.
  4. مخلوط را به آرامی تکان دهید و مواظب باشید حباب ایجاد نشود.
  5. این محلول را روی دو طرف عدسی عینک اسپری کنید و با یک پارچه میکروفایبری آنها را تمیز کنید.

2- دستمال‌های پاک کننده عدسی عینک

امتیاز: 4 ستاره

تمیز کردن شیشه عینک طبی

دستمال‌های مخصوص عدسی عینک را وقتی از بسته خارج می‌کنید، بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض هوا خشک می‌شوند. برای اینکه بهترین استفاده را از آنها داشته باشید توصیه می‌کنیم تا هنوز خیس هستند اول عدسی‌های عینک را پاک کنید. سپس سراغ دسته، پل و پدهای عینک بروید.

توجه داشته باشید که چرب‌ترین و کثیف‌ترین بخش یک عینک، پل و پدهای آن هستند. بنابراین، برای تمیز کردن شیشه عینک طبی یا عینک آفتابی بعد از اینکه همه جای فریم، دسته و عدسی را تمیز کردید، سراغ پل و پدهای عینک بروید تا چربی آنها به دیگر نقاط سرایت نکند.

3- سرکه، مایع شیشه‌شوی و خمیردندان

امتیاز: صفر (هرگز از این مواد استفاده نکنید.)

تمیز کردن شیشه عینک طبی

بسیاری از عینکی‌ها تصور می‌کنند اگر عینک و عدسی‌های آن را با سرکه بشویند، حتما تمیز و ضدعفونی می‌شود. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است زیرا سرکه در طولانی‌مدت سبب آسیب دیدن عدسی خواهد شد.

همچنین شما اجازه ندارید برای تمیز کردن شیشه عینک طبی ، عدسی آن را با محلول‌های شوینده‌ی شیشه بشویید که حاوی مواد شیمیایی قوی است. اگر عدسی عینک پوشش ضدبازتاب داشته باشد، اینگونه مواد شیمیایی باعث شکستن پوشش شده و عدسی را خراب خواهند کرد.

همچنین، هرگز از آب‌لیمو برای ضدعفونی کردن شیشه عینک استفاده نکنید زیرا اسید موجود در آن بافت پوشش‌های عینک را از بین خواهد برد.

با اینکه برخی ادعا می‌کنند که خمیردندان می‌تواند خراش‌های سطح عدسی را از بین ببرد، اما توصیه می‌کنیم هیچ وقت از این ماده استفاده نکنید. در عوض از محلول‌های مخصوص ضد خراش استفاده کنید.

یا اگر نمی‌خواهید هزینه‌ای را متحمل شوید، از مایع ظرفشویی برای شستن و تمیز کردن شیشه عینک استفاده کنید.

4- استفاده از لباس به جای دستمال مخصوص

امتیاز: صفر (هرگز از این مواد استفاده نکنید.)

تمیز کردن شیشه عینک طبی

تقریبا همه عینکی‌ها این کار را می‌کنند. اما بدانید که بزرگ‌ترین ظلم را در حق عینک خود انجام می‌دهید. این کار باعث آسیب دیدن تدریجی عدسی عینک می‌شود.

دستمال‌های معمولی یا گوشه آستین و پایین لباس اغلب باعث خراش برداشتن سطح عدسی می‌شوند.

همیشه از پارچه‌های مخصوص عدسی عینک یا پارچه‌های میکرو فایبری برای تمیز کردن شیشه عینک استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که یا دستمال را مرطوب کنید یا از اسپری‌های مخصوص شیشه عینک استفاده کنید. خشک بودن دستمال باعث می‌شود گرد و خاک روی سطح شیشه خش بیندازد.

یکی از بهترین عادت‌هایی که می‌توانید به زندگی خود اضافه کنید، شستن همه قسمت‌های عینک در ابتدای صبح است. از خواب که بیدار می‌شوید، عینک را زیر آب ولرم گرفته و با یک تا دو قطره مایع‌ ظرفشویی، حسابی تمیز و سپس آبکشی کنید.

5- دستمال‌های میکروفایبری

دستمال‌های مایکروفایبری کاملا نرم و بدون پرز هستند و با اینکه بهترین پارچه برای تمیز کردن عینک محسوب می‌شوند، اما نباید آنها را خشک استفاده کنید. حتما از محلول‌های شوینده عدسی عینک به همراه میکروفایبر استفاده کنید تا عدسی خش بر ندارد.

دستمال‌های عینک را هر هفته بشویید و خشک کنید تا همیشه تمیز بمانند.

هرگز از دستمال کاغذی، دستمال توالت و کلینکس برای تمیز کردن عدسی عینک استفاده نکنید. فقط از پارچه‌های نخی و نرم برای عینک بهره بگیرید.

منبع: vintandyork

سوالات رایج در مورد تمیز کردن شیشه عینک

آیا با الکل می‌توان شیشه عینک را تمیز کرد؟

بسیاری از ما این روزها در خانه پدهای الکلی و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده داریم. شاید به نظرتان بهترین و ایمن‌ترین روش برای ضدعفونی کردن عینک، استفاده از این پدهای الکلی باشد. اما ما شما را از این کار منع می‌کنیم. الکل موجود در این دستمال‌ها می‌تواند به عدسی عینک و مخصوصا پوشش‌های عدسی عینک آسیب جدی وارد کند.

با خمیردندان می‌توان شیشه عینک طبی را تمیز کرد؟

با اینکه برخی ادعا می‌کنند که خمیردندان می‌تواند خراش‌های سطح عدسی را از بین ببرد، اما توصیه می‌کنیم هیچ وقت از این ماده استفاده نکنید. در عوض از محلول‌های مخصوص ضد خراش استفاده کنید.

پاک کردن شیشه عینک با لباس اشکال دارد؟

دستمال‌های معمولی یا گوشه آستین و پایین لباس اغلب باعث خراش برداشتن سطح عدسی عینک می‌شوند. شما با این کار بزرگ‌ترین ظلم را در حق عینک خود انجام می‌دهید.

با آب‌لیمو می‌توان شیشه عینک را تمیز کرد؟

هرگز از آب‌لیمو برای ضدعفونی کردن شیشه عینک استفاده نکنید زیرا اسید موجود در آن بافت پوشش‌های عینک را از بین خواهد برد.

3 کامنتها

اسما 11 اسفند 1400 - 16:35

سلام من فقط یبار عینک بلوکاتم رو با شیشه پاک کن تمیز کردم
آیا مشکلی پیش نمیاد؟

پاسخ
تیم لوناتو 11 مهر 1401 - 10:44

سلام نه مشکلی پیش نمیاد ولی نباید زیاد استفاده کنید

پاسخ
عارفه 22 تیر 1402 - 20:34

سلام وقت بخیر
من ۱ دفعه شیشه عینک بلوکات رو با الکل تمیز کردم. آسیب دیده؟ البته بعدش پاکش کردم الکل رو. فقط میخواستم ضدعفونی بشه

پاسخ

کامنت بگذارید