خانه چشم پزشک یا اپتومتریست؟ به کدام مراجعه کنم؟

چشم پزشک یا اپتومتریست؟ به کدام مراجعه کنم؟

نویسنده تیم نویسندگان
ویژگی‌های انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست

اگر تاکنون مجبور به جستجوی چشم پزشک شده باشید، می‌دانید که گزینه‌های مختلفی جهت انجام این کار وجود دارد. اپتومتریست ها، چشم پزشک‌ها و دستیار پزشک، همه از جمله این گزینه‌ها هستند. انتخاب گزینه مناسب جهت بررسی چشم و مشکلات احتمالی، تصمیمی مهم در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی است. شاید سوال شما هم باشد که برای مشکل چشم خود به کدام باید مراجع کنید؟ چشم پزشک یا اپتومتریست؟

علاوه بر آن، شما به پزشک خود جهت تامین سلامتی چشمان خود اطمینان می‌کنید. بنابراین، باید جهت انتخاب پزشک مناسب وسواس به خرج دهید. اولین قدم در انتخاب متخصص چشم، درک تفاوت بین اپتومتریست و چشم پزشک است.

هنگامی که نوبت به تعیین زمان معاینه چشم می‌شود، بیماران در انتخاب پزشک خود دچار تردید می‌شوند. آنها اغلب تفاوت میان پزشک چشم و اپتومتریست را نمی‌دانند. برای بررسی بیشتر این مورد و برطرف کردن سردرگمی خود، بهتر است در این مقاله از وبلاگ لوناتو با ما همراه باشید.

چشم پزشک یا اپتومتریست
تفاوت بین چشم پزشک و اپتومتریست

برای انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست ابتدا هرکدام را به خوبی بشناسید

تردید برای مراجعه به چشم پزشک یا اپتومتریست به خاطر عدم شناخت کافی از تخصص هرکدام است. در ادامه راجع به ویژگی‌های هریک توضیح می‌دهیم تا بتوانید آگاهانه‌تر انتخاب کنید.

اپتومتریست

اپتومتریست چشم پزشکی است که موفق به کسب مدرک بینایی شده است و مراقبت‌های اولیه بینایی را انجام می‌دهد. این افراد چشم را جهت تشخیص مشکلات بینایی معاینه می‌کنند و با تجویز عینک و لنز، بیماری‌های بینایی را درمان می‌کنند.

 در برخی کشورها اپتومتریست ها مجاز به تجویز دارو برای درمان برخی از مشکلات چشم و بیماری‌های آن هستند. دامنه مراقبت‌های پزشکی که توسط این دسته از پزشکان ارائه می‌شود، توسط قانون تعیین می‌شود. همچنین دامنه حقوق این افراد، طبق بررسی‌های انجام‌شده و اعلام دفتر آمار کار در سال ۲۰۱۸، در آمد متوسط اپتومتریست ها ۱۱۱ دلار بود.

اپتومتریست ها معاینات جامع چشم و تست‌های بینایی را انجام می‌دهند، لنز و عینک تجویز می‌کنند و برخی از مشکلات چشم را تشخیص می‌دهند. به طور معمول، این پزشکان مجوز لازم جهت انجام عمل جراحی چشم را ندارند. اما مراقبت‌های قبل و بعد از عمل چشم را انجام می‌دهند. آنها همچنین نکات لازم برای مراقبت از چشم‌ها پس از عمل را به بیماران یادآوری می‌کنند.

سطح تحصیلات

برنامه‌ای جهت تحصیلات تکمیلی این افراد در نظر گرفته می‌شود که به طور معمول ۴ سال زمان می برد. برنامه درسی این افراد شامل:

  • تکنیک‌های اساسی و پیشرفته معاینه چشم
  • مطالعه بیماری‌های چشمی افراد
  • گذراندن دوره هایی نظیر اپتیک و داروسازی
  • آموزش عملی افراد در 2-1 سال آخر تحصیل

دامنه خدمات

برخی افراد جهت معاینه سالانه چشم‌های خود و موارد مختلف به پزشکان بینایی سنج مراجعه می‌کنند. این افراد خدمات زیر را به بیماران ارائه می‌دهند.

  • معاینات سالانه چشم
  • تشخیص شرایط غیرعادی چشم
  • تجویز عینک، لنز و سایر وسایل بینایی
  • مراقبت از چشم‌ها قبل و بعد از عمل
  • تجویز داروهای خاص

 چشم پزشک

چشم پزشک پزشکی یا اپتومتریستی است که تخصص چشم و بینایی دارد. بر خلاف پزشکان بینایی‌سنجی، این افراد تخصص بینایی چشم را دارند. چشم‌پزشکان جهت انجام معاینات چشم، تشخیص و درمان بیماری، تجویز داروها و انجام جراحی چشم مهارت دارند. دامنه حقوق این افراد در سال ۲۰۱۸، به طور متوسط ۲۹۰ دلار تخمین زده شده است.

سطح تحصیلات

تمام چشم‌پزشکان باید دوره عمومی را بگذرانند. بسته به تخصص افراد، برنامه پزشکی تغییر خواهد کرد. این برنامه دارای موارد زیر است:

  • تشخیص و مدیریت بیماری‌های داخلی و خارجی چشم
  • آموزش مشکلات مربوط به چشم
  • آموزش جراحی چشم

خدمات

این افراد نسخه‌هایی را برای استفاده از عینک یا لنز می‌نویسند. به طور کلی، چشم‌پزشکان زمان بیشتری را برای تحصیل در این زمینه صرف می‌کنند و مهارت بیشتری در رابطه با درمان مشکلات بینایی دارند و روش‌های درمانی مختلف نظیر لیزیک یا جراحی آب‌مروارید را انجام می‌دهند. در نتیجه، خدمات زیر از جمله مواردی است که چشم‌پزشکان انجام می‌دهند:

  • خدمات اولیه برای مشکلات بینایی
  • جراحی بیماری‌های چشم
  • خدمات توانبخشی بعد از جراحی چشم
انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست

دستیار چشم پزشک

این فرد، متخصص چشم نیست. اما بینایی‌سنجی بخش مهمی از روند مراقبت از چشم را تشکیل می‌دهد. این فرد تکنسینی است که به منظور استفاده و تجویز لنزها و فریم‌های عینک به بیماران مشاوره می‌دهد. چشم‌پزشکان و اپتومتریست ها از این افراد، جهت فروش عینک و سایر لوازم استفاده می‌کنند. بر طبق آمار دفتر کار در سال ۲۰۱۸، دستمزد متوسط برای این افراد ۳۷ دلار بود.

سطح تحصیلات

 در برخی کشورها، این افراد باید یک برنامه آموزشی بینایی را تکمیل کند و مجوز بگیرد. در سایر کشورها افراد به آموزش رسمی یا مجوز نیاز ندارند. در نهایت باید بگوییم که این افراد بیماری‌های چشمی را تشخیص نمی‌دهند و درمانی برای مشکلات شما ارائه نخواهند داد. همچنین لزومی به داشتن مدرک نیست و فرد با انجام کارآموزی به دستیار تبدیل می‌شود.

خدمات

این افراد وظیفه ارائه خدمات به مشتری را دارد. برای مراقبت روزمره و موارد زیر به این افراد مراجعه کنید:

  • دریافت یا پرکردن نسخه‌ها از پزشکان
  • درست کردن و تنظیم عینک
  • کمک به مشتریان جهت انتخاب فریم‌های عینک و سایر لوازم جانبی
  • انجام امور دفتری به عنوان بخشی از تیم اداری اپتومتری

چگونه پزشک موردنیاز خود را انتخاب کنم؟

اگر در انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست مردد هستید، لازم است بدانید اپتومتریست و چشم پزشک هر دو چشم‌ها را معاینه می‌کنند و در صورت نیاز، نسبت به تجویز عینک یا لنز اقدام خواهند کرد. اگر جراحی چشم شما توسط چشم پزشک انجام شود، ممکن است اپتومتریست در مراقبت‌های قبل و بعد از عمل کنار شما باشد. در اغلب کشورها اپتومتریست ها مجوز لازم برای جراحی چشم را ندارند. اما بسته به قوانین کشور، ممکن است هردو اجازه انجام عمل جراحی را داشته باشند. با این تفاوت که اپتومتریست‌ها جراحی‌های محدودی را انجام می‌دهند. اماپزشکان هر نوع جراحی را انجام می‌دهند. به طور کلی قبل از انتخاب پزشک بایستی به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • نگرانی شما در چه حد است؟

بیشتر ما انسان‌ها با کارهایی مانند استفاده طولانی از رایانه، مشکلاتی نظیر تاری چشم و سردرد را مشاهده می‌کنیم. این موارد از جمله موارد شایع و کم‌اهمیت است. بنابراین، برای بهبود آنها به اپتومتریست مراجعه کنید.

اما در برخی موارد مانند درد چشم و حالت تهوع، که از نشانه‌های گلوکوم یا آب سیاه است، نیاز به چشم پزشک دارید. همچنین اگر کسی در خانواده شما به بیماری چشمی مبتلا باشد، این گزینه انتخاب بهتری به شمار می‌آید. زیرا احتمال ابتلا شما به انواع بیماری‌ها بالاتر می‌رود.

هر چند وقت یک‌بار باید معاینه چشم انجام دهم؟
  • آیا فکر می‌کنید به جراحی نیاز دارید؟

بدون اطلاع از شرایط دقیق چشم، بیان این موضوع که به جراحی چشم نیاز دارید یا خیر، چالش‌برانگیز خواهد بود. با این حال، اگر علایم شما به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است لازم باشد به چشم پزشک مراجعه کنید که در انجام جراحی لازم شما را کمک خواهد کرد. یکی از دلایل انجام عمل جراحی، آب‌مروارید است.

  • آیا چشمانتان به دارو احتیاج دارد؟

اگر برای رفع نگرانی‌های ناشی از خشکی چشم و موارد دیگر به قطره چشم و دارو نیاز دارید، دستیار پزشک یا اپتومتریست به شما کمک خواهد کرد. اما اگر جهت درمان مشکلات جدی‌تر نظیر آب سیاه نیازمند دارو هستید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

  • آیا به سنجش بینایی نیاز دارید؟

شما ممکن است به مشکلاتی نظیر تنبلی یا انحراف چشم دچار شده باشید. ضعیف شدن چشم‌ها نیز در این گروه از مشکلات قرار می‌گیرند. جهت درمان و تشخیص راهکارهای مناسب می‌توان به هر دو گروه، یعنی اپتومتریست و چشم پزشک مراجعه کرد.

علاوه بر موارد گفته‌شده، برای انتخاب شخص مناسب بایستی به خدماتی که انتظار دارید، توجه کنید:

  • مراجعه به اپتومتریست در صورت نیاز به انجام معاینات و چکاپ سالانه، بررسی دوباره عینک، لنز یا نسخه‌های مربوط به چشم
  • مراجعه به چشم پزشک جهت دریافت درمان‌های پزشکی و جراحی بیماری‌های چشم اعم از گلوکوم، آب‌مروارید و لیزر چشم
  • مراجعه به دستیار پزشک برای کسب اطلاعات و تعیین فریم عینک خود

اگر چشمان شما سالم است و نیازی به درمان تخصصی یا جراحی ندارد، ترجیح شخصی شما در این انتخاب دخیل خواهد بود. اپتومتریست و چشم پزشک هر دو معاینات معمول چشم را انجام می‌دهند. هر دوجهت تشخیص و مدیریت بیماری‌های چشم آموزش می‌بینند. اگر از قبل، مشکل چشم مانند آب‌مروارید دارید، لازم است متخصص چشم ماهر و با تجربه را انتخاب کنید. در این موارد، اپتومتریست ها شما را به متخصص چشم ارجاع می‌دهند.

اغلب پزشکان بینایی‌سنجی برای مشکلات شایع چشم نظیر خشکی و عفونت چشم درمان پزشکی ارائه می‌دهند. برخی بیماری‌های مزمن چشم نظیر گلوکوم نیز توسط این افراد درمان می‌شوند. اما برخی از اختلالات چشم نیاز به معالجه توسط چشم پزشک دارند. به خصوص در زمانی که نیاز به جراحی یا سایر مراقبت‌های ویژه باشد.

پزشکان چشم مجاز به انجام جراحی چشم هستند. در بسیاری از موارد، ممکن است مراقبت از مشکلی خاص یا روند درمان بیماری چشم شما توسط تیمی که شامل پزشکان چشم و همچنین بینایی‌سنجی است، انجام شود. این روند از درمان را به عنوان مدیریت مشترک می شناسند.

اگر چشمان شما نیاز به انجام عمل جراحی نظیر لیزیک و یا جراحی‌های دیگر دارد، بایستی به چشم پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که اکثر جراحان چشم جهت غربالگری قبل و بعد از عمل و مراقبت‌های مناسب، با اپتومتریست ها همکاری می‌کنند.

برای هماهنگی بین افراد تیم، اپتومتریست شما را جهت تشخیص بیماری و ارائه درمان مناسب، به متخصص چشم ارجاع خواهد داد. متخصص مورد نظر بیماری شما را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب با آن بیماری را پیشنهاد می‌دهد. همچنین ممکن است جهت درمان بیماری چشم شما نیاز به جراحی باشد. در این صورت پزشک شما را جهت نظارت و مراقبت‌های قبل از عمل به افراد تیم خود و اپتومتریست ارجاع می‌دهند.

ویژگی‌های چشم پزشک و اپتومتریست
ویژگی‌های چشم پزشک و اپتومتریست

بیمه بینایی و انتخاب پزشک

یکی از عواملی که در تصمیم شما برای انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست تاثیرگذار است، هزینه‌های مربوط به درمان با پزشک مورد نظر است. اگر بیمه چشم دارید یا دارای بیمه تکمیلی هستید که خدمات بینایی را نیز در بر می‌گیرد، پزشکانی را انتخاب کنید که با بیمه شما قرارداد داشته باشند. با مراجعه به مطب پزشک مورد نظر و ارائه اطلاعات بیمه خود از تامین هزینه‌های خود مطمئن شوید. همچنین بسیاری از شرکت‌های بیمه، لیست طرف قراردادهای خود را در وب‌سایت بیمه مربوطه قرار می‌دهند. با مشاهده این لیست، به مراکز طرف قرارداد مراجعه کنید.

در برخی از کشورها، افرادی به نام مدیر مراقبت از افراد مسن در رابطه با بیماری‌های چشم را بر عهده می‌گیرند. این عمل توسط اپتومتریست و چشم‌پزشکان نیز توصیه می‌شود. اما توجه داشته باشید که مدیر جهت انجام مراقبت‌های پزشکی از متخصص چشم کمک می‌گیرد.

هنگام ارائه اطلاعات بیمه خود، از نحوه رسیدگی بیمه به مطالبات نیز مطلع شوید. در برخی از بیمه‌ها بایستی هزینه را پرداخت کنید و پس از آن نسبت به دریافت وجه خود اقدام کنید. اما در برخی دیگر نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و تمام آن توسط شرکت بیمه شما پرداخت می‌شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بیمه نیستید، بهتر است از هزینه چشم پزشک یا اپتومتریست مورد نظر، جهت انجام آزمایش‌ها و عمل‌های مختلف اطلاع پیدا کنید و بعدا در این مورد به مشکل برنخورید.

چه زمانی باید جهت انجام معاینات به چشم پزشک مراجعه کنم؟

در حالت ایده آل، انجام معاینات منظم هر سال یک‌بار به شما در اطمینان از سلامت چشمان خود، کمک می‌کند. ممکن است برخی افراد بیش از یک‌بار در سال به چشم پزشک یا اپتومتریست برای اطمینان بیشتر مراجعه کنند. بعضی اوقات در اشخاص مختلف به ویژه افراد بالای ۵۰ سال، بینایی در طول یک سال تغییر می‌کند. بنابراین، انجام معاینات منظم در این مواقع جهت تشخیص مشکلات بینایی تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه برخی دیگر از نشانه‌هایی که بیانگر نیاز چشمان شما به معاینه را نشان می‌دهد را ذکر می‌کنیم.

  • چشمان قرمز و غیرعادی: زمانی که چشمان شما قرمز، خشک و خارش‌دار است و یا هر گونه مشکل غیرعادی در چشمان خود مشاهده می‌کنید، باید به متخصص چشم یا اپتومتریست جهت انجام معاینات و دریافت درمان‌های لازم مراجعه کنید.
  • سابقه بیماری: زمانی که شما بیماری خاصی مانند دیابت دارید، روی سلامت چشم‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین اگر سابقه بیماری خانوادگی نیز دارید، بهتر است نسبت به انجام معاینات منظم اقدام کنید.
  • تاخیر در انجام معاینات لازم: از آخرین باری که معاینات چشم را انجام داده اید، زمان زیادی می‌گذرد. در نتیجه هر چه سریع‌تر باید نسبت به انجام این معاینات اقدام کنید.
  • بروز اختلال در رانندگی: اگر هنگام رانندگی در شب دچار مشکل می‌شوید و فاکتورهای خیابان را به خوبی مشاهده نمی‌کنید، باید به دنبال چشم پزشک یا اپتومتریست مناسب باشید. در غیر این صورت ممکن است گرفتار تصادفات جاده ای شوید.
  • مشکل در کار با رایانه: ممکن است بعد از گذراندن مدت زمانی طولانی در مقابل رایانه، دچار سردرد و تاری دید و درد چشم شوید. این موضوع یکی از نشانه‌های نیاز شما برای مراجعه به متخصص چشم است.
  • عدم توانایی در یافتن اهداف متحرک: اگر در زمان یافتن هدفی متحرک، دچار مشکل و سرگیجه می‌شوید، باید هر چه سریع‌تر به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • بروز مشکل در مطالعه: ممکن است برای خواندن کتاب یا روزنامه مجبور به دور نگه‌داشتن آنها شوید. گاهی اوقات نیز به ناچار یکی از چشمان خود را می‌بندید. پس شما به اپتومتریست جهت انجام معاینات نیاز دارید.
  • ضربه به سر: اگر پس از بروز مشکلاتی نظیر ضربه به سر دچار مشکلاتی در بینایی خود شده‌اید، باید فورا به متخصص چشم مراجعه کنید و روند درمان خود را انجام دهید.

بهتر است قبل از بروز تمام این موارد، جهت انجام معاینات اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که معاینات چشم‌ها فواید مختلفی دارد. چشم پزشک شما با نگاهی به چشمان شما طیف گسترده ای از بیماری‌ها نظیر دیابت و سرطان را تشخیص می‌دهد.

ویژگی‌های انتخاب بین چشم پزشک یا اپتومتریست

هر چند وقت یک‌بار باید معاینه چشم انجام دهم؟

در معاینه کامل چشم، که به آن معاینه چشم گشاد گفته می‌شود، چشم پزشک یا اپتومتریست، با قطره‌های چشم، مردمک چشم را جهت نگاه دقیق‌تر به قسمت داخلی چشم، بزرگ‌تر می‌کند. این معاینات ممکن است منجر به تجویز عینک یا لنز مناسب برای شما شود.

تمام افراد باید جهت جلوگیری از ابتلا به مشکلات چشمی و نابینایی، معاینات منظم را نزد متخصص چشم انجام دهند. اما به طور کلی، سن‌های مختلف باید به تعداد دفعات زیر به متخصص چشم مراجعه کنند:

39-20 سال

اگر 39-20 سال سن دارید؛ باید هر 5-3 سال یک‌بار معاینه کامل انجام دهید تا از سلامت چشمان خود به صورت کامل مطمئن شوید.

64-40 سال

اگر64-40سال سن دارید، باید هر 4-2 سال یک‌بار معاینات کامل چشم را انجام دهید.

 ۶۵ سال یا بالاتر

شما در این سن باید هر 2-1 سال یک‌بار، معاینه کامل چشم‌ها را انجام دهید. علاوه بر این موارد، همانطور که اشاره شد افراد با سابقه بیماری نظیر دیابت، مشکل بینایی قبلی، جراحی و سابقه بیماری خانوادگی به معاینات منظم چشم احتیاج دارند.

سخن آخر

سلامتی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی هر فرد است. چشم‌ها بخش اصلی سلامتی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است به مشکلاتی در بینایی خود برخورد کنیم. تشخیص مشکل توسط پزشک یا اپتومتریست، روند درمان و تشخیص بیماری را تسریع خواهد کرد. اغلب افراد در تمایز گروه‌های مختلف مراقبت از چشم دچار سردرگمی می‌شوند.

 اپتومتریست ها، چشم‌پزشکان و افراد بینایی‌سنج همه در فرآیند مراقبت از چشم نقش دارند. با این تفاوت که از نظر تحصیلات، تخصص و دامنه اختیارات پزشکی با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه هر کدام از آنها کار خاصی را انجام می‌دهند. بنابراین، اگر شما در انتخاب فرد مناسب به مشکل برخورده اید، بایستی در ابتدا در رابطه با خدماتی که هر گروه ارائه می‌دهد اطلاعات کسب کنید و روند درمان خود را تسریع بخشید.

اطلاعات بیشتر:

1 کامنت

ALIREZA POURBAVAND.. 7 اردیبهشت 1402 - 20:02

اغلب شنیده میشود که ، اطلاعات پزشکی بخش عمدهای ازسلامتی راتشکیل میدهد ..وشما عزیران نقش به سزائی دراین مورد دارید .دست مریزاد…بدون شک جامعه به شما افتخار میکند ..پیروزو سلامت باشید.

پاسخ

کامنت بگذارید