خانه عدسی دو دید و عدسی تدریجی در عینک به چه معنی است؟

عدسی دو دید و عدسی تدریجی در عینک به چه معنی است؟

نویسنده فروغ بیداری
عدسی دو دید

عدسی دو دید بهتر است یا عدسی تدریجی؟

عدسی دو دید (دو کانونی / بایوفوکال) و عدسی‌ تدریجی هر دو این امکان را به فرد می‌دهند تا با یک عینک هم فاصله دور را به‌راحتی ببیند و هم از آن برای مطالعه استفاده کند.

در حالیکه عدسی دو کانونی دارای یک بخش مخصوص مطالعه (اغلب به شکل حرف D) است، عدسی تدریجی هیچ مرز و خط مشخصی ندارد و همزمان برای دور بینی و نزدیک‌بینی مناسب است. به همین خاطر از لنز پراگرسیو (تدریجی) می‌توان در تمام طول روز استفاده کرد.

عدسی‌های تدریجی (پراگرسیو)

این عدسی‌ها به طور همزمان به اصلاح دور بینی، میان بینی و نزدیک بینی می‌پردازد.

عدسی تدریجی

عدسی چند کانونی (مولتی فوکال) سنتی

عدسی دو دید

در حالیکه تکنولوژی عدسی عینک در طول سال‌ها با تغییرات فراوانی همراه بوده است، لنزهای تدریجی سنتی (یا معمولی) 3 اصلاح بینایی یعنی نزدیک بینی، دور بینی و میانه بینی را به‌طور همزمان ارائه می‌کنند. به همین خاطر برای کسانی که با تازگی عینکی شده‌اند گزینه خوبی می‌توانند بشمار بیایند.

البته، به خاطر قدیمی بودن این فناوری ممکن است کمی انحراف غیرمرکزی داشته باشند و این مساله در مقایسه با طراحی پراگرسیو معمولی، یک مشکل به‌حساب می‌آید.

به دلیل همین مسایل منفی که طراحی سنتی بدنبال دارد، بیشتر کمپانی‌های سازنده عینک برای تولید عدسی‌های خود دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

عادت کردن به عدسی تدریجی

زمانی که برای نخستین بار از عدسی پراگرسیو استفاده می‌کنید یا حتی وقتی نمره عینک خود را عوض می‌کنید، ممکن است مدت زمان کوتاهی طول بکشد تا به آن عادت کنید. این دوره‌ی زمانی عادت کردن بین چند دقیقه تا چند روز و حتی یک ماه ممکن است به‌طول بیانجامد.

به منظور تسریع روند عادت کردن چشم به عینک با عدسی‌های تدریجی ما پیشنهاد می‌کنیم تا لنزهای پراگرسیو با سطح پشتی آزاد را انتخاب کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم عینک جدید خود را در خانه یا اداره دایم به چشم داشته باشید و از عینک قبلی خود دیگر استفاده نکنید. اما برای رانندگی، فقط زمانی که چشم به لنز عینک طبی عادت کرد از آن استفاده کنید تا خطری متوجه شما نشود.

عدسی‌های تدریجی در سه نوع مختلف عرضه می‌شوند که در زیر به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

عدسی مولتی فوکال (چند دید) استاندارد

عدسی دو دید

این نوع عدسی برای همه افراد مناسب است؛ چه آنهایی که تازه عینک استفاده می‌کنند و چه کسانی که قبلا هم عدسی پراگرسیو داشته‌اند. این عدسی‌ها، متناسب با حرکات چشم، بهترین و واضح‌ترین دید را برای فاصله‌های دور و نقاط نزدیک مهیا می‌کند.
به زبان ساده‌تر، لنز چند کانونی (مولتی فوکال) استاندارد برای دور بینی و نزدیک بینی طراحی شده و دیدی واضح و راحت برای فرد ایجاد می‌کند تا با یک عینک، همه مشکلات بینایی خود را برطرف کند.
البته گفتنی است این لنزها برای فعالیت‌های معمولی و روزمره مناسب هستند.

عدسی چند کانونی پرمیوم

عدسی چند کانونی پرمیوم، وضوح دید بسیار عالی از فاصله دور تا نزدیک ارائه می‌دهد به طوری که می‌توان گفت 20 درصد دید عریض‌تر با فوکوس نرم مینیمال دارد تا عمق میدان دید متعادل شده و فاصله‌های دور، میانه و نزدیک را با وضوح کامل ببیند.

این طراحی عدسی نرم برای کسانی که وقت زیادی را برای نگاه به سوژه‌های میانه یا نزدیک سپری می‌کنند، مناسب است.

عدسی چند کانونی برتر

عدسی دو دید

طراحی این عدسی‌ها با تکنولوژی Digital-Ray-Path بهینه شده است به‌طوری که بهترین تعادل را بین دید دور، نزدیک و حتی میانه ایجاد می‌کند تا کاربر در طبیعی‌ترین حالت از عینک خود بهره‌مند شود.

این طراحی عدسی سخت برای کسانی مناسب است که می‌خواهند با یک عینک و یک عدسی همه فاصله‌های دور، نزدیک و میانه را با وضوح کامل ببینند و از عینک خود در تمام طول روز استفاده کنند.

عدسی دو دید (دو کانونی)

عدسی‌های دو کانونی اغلب با یک بخش مخصوص به شکل D عرضه می‌شوند که مخصوص نزدیک‌بینی است.

عدسی دو دید

عدسی دو دید R28 گرد

عدسی دو دید

بخش نزدیک بینی در این فرم از عدسی‌های دو کانونی گرد و دایره‌ای است.

عدسی دو دید D28 تخت

عدسی دو دید

بخش نزدیک بینی در این فرم از لنزهای دو کانونی به شکل حرف D است که بخش بالایی آن صاف و تخت و بخش پایینی آن خمیده است. این مدل، رایج‌ترین عدسی دوکانونی است.

عدسی دو دید D35 تخت

همانند مدل D28 بخش نزدیک بینی در این فرم از لنزهای دو دید نیز به شکل حرف D است با این تفاوت که اندازه بزرگ‌تری (35 میلی‌متر) دارد.

عدسی دو دید C28 بالا گرد

بخش نزدیک بینی در این فرم از لنزهای دو کانونی به شکل حرف C است که در بخش بالای خود یک انحنا نیز دارد. از بالای این بخش نور کمتری منعکس می‌شود. این عینک‌ها به نسبت مدل‌های دیگر استفاده راحت‌تری دارند.

سوالات رایج در مورد عدسی دو دید و عدسی تدریجی

فرق عدسی دو دید و تدریجی چیست؟

عدسی دو دید دارای یک بخش مخصوص مطالعه (اغلب به شکل حرف D) است، عدسی تدریجی هیچ مرز و خط مشخصی ندارد و همزمان برای دور بینی و نزدیک‌بینی مناسب است. به همین خاطر از لنز پراگرسیو (تدریجی) می‌توان در تمام طول روز استفاده کرد.

عدسی دو دید چیست؟

بایوفوکال / دو کانونی یا دو دید به نوعی عدسی عینک گفته می‌شود که از دو نمره متفاوت تشکیل شده است. این نوع عدسی مختص کسانی است که هم در دید دور خود مشکل دارند و هم در دید نزدیک، همچنین مایل نیستند از دو عینک استفاده کنند. در عدسی دودید، از بخش فوقانی، جهت دید دور و از قطعهٔ پائین عدسی، برای دید نزدیک استفاده می‌شود.

مشخصات عدسی تدریجی عینک چیست؟

عدسی های دو دید تدریجی اساسا دید کامل و مناسب فراهم می کنند بدون اینکه خط دو کانونه بودن عدسی قابل رویت باشد. یعنی هیچ خطی که نشان دهنده دو دید بودن عینک است را ندارند.

چقدر طول می‌کشد به عدسی تدریجی عادت کنیم؟

عادت کردن به عدسی تدریجی حدود 10 روز طول می‌کشد. اما در عوض، دید کامل و واضحی برای فرد ایجاد می‌کند. قیمت این عدسی‌ها نسبت به انواع تک دید بالاتر است زیرا منحصرا برای فرد ساخته می‌شود.

1 کامنت

Ishaq nazari 13 مرداد 1402 - 19:52

سلام آیا عینک چند کانونی در ایران در دست رس است یعنی در ایران ساخته میشه و چطور سفارش بدیم

پاسخ

کامنت بگذارید