خانه بهترین عینک آفتابی برای رانندگی چیست؟

بهترین عینک آفتابی برای رانندگی چیست؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک آفتابی برای رانندگی

عینک آفتابی برای رانندگی چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگام انتخاب عینک آفتابی برای رانندگی باید در انتخاب فریم و عدسی مناسب نهایت دقت و وسواس را به خرج بدهید.

شاید تاکنون به این نکته توجه نداشته‌اید، اما خوب است بدانید که برخی از فریم‌های عینک برای زمانی که پشت فرمان نشسته‌اید و در حال رانندگی هستید، به‌هیچ وجه گزینه مناسبی نیستند.

برخی از مدل‌های عینک آفتابی اجازه نمی‌دهند نور کافی به چشم برسد و همین امر منجر به کاهش دید می‌شود. یا بعضی دیگر دارای عدسی‌های رنگی خاصی هستند که نور، کنتراست یا حتی رنگ‌ها را تغییر می‌دهند و در نتیجه راننده متوجه تفاوت بین اجسام یا سوژه‌های گوناگون نمی‌شود.

به همین خاطر، در این مقاله سعی شده تا تمامی فاکتورهایی که لازم است هنگام انتخاب عینک آفتابی مناسبِ رانندگی بدانید برشمرده شود تا از احتمال خطر تصادف در جاده‌ها تا حدی کاسته شود.

در ادامه این مطلب لوناتو گزینه‌هایی همچون راهنمای انتخاب فریم، فرم عدسی عینک ، تراکم رنگ عدسی، پوشش روی لنز عینک و مسایل ایمنی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

همراهمان باشید.

بهترین عینک آفتابی برای رانندگی بر اساس فریم عینک

خرید عینک آفتابی
عینک‌های اورسایز احتمال تصادف خودروها را افزایش می‌دهند.

هنگام رانندگی بسیار مهم است که دید محیطی کاملی داشته باشید و در عین حال از چشمان خود در برابر تابش‌های مضر آفتاب هم محافظت کنید. از این رو، فریم‌های سایز بزرگ همچون عینک‌های آفتابی برندهایی همچون ویکتوریا بکهام یا پریس هیلتون، به این دلیل که دید محیطی و غیرمرکزی را مسدود می‌کنند، به هیچ عنوان برای رانندگی گزینه‌های مناسبی نیستند. عینک‌های اورسایز احتمال تصادف خودروها را افزایش می‌دهند.

عینک‌های آفتابی که عدسی‌های بزرگ و فریم باریکی دارند، همچون عینک‌های خلبانی، گزینه‌های خوبی برای رانندگی بشمار می‌روند؛ زیرا دید کاملی در اختیار کاربر می‌گذارند و در عین حال از چشمان او در برابر اشعه‌های خورشید هم محافظت می‌کنند.

همچنین، عینک‌هایی که فریم آنها به کناره‌های دسته کشیده شده است نیز برای رانندگی گزینه‌های مناسبی هستند زیرا با حفظ کامل دید، از چشم در برابر خورشید محافطت می‌کنند.

لازم است اشاره کنیم، علاوه بر موارد مذکور باید به جنس فریمی که برای رانندگی انتخاب می‌کنید هم توجه داشته باشید. این را در نظر بگیرید، عینک انتخابی شما به‌گونه‌ای باشد که در تصادف احتمالی مشکلی برای چشمانتان ایجاد نکند. البته باید بگوییم که هیچ قاعده یا راهنمای خرید خاصی در این رابطه وجود ندارد.

در آخر باز هم توصیه اکید داریم که عینکی که از همه طرف دید کاملی برای چشمان شما مهیا می‌کند، بهترین عینک آفتابی برای رانندگی محسوب می‌شود.

بهترین عینک آفتابی برای رانندگی بر اساس رنگ عدسی

خرید عینک آفتابی
بهترین رنگ لنز عینک برای رانندگی توسی و قهوه‌ای (با پوشش پلاریزه) است زیرا کاملا خنثی عمل می‌کنند.

رنگ‌های مختلف لنز عینک تعیین کننده این هستند که چه میزان نور مرئی به چشم بیننده می‌رسد، فرد رنگ‌ها را چگونه می‌بیند و میزان کنتراست تصاویر و رنگ‌ها چگونه است.

با این تفاسیر، انتخاب رنگ اشتباه برای عدسی عینک آفتابی رانندگی می‌تواند روی رنگ چراغ‌ها یا علائم راهنمایی و رانندگی تاثیر منفی بگذارد و خطر تصادف را بالا ببرد.

به گفته‌ی متخصصان و کارشناسان چشم‌پزشکی، عینک‌آفتابی با عدسی‌هایی به رنگ صورتی، آبی و سبز «نباید» هرگز هنگام رانندگی مورد استفاده قرار بگیرند. دلیلش هم این است که رنگ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را تغییر می‌دهند و مشکل ایمنی دارند.

بهترین رنگ لنز عینک برای رانندگی توسی و قهوه‌ای (با پوشش پلاریزه) است زیرا کاملا خنثی عمل می‌کنند و رنگ و نور را بدون هیچ تغییری به چشم شخص می‌رسانند.

تقریبا بسیاری از عینک‌های آفتابی مخصوص رانندگی با عدسی‌هایی به رنگ زرد یا خردلی تولید می‌شوند زیرا میزان کنتراست را بالا می‌برند و دید واضح‌تری برای راننده ایجاد می‌شود.

بهترین عینک آفتابی برای رانندگی بر اساس تراکم رنگ عدسی

علاوه بر انتخاب رنگ مناسب برای لنز عینک آفتابی، باید به تراکم رنگ آن هم توجه داشته باشید. این تراکم از 0 (واضح) تا رقم 4 (خیلی تیره) متغیر است و نشان می‌دهد که چه میزان نور وارد چشم فرد می‌شود.

باید توجه داشته باشید که مثلا یک جفت عدسی توسی نباید به یک اندازه از ورود نور به چشم فرد جلوگیری کنند و رقم تراکم رنگ آنها باید با هم متفاوت باشد.

برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید، عکس‌های زیر به شما کمک خواهند کرد:

کلاس 0 (واضح): 80 درصد تا 100 درصد انتقال نور
مناسب برای رانندگی در شب یا روز

کلاس 1 (سبک): 43 درصد تا 80 درصد انتقال نور
مناسب برای رانندگی در روز در نور ملایم آفتاب

عینک آفتابی برای رانندگی

کلاس 2 (متوسط): 18 درصد تا 43 درصد انتقال نور
مناسب برای رانندگی در روز در نور بسیار کم آفتاب

عینک آفتابی برای رانندگی

کلاس 3 (تیره): 8 درصد تا 18 درصد انتقال نور
مناسب برای رانندگی در روز در نور روشن آفتاب

کلاس 4 (خیلی تیره): 3 درصد تا 8 درصد انتقال نور
مناسب برای رانندگی در روز در نور بسیار زیاد آفتاب (ارتفاعات) اما مناسب رانندگی در شب یا روز نیست

همان‌طور که در تصاویر بالا هم مشاهده کردید، عینک‌هایی با عدسی کلاس 4 نباید هرگز برای رانندگی استفاده شوند. این در حالیست که عدسی‌های کلاس صفر برای این امر کاملا مناسب هستند.

رانندگی کردن با عینکی که تراکمِ رنگ عدسی آن صحیح نباشد می‌تواند در میزان تمرکز راننده اختلال ایجاد کرده و حتی سبب خواب‌آلودگی و افزایش خطر تصادف شود.

عدسی‌های فتوکرومیک برای رانندگی مناسب نیستند

با اینکه اغلب کاربران ترجیح می‌دهند برای روزهای گرم تابستانی که آفتاب بسیار شدید است از لنزهای حساس به نور یا همان عدسی فتوکرومیک استفاده کنند، اما باید بدانید که این عدسی‌ها برای رانندگی چندان گزینه‌های خوبی بشمار نمی‌روند.

لنزهای فتوکرومیک بر اساس شدت نور خورشید و به صورت خودکار، تراکم رنگشان تغییر می‌کند (زیاد یا کم می‌شود)

فتوکرومیک‌ها به این خاطر برای رانندگی مناسب نیستند که در تغییر تراکم رنگ عدسی گاهی تاخیرهایی وجود دارد. این تاخیرها می‌توانند در دید راننده در جاده تاثیر منفی بگذارد و خطر تصادف در نتیجه‌ی دید ناکافی برای وی بدنبال داشته باشد.

البته لازم است اشاره کنیم که برخی از عینک‌های فتوکرومیک مخصوص رانندگی طراحی و تولید می‌شوند. این عدسی‌ها در فضای داخلی خانه به حالت کاملا شفاف باز نخواهند گشت.

عدسی‌های تدریجی عینک برای رانندگی

عینک آفتابی برای رانندگی

رنگ بعضی از عدسی‌ها به صورت تدریجی ساخته می‌شود، یعنی تراکم رنگ در بالا بیشتر و در پایین عدسی کمتر است. این لنزها بهترین گزینه برای استفاده حین رانندگی بشمار می‌روند زیرا از بالا، با تراکم رنگ شدید از ورود آفتاب به چشم پیشگیری می‌کنند. در پایین هم با رنگ کم، دید دقیق‌تر و واضح‌تری از جاده و داشبورد را برای راننده فراهم می‌کنند.

البته باید توجه داشته باشید که این عینک‌ها برای زمانی که خورشید بالاست مناسب خواهند بود و وقتی خورشید پایین یا به وسط آسمان می‌رسد، این عینک‌های آفتابی هم کارایی خود را از دست می‌دهند. یعنی برای رانندگی در بعدازظهر چندان مناسب نخواهند بود.

عدسی‌های پلاریزه عینک برای رانندگی

عینک آفتابی برای رانندگی

عدسی‌های پلاریزه در عینک‌های آفتابی یکی از بهترین گزینه‌ها برای رانندگی هستند. به این خاطر که از بازتاب شدید نور جلوگیری می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا راننده بدون مانع و مزاحمتِ نوری به رانندگی در جاده ادامه دهد.

همچنین از خستگی چشم پیشگیری و از تابش‎های مضر فرابنفش نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه، کنتراست و وضوح تصویر بیشتر خواهد شد.

پوشش‌های روی لنز عینک آفتابی

هنگام انتخاب عینک آفتابی برای رانندگی باید به پوشش لنز آن هم توجه داشته باشید. به‌طور مثال، پوشش ضدبازتاب کمک می‌کند تا نور بیشتری از عدسی منتقل شود و در نتیجه وضوح دید بیشتری برای کاربر مهیا می‌کند. از دیگر مزیت‌های این پوشش این است که چربی یا آب به خود نمی‌گیرد و در نتیجه عینک آفتابی در اغلب مواقع تمیز خواهد بود.

پوشش ضد خش عدسی‌های عینک آفتابی نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر داشته باشید. وجود خراش روی سطح لنز سبب انعکاس نور یا کثیف شدن آن می‌شود و در نهایت باعث ضعیف شدن دید کاربر خواهد شد.

علامت CE عینک آفتابی برای رانندگی

در آخر هم توصیه می‌کنیم هنگام خرید عینک آفتابی برای رانندگی حتما به بخش داخلی دسته‌ی عینک نگاه کنید تا علامت CE را ببینید. این علامت نشان‌دهنده این است که عدسی‌های عینک بر اساس استاندارد BS EN 1836:2005 اروپا ساخته شده است و محافظت مناسبی در برابر اشعه فرابنفش خورشید دارند.

سوالات رایج در مورد بهترین عینک آفتابی برای رانندگی

بهترین رنگ عدسی عینک آفتابی برای رانندگی چیست؟

بهترین رنگ عدسی عینک برای رانندگی توسی و قهوه‌ای (با پوشش پلاریزه) است زیرا کاملا خنثی عمل می‌کنند و رنگ و نور را بدون هیچ تغییری به چشم شخص می‌رسانند.

رنگ عدسی در انتخاب عینک آفتابی مخصوص رانندگی مهم است؟

بله، انتخاب رنگ اشتباه برای عدسی عینک آفتابی مخصوص رانندگی می‌تواند روی رنگ چراغ‌ها یا علائم راهنمایی و رانندگی تاثیر منفی بگذارد و خطر تصادف را بالا ببرد.

از عینک فتوکرومیک می‌توان برای رانندگی استفاده کرد؟

فتوکرومیک‌ها به این خاطر برای رانندگی مناسب نیستند که در تغییر تراکم رنگ عدسی گاهی تاخیرهایی وجود دارد. این تاخیرها می‌توانند در دید راننده در جاده تاثیر منفی بگذارد و خطر تصادف در نتیجه‌ی دید ناکافی برای وی بدنبال داشته باشد.

کدام شکل عینک برای رانندگی مناسب‌تر است؟

عینک‌های آفتابی که عدسی‌های بزرگ و فریم باریکی دارند، همچون عینک‌های خلبانی، گزینه‌های خوبی برای رانندگی بشمار می‌روند؛ زیرا دید کاملی در اختیار کاربر می‌گذارند و در عین حال از چشمان او در برابر اشعه‌های خورشید هم محافظت می‌کنند.

1 کامنت

امید 15 دی 1401 - 00:09

دمت گرم عالی بود

پاسخ

کامنت بگذارید