خانه آیا می‌دانید لنزهای تماسی چگونه ساخته می‌شوند؟

آیا می‌دانید لنزهای تماسی چگونه ساخته می‌شوند؟

نویسنده تیم لوناتو
آیا می‌دانید لنزهای تماسی چگونه ساخته می‌شوند؟
روند تولید لنزهای تماسی بسته به نوع آن‌ها و اینکه لنز نرم، لنز سخت نفوذپذیر به گاز، یا لنز هیبریدی باشند، متفاوت است. به همین خاطر، برای کسب اطلاعات لازم در مورد روش ساخت انواع لنزهای چشم از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید. با لوناتو همراه باشید.

روش ساخت لنزهای نرم چگونه است؟

لنزهای نرم از پلیمرهای پلاستیکی هیدروفیلیک (دوستدار آب) موسوم به هیدروژل‌ها ساخته می‌شوند. این مواد قادر به جذب آب هستند و بدون اینکه در کیفیت بینایی‌شان تغییری ایجاد شود، نرم و قابل انعطاف می‌شوند. لنزهای تماسی نرم که شامل نمونه‌هایی با نفوذپذیری بسیار بالای اکسیژن با نام لنزهای هیدروژلی سیلیکونی،به دو روش برش و تراش‌دادن با دستگاه یا روند قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند. تقریبا بیشتر لنزهای تماسی یک‌بار مصرف از طریق قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند. روش برش و تراش‌دادن با دستگاه: در این پروسه، دیسک‌های غیرهیدراته از مواد لنزهای تماسی نرم به صورت جداگانه روی میله‌های چرخشی سوار می‌شوند و با ابزار بسیار دقیق برش که تحت کنترل کامپیوتری هستند، شکل می‌گیرند. پس از شکل گرفتن و تراشیدن سطوح داخلی و خارجی، لنز از دستگاه خارج شده و برای نرم شدن آبرسانی و هیدراته می‌شود. پس از پایان مراحل تولید، لنز وارد مرحله تست کیفیت می‌شود. از آنجا که روش برشکاری مراحل متعددی دارد و بسیار زمان‌گیر است، در طول سال‌های اخیر بیشتر مراحل آن اتوماتیک شده است. با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری و روبات‌های صنعتی، در حال حاضر یک لنز تماسی نرم با دستگاه برش در عرض چند دقیقه تولید و آماده عرضه می‌شود. قالب‌گیری تزریقی: در این روش، مواد سازنده لنز تماسی در حالت مذاب حرارت داده می‌شوند. سپس درون قالب‌های طراحی‌شده با کامپیوتر تزریق شده و تحت فشار قرار می‌گیرند. در مرحله بعدی، لنزها به‌سرعت سرد شده و از قالب‌ها خارج می‌شوند. لبه‌های لنز صیقلی داده شده و آب‌رسانی می‌شوند تا نرم شوند. در آخر هم تحت آزمایش کیفیت قرار می‌گیرند. تقریبا بیشتر لنزهای تماسی یک‌بار مصرف از طریق قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند. این روش بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از روش برش با دستگاه است.

روش ساخت لنزهای نفوذپذیر به گاز چگونه است؟

بیشتر لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز که به نام لنز GP نیز شناخته می‌شوند، از پلیمرهای پلاستیکی نفوذپذیر اکسیژن ساخته می‌شوند که شامل سیلیکون و فلورین است. لنزهای جی‌پی، آب کمتری دارند و از این‌رو در چشم سفت می‌مانند. لنزهای نفوذپذیر به گاز اغلب تحت تجویز پزشک متخصص و به صورت شخصی ساخته می‌شود. از این‌رو نسبت به دیگر مدل‌های لنز، قیمت بالاتری دارد. سفارشی بودن تولید لنزهای GP بسیار اهمیت دارد زیرا این لنزها همانند نمونه‌های نرم در چشم تغییر شکل نمی‌دهند و باید دقیقا متناسب با قرنیه بیمار ساخته شود. کوچک‌ترین تفاوتی در طراحی این لنزها می‌تواند موجب اذیت شدن چشم شده و حتی رسالت درمان خود را نیز به انجام نرساند. لنزهای نفوذپذیر به گاز همانند لنزهای نرم با دستگاه‌های کامپیوتری برش داده می‌شوند با این تفاوت که باید تحت تجویز چشم‌پزشک و به صورت خشک ساخته می‌شوند. پزشکان در مطب‌های خود، لنزها را درون محلول مراقبت لنزهای تماسی خیس می‌کنند تا باز شوند. این محلول باعث می‌شود تا سطح لنز برای گذاشتن در چشم نرم‌تر شود. بیشتر لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز که به نام لنز GP نیز شناخته می‌شوند، از پلیمرهای پلاستیکی نفوذپذیر اکسیژن ساخته می‌شود

روش ساخت لنزهای هیبریدی چگونه است؟

لنزهای تماسی هیبریدی دارای بخش اپتیکال مرکزی هستند که از پلاستیک‌های سخت نفوذپذیر به گاز ساخته شده‌اند و با نواری غیرمرکزی احاطه می‌شوند که از مواد لنزهای نرم ساخته شده است. لنزهای دوگانه نیز بسیار شبیه ساخت لنز نرم با دستگاه‌های برش تولید می‌شوند با این تفاوت که دیسک‌های پلاستیکی برش‌داده‌شده با ماشین‌تراش دارای مرکز نفوذپذیر به گاز بوده و با مواد لنز تماسی نرم و غیر هیدراته احاطه شده است. هر دو نوع ماده سازنده، به وسیله تکنولوژی مخصوصی به یکدیگر پیوند می‌خورند تا از هرگونه جدا شدن مواد از هم در طول برش و آبرسانی پیشگیری شود.

کامنت بگذارید