خانه بیماری‌های چشم که به سن مربوط می‌شوند را با تغذیه مناسب درمان کنید

بیماری‌های چشم که به سن مربوط می‌شوند را با تغذیه مناسب درمان کنید

نویسنده تیم لوناتو
بیماری‌های چشم که به سن مربوط می‌شوند
  بیماری‌های چشم که به سن مربوطند، همچون ماکولار دژنراسیون و آب‌مروارید در افراد بزرگ‌سال می‌توانند به بروز مشکلات جدی برای چشم و حتی نابینایی در فرد منجر شوند. اما با تغییر سبک زندگی و نوعِ تغذیه خود می‌توانید از پیشامد چنین مشکلاتی پیشگیری کنید. علاوه بر تغذیه مناسب، شما می‌توانید با محافظت از چشم در برابر پرتوهای مضر فرابنفش، ترک سیگار و انجام تست بینایی‌سنجی به صورت سالانه هم از بروز هر نوع مشکلی در بزرگسالی پیشگیری کنید. بیماری‌های دژنراسیون ماکولار ، آب‌سیاه و رتینوپاتی دیابتی را اگر به‌موقع تشخیص دهید، قابل درمان خواهند بود. به همین خاطر لازم است هر سال دست‌کم یک‌بار تست بینایی و آزمایش چشم بدهید.

رژیم غذایی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سلامت چشم

رژیم غذایی سالم یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی شخصی‌اش بشمار می‌رود. شما می‌توانید با انتخاب مواد غذایی مفید، سالم و تازه و همچنین مصرف قرص‌های مکمل ضروری برای بدن، خظر ابتلا به مشکلات بینایی را به صفر برسانید. میوه‌ها و سبزیجات همیشه بهترین انتخاب‌ها بشمار می‌روند. بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولار، آب‌مروارید و دیگر بیماری‌های مربوط به سن همگی در نتیجه کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های مفید در بدن پدیدار می‌شوند. رژیم غذایی یک فرد باید شامل مقادیر زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه باشد تا آنتی‌اکسیدان ضروری برای محافظت از چشم تامین شود. آنتی‌اکسیدان به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازد که سبب شکل‌گیری بیماری‌های چشم مربوط به سن می‌شوند. لوتین و زاگزانتین، رنگ‌های گیاهی هستند که کارتونوئید نامیده می‌شوند و برای محافظت از شبکیه چشم در برابر تغییرات رادیکال‌های آزاد ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری هستند. اسفناج و کِیل (نوعی کلم سبز) بهترین منابع خوراکی برای لوتین و زاگزانتین هستند. این مواد در نخودفرنگی، ذرت و بروکلی نیز به وفور یافت می‌شوند. ویتامین A که برای بینایی انسان ضروری است را می‌توانید در سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی همچون هویج و کدوحلوایی پیدا کنید. میوه‌های حاوی ویتامین C نیز منبع مفیدی برای تامین آنتی‌اکسیدان بدن هستند.

راهنمای رژیم غذایی برای سلامت چشم

با راهنمای رژیمی زیر شانس خود برای داشتن بینایی بهتر در سال‌های آینده زندگی را افزایش دهید: 1- مصرف غلات و حبوبات را افزایش دهید نان فانتزی و سریال‌های صبحانه (غلات) مملو از آرد سفید و شکر هستند که خطر ابتلا به مشکلات چشم در سنین بالا را افزایش می‌دهند. به جای این مواد، نان‌هایی همچون سنگگ را انتخاب کنید که 100 درصد از دانه‌های خوراکی کامل تهیه شده‌اند. برای صبحانه هم مواد حاوی فیبر همچون جو یا جودوسر را انتخاب کنید که روند جذب و هضم قند و نشاسته را کاهش می‌دهند. فیبر همچنین باعث می‌شود تا فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد. در نتیجه از میزان کالری مصرفی می‌کاهد و می‌تواند به تناسب اندام هم کمک شایانی کند. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که هر فرد  دست‌کم نیمی از وعده‌های غذایی‌اش را به غلات و حبوبات اختصاص دهد. 2- چربی‌های سالم و مفید مصرف کنید اسیدهای چرب امگا سه که در ماهی به وفور یافت می‌شود، روغن دانه کتان، گردو و روغن کانولا برای درمان خشکی چشم و آب‌مروارید به شدت مفید هستند. در هفته دست‌کم دو وعده ماهی میل کنید. یا هر روز روغن کتان مصرف کنید. برای غذاهای سرخ‌کردنی بهتر است از روغن گردو یا روغن کانولا بهره بگیرید. 3- مصرف پروتئین را افزایش دهید این را به‌خاطر داشته باشید که چربی گوشت‌ها و روش‌های پخت تعیین کننده سالم یا مضر بودن غذاها بشمار می‌روند. سعی کنید تا جای ممکن مصرف چربی‌های اشباع‌شده‌ی گوشت قرمز و لبنیات را کاهش دهید تا از پیدایش ماکولار دژنراسیون پیشگیری کنید. در عوض، گوشت لخم، ماهی، آجیل، تخم‌مرغ و بقولات را به عنوان منابع مفید پروتئین انتخاب کنید. بیشتر گوشت‌های قرمز و غذاهای دریایی منابع خوبی برای زینک هم بشمار می‌روند. تخم‌مرغ نیز برای تامین لوتین بدن گزینه مناسبی است. 4- از مصرف سدیم پرهیز کنید مصرف سدیم زیاد خطر ابتلا به آب‌مروارید را افزایش می‌دهد. تا حد ممکن، مصرف نمک و مواد نمکی را کاهش دهید. برای حفظ سلامت چشم‌های خود باید روزانه کمتر از 2 هزار میلی‌گرم سدیم مصرف کنید. برای این منظور مصرف مواد غذایی تازه و منجمد را افزایش دهید. 5- میزان مصرف آب را افزایش دهید برای تامین آب بدن و دوری از مواد قندی و نمکیِ مضر برای بدن، ترجیحا لبنیات کم‌چرب را برای تامین کلسیم انتخاب کنید. برای نوشیدنی‌های روزانه هم آب سبزیجات و میوه‌های طبیعی را برگزینید. مصرف آب را افزایش داده و کمتر کافئین مصرف کنید. با رعایت این موارد، می توانید از خشکی چشم، خارش، سوزش و قرمزی چشم‌ها (ناشی از خشکی) خلاص شوید.

ویتامین‌ها و مکمل‌های مخصوص چشم

حتی اگر هر روز میوه، سبزیجات، پروتئین و ماهی مصرف کنید، باز برای حفظ سلامت چشم‌های خود به مکمل‌های مغذی روزانه هم نیاز خواهید داشت. در این راستا، انجمن مطالعات بیماری‌های چشم مربوط به سن، فهرست کاملی از مکمل‌های مفید برای چشم و بینایی را تهیه کرده است که می‌توانید با کمک آن از احتمال بروز هر مشکلی برای بینایی خود پیشگیری کنید. موسسه ملی چشم به طور ویژه در زمینه اثرات مصرف مولتی‌ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان در توسعه و پیشرفت AMD  و آب‌مروارید در بزرگسالان 55 تا 80 ساله تحقیق کرده است. یافته‌های علمی این موسسه نشان می‌دهند که مواد زیر قادرند ریسک ابتلا به AMD را تا 25 درصد بکاهند.
  • بتاکاروتن (15 میلی‌گرم)
  • ویتامین ث (250 میلی‌گرم)
  • ویتامین ای (400 IU)
  • زینک (80 میلی‌گرم)
همچنین مشخض شد با افزودن زاگزانیتن (2 میلی‌گرم) و لوتین (10 میلی‌گرم) یا اسید چرب امگا سه (350 میلی‌گرم DHA  و 650 میلی‌گرم EPA) به رژیم غذایی می‌توان از بیماری‌های چشمی مربوط به سن پیشگیری کرد. فولیک اسید و ویتامین B12 نیز از شکل‌گیری آب‌مروارید پیشگیری می‌کنند. با این تفاسیر، متخصصان معتقد هستند که برای داشتن چشمان سالم و بینایی کامل لازم است مکمل‌هایی را انتخاب کنید که مواد زیر را در خود داشته باشند.
  • ویتامین ث (250 تا 500 میلی‌گرم)
  • ویتامین ای (400 IU)
  • زینک (25 تا 40 میلی‌گرم)
  • مس (2 میلی‌گرم)
  • ویتامین ب کمپلکس + 400 mcg  فولیک اسید
  • اسید چرب امگا سه (2 هزار میلی‌گرم)
در آخر لازم است اشاره کنیم که مصرف ویتامین و مکمل‌ها را با مشورت پزشک متخصص انجام دهید. به‌خصوص زنان باردار و اشخاصی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند بدون مشورت با پزشک نباید مکمل مصرف کنند.

کامنت بگذارید