خانه ایمپلنت عنبیه مصنوعی چیست و آیا در ایران انجام می‌شود؟

ایمپلنت عنبیه مصنوعی چیست و آیا در ایران انجام می‌شود؟

نویسنده تیم لوناتو
ایمپلنت عنبیه مصنوعی

ایمپلنت عنبیه مصنوعی

ایمپلنت عنبیه مصنوعی چیست؟ یک عمل زیبایی چشم است. کاشت عنبیه در برخی موارد جنبه درمانی نیز دارد.

اگر اهل دنبال کردن بازار جراحی‌های زیبایی باشید، حتما اسم جراحی تغییر رنگ دایمی چشم یا کاشت عنبیه مصنوعی به گوشتان خورده است. البته اغلب چشم‌پزشکان با آن موافق نیستند. چون اعتقاد دارند که این جراحی می‌تواند عوارض خطرناکی به‌دنبال داشته باشد.

اما با همه این اوصاف افراد زیادی در جهان در صف عمل برای کاشت عنبیه رنگی مصنوعی هستند. تا به این واسطه رنگ چشم‌های خود را برای همیشه عوض کنند.

ایمپلنت عنبیه مصنوعی چیست؟

عنبیه بخشی از چشم است که حاوی رنگدانه های مختلف است و رنگدانه غالب که تعدادش از بقیه رنگدانه ها بیشتر باشد رنگ چشم ما را تعیین می کند. پس قسمت رنگی چشم همان عنبیه است.

در عمل کاشت عنبیه مصنوعی یک قطعه سیلیکونی نازک تحت جراحی با بیهوشی موضعی وارد چشم می شود.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

ایمپلنت عنبیه جدا از کاربردی که برای زیباسازی چشم و تغییر رنگ ظاهری عنبیه دارد در درمان برخی بیماری های چشمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، در سال 2011 برای درمان یک پسر 17 ساله که از بدو تولد به دلیل نداشتن مادرزادی عنبیه ، تا حدودی نابینا شده بود به کار گرفته شد.

در عمل کاشت عنبیه مصنوعی، یک برش 2.8 میلی متری در قرنیه ایجاد می‌شود. سپس از آن طریق ایمپلنت تاخورده درون آن جای داده می‌شود. پس از آنکه این ایمپلنت درون چشم قرار گرفت، به شکل اصلی باز می گردد.

ایمپلنت عنبیه مصنوعی

آیا در کشورمان عمل تغییر رنگ دائمی چشم انجام می‌شود؟

بله، عمل تغییر رنگ دائمی چشم چند بار در کشور انجام شد و در کنفرانس‌های علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و مخالفان بسیاری هم داشته. اما به هر حال در همه جای دنیا نوآوری‌های علمی با رضایت بیمار و مسئولیت‌پذیری پزشک انجام می‌شود.

کاشت عنبیه رنگی مصنوعی چه خطرهایی می‌تواند داشته باشد؟

این کار به مراتب خطرناک‌تر از استفاده از لنزهای تماسی رنگی است و می‌تواند باعث عفونت، تخریب قرنیه و افزایش فشار چشم (ابتلا به آب سیاه) و حتی نابینایی شود.

با وجود این افرادی هستند که تن به چنین عمل پرعارضه‌ای دهند؟

متاسفانه بله، به دلیل عوارض ایمپلنت عنبیه مصنوعی و غیرمنطقی بودن انجام آن، در آمریکا اجازه انجام آن صادر نشده و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید نکرده و فقط در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین انجام می‌شود.

در ایران چون معمولا استاندارد و نظارت قوی نداریم، این عمل چند مرتبه انجام شده اما حتی همان چند مورد، انتقاد بسیاری از چشم‌پزشکان را در پی داشت.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

آیا افرادی هستند که واقعا به چنین عمل‌هایی نیاز داشته باشند؟

بله، در افرادی که به دلایلی مثل ضربه به چشم عنبیه‌شان آسیب دیده و قسمتی پاره یا جدا شده و نور زیاد بیمار را آزار می‌دهد یا در افرادی که رنگ 2 چشم متفاوت از هم است، استفاده از این عنبیه‌های مصنوعی اشکالی ندارد و می‌توان عارضه آن را پذیرفت اما در افراد سالم انجام این عمل عاقلانه نیست.

ایمپلنت عنبیه مصنوعی

آیا عوارض این عمل آنی است یا به مرور بروز می‌کند؟

عوارض همان لحظه بروز نمی‌کند و چند سال بعد و با پا گذاشتن فرد به میانسالی خود را نشان می‌دهند.

امکان خارج کردن این عنبیه رنگی مصنوعی وجود دارد؟

بله ولی حتی درآوردن ایمپلنت عنبیه مصنوعی هم عارضه‌دار است. توصیه می‌کنم اگر کسی این عمل را انجام داده و هنوز عارضه‌ای ندیده، هرچه سریع‌تر آن را خارج ‌کند چون عارضه خارج کردن این عنبیه به مراتب کمتر از باقی ماندن آن در چشم است.

سوالاتی پیرامون ایمپلنت عنبیه مصنوعی

عمل ایمپلنت (کاشت) عنبیه مصنوعی چقدر طول می‌کشد؟

کاشت این ایمپلنت برای هر چشم 15 دقیقه طول می کشد و این جراحی تحت بیهوشی موضعی انجام می شود.

ایمپلنت عنبیه مصنوعی برای چه کسانی مفید است؟

این عمل برای افرادی که دو چشم آنها دارای دو رنگ متفاوت است، بیماران دچار زالی یا آلبینسیم، کسانی که فاقد عنبیه هستند، افرادی که به دنبال ضربه، دچار پارگی عنبیه شده اند و کسانی که دچار کیستیک و چندلایه ای بودن عنبیه هستند.

ایمپلنت عنبیه عوارض دارد؟

بله همانند هر عمل دیگری، ایمپلنت عنبیه هم ممکن است عوارضی همانند عفونت، افزایش فشار داخل چشمی، التهاب عنبیه یا ورم قرنیه به دنبال داشته باشد. البته همه این موارد با دارو قابل کنترل هستند.

کامنت بگذارید