خانه 12 نکته در مورد روش صحیح استفاده از لنز که باید بدانید

12 نکته در مورد روش صحیح استفاده از لنز که باید بدانید

نویسنده تیم لوناتو
روش صحیح استفاده از لنز

روش صحیح استفاده از لنز

روش صحیح استفاده از لنز شامل چندین نکته است که همیشه باید به خود یادآوری کنید. از شستن صحیح دست‌ها گرفته تا مدت زمان استفاده از لنزهای طبی و رنگی.

ما در زیر 12 نکته در مورد روش صحیح استفاده از لنز که باید بدانید را برایتان نوشته‌ایم. برای آگاهی از آنها تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

1- لنز را بر اساس مدت زمان تعیین شده استفاده کنید

مدت زمان استفاده از لنز را چشم‌پزشک به شما می گوید. یا هنگام خرید مدت زمان استفاده لنز روی جلد آن ذکر شده است. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید از لنزهایتان خوب نگهداری می کنید هم پس از اتمام تاریخ مصرف باید لنز را بیرون بیندازید حتی اگر تازه به نظر برسد. به این خاطر که استفاده از لنز که تاریخ آن گذشته باشد خطر عفونت چشم را افزایش می دهد.

2- قبل از دست زدن به لنز، دست‌های خود را بشویید

برای روش صحیح استفاده از لنز حتما قبل از دست زدن به لنز طبی یا لنز رنگی حتما دستانتان را بشویید. از صابونهای عطری استفاده نکنید. مطمئن شوید دستانتان کاملا تمیز هستند و روغنی نیستند. لنزها به دستهای خیس می چسبند پس حتما قبل از تماس با یک حوله بدون پرز آن ها را خشک کنید. قبل از تماس دست به لنز از نرم کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است به سطح لنز چشمی بچسبد.

3- روش صحیح گذاشتن لنز را یاد بگیرید

گذاشتن لنز

همیشه از یک چشم شروع کنید این گونه دیگر لنز چپ و راست را اشتباه نمی کنید.

ابتدا لنز را در کف دست بگذارید. چند قطره از محلولی که دکتر به شما پیشنهاد داده است را روی آن بریزید. با انگشت اشاره دست دیگر آن را بردارید. با آن یکی دست پلک خود را به پایین بکشید و لنز را در چشم بلغزانید و چند بار پلک بزنید.

4- روش صحیح برداشتن لنز از چشم را بیاموزید

پلک پایین را به پسمت ایین بکشید. چشم را رو به بالا ببرید. انگشت اشاره لنز را به سفیده چشم نزدیک کنید. با کمک انگشتان اشاره و شصت لنز را از روی چشم بلند کنید و بیرون بکشید.

5- هر شب لنز را بشویید و در محلول بگذارید

روش صحیح استفاده از لنز

روش صحیح استفاده از لنز این طور است که پس از درآوردن لنز آن را تمیز و به درستی نگهداری کنید. محلول های مخصوص شست  و شو و ضد عفونی کننده که پزشک به شما پیشنهاد می دهد بهترین راه برای تمیز نگه داشتن و نگهداری لنز است.

6- هرگز لنز تماسی را با آب معمولی نشویید

اگر محلول شست‌وشوی لنزتان تمام شده بود هرگز از آب استفاده نکنید. در آب باکتری هایی وجود دارد که ممکن است عفونت های جدی برای چشمان شما به وجود آورد . همچنین هرگز برای مرطوب کردن لنز آن را در دهان نگذارید یا از بزاق دهانتان استفاده نکنید. فقط از محلول لنز استفاده کنید.

7- قاب لنز چشم را مرتب ضدعفونی کنید

در روش صحیح استفاده از لنز تاکید شده که حتما از جعبه مخصوص نگهداری لنز استفاده کنید. آن را با محلول ضد عفونی کننده بشویید و پس از آنکه خشک شد از آن استفاده کنید. جعبه لنز را هر 3 ماه یک بار تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: استفاده از لنز چشم در دوران شیوع کرونا: چگونه سلامت چشم‌های خود را حفظ کنیم؟

8- سوزش و قرمزی چشم بعد از گذاشتن لنز را جدی بگیرید

اگر بر روی یا زیر لنز کثیفی یا غبار چسبیده باشد و یا لنز را برعکس گذاشته باشید احساس ناراحتی می کنید. لنز را در بیاورید و آن را با محلول مخصوص بشویید و دوباره بگذارید. اگر دوباره احساس ناراحتی کردید لنز را دربیاورید و به دکتر مراجعه کنید. اگر در هر حالتی در چشم احساس سوزش و قرمزی کردید به هیچ عنوان لنز نگذارید و به پزشک خود مراجعه کنید.

9- برای کودکان و نوجوانان لنز یک‌بارمصرف بخرید

اگر نوجوان بتواند از عهده تمیز و ضد عفونی کردن لنز بر بیاید می تواند از لنز استفاده کند. لنزهای یک روزه گزینه مناسبی برای نوجوانان است زیرا دیگر احتیاجی به تمیز کردن و نگهداری ندارد . می توانید با دکتر خود مشورت کنید و یک لنز مناسب برای نوجوان خود بگیرید . به آنها تذکر دهید که از لنز دوستانشان استفاده نکنند.

10- حتما قبل از آرایش لنز خود را بگذارید

قبل از آرایش لنز خود را بگذارید. از لوازم آرایشی ضد حساسیت استفاده کنید. خط چشم خود را از داخل پلک نکشید. حداقل هر 3 ماه یک بار لوازم آرایش خود را عوض کنید.

11- اگر ورزشکار هستید به جای عینک از لنز استفاده کنید

لنزها گزینه مناسبی برای انواع ورزش هستند زیرا روی آنها غبار یا مه نمی نشیند، دید شما را محدود نمی کند و خطر شکستن یا افتادن نیز ندارند. اما توصیه ما این است که به هیچ عنوان برای شنا از آنها استفاده نکنید حتی اگر از عینک شنا استفاده می نمایید، این کار موجب عفونت یا چسبیدن لنز به چشم می شود.

12- هنگام کار با کامپیوتر به چشم خود استراحت دهید

کار با کامپیوتر و موبایل برای مدت طولانی باعث می شود ما بدون پلک زدن به مانیتور خیره بمانیم که موجب خشک شدن چشم می شود. همچنین این امر باعث خستگی چشم نیز می شود. اگر لنز استفاده می‌کنید، می بایست از قانون 20-20-20 استفاده کنید. هر 20 دقیقه 20 ثانیه به چشمانتان استراحت بدهید و به چیزی در 20 متری خود نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ راهکار برای استفاده از لنز چشم در بهار؛ ملکه‌ حساسیت‌های فصلی

سوالات رایج در مورد روش صحیح استفاده از لنز

در دوران شیوع کرونا، بهترین روش استفاده از لنز چیست؟

مهم‌ترین کار برای مقابله با ویروس کرونا، رعایت بهداشت و شستن دایمی دست‌هاست. دست‌ها، ظروف مربوط به لنز، محلول و قاب لنز چشم را بشویید، ضدعفونی و خشک کنید. با دست‌های ضدعفونی شده، هر طرف لنز چشم را ۳۰ ثانیه با محلول مخصوص بشویید. سپس آن را در ظرف مخصوصش بگذارید.

اگر حساسیت فصلی داشته باشیم می‌توانیم لنز طبی استفاده کنیم؟

بله، با تجویز و اجازه پزشک و رعایت اصول بهداشتی می‌توانید این کار را بکنید. اگر حساسیت چشم شما به صورت سوزش و قرمزی بروز می‌کند، بهتر است با کمک قطره‌های اشک مصنوعی، سطح چشم خود را خیس و مرطوب نگه دارید. این کار از علائم حساسیت کم می‌کند.

لنز نرم باید بزرگ‌تر از سایز چشم باشد یا کوچک‌تر؟

لنزهای نرم باید حتما از سایز چشم بزرگ‌تر باشند. به این خاطر که لنز نرم بایستی در چشم حرکت ملایمی داشته باشد و این یک امر طبیعی است و در صورتی که بیش از حد به قرنیه بچسبد و حرکتی نداشته باشد باعث آسیب به قرنیه خواهد شد.

چرا هیچ سایز لنز اندازه چشم من نیست؟

افرادی که سیاهی و انحنای چشمانشان متفاوت است و هر لنزی که می‌گذارند برابر با سایز چشمشان نیست باید حتما کراتومتری انجام دهند.

2 کامنتها

باران 29 بهمن 1401 - 21:28

ممنون از توضیحاتتون

پاسخ
نیلوفر 23 آذر 1402 - 17:10

بعد از استفاده از لنز طرز نگهداریش چطور هست؟!

پاسخ

کامنت بگذارید