خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم کاشت (اکستنشن) مژه برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند خطرناک است؟

کاشت (اکستنشن) مژه برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند خطرناک است؟

نویسنده فروغ بیداری
کاشت مژه با لنز

کاشت مژه با لنز

کاشت مژه با لنز می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. معمولا آن دسته از افرادی که مژه مصنوعی را برای زیباتر شدن چشم‌های خود استفاده می‌کنند، هم‌زمان در چشم خود هم لنز می‌گذارند. همین امر می‌تواند سلامت چشم‌هایشان را در معرض خطر قرار دهد.

حتی استفاده از لوازم آرایشی همراه با مژه مصنوعی هم می‌تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. بنابراین برای حفظ سلامتی چشم‌ها بهتر است تا حد امکان از مژه مصنوعی به همراه لنز (طبی یا رنگی) استفاده نکنید. اگر به هر دلیلی استفاده می‌کنید هم خیلی مرافب باشید چسب مژه وارد چشم‌هایتان نشود.

اگر قصد کاشت (اکستنشن) مژه دارید هم ترجیحا از لنز رنگی استفاده نکنید. یا اگر خیلی برایتان مهم است که تغییر اساسی در شکل چشم‌ها ایجاد کنید، حداقل قبل از اکستنشن کردن حتما لنز را از چشم درآورید. موقع برداشتن اکستنشن هم حتما لنز را بردارید. دلیلش این است که مواد کاشت مژه نباید به سطح لنز بچسبد. چون باعث ایجاد عفونت چشم یا حتی خراشیدگی سطح قرنیه چشم می‌شود.

به گفته‌ی متخصصان، کاشت مژه و استفاده از مژه‌های مصنوعی می‌تواند روی عملکرد غدد چربی که دهانه آنها بر لبه پلک باز می‌شود هم تأثیرات منفی داشته باشد. وقتی در عملکرد دهانه غدد چربی اختلالی به وجود بیاید، کیفیت اشک هم دچار تغییرات منفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: آرایش با لنز

اکستنشن مژه با لنز

حداقل تا 12 ساعت بعد از کاشت مژه از لنز استفاده نکنید

وقتی اکستنشن مژه انجام می‌دهید به شما گفته می‌شود که حداقل تا 12 ساعت به صورت خود آب نزنید و صورت را نشویید. دلیلش این است که چسب‌ها باید به خوبی خشک شوند.

اگر چسب مژه به‌درستی خشک نشود، ممکن است به داخل چشم راه پیدا کند و مشکلاتی همچون سوزش و قرمزی چشم را به‌دنبال داشته باشد. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که لنز رنگی یا لنز طبی در چشم داشته باشید. در این حالت ممکن است چسب کاشت مژه به سطح لنز بچسبد و باعث ایجاد عفونت، خراش قرنیه یا تاری دید شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

خطرات ناشی از کاشت مژه با لنز چیست؟

چسب مخصوص کاشت مژه یا چسب مژه مصنوعی می‌تواند باعث التهاب پوست پلک و زمینه‌ساز مشکلاتی همچون اگزما یا حساسیت شود. همچنین، این چسب‌ها حاوی ماده سرطان‌زا نیز هستند.

خود مژه‌های مصنوعی هم حاوی فلزات سمی و مواد نگهدارنده شیمیایی هستند. همین دلایل کافیست تا استفاده از مژه‌های مصنوعی را کنار بگذارید؛ مخصوصا وقتی که لنز استفاده می‌کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که چسب مژه بدون وجود لاتکس نمی‌تواند مژه را روی پلک نگه دارند. لاتکس یک ماده‌ی حساسیت‌زاست. بنابراین ممکن است چشم برخی افراد به کاشت مژه واکنش آلرژیک نشان دهد. اگر لنز هم در چشم داشته باشید، این حساسیت تشدید می‌شود و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می‌کند.

افرادی که می‌خواهند پس از کاشت مژه، لنز رنگی هم استفاده کنند ممکن است با مشکلاتی همچون خارش، قرمزی دور چشم و التهاب پلک‌ها مواجه شوند.

کاشت مژه با لنز

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

سوالات رایج در مورد کاشت مژه با لنز

آیا افرادی که لنز طبی استفاده می‌کنند می‌توانند اکستنشن مژه انجام دهند؟

بله می‌توانید با لنز مژه هم بکارید. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، قبل از اکستنشن کردن حتما لنز را از چشم درآورید. موقع برداشتن اکستنشن مژه هم حتما لنز را بردارید. دلیلش این است که مواد کاشت مژه نباید به سطح لنز چشم شما بچسبد. چون در این صورت می‌تواند باعث ایجاد عفونت شود.

کاشت مژه مصنوعی چه عوارضی دارد؟

چسب‌هایی که در کاشت مژه استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد حساسیت و اگزمای دور چشم شوند. آلوده بودن دست شخصی که اکستنشن را انجام می‌دهد نیز می‌تواند موجب بروز عفونت‌های لبه پلک و مژه شود.

آیا بعد از اکستنشن مژه می‌توان از لنز رنگی استفاده کرد؟

بهتر است این کار را نکنید. آرایشگران معمولا برای اینکه چشم‌ها کنار مژه مصنوعی زیباتر به نظر برسند، گذاشتن لنز را هم پیشنهاد می‌کنند، اما این کار احتمال عفونت چشم را تا چند برابر زیاد می‌کند.

برای کسانی که لنز می‌گذارند مژه مصنوعی بهتر است یا اکستنشن مژه؟

به صورت کلی استفاده از مژه مصنوعی همراه با لنز بهتر از اکستنشن مژه است. اما مژه مصنوعی هم می‌تواند به مژه‌ها، منافذ و فولیکول‌های مو آسیب بزند و منجر به ایجاد التهاب در لبه پلک و مژه شود.

منبع: contactlenses

Related Articles

کامنت بگذارید