خانه اخبار 7 دلیل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز؛ از خشکی چشم تا برعکس بودن لنز

7 دلیل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز؛ از خشکی چشم تا برعکس بودن لنز

نویسنده فروغ بیداری
چرا لنز چشم را قرمز میکند

چرا لنز چشم را قرمز میکند ؟

چرا لنز چشم را قرمز میکند سوالی است که احتمالا بارها از خود یا دوستانتان پرسیده‌اید. اما آیا پاسخ درست آن را هم پیدا کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است باید بگوییم اشکالی ندارد زیرا ما در ادامه 8 دلیل برای قرمزی و سوزش چشم پس از استفاده از لنز طبی یا رنگی را برایتان شرح داده‌ایم. با لوناتو همراه باشید.

اگر پس از گذاشتن لنز در چشم، این عضور از بدن واکنش نشان داده و قرمز می‌شود، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلا ممکن است از لنز بیش از حد مجاز استفاده کرده باشید. یا امکان دارد به مایع شوینده لنز حساسیت داده باشید. یا مثلا به این خاطر که پوشیدن لنز تماسی برای ساعات زیادی در روز نیز می‌تواند به قرمز شدن چشم بینجامد به همین دلیل باید به محدودیت‌های زمانی پوشیدن لنز که روی جعبه هر لنز نوشته شده یا توسط چشم پزشک به شما توصیه می‌شود توجه داشته باشید.

در ادامه این مطلب در مورد اینکه چرا لنز چشم را قرمز میکند برایتان توضیحات مبسوطی ارائه داده‌ایم.

برای اینکه این دلایل را بهتر بشناسید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

1- ورم ملتحمه‌ی بسیار بزرگ

ورم ملتحمه‌ی بسیار بزرگ که به طور اختصاری (GPC) نامیده می‌شود، شرایطی است که اغلب برای مصرف‌کننده‌های لنز پدیدار می‌شود.

GPC نوعی التهاب است که در نتیجه ورود یک جسم خارجی (لنز تماسی) به داخل چشم ظاهر می‌شود. Conjunctivitis یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد.

لنزهای تماسی بعضا سبب خراش برداشتن سطح ملتحمه‌ی چشم می‌شوند. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است.

GPC ممکن است سبب قرمزی و خارش چشم‌ها بشود و باعث شود که لنز در چشم حرکت کند.

2- C.L.A.R.E.: عامل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز

این واژه مخفف کلمات انگلیسی به مفهوم «لنز تماسی عامل قرمزی چشم» است. C.L.A.R.E. که توسط باکتری ایجاد می‌شود نوعی واکنش به سمومی است که باکتری‌های طبیعی در چشم تولید می‌کنند.

قرمزی چشم با لنز تماسی
C.L.A.R.E. اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که برای هنگام خواب شبانه یا چرت‌های ظهرگاهی لنز را از چشم خود خارج نمی‌کنند.

چرا لنز چشم را قرمز میکند ؟ برای اینکه مواد سمی که به‌صورت طبیعی باید با پلک زدن از چشم خارج شوند، ممکن است به بدنه لنز بچسبند. سپس، باعث ایجاد قرمزی زیادی در چشم بشوند.

C.L.A.R.E. اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که برای هنگام خواب شبانه یا چرت‌های ظهرگاهی لنز را از چشم خود خارج نمی‌کنند.

3- محلول‌های مخصوص لنز تماسی

یکی از دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز طبی می‌تواند حساسیت چشم به محلول شوینده لنز باشد.

این حساسیت ممکن است هر زمانی پدیدار شود و به اینکه چندین سال از یک برند یا محلول مشخص استفاده می‌کنید هم ربطی ندارد.

برخی از محلول‌های مرطوب و چرب کننده حاوی مواد نگهدارنده هستند. این مواد نگهداره در چشم برخی از مردم حساسیت شدید به شکل قرمزی زیاد ایجاد می‌کنند.

4- حساسیت‌های چشمی

کسانی که دارای حساسیت‌های چشمی هستند پس از گذاشتن لنز در چشم با مشکلات زیادی همانند خارش، اشک‌ریزش و سوزش مواجه می‌شوند. حساسیت چشم به خودی خود آزاردهنده است حالا اگر لنز هم بگذارید، در واقع به تشدید وضعیت بد کمک کرده‌اید.

چرا لنز چشم را قرمز میکند ؟ زیرا لنز تماسی همه آلودگی‌های و مواد حساسیت‌زا (آلرژن‌ها) را از محیط اطراف گرفته و سبب بدتر شدن حساسیت چشم می‌شود.

می‌توانید محلول لنز یونی یال سولکو ۳۶۰ میلی‌لیتر یا محلول لنز اپتی فری Opti Free 120ML را از لوناتو سفارش دهید.

5- زخم قرنیه؛ عامل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز

زخم قرنیه یک مشکل جدی برای چشم به حساب می‌آید. بارزترین نشانه زخم قرنیه، قرمز شدن چشم‌هاست. همچنین ممکن است تصور کنید یک جسم خارجی در چشمتان فرورفته است. از دیگر نشانه‌های آن باید به حساسیت به نور، اشک‌ریزش و درد اشاره کرد.

اگر این نشانه‌ها را دارید، فورا برای درمان اقدام کنید و نزد پزشک متخصص بروید زیرا ممکن است قرنیه چشمتان خراشیده شده و زخم شده باشد. این عارضه می‌تواند به کاهش دید و گاهی حتی به کوری منتهی شود. همچنین ممکن است دلیل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز همین مساله باشد.

قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز

6- لنزهای نامناسب با اندازه‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از مردمک چشم

چرا لنز چشم را قرمز میکند ؟ لنزهایی که کوچک و تنگ هستند باعث مسدود شدن جریان طبیعی اشک در چشم و زیر لنز می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا اکسیژن کمی به قرنیه چشم برسد. حلقه‌هایی که فشار لنز روی قرنیه ایجاد می‌کند را در معاینه چشم می‌توان به وضوح دید.

در چنین مواردی فرد اغلب در ابتدای روز مشکلی ندارد اما هر چه به سمت غروب می‌رود قرمزی و خارش چشم او آغاز بیشتر می‌شود و حتی ممکن است درد هم داشته باشد. این امر یکی از دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز است.

لنزی که بسیار گشاد است نیز سبب قرمزی چشم می‌شود. به این خاطر که با هر پلک در چشم جابه‌جا می‌شود و احساس وجود جسم خارجی در چشم ایجاد می‌کند.

بنابراین استفاده از لنزهای تنگ یا گشاد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا علاوه بر خراشیدن سطح قرنیه، احتمال ورود باکتری و آلرژن‌ها را به چشم افزایش می‌دهند.

7- سندرم خشکی خشک

کسانی که سندرم خشکی چشم دارند با استفاده لنز نشانه‌های این عارضه را افزایش می‌دهند.

برای اینکه بتوانید استفاده راحتی از لنز داشته باشید باید یک لایه طبیعی از اشک در چشم خود داشته باشید. وقتی چشمتان خشک است، لنز که می‌گذارید در واقع اوضاع را بدتر می‌کنید. زیرا لنز رطوبت چشم را زیر خود نگه می‌دارد و این امر به قرمزی و سوزش چشم منجر می‌شود. بنابراین، شاید یکی از دلایل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز ، خشکی چشم‌ها باشد.

برای درمان این مشکل می‌توانید قطره اشک مصنوعی Avizor یا قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از لوناتو سفارش دهید.

سوالات رایج در مورد قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز

چرا لنز چشم را قرمز میکند؟

حساسیت به لنز تماسی به طور معمول به صورت قرمزی و خارش چشم و ایجاد ترشحات فراوان و غلیظ بروز می‌کند. موثرترین درمان این نوع حساسیت توقف استفاده از لنز تماسی است.

آیا خشکی چشم می‌تواند عامل قرمز شدن چشم بعد از گذاشتن لنز باشد؟

بله. وقتی چشمتان خشک است، لنز که می‌گذارید در واقع اوضاع را بدتر می‌کنید. زیرا لنز رطوبت چشم را زیر خود نگه می‌دارد و این امر به قرمزی و سوزش چشم منجر می‌شود.

آیا ممکن است قرمز چشم بعد از گذاشتن لنز به خاطر محلول لنز باشد؟

بله این امکان وجود دارد. بعضی از محلول‌های مرطوب و چرب کننده حاوی مواد نگهدارنده هستند. این مواد نگهداره در چشم برخی از مردم حساسیت شدید به شکل قرمزی زیاد ایجاد می‌کنند.

آیا استفاده از لنز در دوران بارداری خطرناک است؟

بهتر است تا بعد از تولد نوزاد صبر کنید و سپس از لنز استفاده کنید.
تغییرات هورمونی طی بارداری  باعث ناراحتی  و تحریک چشمتان شود که انحنای  قرنیه را تغییر می ‏دهد. هورمون‏ ها همچنین می ‏توانند به ‏طور جزئی بینایی شما را تغییر دهد و چشمتان را خشک کند.

Related Articles

کامنت بگذارید