خانه فاصله بین دو مردمک چشم را چگونه اندازه بگیریم ؟

فاصله بین دو مردمک چشم را چگونه اندازه بگیریم ؟

نویسنده فروغ بیداری
فاصله بین دو مردمک چشم

فاصله بین دو مردمک چشم چیست

آیا می‌دانید فاصله بین دو مردمک چشم چیست و چگونه می‌توان آن را اندازه گرفت؟

اگر عینکی باشید حتما برایتان پیش آمده که برای خرید یک عینک طبی مناسب که به خوبی روی صورت شما بنشیند و دید واضحی ایجاد کند همیشه در حال امتحان کردن عینک‌های مختلفی هستید.

پس از این جست‌وجوها، وقتی دست‌آخر عینک مناسب را میابید، آن را خریداری می‌کنید و به چشم می‌زنید، ممکن است حس کنید به چشم‌هایتان فشار زیادی وارد می‌شود. این فشار ناگهانی به چشم‌ها که پس از عینک زدن ایجاد می‌شود ممکن است به خاطر فاصله بین دو چشم باشد. به این معنی که احتمالا فاصله بین دو مردمک چشم به درستی اندازه‌گیری نشده و در نتیجه عینک درستی هم خریداری نشده است.

فاصله بین دو مردمک چشم که با حرف اختصاری PD مشخص می‌شود، تعیین‌کننده این است که آیا عینک به درستی و به راحتی روی چشم فرد قرار می‌گیرید یا خیر.

فاصله بین دو مردمک چشم (PD) چیست؟

فاصله بین دو مردمک (PD) یکی از اندازه‌های بسیار مهم برای خرید عینک است. یعنی قبل از اینکه یک جفت عینک جدید سفارش دهید بسیار مهم است که عدد PD را مشخص کنید. PD هم برای عینک آفتابی مهم است و هم عینک طبی.

عموما فاصله بین دو مردمک افراد بزرگسال به طور میانگین 63 میلی‌متر است. اما توجه داشته باشید که این اندازه را بر اساس حدس و گمان نباید اعلام کنید و لازم است حتما اندازه دقیق آن را داشته باشید.

بعلاوه، این اندازه بین افراد مختلف بسیار با هم متفاوت است و بین اندازه‌های 51 میلی‌متری تا 74.5 میلی‌متری برای زنان و 53 تا 77 میلی‌متری برای مردان متغییر است. این تنوع اندازه را متخصصان از گزارش‌های ارتش آمریکا و اندازه‌گیری فاصله بین مردمک نیروهای این سازمان بدست آورده‌اند که مشخص می‌کند PD آدم‌های مختلف با هم فرق دارد.

توجه داشته باشید که هر چه نمره عینک بیشتر باشد دقت در رعایت دقیق پی‌دی در ساخت عینک بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

به طور مثال، در ساخت عینکی با شماره 25صدم شاید خطا در اندازه پی‌دی برای فرد مشکل زیادی ایجاد نکند، اما در شماره عینک‌های بالا کوچک‌ترین خطا در این فاصله بین مراکز مردمک‌ها نه‌تنها باعث اذیت و آزار فرد عینکی می‌شود و دید او را ناراحت خواهد کرد، بلکه در درازمدت روی کشش عضلات خارج چشم و همچنین عضلات داخل چشمی فرد تاثیرات نامطلوب خواهد داشت.

از جمله بارزترین تاثیرات نامطلوب خطا در اندازه PD این است که در دراز مدت موجب ایجاد انحرافات مخفی در چشم فرد می‌شود.

پی‌دی سینگل (تک چشمی) یا PD دوئل (دو چشمی)

برای اندازه‌گیری فاصله بین دو مردمک چشم دو روش اصلی وجود دارد: پی‌دی تک چشم یا PD دو چشم.

پی‌دی سینگل (یا PD برای هر دو چشم در آن واحد) در واقع اندازه‌گیری از مرکز یک مردمک تا مرکز مردمک چشم دیگر است. به زبان ساده، فاصله مرکز یک چشم تا چشم دیگر پی دی تکی است.

پی دی دوئل (PD ویژه یک چشم) در واقع نوعی اندازه‌گیری است که از پل بینی تا مرکز مردمک هر چشم صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، فاصله مردمک یک چشم تا پل بینی را PD دوگانه می‌گویند.

گفته می‌شود که پی دی دوئل دقیق‌ترین روش اندازه‌گیری فاصله بین مردمک‌های چشم است. این در حالیست که اغلب مردم بعد از اندازه گیری متوجه می‌شوند فاصله بین یک مردمک و پل بینی آنها با دیگری برابر نیست.

اندازه دقیق فاصله بین دو مردمک چشم مخصوصا هنگام خرید عینک تدریجی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. عدسی عینک این مدل‌ها باید دقیق و درست انتخاب شود تا بتواند با ایجاد توازن و تقارن صحیح بین مردمک‌های چشم، وضوح دید کاملی برای فرد ایجاد کند.

چگونه می‌توان فاصله بین دو مردمک را اندازه‌گیری کرد؟

چشم‌پزشک‌ها و اپتومتریست‌ها با ابزارهای مخصوصی فاصله بین دو مردمک چشم را اندازه می‌گیرند. متعارف‌ترین ابزار‌های اندازه‌گیری PD ، خط‌کش مدرج است که یک اپتومتریست ماهر در عرض چند ثانیه این کار را انجام می‌دهد.

اندازه پی‌دی عموما در نسخه عینک قید می‌شود. اما اگر پزشک آن را ننوشته باشد، لازم است هنگام پرو فریم عینک، اپتومتریست پی‌دی را به طور دقیق اندازه‌گیری کند.

پی‌دی‌متر از دیگر ابزارهای اندازه‌گیری فاصله بین دو مردمک چشم است. پی‌دی‌متر یک وسیله اپتیکی حساس و بسیار دقیق است و انواع دیجیتالی آن از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

عینک طلق‌دار نیز ابزار دیگری برای اندازه‌گیری پی دی است.

چگونه خودمان در خانه فاصله بین دو مردمک را اندازه‌گیری کنیم؟

این کار به هیچ عنوان سخت نیست و فقط به یک خط‌کش و آینه نیاز دارد.

برای این منظور، در فاصله 20 سانتی‌متر از آینه بایستید، خط‌کش را در مقابل چشم‌های خود بگیرید به طوری که به موازات ابروهایتان باشد.

چشم راست خود را ببندید و صفر خط کش را در مرکز چشم چپ قرار دهید.

چشم چپ را ببندید و چشم راست را باز کنید و فاصله‌ی بین صفر خط کش تا مرکز مردمک چشم راست را اندازه‌گیری کنید.

عدد بدست آمده، PD است. اگر چشم شما دوربین است یا عینک مطالعه دارید باید اعداد به دست آمده را منهای 3 میلی‌متر کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این کار را چندین بار امتحان کنید تا اندازه دقیق برسید.

خوب است بدانید فاصله پی دی بزرگسالان بین 54 تا 74 میلی‌متر است و این محدوده در کودکان بین 43 تا 53 میلی‌متر است.

عدم رعایت فاصله بین دو مردمک چشم چه مشکلاتی بدنبال دارد؟

اهمیت PD در این است که عدسی‌های عینک باید با رعایت این فاصله در فریم عینک نصب شود. همچنین عددِ پی‌دی برای تراز بودن عدسی‌ها از نظر عمودی هم بسیار مهم است.

اگر فاصله بین دو مردمک چشم در عینک رعایت نشود، سیستم دید دو چشمی فرد را به هم می‌زند. یعنی چه؟ یعنی عدم رعایت PD در عینک موجب فشار آمدن به عضلات خارجی و داخلی چشم به طور افقی و عدم تراز عمودی عدسی‌ها موجب انحرافات عمودی ناخواسته و استرس‌های عمودی به دید دو چشمی فرد می‌شود.

باید توجه داشته باشید که متاسفانه گاهی این خطاها در ساخت اصلا توسط خود فرد احساس نمی‌شود، اما این خطا در ساخت به طور خاموش تاثیر خود را بر سیستم بینایی فرد در دراز مدت می‌گذارد و موجب ایجاد ناهماهنگی عضلانی در چشم‌ها می‌شود و بالانس چشم‌ها بر هم می‌خورد.

در آخر یادآوری کنیم که پی‌دی فاصله بین مراکز دو مردمک چشم است و باید در ساخت و فیت کردن عینک طبی مردانه و زنانه به طور دقیق در نظر گرفته شود.

سوالات رایج در مورد فاصله بین دو مردمک چشم

خودمان در خانه می‌توانیم فاصله دو چشم را اندازه بگیریم؟

بله. در فاصله 20 سانتی‌متر از آینه بایستید، خط‌کش را در مقابل چشم‌های خود بگیرید به طوری که به موازات ابروهایتان باشد. چشم راست خود را ببندید و صفر خط کش را در مرکز چشم چپ قرار دهید. و همین کار را با چشم راست انجام دهید.

فاصله استاندارد بین دو چشم چقدر است؟

میانگین فاصله بین دو مردمک در افراد بالغ و بزرگسال حدودا 3.73±62 میلی متر است. این میانگین در موارد زیر ده سال 55 میلی متر و در موارد ده تا بیست ساله 60 میلی متر است این فاصله در 96 درصد بالغین بین 55 تا 70 میلی متر است.

فاصله دو چشم در زنان با مردان فرق دارد؟

فاصله بین دو مردمک در مردان بیشتر از زنان است. میانگین این فاصله در زنان 61.13 میلی متر و در مردان 63.57 میلی متر است.

فاصله بین دو مردمک چشم با افزایش سن بیشتر می‌شود؟

بله. افزایش فاصله بین دو مردمک با گذشت سن حتی بعد از 30 سالگی نیز ادامه دارد.

منبع: allaboutvision

کامنت بگذارید