خانه اخبار 8 دلیل برای قرمزی و سوزش چشم‌ها بعد از گذاشتن لنز

8 دلیل برای قرمزی و سوزش چشم‌ها بعد از گذاشتن لنز

نویسنده حسین علی‌پناهی
چرا لنز چشم را قرمز می کند

جلوگیری از قرمزی چشم با لنز

جلوگیری از قرمزی چشم با لنز برای کسانی که پس از گذاشتن لنز دچار سوزش و التهاب چشم می‌شود یکی از ضروریات است. اما چطور می‌توان به درمان قرمزی چشم بعد از لنز پرداخت؟ در زیر برایتان توضیح داده‌ایم.

هر ساله هزاران نفر در کشور و میلیون‌ها نفر در خارج از کشور برای تصحیح و بهبود بینایی خود از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند.

این روزها استفاده از لنزهای تماسی دیگر به یک موضوع عادی و ساده تبدیل شده اما پوشیدن لنز با یک سری تجربه‌های ناخوشایند اندک نیز همراه است. یکی از معمول‌ترین تجربه‌های ناخوشایندی که ممکن است افراد به دنبال پوشیدن لنزهای تماسی داشته باشند سوزش یا قرمز شدن چشم‌هاست.

آیا چشم شما نیز بعد از پوشیدن لنزهای طبی دچار سوزش یا قرمزی شده است؟ اگر چنین است لازم نیست که لنزها را دور بیندازید! بعد از پوشیدن لنز برخی از افرادی با 8 تجربه ناخوشایند روبرو می‌شوند که تقریبا شایع است. در ادامه مطلب روش‌های جلوگیری از قرمزی چشم با لنز را برایتان نوشته‌ایم.

1- خارش و سوزش چشم‌ها

اول از همه بگوییم که چشم یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین اعضای بدن است. با این وجود، یکی از حساس‌ترین اعضای بدن نیز به شمار می‌آید. بنابراین هنگام پوشیدن لنزهای تماسی طبی باید احتیاط‌های بسیاری را رعایت کنید.

احساس ناخوشایند سوزش و خارش بعد از پوشیدن لنز می‌تواند ناشی از حساسیت چشم‌های شما به محصولات آرایشی و بهداشتی یا برخی از وسایل موجود در خانه باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که برای جلوگیری از قرمزی چشم با لنز ، لنزهای خود را در پایان هر روز تمیز کنید و به طور اصولی شستشو دهید.

این کار باعث پاک شدن لنزها از آلودگی‌هایی می‌شود که در طول روز روی آن‌ها نشسته است.

اما نباید فراموش کنید که پک لنز را نیز تمیز کنید. این قاب را هر روز صبح تمیز کرده و بگذارید که در هوای اتاق خشک شود. هر شب لنزها خود را در داخل محلول تازه مخصوص لنزها قرار دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هنگام دست زدن به لنزها دست‌های شما نیز تمیز باشد.

در ابتدا تمام دست خود را با آب و صابون بشویید و سپس آن‌ها را با یک حوله بدون کرک خشک کنید. این کار باعث کاهش امکان انتقال باکتری‌های مضر به لنزها می‌شود.

همچنین باید بر اساس برنامه زمانبندی که چشم پزشک به شما داده یا روی جلد لنزها وجود دارد آن‌ها را تعویض کنید.

اگر تمام این کارها را انجام دادید و هنوز با پوشیدن لنز احساس خارش و سوزش کردید ممکن است موضوع به خشک بودن لنزها مربوط باشد. در این صورت می‌توانید از قطره چشم برای مرطوب کردن لنزها در طول روز استفاده کنید. برای راحتی بهتر هنگام پوشیدن لنز تماسی می‌توانید از ژل‌های آبرسان به لنزهای نرم استفاده کنید.

قطره اشک مصنوعی Avizor یا قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از لوناتو سفارش دهید.

2- سوزش چشم با لنز در هوای آزاد

وقتی که هوای بیرون خوب باشد شرایط برای داشتن یک هیجان و ماجراجویی بی‌پایان مناسب است. اما همزمان هوای آزاد می‌تواند پر از آلودگی، کثیفی و گرد و خاک نیز باشد. این ذرات معلق می‌توانند روی لنزهای تماسی درون چشم‌تان نشسته و شرایط ناخوشایندی را برایتان رقم بزنند.

اگر به بیرون رفتن علاقه زیادی دارید یا از حساسیت رنج می‌برید، ممکن است با خشک شدن و سوزش چشم‌ها در هوای آزاد مواجه شوید.

جلوگیری از قرمزی چشم با لنز باید اطمینان حاصل کنید که هر روزه لنزهایتان را تمیز می‌کنید. اگر آلرژی دارید باید داروهای ضدحساسیت استفاده کنید. برای محیط‌های پر از گرد و خاک یا آلودگی، بهتر است به جای لنز تماسی از عینک طبی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که برای مدتی چشمان شما  از لنز دور بوده و بدین ترتیب خشکی، قرمزی و سوزش آن کاهش یابد.

3- قرمزی چشم بعد از گذاشتن لنز

زندگی می‌تواند بسیار پرآشوب و شلوغ باشد و در این شرایط فراموش کردن تعویض لنزها بسیار طبیعی است. این اتفاق برای منظم‌ترین افراد نیز رخ می‌دهد. اگر چشم‌های شما با وجود لنز قرمز شده و دچار آبریزش می‌شوند احتمال دارد که تاریخ مصرف نرمال لنزهای شما گذشته باشد.

جلوگیری از قرمزی چشم با لنز به طور مرتب تاریخ انقضای لنزهای خود را نگاه کنید و در صورت اتمام تاریخ مصرفشان آن‌ها را دور بیندازید.

اگر فراموش کردید لنزهایتان را تعویض کنید، از برنامه‌های یادآوری استفاده کنید.

هنگام خرید لنز تماسی باید سبک زندگی‌تان را در این انتخاب دخیل کنید. اگر بسیار پرمشغله هستید باید از لنزهایی استفاده کنید که طول عمر بیشتری دارند.

چرا لنز چشم را قرمز می کند ؟ به این خاطر که پوشیدن لنز تماسی برای ساعات زیادی در روز نیز می‌تواند به قرمز شدن چشم بینجامد به همین دلیل باید به محدودیت‌های زمانی پوشیدن لنز که روی جعبه هر لنز نوشته شده یا توسط چشم پزشک به شما توصیه می‌شود توجه داشته باشید.

بعد از اینکه به محدودیت زمانی روزانه در پوشیدن لنز رسیدید بهتر است به چشمتان استراحت بدهید. پوشیدن عینک در این مدت استراحت می‌تواند بهترین گزینه باشد.

قرمزی چشم پس از گذاشتن لنز رنگی یا طبی می‌تواند نشانه ورم ملتحمه چشم نیز باشد. اگر از چشمتان مایعی زرد یا سبز رنگ و چسبناک خارج شد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که به ورم ملتحمه چشم مبتلا شده باشید بهتر است برای مدتی از لنز استفاده نکنید.

4- حساسیت به نور

حساسیت به نور یا فتوفوبیا یکی از مشکلات بینایی است که ممکن است در صورت پوشیدن لنزهای تماسی به آن مبتلا شوید.

اگر این موضوع با از دست رفتن موقت بینایی یا سردردهای میگرنی همراه باشد به احتمال فراوان به نور حساسیت بالایی دارید. اگر در حال بهبود پس از عفونت یا التهاب چشمی هستید، ابتلا به حساسیت نور معمول است.

وقتی که علت بنیادین حساسیت به نور رفع شود حساسیت نیز بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

حساسیت به نور می‌تواند به دلیل جای نگرفتن مناسب لنزهای تماسی در درون چشم یا پوشیدن آن‌ها برای مدت طولانی باشد. این موضوعات به سائیدگی (خراش) قرنیه و حتی زخم شدن آن منتهی می‌شود. نتیجه نهایی این است که در صورت تداوم چنین شرایطی ممکن است ناچار به انجام جراحی قرنیه برای جلوگیری از نابینایی شوید.

درمان قرمزی چشم بعد از لنز

برای جلوگیری از قرمزی چشم با لنز به یاد داشته باشید باید به چشم‌هایتان استراحت دهید و ساعاتی را از عینک به جای لنز استفاده کنید.

یک عینک آفتابی خوب می‌تواند گزینه خوبی برای حساسیت به نور حتی در یک روز ابری باشد.

5- احساس وجود شئی خارجی

بدن انسان بسیار واکنشی است و به همین وقتی که چیزی برای چشممان مناسب نباشد خیلی زود و به آسانی متوجه آن خواهیم شد.

اگر هنگام پوشیدن لنز تماسی احساس غیرطبیعی و وجود شئی خارجی در درون چشم‌های خود داشتید وحشت نکنید اما بدانید که این نگرانی و اضطراب دلیلی دارد که باید آن را رفع کنید. شاید احساس غیرطبیعی درون چشم‌هایتان به این دلیل باشد که لنزتان را برعکس پوشیده‌اید یا لنز آسیب دیده است.

جلوگیری از قرمزی چشم با لنز باید با دست تمیز، لنزها را خارج و آن‌ها را با دقت بررسی کنید. مطمئن شوید که هر کدام از لنزها به درستی سر جای خود قرار گرفته و سالم است.

قبل از پوشیدن دوباره لنزهایتان باید آن‌ها را در محلول لنز بشویید. اگر باز هم احساس ناخوشایندی با لنزها داشتید بهتر است از یک جفت دیگر از لنزها استفاده کنید. شاید لنزهای شما صدمه دیده باشند اما این صدمه ریز و غیر قابل شناسایی است.

می‌توانید محلول لنز یونی یال سولکو 360 میلی‌لیتر یا محلول لنز اپتی فری Opti Free 120ML را از لوناتو سفارش دهید.

6- احساس ناخوشایند و راحت نبودن پس از گذاشتن لنز

اگر پوشیدن لنز تماسی به شما احساس ناخوشایندی می‌دهد ممکن است به دلیل سایز نامناسب لنز باشد. یا مثلا به این خاطر که چشم‌هایتان از لحاظ شکل و اندازه با هم متفاوت باشند.

در واقع، هر یک از چشم‌های شما ممکن است متفاوت از دیگری باشد. اگر احساس ناراحتی زیادی دارید بهتر است بار دیگر نزد چشم پزشک خود بروید زیرا به احتمال فراوان لنزهای شما به شکل مناسبی در جای خود قرار نمی‌گیرند.

قرار گرفتن نامناسب لنز در درون چشم می‎تواند خطرناک باشد زیرا به سائیدگی قرنیه و در نهایت زخم شدن آن می‌انجامد.

شاید هم تجویز چشم پزشک برای شما در زمینه لنز تماسی مناسب و دقیق نبوده باشد. در هر صورت باید بار دیگر به چشم پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما رفع شود.

7- تاری دید بعد از گذاشتن لنز

آیا شما نیز برای کاهش تاری دید به لنزهای تماسی روی آورده‌اید و اکنون حتی پس از پوشیدن لنز نیز تغییر خاصی در بینایی شما رخ نداده است؟

تاری دید شما ممکن است به دلیل کثیف بودن یا صدمه دیدن لنزهایتان باشد. جلوگیری از قرمزی چشم با لنز به یاد داشته باشید که هر روز پیش از پوشیدن، به دقت لنزهایتان را برای اطمینان از تمیزی و آسیب‌دیده نبودن بررسی کنید. به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید از آب دهان یا آب خانگی برای تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنید.

برای تمیز کردن لنز تنها باید از محلول‌های مخصوص این کار استفاده کنید. همچنین لنزها ممکن است تکان بخورند و از موقعیت مناسب خارج شوند. وقتی که این اتفاق رخ داد، آن‌ها را بردارید، تمیز منید و بار دیگر سر جایشان قرار دهید.

اگر از خشکی چشم رنج می‌برید، این موضوع نیز می‌تواند به تاری دید منجر شود. در این صورت می‌توانید برای درمان قرمزی چشم بعد از لنز از قطره‌های چشمی که برایتان تجویز شده به منظور مرطوب کردن دوباره لنزها استفاده کنید.

لنزهای ژله‌ای نرم آبرسان نیز می‌توانند بهترین گزینه برای افراد مبتلا به خشکی چشم باشند. طراحی این لنزها طوری است که در تمام طول روز رطوبت را حفظ کرده و به شما کمک می‌کنند که احساس راحتتری با لنزها داشته باشید. در بدترین موارد، تاری دید ممکن است به دلیل تغییر در وضعیت سلامت چشم رخ داده باشد.

مشکلاتی مانند عفونت‌ چشم، آب مروارید یا آب سیاه خود را در ابتدا با تاری دید نشان می‌دهند. هر گونه تغییر در سلامتی چشم شما باید با تجویز لنزی متفاوت همراه باشد.

اگر تاری دید شما همچنان تداوم داشت در اطلاع موضوع به چشم پزشکتان درنگ نکنید.

8- درمان قرمزی چشم بعد از لنز

اگر تمام کارهایی که لازم است را انجام داده‌اید و هنوز با لنز تماسی خود مشکل دارید باید به یک متخصص چشم مراجعه کنید. ممکن است مشکل شما بسیار عمیق‌تر و نیاز به درمان جدی‌تر داشته باشد.

چشم اندامی بسیار حیاتی و ارزشمند است و برای حفاظت از آن‌ها باید بدون هیچگونه سهل‌انگاری، دست به هر کاری زد.

برای درمان قرمزی چشم بعد از لنز باید بدانید که ورم ملتحمه‌ی بسیار بزرگ که به طور اختصاری (GPC) نامیده می‌شود، شرایطی است که اغلب برای مصرف‌کننده‌های لنز پدیدار می‌شود.

GPC نوعی التهاب است که در نتیجه ورود یک جسم خارجی (لنز تماسی) به داخل چشم ظاهر می‌شود. Conjunctivitis یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد.

لنزهای تماسی بعضا سبب خراش برداشتن سطح ملتحمه‌ی چشم می‌شوند. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است. GPC ممکن است سبب قرمزی و خارش چشم‌ها بشود و باعث شود که لنز در چشم حرکت کند.

سوالات رایج در مورد اینکه چرا لنز چشم را قرمز می کند

اگر لنز درست در چشم جا نگیرد خطرناک است؟

بله. قرار گرفتن نامناسب لنز در درون چشم می‎تواند خطرناک باشد زیرا به سائیدگی قرنیه و در نهایت زخم شدن آن می‌انجامد.

چرا بعد از گذاشتن لنز چشم هایم تار می بینند؟

تاری دید شما ممکن است به دلیل کثیف بودن یا صدمه دیدن لنزهایتان باشد. به یاد داشته باشید که هر روز پیش از پوشیدن، به دقت لنزهایتان را برای اطمینان از تمیزی و آسیب‌دیده نبودن بررسی کنید. به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید از آب دهان یا آب خانگی برای تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنید. اگر از خشکی چشم رنج می‌برید، این موضوع نیز می‌تواند به تاری دید منجر شود. در این صورت می‌توانید از قطره‌های چشمی که برایتان تجویز شده به منظور مرطوب کردن دوباره لنزها استفاده کنید.

چرا چشم بعد از گذاشتن لنز قرمز می‌شود؟

پوشیدن لنز تماسی برای ساعات زیادی در روز می‌تواند به قرمز شدن چشم بینجامد به همین دلیل باید به محدودیت‌های زمانی پوشیدن لنز که روی جعبه هر لنز نوشته شده یا توسط چشم پزشک به شما توصیه می‌شود توجه داشته باشید.

علت سوزش چشم بعد از گذاشتن لنز چیست؟

لنزهای تماسی میزان اشکی که به قرنیه می‌رسد را کاهش می‌دهند زیرا بخشی از رطوبت چشم را برای نرم و مرطوب نگه داشتن خود جذب می‌کنند. کمبود اشک در چشم باعث سندرم خشکی چشم و در ادامه التهاب آن با احساس سوزش و قرمزی در چشم همراه می‌شوند.

Related Articles

3 کامنتها

حیدر 14 تیر 1401 - 09:56

آیا قرصی هست که بعد از تاری دید لنزهارو درون آن یک شبانه روز نگه داشت بعد دوباره استفاده کرد؟؟اگر آره برای چشم ضرری یا حساسیتی ایجاد نمیکند؟؟

پاسخ
صبا طاهری 22 دی 1401 - 22:47

سلام من چند تقریبا ۶ سال هست که از لنز طبی استفاده میکنم و لنز سالانه میخرم
اما لنز اخرمو حدود یک سال و نیم داشتم و پرسیدم گفتن اگه تو چشم اذیت نکنه یعنی خراب نشده بعد چشمام به شدت قرمز شد و ۴_۵ روز ننداختم یه لنز جدید خریدم و دائم ۲ هفته هست که قطره نفازولین و اشک مصنوعی میریزم اما بازم چشمام کاسه ی خون میشه
میخوام ببینم لنز جدیدم خراب میشه الان؟
یا چشمم به لنز حساسیت پیدا کرده؟
چه مدت نباید بندازم؟
برای رفع این قرمزی چیکار باید بکنم؟🥺🥺

پاسخ
نارون 13 فروردین 1402 - 15:55

منم مشکل خانم صبا طاهری رو دارم لطفا بفرمایید

پاسخ

کامنت بگذارید