خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک طبی و عدسی UVProtect: عدسی طبی زایس با قابلیت مسدود کردن اشعه فرابنفش خورشید

UVProtect: عدسی طبی زایس با قابلیت مسدود کردن اشعه فرابنفش خورشید

نویسنده فروغ بیداری
عدسی طبی ضد UV زایس

عدسی طبی ضد UV زایس

عدسی طبی ضد UV زایس نوعی عدسی شفاف است که در آن از تکنولوژی UVProtect استفاده شده است.

اشعه‌های فرابنفش خورشید در تمام طول سال روی بدن انسان تغییراتی ایجاد می‌کنند؛ از روزهای گرم تابستان گرفته تا روزهای بارانی در پاییز و روزهای سرد در زمستان، همیشه اشعه‌های UV وجود دارند. این در حالیست که بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند که چون گرمای خورشید در زمستان کم‌تر است، پس مضرات نور آن هم کم می‌شود. اما واقعیت این است که UV همیشه هست و همیشه هم روی پوست و چشم انسان‌ها اثرات منفی خود را دارد. بنابراین باید از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت کرد. چگونه؟ با کمک عینک.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

تمامی عینک‌های آفتابی اصل دارای عدسی‌های ضد UV هستند. اما عینک‌های طبی به دلیل شفاف بودن به پوشش ضد یو وی نیاز دارند. بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده عینک و لنز اغلب این مساله را مدنظر دارند و عدسی‌های عینک خود را با تکنولوژی‌های ضد UV طراحی و تولید می‌کنند.

یکی از این کمپانی‌ها، زایس آلمان است که در عدسی‌های طبی خود از فناوری UVProtect استفاده می‌کند.

محافظت در برابر اشعه UV

پرتوهای فرابنفش همیشه هم مضر نیستند و اتفاقا بدن انسان به آن نیاز دارد. چون مثلا باعث تحریک تولید ویتامین D می‌شود. اما مضراتش هم کم نیست و اثرات ماندگاری به جای می‌گذارد. از جمله باید به لکه‌های پوستی اشاره کنیم که UV مقصر اصلی آنهاست. عکس زیر با دوربین UV گرفته شده تا نشان دهد این اشعه تا چه اندازه روی پوست انسان اثر دارد.

عدسی طبی ضد UV زایس

برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌توان از انواع کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب استفاده کرد. اما وقتی صحبت از محافظت چشم‌ها به میان می‌آید، گزینه‌های زیاد و متنوعی وجود ندارد. شما برای پیشگیری از رسیدن اشعه یو وی به چشم فقط می‌توانید از عینک آفتابی یا لنز تماسی استفاده کنید. البته خوشبختانه عدسی‌های طبی و شفاف هم به لطف برخی از تکنولوژی‌ها می‌توانند ضد UV باشند.

بیشتر بخوانید: آیا عینک طبی ضد اشعه UV است؟

تکنولوژی UVProtect زایس

کمپانی آلمانی زایس نوعی عدسی عینک پلاستیکی طراحی و تولید کرده است که توانایی مسدود کرد اشعه‌های فرابنفش خورشید را نیز دارد. این عدسی‌ها تا 400 نانومتر ضد UV هستند. این در حالیست که بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 380 نانومتر هم برای ضد یو وی بودن کافیست. یعنی زایس پا را فراتر گذاشته و عدسی‌های شفاف خود را با قدرت ضد یو وی بسیار بالا تولید کرده است.

جنس عدسی UVProtect زایس پلی‌کربنات و ترویکس است.

لازم است یادآوری کنیم که این میزان محافظت در برابر پرتوهای مضر خورشید را فقط در عینک‌های آفتابی می‌توانید ببینید. به همین خاطر است که عدسی طبی ضد UV زایس یک محصول بسیار عالی به شمار می‌آید.

خرید عدسی عینک ZEISS از فروشگاه لوناتو

عدسی طبی ضد UV زایس
99 درصد از افراد عینکی معتقدند محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش بسیار مهم و ضروری است.
عدسی طبی ضد UV زایس
95 درصد از مردم معتقدند که باید از بدن و پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت کرد.
99 درصد از افراد عینکی بر این باور هستند که باید عینک‌های طبی نیز همانند عینک‌های آفتابی ضد UV باشند.

خطرات اشعه UV بر چشم انسان

به طور مستمر در معرض اشعه‌های یو وی قرار داشتن نه تنها برای چشم ضرر دارد بلکه باعث ایجاد برخی از بیماری‌های چشمی هم می‌شود. اشعه فرابنفش می‌تواند Photokeratitis ایجاد کند؛ آفتاب‌سوختگی قرنیه چشم که در اثر تابش‌های UV به وجود می‌آید.

یو وی همچنین باعث بروز آب مروارید (Cataracts) می‌شود. وقتی فردی زیاد در معرض UV باشد، به آب‌مروارید مبتلا می‌شود. این بیماری باعث از بین رفتن وضوح بینایی می‌‌شود و هاله‌ای ابری مانند روی چشم فرد ایجاد می‌کند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، 20 درصد از کل مبتلایان به آب مروارید، به خاطر عدم محافظت از چشم در برابر اشعه‌های UV به این بیماری دچار شده‌اند.

از دیگر خطرات UV، پیر و چروک شدن پلک چشم و ضخیم و زمخت شدن پوست اطراف چشم‌هاست.

از همه این مشکلات می‌توان به سادگی پیشگیری کرد. فقط کافیست در بیرون از خانه از عینکی استفاده کنید که ضد اشعه‌های فرابنفش باشد. به افرادی که چشم‌های ضعیف دارند توصیه می‌کنیم از عدسی طبی ضد UV زایس استفاده کنند که مثل عینک آفتابی 100 درصد ضد UV است. افرادی که چشم‌های ضعیف ندارند هم باید حتما عینک آفتابی اصل خریداری کنند که مطمئن باشند از چشم‌ها در برابر نور خورشید محافظت می‌شود.

چرا 400 نانومتر بهتر از ضد UV استاندارد است؟

نه تنها خود چشم‌ها، بلکه تمام محیط اطراف چشم‌ها در معرض اشعه‌های UV خورشید قرار دارند. همه می‌دانیم که وقتی که پوست به مدت طولانی در معرض اشعه‌های فرابنفش قرار داشته باشد، دچار Photoaging می‌شود. یعنی چه؟ یعنی بر اثر اشعه‌های UVA و UVB بافت پوست دچار تغییر و تحول می‌شود و شکل اصلی خود را از دست می‌دهد.

علاوه‌براین، نور خورشید باعث ایجاد لکه‌های پوستی، چروک و حتی سرطان پوست می‌شود. به خاطر این اثرات منفی و مضر، دانشمندان و محققان همیشه بر این موضوع اصرار و تاکید دارند که باید تا 400 نانومتر از اشعه‌های UV محافظت کرد. اشعه‌های فرابنفش کوتاه‌تر ممکن است انرژی بیشتری داشته باشند، اما تابش‌های بین 380 و 400 نانومتری از همه شدیدتر هستند. اشعه‌هایی که این طول و اندازه را دارند تقریبا 40 درصد مجموعه اشعه‌های UV که به زمین می‌رسد را تشکیل داده‌اند.

این نشان می‌دهد که این پرتوها چقدر زیاد هستند و بر اساس مضر بودنشان باید حتما از چشم‌ها در برابر آنها محافظت کرد.

سوالات رایج در مورد عدسی‌های طبی ضد UV زایس

عدسی شفاف (طبی) ضد UV زایس چه مشخصاتی دارد؟

محققان زایس نوعی عدسی پلاستیکی شفاف طراحی کرده‌اند که دارای تکنولوژی UVProtect است. این عدسی‌ها از جنس پلی‌کربنات و تریوکس هستند. زایس یک لایه پوشش ضد بازتاب هم روی بخش درونی عدسی‌ها اضافه کرده که از تابش نورهای شدید و ایجاد رفلکت پیشگیری می‌کند.

عدسی طبی زایس توانایی مسدود کردن اشعه‌های UV را دارد؟

عدسی‌های طبی UVProtect زایس همانند عدسی عینک آفتابی تا 450 نانومتر توان مسدود کردن اشعه UV را دارد. این میزان از ضد یو وی بودن را فقط در عینک‌های دودی می‌توان پیدا کرد.

روی عدسی ضد UV زایس می‌توان پوشش‌های دیگری هم اضافه کرد؟

بله، بااینکه این عدسی‌های شفاف توان مسدود کردن 100 درصدی اشعه‌های یو وی را دارند. اما شما می‌توانید پوشش‌های DuraVision و LotuTec زایس را هم به آن اضافه کنید.

خطرات UV برای چشم چیست؟

ایجاد تومور بر روی پلک و ملتحمه، سوختگی روی سطح قرنیه و ناخنک در چشم از عوارض اشعه فرابنفش خورشید است.

منبع: zeiss

Related Articles

کامنت بگذارید