خانه اخباراخبار لوناتو فرق عمل پی آر کی (PRK) چشم با لازک چیست؟

فرق عمل پی آر کی (PRK) چشم با لازک چیست؟

نویسنده تیم لوناتو
PRK یا لازک

PRK یا لازک

PRK یا لازک کدام یک بهتر است؟ واقعیت این است که انتخاب بهترین روش جراحی با توجه به وضعیت دید و مشکلات چشم هر بیمار مشخص می‌شود.

عمل لازک نسخه تغییریافته‌ای از پی آر کی است که در آن به جای برداشتن لایه اپیتلیوم خارجی قرنیه، لایه اپیتلیوم با استفاده از وسیله جراحی به نام ترفاین برداشته می‌شود. این لایه در طول جراحی حفظ می‌شود و در پایان عمل روی سطح چشم گذاشته می‌شود.

اگر قصد انجام جراحی لیزر چشم را دارید، از جراح بخواهید که تفاوت بین جراحی‌های لازک، پی آر کی و لیزیک را توضیح دهد. جراح بهترین روش جراحی را با توجه به وضعیت دید و مشکلات چشم هر بیمار توصیه می‌کند.

لازک (کراتومیلوز اپیلیتوم با لیزر) از مزایای هر دو روش لیزیک و پی آر کی برخوردار است و در عین حال احتمال بروز عوارض پس از آن پایین است.

در عمل پی آر کی جراح لایه بسیار نازکی از بافت قرنیه، اپیتلیوم، را با لیزر یا با محلول الکل و چاقوی ظریف جراحی به طور دستی برمی‌دارد. بافت برداشته شده بسیار نازک‌تر از فلپی است که در عمل لیزیک بریده می‌شود و لایه استروما در آن وجود ندارد.

فرق عمل PRK (پی آر کی) و لازک چشم چیست؟

دوران بهبود لازک غالباً از پی آر کی کوتاه‌تر است، چون لایه اپیتلیوم جدا نمی‌شود و لازم نیست برای رشد مجدد آن صبر کرد.

چون در روش پی آر کی لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود، این روش دردناک‌ترین جراحی لیزری چشم است و بیمار معمولاً تا چند روز از درد و ناراحتی شدیدی رنج می‌برد. همچنین باز هم به علت جدا کردن لایه اپیتلیوم مدت بیشتری طول می‌کشد تا بیمار قدرت بینایی خود را بازیابد. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا بیمار بینایی کامل خود را بازیابد.

مزیت پی آر کی به روش لازک این است که در این روش احتمال جابجا شدن فلپ وجود ندارد. همچنین چون در روش پی آر کی فقط لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود و فلپ حاوی لایه استروما نیست، ساختار قرنیه و پوشش روی آن مانند لیزیک که جراح برش را در عمق بیشتری ایجاد می‌کند، آسیب مستقیم نمی‌بیند.

فرق عمل پی آر کی (PRK) چشم با لیزیک چیست؟

در روش لازک و پی آر کی فقط و فقط لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود. این در حالیست که در روش لیزیک اپیتلیوم و بخشی از لایه استروما برش داده و بلند می‌شود.

جراحی پی آر کی روشی مناسب برای بیمارانی است که قرنیه نازک دارند، همچنین پی آر کی به سربازان یا ورزشکاران علاقمند به ورزش‌های پربرخورد توصیه می‌شود، چون پس از این روش احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.

لازک برای بیماران دچار خشکی چشم گزینه مناسب‌تری است. به این خاطر که در لازک و پی آر کی پوشش روی قرنیه به اندازه لیزیک از بین نمی‌رود.

لازک چیست؟

وجه مشترک لازک و پی آر کی چیست؟

بافت اپیتلیوم در روش لازک مانند روش PRK با محلول الکل ضعیف می‌شود. سپس جراح با چاقو و بدون استفاده از لیزر بافت را با احتیاط می‌برد و فلپ نازکی را از بافت بلند می‌کند.

ضخامت فلپ در روش لازک حدود 50 میکرون و در روش لیزیک 100-180  است.

در مرحله بعد جراح سطح قرنیه را با لیزر تغییر شکل می‌دهد و پس از آن اپیتلیوم را به سر جای خود برمی‌گرداند. در انتها نیز مانند روش پی آر کی لنز پانسمان روی چشم قرار داده می‌شود تا اپیتلیوم به مرور ترمیم یابد و روی چشم را بپوشاند.

جراحی رفع عیوب انکساری چیست؟

به هر عملی که برای درمان عیوب انکساری نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام شود، جراحی انکساری یا رفرکتیو گویند که به روش‌های مختلف انجام می‌شود.

در عمل‌هایی مانند جراحی لیزیک، پی آر کی و لازک ابلاسیون قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر انجام می‌شود.

در این عمل‌ها قرنیه تغییرشکل داده می‌شود تا قدرت بینایی بیمار افزایش یابد.

PRK یا لازک

سوالات رایج در مورد عمل PRK یا لازک

PRK یا لازک برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که قرنیه شیب‌دار یا بسیار باریک دارند و افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم، گزینه مناسبی برای عمل جراحی لازک و پی آر کی هستند چرا كه عمل جراحی لیزیک در این افراد بسیار دشوار است.

آیا گریه کردن زیاد بر چشمان عمل شده تاثیر منفی می‌گذارد؟

خیر، بعد از عمل PRK یا لازک گریه کردن روی بینایی تاثیر خاصی ندارد.

اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل PRK یا لازک چیست؟

رعایت بهداشت در روزهای اول بعد از عمل بسیار مهم است. در این روزها بیمار باید از شست‌وشوی صورت و استحمام خودداری کند زیرا آلودگی احتمالی آب می‌تواند به چشمش منتقل شود. خانم‌ها باید مدتی آرایش چشم نداشته باشند.

عمل PRK یا لازک چقدر طول می‌کشد؟

معمولا رفتن بیمار به داخل اتاق عمل و بیرون آمدنش بیشتر از 10 تا 15 دقیقه طول نمی‌کشد.

Related Articles

کامنت بگذارید