خانه راهنمای خرید عینک کامپیوتر

راهنمای خرید عینک کامپیوتر

نویسنده فروغ بیداری
خرید عینک کامپیوتر

خرید عینک کامپیوتر در عصری که استفاده از لوازم دیجیتالی به عادت لحظه‌ای تمامی انسان‌ها تبدیل شده است یکی از بهترین تصمیم‌هاست. چرا؟ زیرا هر روز همه‌ی ما ساعت‌ها به صفحه‌ی موبایل، تلویزیون و کامپیوترهای خود نگاه می‌کنیم و تمامی این دستگاه‌ها دارای نور آبی هستند. نور آبی هم عامل اصلی خستگی چشم‌هاست. بنابراین برای پیشگیری از خستگی چشم‌ها بهتر است از عینک‌هایی استفاده کنیم که این نورهای آزاردهنده‌ی آبی را مسدود می‌کنند.

برای اینکه بدانید عینک‌های کامپیوتر چگونه به مسدودسازی نورآبی می‌پردازند و ذاتاً این نورهای آبی چه هستند و چگونه عمل می‌کنند از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ لوناتو همراه باشید.

عینک کامپیوتر چیست؟

عدسی عینک‌ مخصوص کامپیوتر دارای نوعی پوشش خاص است که باعث می‌شود تا چشم‌ها در زمان نگاه کردن به صفحه نمایش وسایل دیجیتالی راحت باشد. در واقع عدسی‌ها طوری طراحی شده‌اند که از ورود هرگونه نور و اشعه‌ای که باعث خستگی چشم‌ها، خشکی چشم‌ها، تاری دید و سردرد می‌شوند، پیشگیری کنند.

قدرت عدسی این عینک‌ها به‌گونه‌ای است که تطابق لازم برای حفظ سوژه در نقطه‌ی کانونی در فاصله‌ی چشم تا کامپیوتر را ایجاد می‌کند و بهترین عمق میدان دید را به کاربر ارائه می‌دهد. عینک‌های کامپیوتر با عدسی تک‌دید مشکلاتی مانند خستگی چشم، تاری دید و گردن درد، کمردرد و درد شانه در اثر خم شدن به روی وسایل الکترونیکی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این عینک‌ها برای کسانی مناسب است که نمی‌دانند آیا فاصله‌ی چشم‌های آن‌ها از صفحه‌ی کامپیوتر به اندازه‌ی کافی دور هست یا خیر؛ و نمی‌توانند فاصله و زاویه درست از کامپیوتر را حفظ کنند.

به طور کلی باید بدانید که چشم نمی‌تواند همه‌ی نورهای آبی را فیلتر کند. ساختار بخش جلویی چشم بزرگسالان به‌گونه‌ای است که می‌تواند تا حدی از ورود اشعه‌های فرابنفش به شبکیه چشم پیشگیری کند. اما نورهای آبی مصنوعی همگی از قرنیه و عدسی چشم عبور می‌کنند و مستقیماً وارد شبیکه می‌شوند. به همین خاطر است که وسایل الکترونیک به چشم و بینایی فرد آسیب می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: آیا «نور آبی» سبب آسیب دیدن چشم ها می شود؟

نور آبی چیست؟

از ابتدای مطلب در مورد نور آبی‌ای حرف می‌زنیم که مأموریت اصلی عینک‌های کامپیوتر مسدود کردن آن‌هاست. حالا سؤال این است که این نورها چیستند و چگونه باعث خستگی یا خشکی چشم‌ها می‌شوند.

به طور کلی باید بدانید که اشعه‌های نوری، از نور خورشید گرفته تا لامپ و نورهایی که از صفحه‌نمایش کامپیوتر، موبایل یا دیگر وسایل الکترونیک متصاعد می‌شوند همگی منتشرکننده اشعه‌های قابل مشاهده و بعضاً نامحسوسی هستند که اثرات متفاوتی روی چشم و بینایی انسان دارند.

همچنین یک رابطه‌ی وارونه میان طول‌موج اشعه‌های نوری و میزان انرژی آن‌ها وجود دارد. یعنی، اشعه‌هایی که طول‌موج بلندتری دارند، از میزان انرژی کمتری برخوردار هستند؛ و آن‌هایی که طول‌موج کوتاهی دارند، سرشار از انرژی هستند. در این میان، نور آبی خورشید دارای طول‌موج کوتاه اما انرژی بسیار زیاد است و جزو نورهای قابل مشاهده به حساب می‌آید. حدوداً یک‌سوم از همه نورهای قابل مشاهده را به‌عنوان انرژی‌های محسوس (HEV) یا «نور آبی» می‌شناسند.

آفتاب منبع اصلی نورهای آبی‌ است. اما برخی از منابع نوری دست‌ساخته بشر هم حاوی نور آبی هستند. از جمله می‌توان به لامپ‌های فلورسنت، LED  و تلویزیون‌ها، نمایشگر کامپیوتر، موبایل، تبلت و دیگر گجت‌های الکترونیک اشاره کرد. البته جالب است بدانید که مقدار نور HEV  که این دستگاه‌ها منتشر می‌کنند در برابر نور آبی منتشر شده از خورشید هیچ است. اما چون مردم بیشتر زمان خود را به نگاه کردن به این صفحه‌نمایش‌ها سپری می‌کنند، لذا این تابش به‌طور مستقیم روی چشم‌هایشان اثر می‌گذارد و مشکلات بینایی متعدد را سبب می‌گردد.

بیشتر بخوانید: سندروم بینایی ناشی از کامپیوتر چیست؟

راهنمای خرید عینک کامپیوتر

آیا عینک کامپیوتر مدل‌های مختلف دارد؟

بله عینک‌های کامپیوتر دارای مدل‌های رایج زیر هستند:

عینک‌ با عدسی‌های طبی و غیرطبی

اگر چشم‌های ضعیفی دارید و از عینک طبی استفاده می‌کنید و می‌خواهید همان عینک را مخصوص کامپیوتر کنید، باید یک جفت عینک جدید سفارش دهید. چرا؟ چون فیلتر ضد نورآبی یک پوشش نیست که بتوان آن را روی عدسی نصب کرد؛ بلکه قابلیتی است که در زمان ساخت عدسی باید به آن اضافه شود. یعنی اگر عینک کامپیوتر طبی می‌خواهید باید آن را سفارش دهید تا بر اساس نمره‌ی چشم شما ساخته شود.

عینک‌های طبی آماده که مخصوص کامپیوتر هستند را نیز می‌توان در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کرد. البته قیمت آن‌ها به فرم و شکل فریم، نمره‌ی عدسی عینک و جنس و نوع عدسی بستگی دارد.

اگر ترجیح می‌دهید اصلاح بینائی را با لنزهای چشمی انجام دهید و فقط برای زمان استفاده از کامپیوتر از عینک‌های مخصوص استفاده کنید، می‌توانید مدل‌های غیرطبی آن را از فروشگاه‌های آنلاین و عینک‌فروشی‌ها خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا عینک مخصوص کامپیوتر به چشمان شما کمک می‌کند؟

عینک با عدسی‌های متنوع با رنگ‌های مختلف و درصدهای مختلف برای مسدود کردن نورهای آبی

عینک‌های مخصوص کامپیوتر با لنزهای رنگی متنوع و پوشش‌های مختلف عرضه می‌شوند. هر کدام از این رنگ‌ها و پوشش‌ها قدرت مخصوص خود برای مسدودسازی نورهای آبی را دارند. به طوری که مثلاً عدسی با رنگ‌های زرد یا خردلی می‌توانند تا 94 درصد نور آبی را مسدود کنند.

وقتی عدسی با رنگی از خانواده‌ی زرد خریداری می‌کنید تا حد زیادی می‌توانید از خستگی چشم ناشی از کار با کامپیوتر را کاهش دهید. رنگ‌های زرد تا قهوه‌ای دارای طول موج بلند هستند که می‌توانند نور آبی با طول موج کوتاه را مسدود کنند.

بیشتر بخوانید: با این 6 راهکار خستگی چشم با کامپیوتر را برطرف کنید

عینک کامپیوتر

کلام آخر

باید بدانید وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و حتی صفحه‌ی تلویزیون از خود نورهای آبی منتشر می‌کنند. این نور می‌تواند چرخه‌ی خواب شما را دچار اختلال کند و در نتیجه اگر دچار بی‌خوابی هستید این را گوشه‌ی ذهن‌تان داشته باشید که شاید یکی از دلایلش استفاده از لوازم الکترونیکی و دیجیتالی است. عینک کامپیوتر مانند مود شب موبایل‌ها عمل می‌کند. یعنی نورهای آبی را مسدود می‌کند تا چرخه‌ی خواب شما دچار اختلال نشود.

برای خرید عینک کامپیوتر می‌توانید به فروشگاه آنلاین لوناتو سر بزنید. ما انواع عینک‌های طبی، عینک آفتابی، انواع لنزها و اکسسوری‌های لنز و عینک را ارائه می‌دهیم. برای مشاهده‌ی مدل‌ها و کسب آگاهی در مورد قیمت محصولات می‌توانید به صفحه‌ی فروشگاهی ما به آدرس زیر سر بزنید.

منابع: allaboutvision

کامنت بگذارید