خانه خرید لنز چشم و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

خرید لنز چشم و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

نویسنده تیم لوناتو
خرید لنز چشم

خرید لنز چشم

برای خرید لنز چشم باید به نکات ویژه‌ای توجه داشته باشید. همانطور که می‌دانید استفاده از لنزهای تماسی بسیار ساده است، اما اگر به درستی انتخاب نشوند، مشکلات زیادی به وجود خواهند آورد.

امروزه دامنه‌ی انتخاب برای مشتریان نیز بسیار وسیع است و ممکن است انتخاب را برای آن‌ها سخت‌تر کند. درک درست از جوانب مثبت و منفی و بهترین کاربرد هریک از این لنزهای تماسی، به شما در خرید لنز چشم درست کمک شایانی خواهد کرد. در این مطلب به مشخصه‌های لنزهای نرم خواهیم پرداخت.

لنز طبی

این نوع لنزها برای برطرف کردن مشکلات نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم کاربرد دارند. برای افرادی کاربرد دارد که مشکل پیرچشمی دارند و برای مطالعه کردن به عینک نیاز دارند.

لنز رنگی

لنزهای رنگی که مصرف آرایشی دارند و برای تغییر رنگ قرنیه استفاده می‌شوند.

لنز طبی رنگی

لنزهای رنگی که مصرف آرایشی دارند و برای تغییر رنگ قرنیه استفاده می‌شوند.

خرید لنز طبی

۱. قبل از خرید لنز چشم کارکردهای متفاوت لنزهای نرم را بشناسید

لنزهای نرم بسته به نیازهای شما انواع مختلفی دارند. به طور کلی، لنزهای نرم راحت‌تر از لنزهای سخت قابلیت تطبیق دارند. علاوه بر این این لنزها راحت‌تر نیز هستند، به ویژه هنگامی که به مدت طولانی آن‌ها را به چشم دارید. از نمونه لنزهای نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، که در خرید لنز چشم مناسب می‌بایست آن‌ها را بشناسید:

  • لنزهای طولانی مدت: این لنزهای می‌توانید در طول شب و به مدت بیش از 7 روز بدون هیچ گونه جابجایی‌ای به چشم داشته باشید.
  • لنزهای تعویضی مدت‌دار: این گونه لنزها را نباید در طول شب استفاده کرد. باید آن‌ها را به طور منظم تعویض کرد، به طور مثال هر دو هفته یا هر چهار هفته یکبار.
  • لنزهای سیلیکونی: اگر دچار خشکی چشم هستید، این لنزها گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهند بود، علاوه بر این که مقاومت بیشتری در برابر محرک‌های خارجی دارند.
  • لنزهای نرم رنگی: این لنزها به چشم‌های شما رنگی متفاوت‌ نسبت به رنگ طبیعی چشم‌هایتان می‌بخشند و به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند.

۲. مدت زمان استفاده از لنز مورد نظر را مشخص کنید

خرید لنز طبی

در هنگام خرید لنز چشم معمولا لنزهای نرم برای استفاده‌ی طولانی مدت ترجیح داده می‌شوند، با وجود این طول عمر آن‌ها به اندازه‌ی لنزهای سخت نیست. اما بسته به کارکرد هر لنز، هر کدام زمان استفاده‌ی مشخصی دارند و در این زمان مشخص قابل استفاده‌ی دوباره هستند.

  • لنزهای روزانه‌ی یکبار مصرف: این گونه لنزها ممکن است به دلیل اینکه بعد از هر استفاده، دور انداخته می‌شوند، هزینه‌ی بالایی داشته باشند. با این حال تعویض روزانه‌ی لنز، می‌تواند احتمال عفونت چشم را به حداقل برساند.
  • لنزهای تعویضی ماهانه/هردوهفته یکبار: اینگونه لنزها نسبت به لنزهای یکبار مصرف اقتصادی‌تر هستند و همچنان خطر عفونت در آن‌ها کمتر است، چرا که هر چند هفته قابل تعویض هستند.

اگر شما در نظر دارید که لنز تماسی خود را هر روز استفاده کنید، می‌توانید هریک از لنزهای نرم و یا سخت را برای استفاده انتخاب کنید. با این حال اگر فقط قصد دارید آن‌ها را در آخر هفته‌ها و یا مراسمات خاص استفاده کنید، لنز نرم تماسی گزینه‌ی مناسب‌تری هنگام خرید لنز چشم خواهد بود.

لنزهای نرم را می‌توان هم بصورت کوتاه مدت و هم بصورت طولانی مدت استفاده کرد، در حالیکه لنزهای سخت می‌بایست به صورت پیوسته استفاده شوند تا اینکه چشم به آن‌ها عادت کرده و راحت باشند.

۳. تعیین کنید که چه میزان محافظت از اشعه‌ی فرابنفش برای شما اهمیت دارد

خرید لنز چشم

بسیاری از مردم لنزهای تماسی را به این دلیل انتخاب می‌کنند که مثلا هنگام ورزش کردن، عینک دست و پاگیر آن‌ها نشود. اگر شما در فضای باز ورزش می‌کنید و یا مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید، ممکن است به لنزهایی با محافظ اشعه‌ی فرابنفش نیاز داشته باشید.

  • اگر برای شما داشتن محافظ اشعه‌ی فرابنفش ضرورت دارد. باید در نظر داشته باشید که همه‌ی لنزهای تماسی نرم دارای این ویژگی نیستند. پس قبل از خرید لنز چشم با پزشک متخصص خود این نیاز را مطرح کنید.
  • به این نکته توجه کنید که تمامی چشم شما نیاز به محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش را دارد، این در حالی است که لنز تماسی تنها بخشی از آن را می‌پوشاند. پس اگر به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید خواهید بود، بهتر است که از عینک آفتابی مناسب نیز استفاده کنید.

۴. معایب لنزهای نرم را بشناسید

خرید لنز چشم

برای بسیاری از افراد استفاده از لنزهای نرم راحت از لنزهای سخت است و این لنزها بهتر به نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهند. با این حال باید دانست که لنزهای نرم به اندازه لنزهای سخت دید خوبی به شما نمی‌دهند. در زیر به برخی کاستی‌های این گونه لنزها می‌پردازیم:

  • لنزهای نرم آلودگی‌ها را تا حدودی بیشتر از لنزهای سخت به خود جذب می‌کنند. اگر شما مرتبا در تماس با گردوغبار و و دود سیگار هستید، بهتر است قبل از خرید لنز چشم نرم با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • علاوه بر موارد مربوط به آلودگی هوا، لنزهای نرم ممکن است مواد محرک از جمله صابون و لوسیون را از دستان شما جذب کنند. شستن کامل دست‌ها قبل از تماس با لنز خطر جذب این مواد را کاهش می‌دهد، اما همچنان احتمال جذب اینگونه مواد وجود خواهد داشت. پس نیاز به مراقبت زیادی خواهد بود.
  • به دلیل صافی و ماهیت متخلخل آن‌ها، این گونه لنزهای تماسی شکننده‌تر از لنزهای سخت خواهند بود. پس ممکن است به آسانی آسیب ببینند و یا ترک بردارند ( هرچند که خیلی سریع قابل تعویض هستند.)

سوالات رایج در مورد خرید لنز چشم

لنز نرم بیشتر از لنز سخت آلودگی را به خود جذب می‌کند؟

بله. لنزهای نرم ممکن است علاوه بر آلاینده‌های موجود در هوا، مواد محرک از جمله صابون و لوسیون را از دستان شما جذب کنند. شستن کامل دست‌ها قبل از تماس با لنز خطر جذب این مواد را کاهش می‌دهد، اما همچنان احتمال جذب اینگونه مواد وجود خواهد داشت. پس لنزهیا نرم به مراقبت زیادی نیاز دارند.

برای استفاده مدام لنز نرم بهتر است یا سخت؟

لنزهای نرم را می‌توان هم بصورت کوتاه مدت و هم بصورت طولانی مدت استفاده کرد، در حالیکه لنزهای سخت می‌بایست به صورت پیوسته استفاده شوند تا اینکه چشم به آن‌ها عادت کرده و راحت باشند.

لنز تعویضی مدت‌دار چیست؟

این گونه لنزها را نباید در طول شب استفاده کرد. باید آن‌ها را به طور منظم تعویض کرد، به طور مثال هر دو هفته یا هر چهار هفته یکبار.

فرق لنز رنگی و طبی چیست؟

لنزهای رنگی فقط مصرف آرایشی دارند و برای تغییر رنگ قرنیه استفاده می‌شوند. اما لنز طبی برای اصلاح عیوب چشم است و می‌تواند در مدل‌های رنگی هم عرضه شود.

کامنت بگذارید