خانه اخبار 6 ترفند برای خرید عینک افتابی خوب که ما را شیک و جذاب می‌کند

6 ترفند برای خرید عینک افتابی خوب که ما را شیک و جذاب می‌کند

نویسنده فروغ بیداری
چطور عینک افتابی خوب بخریم

چطور عینک افتابی خوب بخریم

اینکه چطور عینک افتابی خوب بخریم که هم شیک باشد و هم کارایی مناسبی داشته باشد، یک سوال رایج بین افرادی است که قصد دارند عینک جدیدی بخرند و ترجیح می‌دهند این بار انتخابشان بر اساس اصول و قواعد استاندارد جهانی باشد.

خرید یک عینک دودی مناسب بیشتر از اینکه به تیپ و استایل مربوط باشد، به قدرت محافظتی عدسی‌ها در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید مربوط است. یعنی اولین چیزی که باید پیش از انتخاب مدنظر داشته باشید، ضد UV بودن لنزهای عینک آفتابی است.

پس از رعایت این مساله، باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید که در زیر به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم.

برای اینکه بدانید چگونه یک عینک آفتابی خوب بخرید از شما دعوت می‌کنیم تا این راهنمای خرید لوناتو را تا انتها مطالعه کنید. همراهمان باشید.

خرید عینک آفتابی خوب مستلزم توجه به موارد زیر است:

  1. محافظت در برابر اشعه UV خورشید
  2. اندازه فریم عینک آفتابی
  3. جنس فریم
  4. جنس عدسی عینک
  5. رنگ عدسی عینک آفتابی
  6. تکنولوژی عدسی عینک آفتابی
چطور عینک دودی خوب بخریم

محافظت در برابر اشعه UV خورشید

در پاسخ به اینکه چطور عینک افتابی خوب بخریم باید بگوییم اولین و مهم‌ترین مساله‌ای که باید توجه داشته باشید، محافظ بودن عینک در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش است. اصلا شما عینک دودی می‌خرید که از چشم‌ها و پوست اطراف چشم‌ها در برابر آفتاب محافظت کنید و مد و زیبایی عینک در اولویت بعدی قرار دارد.

عینک آفتابی مناسب، مدلی است که در نورهای شدید میزان آسیب وارده به چشم‌های شما (در اثر تابش‌های مضر) را تا حد زیادی کاهش دهد.

بنابراین، به دنبال خرید عینکی باشید که به طور 100 درصد ضد UV باشد.

با اینکه تابش‌های فرابنفش خورشید بیش از 150 میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد، اما همین اشعه‌ها عامل اصلی بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید (کتاراکت)، دژنراسیون ماکولا و حتی در برخی موارد، عامل اصلی سرطان چشم است.

باید بدانید که دو نوع اشعه UV وجود دارد:

  • اشعه‌ UVB: این پرتوها بسیار متراکم و فشرده هستند و عامل اصلی سرطان و آفتا‌ب‌سوختگی به‌شمار می‌آیند. برای چشم‌ها نیز زیان دارند. میزان تراکم اشعه‌های UVB در فصل‌های مختلف سال متغیر است. اما در فصل تابستان و در بین ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعدازظهر بیشترین میزان از این پرتوها از خورشید به زمین می‌رسد. به همین خاطر است که پوست انسان‌ها در این فصل بیشتر از دیگر روزهای سال می‌سوزد.
  • اشعه UVA: حدود 95 درصد از پرتوهای مضر یو.وی که به زمین می‌رسد، همین اشعه‌های UVA هستند. میزان آسیب‌رسانی این پرتوها کمتر از اشعه‌های UVB است. شدت و تراکم آنها هم در طول سال ثابت است. در مطالعات اخیر ثابت شده که پرتوهای UVA نیز می‌توانند عامل ایجاد بیماری‌هایی همچون سرطان پوست، پیری پوست و برخی از انواع آب‌مروارید باشند.

اندازه فریم عینک آفتابی

در زمان انتخاب و خرید عینک افتابی خوب حتما به سایز فریم عینک دودی توجه داشته باشید. سایز فریم عینک باید حتما متناسب فرم صورت باشد. عینک‌های کوچک برای صورت‌های کوچک و عینک‌های بزرگ برای صورت‌های بزرگ.

برای تشخیص سایز درست عینک آفتابی باید به سه مورد توجه داشته باشید:

  • اندازه عدسی عینک (Eye)
  • اندازه پل عینک (Bridge)
  • اندازه دسته‌های عینک (Temple)
  • اندازه عدسی عینک آفتابی: شامل اندازه‌ی افقی لبه‌ی بیرونی به سمت لبه داخلی یکی از عدسی‌هاست. این سایز عموما بین 40 تا 62 میلی‌متر است.
  • اندزه پل عینک: فاصله بین دو عدسی عینک است. اغلب بین 14 تا 24 میلی‌متر است.
  • اندازه دسته‌های عینک: هم که طول دسته است و بیشتر بین 120 تا 150 میلی‌متر اندازه دارد.

جنس فریم عینک آفتابی

چطور عینک افتابی خوب بخریم

چطور عینک افتابی خوب بخریم ؟ بعد از ضد یو.وی بودن و اندازه فریم، باید به جنس فریم عینک آفتابی توجه ویژه داشته باشید. راحتی، ایمنی و قابلیت‌های عینک آفتابی جدید شما به جنس فریم آن بستگی دارد.

هر جنسی، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به همین خاطر است که قیمت عینک‌های آفتابی متفاوت و متغیر است. برای اینکه به جنس‌های مختلف فریم عینک‌های آفتابی آشنا شوید، در زیر به طور خلاصه نگاهی به متریال‌های مختلف داریم:

عینک آفتابی با فریم فلزی

فلز یکی از رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت فریم عینک‌های آفتابی است. قابلیت انعطاف‌پذیری، ضد زنگ‌زدن بودن و راحتی تنطیم کردن فلز باعث شده تا بسیاری از کارخانه‌های تولید عینک به این ماده روی بیاورند. با فلز می‌توان برای هر فرم صورت، عینکی مناسب و خاص طراحی و تولید کرد.

فریم‌های فلزی عینک آفتابی زنانه و مردانه برای فعالیت‌های ورزشی چندان مناسب نیستند. به این خاطر که قیمت بالا اما عمر مفید کوتاهی دارند. برای حرکات شدید ورزشی هم خوب نیستند زیرا روی صورت فیکس و ثابت نمی‌مانند.

عینک آفتابی با فریم تیتانیوم

عینک آفتابی با فریم تیتانیوم از برند ری‌بن

تیتانیوم اغلب در عینک‌های گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فریم از جنس تیتانیوم بسیار بادوام و مستحکم است و در برابر هر نوع ضربه و خراشی مقاومت کامل دارد. به همین خاطر است که قیمت عینک آفتابی تیتانیومی بسیار گران است.

عینک آفتابی با فریم با فریم پلی‌کربنات

پلی‌کربنات که نوعی پلاستیک است در برابر بسیاری از ضربه‌ها مقاوم است و ایمنی بالایی هم دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از عینک‌های ورزشی، ایمنی و عینک کودکان از این جنس استفاده می‌شود. فریم پلی‌کربناتی با اینکه بسیار مقاوم است، اما انعطاف‌پذیری زیادی ندارد.

عینک آفتابی با فریم استات

استات هم نوعی پلاستیک است اما تفاوت‌هایی با آن دارد. استات در مقایسه با فریم‌های پلاستیکی استاندارد (آکریلیک و پلی‌کربنات)، قوی‌تر، سبک‌تر و منعطف‌تر است. فریم‌های استات عینک آفتابی در شکل‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی عرضه می‌شود. یک نکته جالب در مورد استات این است که رنگ در داخل این ماده حل می‌شود و خود فریم رنگی است، به جای اینکه آن را رنگ کنند.

عینک آفتابی با فریم پلاستیکی

عینک آفتابی با طیف گسترده‌ای از فریم‌های پلاستیکی ساخته می‌شود؛ از آکریلیک گرفته تا پلی‌کربنات. فریم‌های پلاستیکی عموما ارزان‌ترین فریم‌ها هستند که با قیمت‌های متنوعی در بازار موجودند.

جنس عدسی عینک آفتابی

باز هم در پاسخ به اینکه چطور عینک افتابی خوب بخریم باید بگوییم که جنس عدسی عینک آفتابی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. عینک‌ها با عدسی‌ها (لنزهای) متنوعی عرضه می‌شوند. در زیر، جنس‌های مختلف عدسی عینک آفتابی را معرفی کرده‌ایم.

عدسی عینک آفتابی از جنس شیشه اپتیکی

عدسی شیشه‌ای

عدسی‌های شیشه‌ای اپتیکال یکی از استاندارترین لنزهای عینک هستند که هیچ‌گونه انحراف تصویری ندارند. این عدسی‌ها به‌شدت مقاوم و در برابر خراش بادوام هستند.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های عدسی‌های اپتیکال، میزان بسیار بالا ضد انحراف بودن بینایی آنهاست. البته ایرادی هم دارند و آن، قیمت بالای این عدسی‌هاست. به خاطر شیشه‌ای بودن نیز بسیار مستعد شکستن هستند. به همین خاطر اصلا گزینه خوبی برای عینک‌های ورزشی و استفاده‌های ماجراجویانه نیستند.

عدسی عینک آفتابی از جنس پلی‌کربنات

همان‌طور که فریم از جنس پلی‌کربنات یکی از بهترین گزینه‌ها بود، عدسی (لنز) عینک از جنس پلی‌کربنات نیز عالیست. این عدسی‌ها از همان ماده‌ای ساخته می‌شوند که در طراحی شیشه‌های هواپیما استفاده می‌شود و تقریبا فناناپذیرند.

پلی‌کربنات، ماده‌ای بسیار سبک و ضدخراش است. وضوح دید بسیار خوبی دارد و دو برابر بیشتر از عدسی‌های شیشه‌ای در برابر ضربه مقاوم است.

عدسی (لنز) عینک آفتابی از جنس پلی‌اورتان NXT

عدسی عینک آفتابی از جنس پلی‌اورتان NXT یکی از بهترین‌هاست. این عدسی تقریبا تمامی ویژگی‌های همه‌ی جنس‌ها را در خود یکجا دارد. لنزهای NXT از ترایوکس و پلیمر پیشرفته ساخته می‌شوند. در نتیجه به‌شدت ضد ضربه و سبک هستند و وضوح دید عالی دارند.

بیشتر بخوانید: پلی‌کربنات یا ترایوکس: کدام عدسی مناسب چشم شماست؟

لنز (عدسی) عینک آفتابی از جنس آکریلیک

لنزهای آکریلیک برای افرادی که بدنبال عینک آفتابی ارزان هستند، گزینه مناسبی است. البته از نظر مد و فشن هم گزینه خوبی است. به زبان ساده می‌توان گفت، عدسی‌های عینک آفتابی از جنس آکریلیک علاوه بر وضوح دید خوب و ضد خراش بودن، گزینه‌های ارزانی هم هستند.

رنگ و پوشش‌های محافظ عدسی عینک آفتابی

چطور عینک افتابی خوب بخریم

رنگ عدسی عینک، در نورهای مختلف نقش متفاوتی ایفا می‌کند، اما در مسدود کردن اشعه‌های UV «هیچ» نقشی ندارد.

وقتی از خود می‌پرسید چطور عینک افتابی خوب بخریم این را حتما به یاد داشته باشید که رنگ عدسی عینک فقط جنبه‌ی زیبایی دارد. یعنی تیره یا روشن بودن رنگ به ضد UV بودن عدسی ربطی ندارد. البته عدسی‌های رنگی در واکنش چشم به میزان نورها کمک می‌کنند و سبب می‌شوند چشم کمتر اذیت شود. اما باز هم تکرار می‌کنیم، ضد پرتوهای فرابنفش نیستند.

شما رنگ عدسی عینک آفتابی را باید بر اساس نیاز و فعالیت اصلی زندگی خود انتخاب کنید.

برای اینکه بدانید کدام رنگ عدسی مناسب سبک زندگی شماست در زیر قابلیت هر رنگ لنز عینک را معرفی کرده‌ایم.

عدسی عینک آفتابی با رنگ توسی / سبز

چطور عینک افتابی خوب بخریم
عدسی توسی عینک آفتابی مناسب رانندگی است.

رنگ‌های توسی (خاکستری) و سبز عینک دودی جزو رنگ‌های طبیعی هستند که بدون تغییر رنگ‌ چیزهایی که چشم می‌بیند، از میزان شدت نوری که به چشم می‌تابد، کم می‌کنند.

هر چه رنگ‌ها تیره‌تر باشند، بیشتر می‌توانند شدت نور و بازتاب‌های آن را کاهش دهند.

به همین خاطر میدان و عمق دید فرد هم بیشتر می‌شود. لنزهای توسی و سبز عینک آفتابی برای فعالیت‌هایی که رنگ و نور طبیعی بسیار مهم است، مناسب هستند: مثل رانندگی.

عدسی عینک آفتابی با رنگ قهوه‌ای

عدسی قهوه‌ای انحراف رنگ ایجاد می‌کند.

رنگ‌های قهوه‌ای در عدسی عینک آفتابی، با از بین بردن رنگ‌های خنثی، کنتراست و عمق تصویر بیشتر برای فرد ایجاد می‌کنند. البته لنزهای قهوه‌ای باعث ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. یعنی با این عینک‌ها تصاویر را با رنگ‌های واقعی‌شان نمی‌بینید.

عدسی عینک آفتابی با رنگ زرد / کهربایی/ طلایی

عینک با عدسی زرد کنتراست تصویر را افزایش می‌دهد.

وقتی برایتان سوال است که چطور عینک افتابی خوب بخریم و دنبال عدسی‌های رنگی هستید، باید بدانید که رنگ زرد بیشترین میزان کنتراست را ایجاد می‌کند. عمق دید بسیار وسیعی هم برای بیننده به دنبال دارد. اما در عین حال، عدسی زرد توان مسدود کردن نورهای شدید را ندارد.

عینک آفتابی با عدسی زرد برای محیط‌های کم‌نور مناسب است. به این خاطر که کنتراست را افزایش می‌دهد. همچنین برای آب‌وهوای ابری، بارانی و برفی هم گزینه‌ای‌ عالیست. اگر از دوستداران ورزش اسکی یا اسنوبورد هستید، عینک آفتابی با عدسی زرد می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: عینک آفتابی شیشه زرد می‌تواند بی‌خوابی را درمان کند؟

عدسی عینک آفتابی با رنگ قرمز / زرشکی

عینک آفتابی با عدسی قرمز برای هر نوع فعالیتی مناسب است.

رنگ عدسی عینک آفتابی برای برخی از سلبریتی‌ها همچون «سِر التون» قرمز است. این رنگ با افزایش میزان کنتراست، در نورهای کم تصویر واضحی برای بیننده مهیا می‌کند.

عینک آفتابی مردانه و زنانه با عدسی قرمز برای هر نوع فعالیتی مناسب است و می‌توان آن را برای مدت طولانی به چشم زد و مشکلی هم پیدا نکرد.

عدسی عینک آفتابی با رنگ آبی / بنفش

عدسی عینک آفتابی با رنگ آبی

عدسی عینک آفتابی با رنگ آبی یا بنفش فقط جنبه تزئینی ندارد و کارایی خاصی نمی‌توان برای آن نام برد.

پوشش آینه‌ای یا فلش در لنزهای عینک آفتابی

پوشش آینه‌ای و فلش عینک آفتابی برای کسانی مناسب است که چشم‌های آنها به نور بسیار حساس است.

همچنین اگر دوست ندارید کسی چشم‌های شما را ببینید، مدل‌های آینه‌ای انتخاب‌های مناسبی هستند.

لنزهای آینه‌ای میزان زیادی از نور را از سطح خود بازتاب می‌دهند. همچنین رنگ‌ها از پشت این عدسی تیره‌تر به نظر می‌رسد.

تکنولوژی عدسی عینک آفتابی

چطور عینک افتابی خوب بخریم ؟ به تکنولوژی استفاده شده در عدسی عینک توجه کنید. این فناوری‌ها چیستند؟ در ادامه توضیح داده‌ایم.

عینک آفتابی پلاریزه

وقتی نور به سطوح صافی همچون آب، برف، شیشه، آینه، شن یا آسفالت و کف‌پوش خیابان می‌تابد، به صورت عمودی بازتاب پیدا می‌کند. این بازتاب عمودی بسیار شدید است و باعث ایجاد خستگی در چشم‌ها می‌شود. حتی در برخی موارد، دید فرد را محدود می‌کند.

لنزهای پلاریزه با میکرو کریستال‌های پلاریزه کننده که افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند، این نورهای عمودی را مسدود می‌کنند. در نتیجه از چشم در برابر نورهای شدید و مستقیم محافظت می‌شود.

عینک آفتابی با لنز پلاریزه برای ورزش‌های آبی، دوچرخه‌سواری و رانندگی بسیار مناسب هستند.

یادتان باشد عدسی پلاریزه در انسداد اشعه‌های UV هیچ نقشی ندارد. یعنی فقط نورهای شدید را کم می‌کند اما پرتو فرابنفش را مسدود نمی‌کند. پس حتما هنگام خرید عینک آفتابی اول مطمئن شوید که ضد UV است و سپس به پلاریزه بودن یا نبودن آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا باید عدسی پلاریزه برای عینک آفتابی انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید: عینک پلاریزه : ۳ روش تشخیص که خوب است بدانید

عینک آفتابی فتوکرومیک

عینک‌های فتوکرومیک به طور خودکار در محیط‌های متفاوت که شدت نور در آنها متغیر است، تغییر حالت می‌دهند. یعنی تیره یا روشن می‌شوند. اگر محیط خیلی روشن باشد، عدسی عینک سریعا تیره می‌شود و برعکس. این تغییر خودکار برای محافظت هر چه بیشتر چشم در برابر تابش‌های خورشید است.

مزیت عینک فتوکرومیک در این است که شما لازم نیست دو یا چند جفت عینک داشته باشید و با یک جفت عینک همه نیازهایتان برطرف می‌شود. اما ایراداتی هم دارد. مثلا این تغییر رنگ سریع انجام نمی‌شود. یا مثلا در فضای داخل ماشین به درستی کار نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: عینک فتوکرومیک چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک

لنزهای تدریجی عینک آفتابی

لنزهای گرادیانت (تدریجی) عینک آفتابی یعنی رنگ عینک از بالای عدسی تا پایین به تدریج کم می‌شود. یعنی بالاترین بخش عدسی، از همه پررنگ‌تر است و بخش پایین آن از همه کمرنگ‌تر.

عدسی تدریجی عینک دودی برای رانندگی مناسب است زیرا در بخش بالایی، شدت نور را مسدود می‌کند و از بخش پایینی عدسی هم می‌توان به وضوح جاده را دید.

منبع: evo

چطور عینک افتابی خوب بخریم

آیا عینک آفتابی زرد ضد UV هم هست؟

رنگ عدسی عینک آفتابی بیشتر حالت تزئینی دارد و قدرتی برای انسداد اشعه‌های مضر خورشید ندارد.
رنگ زرد عدسی عینک با اینکه کنتراست را افزایش می‌دهد و برای روزهای بارانی و برفی و محیط‌های مسقف عالیست، اما ضد UV نیست. مگر اینکه عدسی این فناوری را داشته باشد، وگرنه رنگ عدسی در این ویژگی هیچ نقشی ندارد.

کدام جنس فریم برای عینک آفتابی خوب است؟

فریم‌های پلی‌اورتان NXT و پلی‌کربنایت جزو بهترین جنس‌های فریم عینک آفتابی هستند. زیرا هم سبکند و هم در برابر ضربه و خراش مقاومت بالایی دارند.

آیا لنز پلاریزه ضد یو وی هم هست؟

خیر. فناوری پلاریزه در عینک‌های آفتابی فقط کمک می‌کند تا نورهای شدید چشم‌های شما را اذیت نکند. برای محافظت از آسیب‌های اشعه‌های فرابنفش به چشم باید حتما عینکی بخرید که ضد UV باشد.

برای بچه‌ها چه جنس عینک آفتابی مناسب است؟

عینک آفتابی با فریم و عدسی پلی‌کربنات بهترین گزینه برای کودکان است. زیرا سبک، نشکن و مقاوم هستند و خطری برای چشم کودکان ندارند.

Related Articles

کامنت بگذارید